BR 03 "kiljuu"

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

TJH

BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja TJH »

Märklin BR 03 pitää vauhtia lisättäessä voimakasta särkyvää vinkunaa. Kun nopeuden pudottaa, niin ääni häipyy. Ääni katkeilee hiukan välillä ja samalla veturi vähän nykii. Hankin veturin käytettynä, mutta sillä on vähän ajettu ja ollut vitriinissä. Pari kertaa myös äänimerkin yhteydessä on veturi töksähtänyt, mutta jatkanut kulkuaan. Mikähän tuollaista vaivaa voisi aiheuttaa? Ohjain on MS.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kuivat laakerit, öljyn puute. Oikeastaan yksiselitteisesti. Ja ilman voitelua pyörien akselien/ rattaiden/moottorin laakerit ovat nopeasti entisiä. Jotain, vaikka synt. moottori/vaihteisto/automaattivaihteistoöljyä ohuen metallilangan kanssa kohteisiin. Pieni tippa kerrallaan.
TJH

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja TJH »

ealab kirjoitti:Kuivat laakerit, öljyn puute. Oikeastaan yksiselitteisesti. Ja ilman voitelua pyörien akselien/ rattaiden/moottorin laakerit ovat nopeasti entisiä. Jotain, vaikka synt. moottori/vaihteisto/automaattivaihteistoöljyä ohuen metallilangan kanssa kohteisiin. Pieni tippa kerrallaan.
Jahas - käykö lukkoöljy?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ei, kun mieluimmin oikein voiteluöljyä. Mikä nyt olisi hyvää, tai parasta voitelun kannalta. Veturihan mekaaninen laite, voitelut sen mukaan. Saivarteluako, ei, jos haluaa veturille pitkää, moitteetonta käyttöikää.
jartsa

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja jartsa »

SAE 30 mineraaliöljy,synteettiset öljyt saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa enempi haittaa kun hyötyä.Ensin vanhat moskat pois videoiden puhdistukseen tarkotetulla spraylla(ei haperra muovia),jos osaa purkaa veturia enempi niin lopuksi huuhtelu kuumalla vedellä ja nopea kuivaus.Lopuksi voitelu tipalla öljyä liikkuviin osiin.Pikku muovipullosta saa hyvän öljyputelin,putelin korkkiin 1mm rautalanka spiraali joka pysyy siinä kiinni ja suora osa ylettyy melkein muovipullon pohjaan asti.Korkki/tikku yhdistelmällä saa sopivan tipan ujutettua pieneenkin paikkaan.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voiteluista on hyvä jutella. Perinteisesti Märklinit on kyllä voideltu mineraalipohjaisilla öljyillä ja muovirattaat (Nylon?) ovat kestäneet. Toisaalta Märklinin unohtamalla muille muovirattaille saattaa nuo mineraali (synteettisetkin?)öljyt olla haitallisia. Parempi olisi erityisesti muovirattaille sopivat öljy, joita on valmistakohtaisiakin, eikä halpoja. Riippuu muovimateriaalista ja sen kun tietäisi.
Veturin voi myös huoltaa, jos epäilee laakerien kulumista, irrottamalla pyöräkerrat, putsaamalla laakeriholkit, mahdollisesti uusimalla akselit, jne. Mennee jo melko pitkälle. Kuitenkin Märkliniin sopivaa oivallista akselimateriaalia löytyy entisistä korppuasemista. Karheiksi kuluneita akseleita on uusittu näin. Moottorin rungonpuoleisen soikeaksi kuluneen laakerireiän voi korvata 2/5mm kuulalaakerilla, tai holkittamalla, jos laakeri ei sovi. Moottori kävisi taas nätisti ja äänettömästi, sekä kiertäisi paremmin, herkemmin.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja markku55 »

TJH osti meikäläiseltä tuon kiljuvan veturin jonka historia on seuraava:
Ostin veturin uutena ja ajoin sillä ehkä muutamia kymmeniä minuutteja. Koska veturille ei ollut pakkausta (oli isosta starttisetistä), säilytin sitä vitriinissä.
Eli veturi toimi moitteetta uutena (oisko v.2006), joten ihmetyttää hieman tuo mahdollinen kuivuminenkin.
Laakerit ei ainakaan ole kuluneita, eli mistään remppatarpeesta ei voi olla kyse.
Veturia en ollut öljynnyt, kuten en muitakaan uusia vetureita jos ei sitten rahinat siihen kehoita.

