Sr1

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei! Työ menee hyvin hitaasti, mutta menee kuitenkin.

Anteeksi offtopista, olen Helsingissä tiistaina. Voisitteko suositella, missä kaupoissa siellä myydään suomalaisten vetureiden malleja (ja myös KIT)?
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Post by magnuken »

Hei Maksim (Hrukach?)

Valitettavasti minun on sinulle kerrottava, että täällä Suomessa meillä nykyään on hyvin vähän pienoisrautatiekauppoja ja ne mitä meiltä löytyy myyvät liki kaikki vain niitä Eurooppalaisia Fleischmannin, Märklinin ja Trixin bulkkituotteita. Näin on ikävästi asianlaita maassamme!

Helsinki on Suomen pääkaupunki, mutta siellä on vain yksi pienoisrautateitä myyvä kauppa, eli Mallikauppa, Hämeentie 17. Mutta ei sieltä mitään suomalaisia vetureita tai vastaavia löydy!

Tämän takia joskus sinulta kyselinkin, josko voisit tuottaa N-skaalassa näitä Suomi-Neuvostoliitto vetureita, mitä meillä kutsutaan SR1 vetureiks. Lempinimi näillä vetureillamme on mm. Kaalihäkki ja Siperian Susi ja ostimme ne aikoinaan bilateraalikaupan myötä Neuvostoliiton Novotšerkasskin veturitehtaalta.

Näitä meillä Suomessa on vielä liki 200 kappaletta joka päiväisessä käytössämme ja nyt parasta aikaa Valtion Rautatiemme maalavat ne vihreäksi uuden muotinsa mukaisesti!!! Kauheeta!
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Kiitos paljon osoitteesta! Minulla on nyt erittäin paljon erilaisia sunnitelmia, siksi en ehdi tehdä N-skaalan malleja. Meillä ei ole mahdollisuuksia valmistaa niitä, vaikka se olisi kiinnostava asia. Sitä paitsi, teemme mastermallejamme käsin. Näin pienet mallit (kuten N-skaalassa) ovat liian vaikeita tekemään.

Muuten mielestäni vihreäkin sopii Sr1-ille, vaikkei näytä niin perinteiselta :)
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Posts: 226
Joined: 27.08.2006 19:49

Re: Sr1

Post by tv_tyyppi »

Kyllä Hobby Point Fredrikinkatu 61:lläkin pienoisjunia myy.

Ja jos ollaan tarkkoja, niin Rautatiemuseo Hyvinkäällä myy Suomikalustoa, nettikauppakin löytyy: http://rautatie.org/webshop/?mod=cat&pa ... _id=7&pp=2

Parhaiten kuitenkin Suomimalleja löytyy kai jos kyselee foorumeilla sun muilla, alan harrastajilta joskus voi saada muun muassa etsejä joiden pohjalta rakennella malleja.
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

tv_tyyppi, kiitos tiedoista! Katson kohta, mitä löytyy näistä kaupoista.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Sr1

Post by Samuelsson »

Kyllä meitä H0 -mittakaavasta kiinnostuneitakin tästä maasta paljon löytyy, joten Sr1:lle olisi todellakin kysyntää! Itsekin olisin halukas sellaisen tilaamaan, ja nimenomaan punavalkoisella värityksellä.
LGB harrastaja

Re: Sr1

Post by LGB harrastaja »

Täällä olisi myöskin ihmisiä jotka haluaisivat ostaa Sr 1 eli "Mossen"
Muutenkin minua on aina kiinnostanut Venäläinen kalusto :D
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei!
Olen vihdoin päässyt valmistamaan SR1:n mallia. Vaikka tulos on vielä hämärässä tulevaisuudessa, on jotakin jo valmista.
Tässä on pari kuvaa 3D-mallista. Haluaisin saada palautetta teiltä, mikä on onnistunut ja mitä kannattaa parantaa.

Myöskin olisin kiitollinen tarkoista kuvista SR1:n katon keskeisestä osasta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Sr1

Post by Jaska »

Toivotaan, että saat valmiin mallin tuotantoon. Onnea projektille!

Tässä vaunut.org sivulle linkki:

http://vaunut.org/kuvat/c6755e578de8e9e ... a33ea2.jpg

Myös haku veturityypillä SR1 voi olla kiinnostava:

http://vaunut.org/kuvat?tag0=2%7CSr1%7C
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei Jaska! Kiitos linkeistä. Vaunut.org -sivu on minulle hyvin tuttu, mutta toisen linkin kuvia en tuntenut.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Rataneuvos
Ratavartija
Posts: 23
Joined: 09.03.2012 14:26

Re: Sr1

Post by Rataneuvos »

Erittäin hyvältä näyttää 3D-malli. Hienoa että tämä projekti etenee. Minullakin olisi käyttöä parille Sr1-veturille.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Post by magnuken »

Hei Maksim (Hrukach),

Hienoa, että projektisi etenee!

Vaikka itse en H0 skaalaa harrastakaan, olen kuitenkin valmis ostamaan sinulta kaksi noita SR1 vetureita H0 mittakaavassa.

Mieluiten näkisin, että ne veturit olisivat ihan siinä alkuperäisessä Novotsherkasskin tehtaan värityksessä, joissa Nevostoliitto aikoinaan 1970-luvulla Suomelle ne SR1 veturit luovutti, eli jotakin tähän tyyliin:

Image

Ps.
Tuossa sinun piirustuksessasi (kaksi viimeisintä kuvaa) on mielestäni kummallakin veturin sivulla liian paljon pyöreitä ikkunoita. Niitä pyöreitä ikkunoita pitäisi mielestäni olla vain yksi molemmin puolin ja veturin molemmissä päissä? Vai onko tuosta SR1 veturista eri versioita tässä suhteessa?
Hrukach
Lämmittäjä
Posts: 134
Joined: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Post by Hrukach »

Hei! Kiitoksia kaikille kommenteista. Piirustuksessani on SR1:n molemmat puolet. Veturin toisessa sivussa on 2 ikkunaa ja toisessa on 4. Sen voi huomata kuvissakin (valitettavasti en tiedä, kuka on ottanut nämä kuvat).

Valonheittimet ja pantografit valmistetaan erikseen ja niiden ulkonäkö siis riippuu siitä, käytettiinkö veturia ennen entisöintiään tai sen jälkeen. Sama koskee väritystä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Sr1

Post by Samuelsson »

Upeaa että tämä projekti etenee! Itse olen valmis ostamaan 1 tai 2 veturia, nimenomaan uudella, puna-valkoisella värityksellä. Millainen hintataso teidän valmistamilla vetureilla keskimäärin on?
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Post by magnuken »

Kiitoksia Maksim tarkennuksestasi. En todellakaan ollut laittanut merkille, että SR1 veturin toisella puolen on kaksi pyöreätä ikkunaa mutta toisella sitten neljä!

Mikä tuohon epäsymmetrisyyteen on aikoinaan mahtanut olla syynä?

Kuitenkin ostaisin kovin mielelläni kaksi noita SR1 vetureita ja sillä alkuperäisellä hieman ruosteenruskealla / keltaisella värityksellä!

Tpdella hienoa, että projektisi etenee! Kerrothan aina sitten lisää tällä palstalla missä
SR1 vetureiden suhteen mennään?