Hr12/Dr12-projekteja (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Hr12/Dr12-projekteja (H0)

Viesti Kirjoittaja Eeli » 19.02.2012 14:38

Nyt sain pitkällisen odotuksen jälkeen Hurun valmiiksi, omasta mielestä ihan hyvin onnistunut ja vaikka mikään ruusu ei olekaan niin kukkiihan ne perunatkin!

[Toimimaton linkki poistettu]

Eeli
Viimeksi muokannut LOK, 27.08.2018 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: H0-mittakaavan Hr12/Dr12-keskustelut koottu yhdeksi ketjuksi. Toimimaton linkki poistettu.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Hr12 2205 valmistunut

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 19.02.2012 15:11

Hienoa työtä. Mukavaa nähdä että malleja tehdään oikeasti. Useimmat projektit jäävät suunnitteluasteelle.

Juha

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Hr12 2205 valmistunut

Viesti Kirjoittaja Eeli » 19.02.2012 17:25

Onkos tuossa Hurussa ollenkaan valmistajalaattoja näkyvillä?
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Hr12 2205 valmistunut

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 19.02.2012 19:35

Onhan toki:

Kuva
IMG_2681 by Juha Telimaa, on Flickr

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Hr12 2205 valmistunut

Viesti Kirjoittaja Eeli » 19.02.2012 20:23

Se tarkoittaa siis sitä että messinkinumerot ja valmistajalaatat meni ostoslistalle.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Hr12-projekti Pikon alustalla

Viesti Kirjoittaja Jimi » 25.10.2013 12:34

Huru etenee pikkuhiljaa muiden projektien ohessa. Kori on 3D-tuloste ja tilattu Shapewaysiltä Juha Telimaa's train shopista. Korin pinta oli karkea kuin hiekkapaperi ja vaati aika lailla pohjamaalia ja hiomista. Pintaväreinä on Humbrolin emalimaalia. Satiinilakka voisi tehdä terää kiiltävälle pensselinvetoja sisältävälle epätasaiselle maalipinnalle. Säistämistä en ole ajatellut tehdä, sillä hamassa tulevaisuudessa rakennettavassa radassani tulee olemaan 60-lukuinen teema ja veturi olisi melko uusi sinne ja siksi vielä siistissä kunnossa.

Erikoisinta veturissa lienee tekniikka. Alusta on rakennettu kahden vanhan sähköveturin romuista. Aiemmin kaksiakseliset telit on muutettu kolmiakselisiksi ja runkoa on pidennetty keskeltä. Koko runkohirvitys pysyy kasassa kuumaliimalla. Moottorina on CD-asemasta purettu pannukakkumoottori, jonka koko on suunnilleen 1/3 vanhasta. Moottorin taakse mahtui näin ollen vielä kunnon metallipaino tuomaan pitoa moottoritelille. Veturissa on myös ajovalot menosuuntaan päin.

Kaikessa karuudessaan tämä on mielestäni ihan onnistunut veturi. Viimeistelyä on vielä jonkin verran tiedossa, mm. kaiteet ja otetangot on asentamatta. Maalaus on aika karua jälkeä, pensseliä on käytetty ja ohentamatonta emalimaalia. Mutta oppia ikä kaikki, jos nykyinen maalipinta ei jossain vaiheessa enää itselle kelpaa, ainahan voin tehdä maalauksen uusiksi :)

Kuvakavalkaadi:
Huru4.JPG
Huru4.JPG (90.87 KiB) Katsottu 800 kertaa
Tässä Hurun tekniikkaa. Moottorin takana on paino, siisteyden nimissä teipattu?
Huru2.JPG
Huru2.JPG (89.18 KiB) Katsottu 800 kertaa
Huru veturihyllyssä.
Huru3.JPG
Huru3.JPG (54.43 KiB) Katsottu 800 kertaa
Valot ovat tässä vaiheessa vain menosuuntaan.

Terveisin Jimi.
Viimeksi muokannut Jimi, 08.01.2018 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KLu
Konduktööri
Viestit: 83
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Hr12-projekti Pikon alustalla

Viesti Kirjoittaja KLu » 17.12.2013 23:49

Ihan on Hurun näköinen. Tsemppiä, jatka vain rakentamista :)

Omista kokemuksistani: teippaukseen olen käyttänyt paljon Scotchin ihan tavallista, mattapintaista talousteippiä. Tähänastisista teipeistä sillä saa kaikkein tarkimman rajauksen.

