Sr1

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Tervehdys Maksim ja tervetuloa foorumillemme!

Ymmärsin Internet-sivuiltanne ja kirjoituksestasi, että te valmistatte ainoastaan vetureita H0 skaalassa?

Mutta tiedätkö sinä, löytyykö Venäjänmaalta joku, joka valmistaa N-skaalassa näitä Suomeen aikoinaan 1970 luvulla Energomachexportin kautta Novotšerkasskin veturitehtaalta tilattuja SR1 sähkövetureita tai niiden Neuvostoliittolaisia esikuvia? Siis N-skaalassa.
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Hyvää päivää, Magnuken! Anteeksi että en ole vastannut kauan. Valitettavasti, en voi neuvoa sinulle ketään, kuka valmistaa vetureita N-skaalassa. Tämä skaala ei se populaari Venäjällä. Vl80 (Del Prado) ja ChS4 (Piko) ovat brändi-malleja. Jos haluat, voin antaa kuvia.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Kiitoksia vihjeestä Maksim. Tuo Pikon ChS4 vaikuttaa varsin lupaavalta "aihiolta" josta voisi tehdä sen neuvostoliittolais/suomalaisen SR1 veturin? Tässä taitaa olla kyseessä aikoinaan Skodan valmistama veturi ja oliko tämä nimenomaan se veturi mitä kutsutaan "Ludmilaksi"?

Ongelmana vain, että tätä ChS4 veturia valmisti Piko ilmeisesti vain DDR aikanaan jonnekin 1980 luvun lopulle, joten sellaisen löytäminenen voi olla aika vaikeata.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Vanhoja pikon vetureita löytyy melko helposti suurilta kansainvälisiltä huutokauppasivustoilta. Varsinkin saksalaiselta osastolta. En tiedä oikein sen soveltuvuudesta, koska telien mukana liikkuu pikon sen ajan vetureissa suunnilleen puolet korista, joten siinä olisi paljon korjattavaa. Muutenkin saattaisi nykytekniikka olla laadukkaampaa jos aikoo ajella sillä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja ealab »

Mahtaako "Ludmila" olla sama, kuin "Taigatrommel", Br 120, siis 6-akselinen raskas dieselveturi.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja magnuken »

ealab kirjoitti:Mahtaako "Ludmila" olla sama, kuin "Taigatrommel", Br 120, siis 6-akselinen raskas dieselveturi.
Minulla on myös hieman tuollainen käsitys, että tuo kuuluisa "Taiga Drum" tai "Taigadrummer" olisi itse asiassa se "Ludmilaksi" kutsuttu Skodan valmistama veturi.

Olen ymmärtänyt, että se lisänimi "Taigan rumpu" tuli siitä, että veturista poistettiin äänenvaimentajat saadakseen siihen lisätehoa taigan ylityksiin hirmu pitkine tavaravaunuletkoineen?

Ehkäpä nimimerkki "Maksim" osaisi kertoa tästä "Taiga Drom" veturista lisää?
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Hyvää päivää! Oli iloista lukea teidän mielestä venäjän liikkuvakalustosta, kiitos :D Vaikka Venäjä on villi maa, veturit siellä eivät käy äänenvaimentajia ilman :D
Br120 nimetetään Taigatrommeliksi Saksassa. Venäjällä tämä veturi nimetetään Mashkaksi, koska mallin nimi on M62. "Mashka" on venäjän populaari naisnimi. Taigassa nämä dieselveturit eivät käy pienen tehon vuoksi. Taigassa käyvät sähkövetureita.
"Ludmila" on neuvostoliiton vienti-veturi. Sekin on naisnimi Venäjällä :) Saksassa se on Br130/Br132/Br142/Br242. Venäjällä oli vähän näitä vetureita, koska Br130-perustalla tehtiin toinen veturi, 2TE116, "Fantomas".
Skoda valmisti ChSn Tsekissa Venäjää varten Vinterturin (Sveitsi) lisenssilla.
Kuvissa on minun mallit, jonka minä olen tehnyt Picon malleista (Br120 ja Br130).

Ensimäisessä kuvassa on Ludmila eli Br130.
Toisessa ja viimeisessä kuvissa on Mashka eli Br120 eli Taigatrommel.
Liitteet
ludmila.jpg
ludmila.jpg (78.11 KiB) Katsottu 6236 kertaa
mashka1.jpg
mashka1.jpg (67.1 KiB) Katsottu 6236 kertaa
mashka.jpg
mashka.jpg (73.69 KiB) Katsottu 6236 kertaa
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Kiitoksia Maksim, että oikaisit sitkeät väärinkäsitykseni siitä Taigatrommelista! Ne ilman äänenvaimentajaa kertomani jutut olin lukenut saksalaisilta pienoisrautatiefoorumeilta.

