Bachmann -veturit (H0) -> Couplerin vaihto?

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

JTNieminen
Matkustaja
Posts: 3
Joined: 22.07.2007 13:41

Bachmann -veturit (H0) -> Couplerin vaihto?

Post by JTNieminen »

Tere !!

Meillä on "pääratana" Trix:in DC/DCC+SX -setit (21501+62900) ja ratapihana 70-luvun lopun Jouef, Lima ja Piko -vaihteita ja Jouef:ia, Lima:a ja Fleischmann:ia (messinki?) -kiskoja.
Kalusto on laidasta laitaan - Trix, Piko, Roco, Märklin (pyöräkerrat(?) vaihdettu DC-mallisiksi), Jouef, jne.

Nyt olisi hakusessa vaihtoveturi.
ebay.at/ebay.de/ebay.co.uk kautta löytyisi pariakin edullista (~50e) Bachmann:in DC/DCC -mallia - vaan niissä on jenkki(?) couplerit (E-Z mate, tms.).

Couplerit ovat ruuvi-kiinnitteiset, joten ainakin teoriassa niiden vaihtaminen Roco/Piko/Trix/Märklin/yms. -mallisiksi pitäisi onnistua.
- Onkohan kenelläkään kokemusta asian tiimoilta?
- Löytyykö jostain ruuvi-kiinnitteisiä Roco/Piko/Trix/Märklin -couplereita ?
- Muita ideoita coupleri-epäyhteensopivuuden ratkaisemiseksi ?
Yksi myyjä ehdotti erilaisten coupler:eiden kytkemistä Kadee:n magneetti-couplereiden avulla (minulle jäi tosin epäselväksi, että miten se käytännössä tehtäisiin).


--
Jarski
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Bachmann -veturit (H0) -> Couplerin vaihto?

Post by ealab »

Kadee taitaa olla nykyisin yleisin jenkkikytkintyyppi. Asia on helppo, jos käytät kiinteätä junarunkoa, vaunuun, sen tuppeloon Kadee-NEM-kytkin. Joskus on tehty itse suoraan veturin teliin kiinteät, ruuvikiinnitteiset NEM-koukut, jos muuten käyttää lenkkikytkimiä. Laittaminen taitaa olla hankalaa, tilanpuutteen vuosi, ainakaan mitään lähikytkinmekanismia. Kadee muistuttaa aitoja amerikkalaiskytkimiä, myös venäläiskalustossa, keskuspuskimia. Kadee n:o 5 on käytössä omassa jenkkikalustossa, myös venäläismallikalustossa.
Last edited by ealab on 29.07.2011 20:09, edited 1 time in total.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Bachmann -veturit (H0) -> Couplerin vaihto?

Post by ealab »

Olet varmaankin jo itse löytänyt: E-Z Mate MkII 78035! Sopinee myös Kadee:n/veturin alkuperäisiin koplinkipaikkoihin. Kadeen sivuilta ei tainnut löytyä vastaavaa tuppeloa.
JTNieminen
Matkustaja
Posts: 3
Joined: 22.07.2007 13:41

Re: Bachmann -veturit (H0) -> Couplerin vaihto?

Post by JTNieminen »

Jep - löysin sekä Kadee että Bachmann E-Z -kytkimiä (molempia saisi ostettua myös itse veturin myyjältä - myhobby24.eu ).

Koska koko tämän hetkinen kalustomme on lenkki-kytkimillä, niin en haluaisi vaihtaa Kadee/E-Z -kytkimiä olemassa olevaan kalustoon,
vaan vaihtaa lenkki-kytkimet Bachmann -veturiin (E-Z -kytkimien tilalle).

Pikaisesti netistä vilkaisten en löytänyt tällaista tuotetta: 'ruuvattava lenkki-kytkin ruuvattavan E-Z-kytkimen tilalle'.


70-luvun lopulla/80-luvun alussa ainakin Jouef:in vaunuissa oli ruuvattavat lenkki-kytkimet (ks. kuvat alla),
joten josko tällaisia on vielä myynnissä niin niistä ehkä saisi viritetyä lenkki-kytkimet Bachmann -veturiin.


Ja Bachmann -veturi vaihtoveturiksi on hankintalistalla puhtaasti hinta-syystä - DC/DCC veuri n. 50e.

Meillä on lattiarata itse rakennetun alustan päällä ja sen käyttö vaihtelee pojan (10v) innostusten mukaan,
joten en viitsi maksaa vaihtoveturista kovin paljoa (esim. Roco tai Trix -mallit ovat 'alkaen 100e').

29072011433_1.jpg
29072011434_1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.