FL Br 38:n päivitys

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tämä oli sinä kunnossa, että sitä ei kehdannut käsistään päästää. Kuvista näkyy mm. että vaihteiston ylimmän rattaan akseli piti laittaa uusiksi. Oli sen verran umpeenruostunut. Pyöräkerrat, se, että olivat paksussa karpassa, olivat myös hyvin syöpyneitä. Alustavasti sorvatussa näkyy vieläkin syöpymiskoloja. Kaikki pyörät sorvattiin, piti ottaa "parikymppiä" tehden laipatkin millisiksi. Kaikki samankokoiset samoille mitoille vaihetyönä. Moottorikin uusiksi. Nyt on selvää, että tämä ei ole enää entisöintiä, vaan kelvolliseen toimintakuntoon laittamista. Koska pyörästöjen mitoitus hieman muuttui, moottorikin eri tyyppiseksi. Etuvaloksi sopii tähän ja muihin vastaaviin suoraan ja hyvin 5mm:n lämminvalkea ledi. Se jo kokeiltiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Mielenkiintoinen harrastus, tämä pr ja vanhojen kapistusten kunnossapito. Tuo br38:kin rakentuu osin uudelleen. Kuvassa risojen muovipuskinpalkkien tilalle messingistä tehtyjä, myös etutelin peltiläpyskä sai väistyä, uusi on osin massiivimessinkiä. Tenderiin Rocon lähikytkinmekanismi, etupäähän vain NEM-tuppelo, joka on itsekeskittävä, uuden etutelin tapaan, jousilla. Tenderiinkin valot vielä?.
Nyt veturi alkaa olla pohjamaalauksia vailla. Musta Maston Primer voisi olla lopullinenkin väri. Se on hyvin mattaa, joka voisi hyötyä värittömästä satiinilakasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Nyt Fleischmann n:o 1350, Br38, on valmis. Toimii. Pyörät sorvattu, uudet akselit, uusi moottori. Vauhdikkaammasta moottorista johtuen tähänkin laitoin nopeudenalennuslisärattaan. Virroitus myös tenderistä. Ajovalot ledeillä, suunnan mukaan vaihtuvat. Digivalmius, pistokepaikka. Otetangot uushopeata, ruosteisten tilalle. Tenderin ja etuvalojen kytkennät pistokkeilla. Kyseessä ei ollut "pyhä" entisöinti, vaan "rojun" käyttökelpoiseen toimintakuntoon saattaminen. Saatan luopua veturista, kohtuullista korvausta vastaan. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Tuota... Kuvan veturi taitaapi olla pikemmin Br24, kuin -38. :wink:
Hieno on lopputulos jokatapauksessa. Voisi aikaansa kuluttaa paljon huonomminkin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiitos tiedosta! -69(Jokipii) luettelosta en löytänyt.
jartsa

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti:Kiitos tiedosta! -69(Jokipii) luettelosta en löytänyt.
Samainen 69 luettelo on itsellä suomenkielisenä.
Mistä ihmeen maakuopasta kaivelet näitä vetureita?
:shock: :shock:
Tosiaankin näyttävät maanneen jossain ulkoilmassa vähintään 30 vuotta-tai enemmänkin..
Olisit jättänyt ne alkuperäiseen kuosiin ulkoapäin,aito ruoste ja hapettumat näkyviin.
Nyt sitten maalauksella joutuu suorittamaan sen "vanhentamisen"!!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kapistukset ovat vain päätyneet hyppysiini.. Ehkä olleet, ties missä ja kauan. Rojukunnossa olivat, eivät pyhäinjäännöksiä... :) Haaste se on, näiden kunnostuskin. Nyt niillä voi, liikkuvina, tehdäkin jotain. Mikä alkuperäinen kuosi, tehtaan jäljiltä, tai ennen "säilytystä" ollut, tai se, mikä on edellisen omistajan jäljiltä...kö. Joka tapauksessa teen, kuten itse katson parhaaksi.
Miten niin, joutuu.....?
jartsa

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Yleensähän kalusto ja muu pyritään "vanhentamaan" autenttisuuden takia,siitä tämä JOUTUU sana.
Tottakai veturi voi olla "putskliini",justiin entisöinnin jäliltä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: FL Br 38:n päivitys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Nyt tuo FL Br24 liikkuu nätisti, valoineen. Dekooderi on TAMS LD-G-32.