HO KiskoKalle

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Selasin MJ-Hobbyn sivuja ja törmäsin vihreään, DSB:n suomalaista Ttr-ää muistuttavaan raidetraktoriin: http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... =HR%202193 Niitä näkyy olevan kahtakin eri mallia ja hintaa reilun satasen, en tiiä kruunun kurssia nyt.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja PeS »

Kyseessä on Hornby/Rivarossin vehje - ei ihan suomalainen, mutta sinnepäin. Alusta on tietty käyttökelpoinen. Tuolle kyseiselle alustalle on suunniteltu konversiosarja Tampellan suunnittelemasta korista. Sarja tulee myyntiin kevättalven aikana.
Viimeksi muokannut LOK, 02.06.2018 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimattomat kuvalinkit poistettu.
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 78
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

Voisiko tuohon etsisarjaan laittaa mukaan (tai vaikka erikseen, miten vaan) myös pelkät ovet, niin saisi myös sen kulmikkaan suomalaisversion tehtyä? Ja tietysti tikkarit, valot jne. :roll:
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja PeS »

Dv16_2015 kirjoitti:Voisiko tuohon etsisarjaan laittaa mukaan (tai vaikka erikseen, miten vaan) myös pelkät ovet, niin saisi myös sen kulmikkaan suomalaisversion tehtyä? Ja tietysti tikkarit, valot jne. :roll:
En tiedä mitä tarkoitat "kulmikkaalla suomalaisversiolla", mutta kuvissa näkyvä malli (ja tuleva sarja) esittää Tampellan suunnittelemaa ns. uudempaa mallia, jossa on pienet viistetyt seinänpätkät, eli sitä ulkoisesti kenties "kaikkein suomalaisinta" korimallia, eli tätä http://vaunut.org/kuva/473?m=1&t=Kisko-Kalle Se korimalli millä Tampella aloitti, oli likimain samanlainen muodoltaan kuin alkuperäinen Breuerin neliskulmainen laatikko ja mitä tuo Rivarossinkin malli likimain esittää, eli tämä http://vaunut.org/kuva/11119?m=1&t=Kisko-Kalle Toistaiseksi on tarkoitus tehdä sarja vain uudemmasta mallista.

Jos katsot syövytearkkia tarkemmin, niin tikkarit ovat jo siellä. Lamput ja tunkki taas toteutetaan metallivaluina (=messinki). Lähtökohtana on, että konversiosarja sisältää kaikki osat — myös Tampellan valmistajalaatat sekä silkkipainomenetelmällä painetut siirtokuvat.
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 78
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

Tarkoitin juuri sitä, että siitä saksalaisemmastakin versiosta voisi tehdä konversiosarjan, eli vain uudet ovet ja pikkuosat.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja PeS »

Dv16_2015 kirjoitti:Tarkoitin juuri sitä, että siitä saksalaisemmastakin versiosta voisi tehdä konversiosarjan, eli vain uudet ovet ja pikkuosat.
OK. Nyt ymmärsin. Saksalaisessa versiossa on liian pienet ikkunat, joten pelkkä oven vaihtaminen ei riitä. Saksalainen on koottu niittamalla, suomalainen kori koottiin hitsaamalla (Suomessa taisi olla käytössä ainakin yksi Breuerin valmistama niitattu versio — Resiina 2/2006 esittelee aihetta tarkemmin).
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja ealab »