Et sanonut käyttämäsi maalin merkkiä, mutta itse kokeilisin / käyttäisin tuohon Humbrolin mattamaalia, jos vain saisit sellaista hankittua. Revelliä pidetään hankalampana käsitellä ts. sillä on monien mielestä vaikeampi saada tyydyttävää tulosta, mutta Revelliä saa esim. Prismoista, ja Revellin tietyt "rautatiesävyt" sopivat hyvin suomalaiskalustoon. Toki olet saanut Huruun aidon näköiset sävyt: mitä sävyjä käytit?

Joka tapauksessa hieno ja kekseliäskin hanke.


K.L.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1112
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Hr12-projekti Pikon alustalla

Viesti Kirjoittaja ealab » 18.12.2013 08:48

Lisää teippijuttua. Mitenkähän on maalaukseni onnistuneet pohjatöineen, mutta kuitenkin Scotch:n violetti maalarinteippi toimii, eikä heti revi maaleja irti. On hyvä käyttää ohutteräisellä terävällä "puukolla", lasilevyn päällä tehtyjä teippiliuskoja. Aina leikattu reuna rajaukseen, huolellisine painamisineen. Välillä puukon teroitusta. Tämä violetti on heikoimmin pysyvää, kuin muut "teippivärit", pysyy silti, kuin on tarkoitettukin.
Ps. Miten tuo moottori toimii? Oletko mitannut moottorin tyhjäkäyntivirran, sitten veturiin laitettuna, fillarit ilmassa. Jos iso ero, niin ehkä jossain jurnutusta. Kuten akselien linjaus, jne.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Hr12-projekti Pikon alustalla

Viesti Kirjoittaja PeS » 18.12.2013 13:01

KLu kirjoitti:Ihan on Hurun näköinen. Tsemppiä, jatka vain rakentamista :)
Omista kokemuksistani: teippaukseen olen käyttänyt paljon Scotchin ihan tavallista, mattapintaista talousteippiä. .
Tamiyan maskiteippi on erinomainen valinta. Sen saatavuus on hyvä, liima sopivan kevyt ja erilaisia leveyksiä on hyvin saatavilla.

KLu kirjoitti:Ihan on Hurun näköinen. Tsemppiä, jatka vain rakentamista :)
Et sanonut käyttämäsi maalin merkkiä, mutta itse kokeilisin / käyttäisin tuohon Humbrolin mattamaalia...
Kannattaa aina suosia täyskiiltävää maalia olipa sitten kyseessä pensselimaalaus tai ruiskumaalaus. Kiiltävä maali tasoittuu paremmin (=ei jää samalla tavalla pensselin jälkä kuin matta/satiinimaaleissa) ja siirtokuvat on aina asennettava kiiltäville pinnoille. Lopullinen kiiltoaste säädetään sitten lakkalla (=matta tai satiini kohteen mukaan).

KLu
Konduktööri
Viestit: 83
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Hr12-projekti Pikon alustalla

Viesti Kirjoittaja KLu » 18.12.2013 15:39

PeS kirjoitti:Tamiyan maskiteippi on erinomainen valinta. Sen saatavuus on hyvä, liima sopivan kevyt ja erilaisia leveyksiä on hyvin saatavilla.
Tamiya taipuu jonkun verran kaarelle ja on sillä tavalla käyttökelpoinen. Samoin isompaan maskeeraukseen olen käyttänyt Bilteman sinistä maalarinteippiä; olisiko samantapaista kuin ealabin mainitsema teippi? Silti, kuten kirjoitin, kaikkein terävimmän teippijäljen osaan tehdä Scotchilla.
PeS kirjoitti:Kannattaa aina suosia täyskiiltävää maalia olipa sitten kyseessä pensselimaalaus tai ruiskumaalaus. Kiiltävä maali tasoittuu paremmin (=ei jää samalla tavalla pensselin jälkä kuin matta/satiinimaaleissa) ja siirtokuvat on aina asennettava kiiltäville pinnoille. Lopullinen kiiltoaste säädetään sitten lakkalla (=matta tai satiini kohteen mukaan).
Tässä näyttäisi sitten olevan pientä koulukuntaeroa. Itse olen maalannut nimenomaan mattamaaleilla taloja ja ennen maaliruiskuaikaa myös kalustoa, ja omasta mielestäni hyvin tuloksin; matta-Humbrol leviää tasaisesti eikä lopputulokseen jää siveltimenjälkiä.


