HO KiskoKalle

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

HO KiskoKalle

Post by EMD F7 »

Selasin MJ-Hobbyn sivuja ja törmäsin vihreään, DSB:n suomalaista Ttr-ää muistuttavaan raidetraktoriin: http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... =HR%202193 Niitä näkyy olevan kahtakin eri mallia ja hintaa reilun satasen, en tiiä kruunun kurssia nyt.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Post by PeS »

Kyseessä on Hornby/Rivarossin vehje - ei ihan suomalainen, mutta sinnepäin. Alusta on tietty käyttökelpoinen. Tuolle kyseiselle alustalle on suunniteltu konversiosarja Tampellan suunnittelemasta korista. Sarja tulee myyntiin kevättalven aikana.
Last edited by LOK on 02.06.2018 22:10, edited 1 time in total.
Reason: Toimimattomat kuvalinkit poistettu.
Dv16_2015
Konduktööri
Posts: 78
Joined: 28.09.2009 08:04

Re: HO KiskoKalle

Post by Dv16_2015 »

Voisiko tuohon etsisarjaan laittaa mukaan (tai vaikka erikseen, miten vaan) myös pelkät ovet, niin saisi myös sen kulmikkaan suomalaisversion tehtyä? Ja tietysti tikkarit, valot jne. :roll:
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Post by PeS »

Dv16_2015 wrote:Voisiko tuohon etsisarjaan laittaa mukaan (tai vaikka erikseen, miten vaan) myös pelkät ovet, niin saisi myös sen kulmikkaan suomalaisversion tehtyä? Ja tietysti tikkarit, valot jne. :roll:
En tiedä mitä tarkoitat "kulmikkaalla suomalaisversiolla", mutta kuvissa näkyvä malli (ja tuleva sarja) esittää Tampellan suunnittelemaa ns. uudempaa mallia, jossa on pienet viistetyt seinänpätkät, eli sitä ulkoisesti kenties "kaikkein suomalaisinta" korimallia, eli tätä http://vaunut.org/kuva/473?m=1&t=Kisko-Kalle Se korimalli millä Tampella aloitti, oli likimain samanlainen muodoltaan kuin alkuperäinen Breuerin neliskulmainen laatikko ja mitä tuo Rivarossinkin malli likimain esittää, eli tämä http://vaunut.org/kuva/11119?m=1&t=Kisko-Kalle Toistaiseksi on tarkoitus tehdä sarja vain uudemmasta mallista.

Jos katsot syövytearkkia tarkemmin, niin tikkarit ovat jo siellä. Lamput ja tunkki taas toteutetaan metallivaluina (=messinki). Lähtökohtana on, että konversiosarja sisältää kaikki osat — myös Tampellan valmistajalaatat sekä silkkipainomenetelmällä painetut siirtokuvat.
Dv16_2015
Konduktööri
Posts: 78
Joined: 28.09.2009 08:04

Re: HO KiskoKalle

Post by Dv16_2015 »

Tarkoitin juuri sitä, että siitä saksalaisemmastakin versiosta voisi tehdä konversiosarjan, eli vain uudet ovet ja pikkuosat.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Post by PeS »

Dv16_2015 wrote:Tarkoitin juuri sitä, että siitä saksalaisemmastakin versiosta voisi tehdä konversiosarjan, eli vain uudet ovet ja pikkuosat.
OK. Nyt ymmärsin. Saksalaisessa versiossa on liian pienet ikkunat, joten pelkkä oven vaihtaminen ei riitä. Saksalainen on koottu niittamalla, suomalainen kori koottiin hitsaamalla (Suomessa taisi olla käytössä ainakin yksi Breuerin valmistama niitattu versio — Resiina 2/2006 esittelee aihetta tarkemmin).
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: HO KiskoKalle

Post by ealab »

Joitain, huonolaatuisiksi typistettyjä kuvia Turun ja Hy:n kapistuksista. Ovat kumpikin erityyppistä käyttöä varten.
Kallen piir.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: HO KiskoKalle