Joitain, huonolaatuisiksi typistettyjä kuvia Turun ja Hy:n kapistuksista. Ovat kumpikin erityyppistä käyttöä varten.
Kallen piir.JPG
Kallen piir.JPG (37.93 KiB) Katsottu 5499 kertaa
Liitteet
P3170387a.jpg
P3170387a.jpg (117.11 KiB) Katsottu 5499 kertaa
P3170401a.jpg
P3170401a.jpg (117.09 KiB) Katsottu 5499 kertaa
P3170395a.jpg
P3170395a.jpg (119.31 KiB) Katsottu 5499 kertaa
P3170386a.jpg
P3170386a.jpg (118.48 KiB) Katsottu 5499 kertaa
IMG_3016a.jpg
IMG_3016a.jpg (117.25 KiB) Katsottu 5499 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vielä sisäkuvia Turun 359:stä. Kuvia olen hieman leikannut, tähän tarpeettomia osia,
P3170399a.jpg
P3170399a.jpg (119.76 KiB) Katsottu 5458 kertaa
jotta riittäisi enemmän pikseleitä.
Liitteet
P3170398a.jpg
P3170398a.jpg (118.51 KiB) Katsottu 5458 kertaa
P3170397a.jpg
P3170397a.jpg (117.56 KiB) Katsottu 5458 kertaa
Dr13 2328
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 20.03.2010 12:24

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja Dr13 2328 »

Missä tuo hylky- Kalle on kuvattu ja mikä yksilö?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tuo vähän huonokuntoinen ....367 löytyi Hy Knp:n alueelta, jossa on/oli myös paljon muuta kunnostusta kaipaavaa.
lauri 12

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja lauri 12 »

Olisikohan missään minkäänlaista märklinille sopivaa "KolmikiskoKallea" rakennettavana tai ilman?
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 78
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

lauri 12 kirjoitti:Olisikohan missään minkäänlaista märklinille sopivaa "KolmikiskoKallea" rakennettavana tai ilman?
Eipä taida... Tuon Rivarossin valmiin Kallen muuttaminen kolmikiskoversioksi ei olisi teknisesti kovin vaikeaa, mutta se on varsin kevyt. Tästä johtuen laahaimen jousivoima varmaan nostaisi Kallea ilmaan niin paljon, ettei se pystyisi liikuttamaan edes itseään. Jonkinlaisena kompromissinä voisi laahaimen asentaa johonkin tavaravaunuun, joka kytkettäisiin Kalleen kiinteästi. Tällaisia välivaunuja on muuten käytetty esikuvassakin, http://vaunut.org/kuva/32102
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Viesti Kirjoittaja PeS »

Dv16_2015 kirjoitti:Tuon Rivarossin valmiin Kallen muuttaminen kolmikiskoversioksi ei olisi teknisesti kovin vaikeaa, mutta se on varsin kevyt. Tästä johtuen laahaimen jousivoima varmaan nostaisi Kallea ilmaan niin paljon, ettei se pystyisi liikuttamaan edes itseään. Jonkinlaisena kompromissinä voisi laahaimen asentaa johonkin tavaravaunuun, joka kytkettäisiin Kalleen kiinteästi.
Maavara vehkeessä on niin pieni, että laahain ei sinne mahdu. Toinen käytännön ongelma on pyöräkertojen mitoitus. Uudessa eurooppalaisessa kalustossa käytetään jo melko yleisesti amerikkalaista pyöräkertojen mitoitusta — tämä pätee myös Kisko-Kalleen. Laipan syvyys on vain 0,7 mm ja pyöränrenkaan paksuus vain 2,5 mm. Tällainen mitoitus aiheuttaa kulkuongelmia jo eurooppalaisessa keskivertokaksikiskovaihteessa, kuten Roco, Piko ja Fleisschmann (tai ylipäätään vaihteissa, joiden toiminta perustuu siihen, että risteyksen ylitse ajetaan laipan varassa) — Märklinistä puhumattakaan (tosin Märklinin eri sarjan vaihteissa on mitoietuseroja).

Tähän voisi todeta objektiivisesti — ilman sarvia ja hampaita — jos suomalainen kalusto vähääkään kiinnostaa ja aikoo sellaiseen satsata tulevaisuudessa, niin Märklin on syytä unohtaa. Tiedossani oleva kaikki tulevaisuudessa julkaistava suomalaisaiheinen rakennussarjakalusto on varustettu jenkkifillareilla (kuten myös lähes kaikki tähän asti Suomessa myyty). Jenkkifillaria ei saa kunnolla kulkemaan Märklinin vaihteesta (eikä tämä ole mielipideasia, vaan mittatekninen ja todennettava juttu).
Vastaa Viestiin