K.L.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Hr12-projekti Pikon alustalla

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.12.2013 10:42

Taipuisia maskiteippejä on monella valmistajalla. Ohessa linkki yhdestä parhaimmasta, mikä tosin taitaa olla Scotchin valmistamaa. http://www.micromark.com/masking-tape-1 ... ,7189.html Myös helsinkiläisessä Decovärissä on vihreää taipuisaa maskiteippiä (en tiedä valmistajaa).

Taipuisille maskiteipeille on ominaista se, että ne ovat kohtuullisen paksuja. Ne toimivat parhaiten sileillä pinnoilla — eli ne eivät kovin hyvin asetu kohokuvioiden pinnalle tai uppoviivojen pohjalle. Paksu ainevahvuus aiheuttaa myös sen, että maalia tuppaa kertymään teipin reunalle. Tähän voi muodostua kannas tai särmä, mikäli maalikerros on paksu. Monet mallareiden suosimat maskiteipit (kuten Tamiya) ovatkin juuri tästä syystä hyvin ohuita. Riisipaperista valmistettu maskiteippi ei kuitenkaan taivu yhtä hyvin mutkille kuin em. muoviset teipit. Yleensä riisipaperiteipistä valmistettu maski valmistetaan leikkaamalla.

Hurun nokkakuvion osalta tämä voisi tapahtua esimerkiksi siten, että 60 mm leveä maskiteipi kiinnitetään aluksi lasilevylle. Tämän jälkeen haluttu kuvio piirretään teippiin — kynän jälki tarttuu hyvin riisipaperimaskin pintaan. Tämän jälkeen maski leikataan terävällä askarteluveitsellä (itse teen mallineen yleensä tietokoneen piirto-ohjelmalla ja tulostan sen paperille — tulosteen avulla piirtämismallineen voi tehdä ohuesta muovilevystä, jota sitten käytetään "viivottimena", kun kuvio piirretään teipin pinnalle — muovilevyä voi käyttää myös ohjurina, kun maski leikataan). Valmis maski irrotetaan lasilevystä ja kiinniteään mallin pintaan. Riisipaperimaskin etu muoviseen maskiteippiin on myös se, että se ei veny.

Mattamaalit ja kiiltävät maalit valmistetaan eri tavoilla. Matta-aineena käytetään mattapastaa, mikä vaikuttaa maalin viskositeettiin — eli juoksevuuteen tai tässä tapauksessa heikentäen tasoittuvuutta (tämä on yleisesti tunnettu ominaisuus, jota erilaisissa kohteissa voidaan käyttää myös hyväksi). Matta-aine aiheuttaa pinnalle mikroskooppisen pientä rakeisuutta, eli pinta ei ole koskaan samalla tavalla sileä kuin kiiltävää maalia käytettäessä, vaan se on purumainen ikään kuin maalissa olisi jotain jauhetta (tämä ominaisuus aiheuttaa myös mahdolliset pensselinjäljet). Siksi myös mattapinnalle asennetun siirtokuvan kantokalvon ja maalipinnan välille voi jäädä ilmaa, eli siirtokuva ei kaikilta osin istu täysin maalipinnan päällä (Pertti Paasin kirjassa "Rakentaisinko pienoismallin" asia on esitetty erinomaisen hyvin piirroskuvana). Tämä näkyy lopputuloksessa harsomaisena härmänä. Siirtokuvat siis on aina kiiinnitettävä kiiltävälle pinnalle — jos käytetään mattamaalia, on malli ennen siirtokuvien kiinnittämistä lakattava kiiltävällä lakalla vähintään niistä kohdista, joihin siirtokuvat asennetaan. Kiiltävä maali on siis "mekaanisilta" ominaisuuksiltaan aina parempi kuin mattamaali — myös maalattavuudeltaan, mikä pätee sekä ruiskumaalaukseen että pensselimaalaukseen. Maalaustekniikat ovat kuitenkin viime kädessä hyvin henkilökohtaisia asioita — niitä menetelmiä kannattaa käyttää, jotka itselle sopivat parhaiten tai joilla saa mielestään parasta jälkeä. Maalien erot on kuitenkin syytä tiedostaa. Kannattaa myös kokeilla molempia, jotta havaitsisi erot.