Mutta, vielä olisi yksi kysymys:

Sanoit, että Taigassa ajetaan sähkövetureilla, eli tarkoitatko nyt sitä kuuluisaa Trans-Siberian rataa, vaiko myös sen jälkeen Neuvostoliiton aikana rakennettua BAM laajennusta?

Mutta, ei kai Trans.Siberian radalla aina ole sähköveturieta käytetty? Onko sinulla tietoa minkälaista kalustoa sillä radalla käytettien ennen sähkövetureita?

Lisäksi, mahtaako jostakin löytyä esim. englannin kielellä kyseisen Trans-Siperian radan historiasta kertovaa kirjaa?

Terveisin,
Kentsu (nimimerkki "magnuken")

ps. Anteeksi uteliaisuuttani, mutta mitä tarkoittaa nimimerkkisi "Hrukach" vai tarkoittaako se mitään?
ps2. Todella hienot nuo sinun Picon vetureista tekemät Ludmila ja Taigatrommel!
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Vielä yksi kysymys jos sallit hyvä Maksim:

Minulla on N-skaalassa veturi Minitrix-12566 eli BR V200 (DR). Tämä taitaa olla se BR120 eli Taigatrommel, vaikka ei ole läheskään yksityiskohdiltaan niin hieno kuin sinun tuolla aikaisemmin esittämäsi Taigatrommeli.

Tällainen siis minulla on N-skaalassa ja siitä varmaan aika helposti saisi pienin maalauksin ihan oikean näköisen:

Kuva
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Jos saanen vastata: joo, tuo se taigatrommeli on, ja kyllähän siitä paria pientä yksityiskohtaa vaikka minkä version saa. Ja onhan siitä kaksiosiainenkin 2M62 olemassa. Jos siis lisää tehoa tarvitsee. Mutta sähköveturit lienevät parempi vaihtoehto pääradoilla.
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Hyvää päivää, Kentsu! Paljon kiitoksia arviosta minun malleita!
Kaikki Mashka- (M62, Taigatrommel, Br120) ja Ludmila- (TE109, Br130) dieselveturit ovat valmistettu kaupungissa Voroshilovgrad (nyt Lugansk) tehtaassa VZOR. Sinun Taigatrommel-mallisi on valmistettu sielläkin. Jokainen yritys omistaa sen veturin Puolassa tai Saksassa.
Valitettavasti, minä en tiedä mitään englanniksi Trans-Siperian radasta :( Tiedän vain venäjäksi.
Ennen sähkövetureita kaytettiin VZORin dieselvetureita, nimittäin TE-3 ("Troika"), 2TE10L ("Luganka"), 2TE10V. Lydinovo-dieselvetureita (Lydinovo on kaupunki Venäjällä), nimittäin TEM2. 1940-1950-luvulla käytettiin höyryvetureita.

Hrukach - se on iso villisika-uros, joka hrukaet kovaa :D Sellaista sanaa ei ole, minä keksin sen itse :D

Se on Luganka, eli 2 TE10L, jotka minä olen valmistunut itsekseni, kayttämättä Picon-veturia.
Liitteet
luganka.jpg
luganka.jpg (60.23 KiB) Katsottu 6168 kertaa
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Vielä 2M62:sta. Tätä mallia minä olen tehnyt myös. Anteeksi, että se ei ole valmistunut vielä.
Tv_tyyppi on aivan oikeassa, jos lisäteho tarvitaan, käytetään 2M62.
Liitteet
2M62.jpg
2M62.jpg (61.87 KiB) Katsottu 6166 kertaa
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Komea malli.

Olen itse hankkinut muutamia kappaleita moottorittomia N skaalan M62 vetureita tarkoituksella tehdä niistä kaksiosaisia. Jotenkin suurella rahalla ostettua veturia kun mieluummin ei sahaisi toivoen, että tulisi joskus kohtuullinen lopputulos. 2TE10M on toinen projekti jota puolestaan on kiva rakennella kun a. niitä näkyy täällä asemalla päivittäin (olen työn puolesta Venäjällä) ja b. sen kulmikkaat muodot ovat suhteellisen helppoja rakentaa styreenistä.
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

1970-luvulla Venäjällä oli tuottu dieselvaunu, jossa oli käytetty dieseljunan DR-1a osat. Me olemme alkaneet valmistaa tätä mallia.

Tässä valokuvassa te voitte katsoa meidän työtä. Nyt meillä on vain koreja.
Liitteet
3-.jpg
3-.jpg (65.93 KiB) Katsottu 6021 kertaa
1_02.jpg
1_02.jpg (68.68 KiB) Katsottu 6021 kertaa
x_d2117d29.jpg
x_d2117d29.jpg (46.79 KiB) Katsottu 6021 kertaa
x_96713579.jpg
x_96713579.jpg (46.33 KiB) Katsottu 6021 kertaa
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Mitä kuuluu Sr1-veturille?
Jos niitä tulee myyntiin, olen valmis tällä puheella ostamaan.
Vastaa Viestiin