Post by ealab »

Vielä sisäkuvia Turun 359:stä. Kuvia olen hieman leikannut, tähän tarpeettomia osia,
P3170399a.jpg
jotta riittäisi enemmän pikseleitä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dr13 2328
Matkustaja
Posts: 2
Joined: 20.03.2010 12:24

Re: HO KiskoKalle

Post by Dr13 2328 »

Missä tuo hylky- Kalle on kuvattu ja mikä yksilö?
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: HO KiskoKalle

Post by ealab »

Tuo vähän huonokuntoinen ....367 löytyi Hy Knp:n alueelta, jossa on/oli myös paljon muuta kunnostusta kaipaavaa.
lauri 12

Re: HO KiskoKalle

Post by lauri 12 »

Olisikohan missään minkäänlaista märklinille sopivaa "KolmikiskoKallea" rakennettavana tai ilman?
Dv16_2015
Konduktööri
Posts: 78
Joined: 28.09.2009 08:04

Re: HO KiskoKalle

Post by Dv16_2015 »

lauri 12 wrote:Olisikohan missään minkäänlaista märklinille sopivaa "KolmikiskoKallea" rakennettavana tai ilman?
Eipä taida... Tuon Rivarossin valmiin Kallen muuttaminen kolmikiskoversioksi ei olisi teknisesti kovin vaikeaa, mutta se on varsin kevyt. Tästä johtuen laahaimen jousivoima varmaan nostaisi Kallea ilmaan niin paljon, ettei se pystyisi liikuttamaan edes itseään. Jonkinlaisena kompromissinä voisi laahaimen asentaa johonkin tavaravaunuun, joka kytkettäisiin Kalleen kiinteästi. Tällaisia välivaunuja on muuten käytetty esikuvassakin, http://vaunut.org/kuva/32102
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: HO KiskoKalle

Post by PeS »

Dv16_2015 wrote:Tuon Rivarossin valmiin Kallen muuttaminen kolmikiskoversioksi ei olisi teknisesti kovin vaikeaa, mutta se on varsin kevyt. Tästä johtuen laahaimen jousivoima varmaan nostaisi Kallea ilmaan niin paljon, ettei se pystyisi liikuttamaan edes itseään. Jonkinlaisena kompromissinä voisi laahaimen asentaa johonkin tavaravaunuun, joka kytkettäisiin Kalleen kiinteästi.
Maavara vehkeessä on niin pieni, että laahain ei sinne mahdu. Toinen käytännön ongelma on pyöräkertojen mitoitus. Uudessa eurooppalaisessa kalustossa käytetään jo melko yleisesti amerikkalaista pyöräkertojen mitoitusta — tämä pätee myös Kisko-Kalleen. Laipan syvyys on vain 0,7 mm ja pyöränrenkaan paksuus vain 2,5 mm. Tällainen mitoitus aiheuttaa kulkuongelmia jo eurooppalaisessa keskivertokaksikiskovaihteessa, kuten Roco, Piko ja Fleisschmann (tai ylipäätään vaihteissa, joiden toiminta perustuu siihen, että risteyksen ylitse ajetaan laipan varassa) — Märklinistä puhumattakaan (tosin Märklinin eri sarjan vaihteissa on mitoietuseroja).

Tähän voisi todeta objektiivisesti — ilman sarvia ja hampaita — jos suomalainen kalusto vähääkään kiinnostaa ja aikoo sellaiseen satsata tulevaisuudessa, niin Märklin on syytä unohtaa. Tiedossani oleva kaikki tulevaisuudessa julkaistava suomalaisaiheinen rakennussarjakalusto on varustettu jenkkifillareilla (kuten myös lähes kaikki tähän asti Suomessa myyty). Jenkkifillaria ei saa kunnolla kulkemaan Märklinin vaihteesta (eikä tämä ole mielipideasia, vaan mittatekninen ja todennettava juttu).