Maalauksesta on olemassa hyllymetreittäin kirjallisuutta, johon kannatta perehtyä, mikäli aihe kiinnostaa enemmän — http://www.pienoismallit.net -sivusto on mielestäni paras paikka hakea suomenkielistä tietoa pienoismallien maalauksesta ja erilaisten maalien ominaisuuksista.

Mattamaaleja käytän itsekin rakennusten maalaamiseen, mutta liikkuvan kaluston maalauksessa ainoastaan kiiltäviä.

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Hr12-projekti Pikon alustalla

Viesti Kirjoittaja Jimi » 19.12.2013 14:58

Tervehdys. Mukavasti keskustelua on virinnyt tämän aiheen tiimoilta. Itse käytin tuossa Hurussa Humbrolin kiiltävää punaista, mutta kermanvaalea piti ottaa Revellin valikoimasta, silkinhimmeä eli satiini siis. Huomaa heti, ettei ole kunnolla tasoittunut. Omaa laiskuutta saa kiittää, kun kävin maaleja etsimässä pelkästään oman paikkakunnan kahdesta alan myymälästä. Suppea värivalikoima vaati käyttämään Revellin maalia Humbrolin ohella.

Pikon alustassa ilmeni ongelmia, eikä sitä oikein saanut toimimaan, joten nyt olisi aihetta hankkia joku halpa kuusiakselinen veturi uudeksi alustaksi, ideana olisi nimenomaan saada joku edullinen alusta tähän. Käyttämäni alusta oli koottu kahden veturin romuista, ja osien kuntoluokitus oli heikko. Ehjempää Pikoa voisi katsella tai jotain Lima-kalustoa. Myös jonkun muun halpismerkin veturi voisi tulla kysymykseen. Alustan ei ole pakko olla siis Ae 6/6, jonka telit vastaavat Hurun telejä. Mikä tahansa telimalli sopisi. Turun pienoisrautatiepäivillä v.2008 käydessäni kuvasin Laaksosen poikien radalla Dr12-mallin ilmeisesti Pikon BR 130 "Ludmilla" -veturin teleillä.

https://picasaweb.google.com/1005425147 ... 1828248354

DDR-Pikon "Ludmilla" minulla onkin, mutta se on niin hyväkuntoinen, että saa jäädä alkuperäiseen kuosiin. Siihenkin on moottori vaihdettu, ja modifioitu kaksimoottoriseksi.

Huruun uutta alustaa olen etsimässä. Laitanpa vielä ilmoituksen ostopalstalle.

mhakanpaa
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10.08.2014 18:40

Taas yksi Hr12-projekti

Viesti Kirjoittaja mhakanpaa » 10.08.2014 18:51

Ei tässä sinänsä mitään uutta ja ihmeellistä ole, mutta ajattelin nyt panna tänne nähtäväksi kuitenkin, jos joku vaikka innostuisi tekemään kun näkee että vasta-alkajakin saa jonkinlaisen tuotoksen aikaan.

Juha Telimaan pohjan päälle tehty, Rocon alusta ja moottori. Tiedän että puskimet eivät oikeasti ole pyöreät ja että lamput kuuluvat kehyksiin yms. mutta "visuaalinen vaikutelma" (engl. NVD eli normal viewing distance :) ) riittää minulle. Kyse on sitä paitsi ensimmäisestä ikinä tekemästäni veturista... toivon ymmärrystä :oops: Mutta ainakin veturi kulkee hyvin ja valot palavat loistavasti.
IMG_6679.JPG
IMG_6679.JPG (58.36 KiB) Katsottu 3996 kertaa

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Taas yksi Hr12-projekti

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 10.08.2014 22:29

Aivan upea veturi, eipä uskoisi ensimmäiseksi. Kameran lähikuva on usein armoton, luonnossa malli on aina paremman näköinen. Kiva, että olet saanut aikaiseksi hyvin toimivan veturin. Minun ensimmäiset ovat juuttuneet laatikon pohjille.

Siihen sitten sopivia vaunuja perään...

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Taas yksi Hr12-projekti

Viesti Kirjoittaja Jaska » 12.08.2014 16:15

Hieno tuli. Minulla on tuossa vastaava projekti odottamassa. Ehkä esimerkin rohkaisemana joskus uskallan alkaa maalaamaan sitä...

Vastaa Viestiin