H0 lättähattua etsimässä.

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

H0 lättähattua etsimässä.

Post by Hermanni »

Törmäsin liki parhaaseen lättähatun aihioon jos Suomalaista messinkirakennus sarjaa ei lasketa mukaan.
Ruotsista löytyi alla olevia Ruotsin lättiä, huomatkaa nokkapala on pyöreämpi kuin normaaleissa Ruotsalais lätissä.

Image

Image

Image

Minulle maalamalla nuo menisivät kuin väärä raha. ;)
Hanski

JECO RÄLSBUS SJ Y6

Post by Hanski »

Ruotsalaisia "lättiä" valmistaa JECO (http://www.jeco.se) ja niihin saa kaikkia osia sekä myös erillisiä koriaihioita. Tuotteita myy esim. Tukhoholmassa MJ-Hobby,(http://www.mjhobby.se). Valinnan varaa on AC/DC-versioissa vaikka kuinka.

Hinnat, no... elämä on.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Post by Jaska »

Tuo Hermannin löytö ei ole pahan hintainen ja näyttäisi tosian menevän pelkällä maalaamisella! Rupes kiinnostamaan. Ilmeisesti nuo on rakennussarjoina ja pieni modaus menisi siinä kokoamisen ohessa.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

Toisaalta jos helmaa ei hio matalammaksi (muulta matkalta paitsi ovien kohdalta) niin vaunut muistuttavat silloin enemmän Dm6 -vaunuja.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Post by Psi »

Jaska wrote:Tuo Hermannin löytö ei ole pahan hintainen ja näyttäisi tosian menevän pelkällä maalaamisella! Rupes kiinnostamaan. Ilmeisesti nuo on rakennussarjoina ja pieni modaus menisi siinä kokoamisen ohessa.
Saatoin ymmärtää väärin, muta eikös nuo RimboGranden sivuilla näkyvät hinnat koske vain korin rakennussarjaa, alustasta ei taideta puhua mitään.

UGJ:n vanhoja Y6-muovikoreja on edelleen Tukholman MJ-Hobbyexpertenillä myynnissä 112 kruunulla (12 EUR / 72 FIM), mutta ainakin näissä on kori suomalaista selvästi kapeampi ja keulat suipommat:

Image
(kuvassa alusta messinkilevystä ja moottoritelinä puolikas Spectrumin 44-tonnisesta vaihtoveturista ja dekooderina joku N-mittakaavan veturidekooderi).

Eivät kaiketi kelpaa kunnon niitinviilaajalle, mulle kyllä.

Jos terävänokkaiset vanhat muovikorit ei kelpaa niin en ehkä menisi 575 SEK (62 EUR / 370 FIM) maksamaan ruotsalaislätän korin messinki-rakennussarjasta. Jos sarjojen kasaus kiinnostaa niin Sallinen--Wikberg-akselilta saa ymmärtääkseni 120 EUR (720 FIM) ihan suomalaisenkin lätän + liitevaunun pyörineen moottoreineen kaikkineen. Kasaamisapuakin löytyy niiltä paikkakunnilta, joissa Wikberg on käynyt harrastajia opettamassa (jos oikein muistan niin Tapiolassa, Hyvinkäällä, Turussa, Lahdessa ja Oulussa). Tapiolassa (lähinnä vanhojen äijien) messinkikerho kokoontuu varsin säännöllisesti joka sunnuntai klo 12--17.

Jecon uudet Y6-lätät on ihan eri malleja kun ne vanhat muovikorit -- nää uudet lienee enimmäksen messinkiä ja on halvimmillaan kaksikisko-tasavirtaversiona n. 2500 SEK (n. 270 EUR / 1600 FIM).

pekka
Last edited by Psi on 18.06.2007 11:08, edited 2 times in total.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Post by Jaska »

Mulla taitaa olla juuri tuollainen kotona, mutten ole ehtinyt digitalisoimaan sitä vielä, enkä edes maalaamaan. Mulla oli tuon mallin kanssa joskus virroituspulmaa. Kovin raskashan se ei ole.
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Post by jhr »

Mulla on miljoonalaatikossa tuo ruottalaislätän kori ja ajattelin tehä siitä "metsälätän" jonkin pöheikön keskelle :)
Ostin sen noin 10 vuota sitten MJ-Hobbystä.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

jhr wrote:Mulla on miljoonalaatikossa tuo ruottalaislätän kori ja ajattelin tehä siitä "metsälätän" jonkin pöheikön keskelle :)
Ostin sen noin 10 vuota sitten MJ-Hobbystä.
No sellaisessa käytössä ei helmaa huomaa. Rapistuneet suomalaislätän värit vaan kylkiin ja vóilla.
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Post by jhr »

sitä just ajattelin...sopiva ryteikkö ympärille nin menee täydestä ku väärä raha.
Vois vielä etuikkunoihin laittaa "vanerilevyt" :)
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

jhr wrote:sitä just ajattelin...sopiva ryteikkö ympärille nin menee täydestä ku väärä raha.
Vois vielä etuikkunoihin laittaa "vanerilevyt" :)
Ja viereen vääntynyt / risa Gb-vaunun raato. 8)
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Post by jhr »

...tai sinne lepikkoon pari junabongaria kameroiden kanssa ihmettelemään uutta löydöstä :)