Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Hei Maksim pitkästä aikaa!

Suomi osti aikoinaan Neuvostoliitosta bilateraalisen kaupankäynnin puitteissa (me rakensimme teille sellukombinaatteja Kostamukseen jne.) näitä edelleenkin kovassa käytössä olevia SR1 vetureita maaltanne noin 110 kappaletta vuosien 1970-1985 aikana.

Koska tämä karu mutta funktionaalinen veturi on ollut ja on edelleenkin hyvin merkittävä Suomen rautateille, niin kysynpä nyt vielä sinulta Maksim, miksi ette voisi tuottaa siitä sellaista hyvin alkuperäisen toteutuksen mukaista mallia N-skaalassa?

Uskoisin, että tuollaiset alkuperäisen värityksen ja näköiset SR1 N-skaalan veturit menisivät Suomessa alan harrastajille kaupan kuin "kuumille kiville". Ehkäpä Venäjän federaatiossakin joku voisi olla niistä kiinnostunut?

Ystävällisin terveisin
'Kentsu
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Hei Kentsu!
Valitettavasti minä tuotan malleja vain HO-skaalassa, koska Venäjällä on erittäin vähän harrastajia, jotka ovat kiinnostuneet N-skaalan malleista. Ihmisiä, jotka osaavat valmistaa Sr1-mallin N-skaalassa, ei ole (ainakin minä en tiedä ketään). Sr1-valmistaminen HO-skaalassa on kiinnostava sekä Suomen harrastajille että Venäjän harrastajille. Työ N-skaalassa on liian vaikeaa ja vaatii paljon ponnistuksia ja aikaa, siksi minä en voi valmistaa vain kaksi tai kolme mallia Suomeen (koska kukaan ei osta tätä mallia Venäjällä).
Meidän työssä me emme käytä 3D-teknologiaa, vaan valmistamme master-malleja omin käsin.
Siis valitettavasti me emme voi valmistaa N-skaalan malleja. Sinä voisit odottaa vain HO-skaalan Sr1-mallia.
Kuinka paljon HO-skaalan malleja sinusta voidaan tuottaa Suomeen?
Ystävällisin terveisin,
Maksim
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Valitettavasti minä en oikein tunne H0-skaalan harrastusta Suomessa nykyään. Mutta, joka tapauksessa heitä on hirveän paljon enemmän kuin N-skaalan harrastajia. Varmaankin tuhansia.

N Club Finlandissa ( http://www.n-club-finland.org ) lienee noi 30-40 jäsentä, joten ainakin tämän verran on "vakavasti" N-skaalaaa harrastavia Suomessa mutta oletettavasti kuitenkin paljon enemmän.

Osaisiko joku H0 harrastukseen perehtynyt arvioida edes hehtaaritarkkuudella kuinka monta SR1 veturia voisi Suomen markkinoille upota?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja PeS »

magnuken kirjoitti:Osaisiko joku H0 harrastukseen perehtynyt arvioida edes hehtaaritarkkuudella kuinka monta SR1 veturia voisi Suomen markkinoille upota? [/b]
Tosi vaikeaa — omalla riskillä mennään. Menekin arvioimista vaikeuttaa myös se, että Rautatiemuseo on jo myynyt jonkinmoisen kasan 3D-tulostimella tehtyjä Sr1-koreja.
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Kiitoksia vastauksista!

Tämä Rautatiemuseo myy vain Sr1-koreja ja me tuotamme kokonaan toimivia malleja (väri, valo, sähkövaruste). Me tarvitsemme tietoa mallein määrästä.

Jos joku haluaa Sr1-mallia HO-skaalassa, sitten voisi kirjoittaa minulle (hrukach@yandex.ru). Jos sellaista ihmistä on noin 20, silloin me valmistamme mallit.

Ystävällisin terveisin, Maksim.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Hei taas Maksim!

Pystytkö suunnilleen arvioimaan jos tilataan 20 kpl H0-skaalan Hr1 veturia mitä se yksi veturi sitten maksaisi?

Kerroit, että vetureissa on myös sähkövarusteet valmiina. Tämä tarkoittaa varmaankin virroitusta pyöristä ja moottoria. Mutta olisiko siihen myös saatavissa sellainen digitaalivalmius esim. sen NEM-651 pistorasian muodossa?

Suomessa digitaalipuolella DCC on se eniten käytetty systeemi mutta myös Selectrix (SX) systeemiä käytetään monissa vaativimmassa kohteissa.

Mikä digitaalisysteemi on muuten teillä Venäjällä se suosituin? Onko teillä myös menossa sellainen muutos vaihe vanhoista analogisysteemeistä digtaalisiin?

Ystävällisin Terveisin
Kentsu
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Totta kai Venäjällä käytetään DCC-systeemi.

Jokaisessa mallissamme on DCC-pistorasia. Myös meidän malleissa on paikka dynamicia varten (en tiedä, mitä se on suomeksi?), jonka voi kytkeä locsoundiin.

Minä olen jo kirjoittanut, että hinta on noin 400 euroa. Myös me olemme kehittäneet oman pantografin ohjauksen systeemin, joka sisältää DCC-toimivat piezomotorit. Mutta tämä on lisäfunktio, koska se lisää hintaa.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Ok, meillä siis myös on tuo DCC se eniten käytetty systeemi mutta monissa isoissa ja monimutkaisissa radoissa meillä kyllä käytetän myös saksalaista Selectrix (SX) systeemiä. Tämä siis varsinkin N-skaalassa.

Kerroit, että teidän vetureissanne on paikka dynamicia varten. Mitä se dynamic tekee? Onko sillä jotakin tekemistä moottorin ohjauksen kanssa?
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Maksim (Hrukach), kysymys sinulle SR1 vetureistamme?

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Anteeksi minua kovasti virheistani, minulle on vaikeaa joskus kertoa jotain suomen kielellä.
Dynamic on kytketty äänidekooderiin. Siihen voi ladata ääniä, joita veturi tekee.

Tämä valokuva kai yksinkertaistaa tilannetta.
Liitteet
x_e76be0e9.jpg
x_e76be0e9.jpg (66.36 KiB) Katsottu 4896 kertaa
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Vastaa Viestiin