Edit: Sen verran vielä, että veturi on varustettu kaikilla äänillä, joten voisiko dekooderin virhe/ongelma aiheuttaa ääniä peräti kaiuttimen kautta???
No, öljyäminen on helppo tehdä, ja sitten näkee pitääkö vianetsintää jatkaa.

Öljyämisestä:
Itse olen kokenut parhaaksi öljyämislaitteeksi pienivolyymisen lääkeruiskun ja siihen mahdollisimman ohut neula jonka voimakkaasti viisto kärki on typistetty jotta ulos tuleva öljy saadaan suoraan kohteeseen, eikä sitä tarvitse valuttaa pitkin suippenevaa kärkeä.
Annostelu on todella tarkkaa, ja ahtaisiinkin kohteisiin pääsee hyvin käsiksi.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voihan olla, että tehtaalla on "luovutushuolto" tehty vähin öljyin. Oikeastaan tarkoitin juttuni otettavaksi noin yleensä, aiheellisuuden mukaan. Aiheita on nähty. Parasta on pitää masiinat hyvissä öljyin alusta pitäen. Tuo neula ja pitkä, ohut ruisku on hyvä, pitää kokeilla. Vastaavissa (Roco:n)öljyruiskussa alkaa öljyä jo tulla, kun sormet vain hiukan lämmittävät....On joitain öljyjä, jotka kuivuvat ja hartsaantuvat, mm. vihreä, kelloissa käytetty.
Nuo ATF-(manual-) öljyt (punaisia yleensä)luulisi olevan oivallisia metalli/metallikohteissa, notkeita ja paineenkestäviä. Kuten yleensä, paineenkestävissä* erikoisöljyissäkin saattaa olla aineita, joista kaikki muovilaadut eivät tykkää. *Siis pintapaineenkesto, joka estää metalli/metallikontaktin.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Voisin kuvitella, että kovia pintapaineita ei pienoisrautatieveturin akselilaakereissa ole, joten kapillaarinen ja sitkaantumaton öljy/voiteluaine lie paras.
Ballistol aseöljy on mainittu usein hyvänä, itse ajattelin kokeilla teflon pohjaisia ketjuöljyjä, niissä on itsepuhdistuva vaikutus, eli mm mönkkärin ketjut on puhtaampia ajon jälkeen kuin ajoon lähdettäessä. Itse öljy on melkoisen ohutta, joten kapillaari-ilmiö hoitanee voiteluaineen laakeripinnalle.
Minusta voiteluaine joka ei kerää ja sitkosta likaa itseensä on taivaan lahja myös pienoisrautatieharrastajille, tosin monen vuoden kokemuksista ei hetkessä löydy näyttöä :wink:
TJH

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja TJH »

Aseöljy tulikin jo esiin. Itsekin sitä ajattelin yhtenä vaihtoehtona. Mutta entäs ompelukoneöljy?

Ja onhan ainakin Tampereen Ristiksen luettelossa netissä Pikon öljyä, mutta ei sitäkään näytä olevan varastossa.
jartsa

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Ompelukoneöljyn käyttö kiellettiin nimenomaan ainakin (Fleisun 69 suomenkielisessä luettelossa).Tuommoset veturit FL4328 ja 4329 olivat poistomyynnissä yli 50 prossan alella jotka ostin,molemmissa tehtaan öljyt oli valunut niiden styrox koteloihin ja veturit pölyn peitossa.Tutkin tarkemmin molempia,valmistusajankohdaksi arvioin 90-luvun alkua,kaiken perusteella ne ovat olleet varastohyllyssä 10-15vuotta tehtaalla/myyjällä.
jartsa

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti: Nuo ATF-(manual-) öljyt (punaisia yleensä)luulisi olevan oivallisia metalli/metallikohteissa, notkeita ja paineenkestäviä.
ATF ei ole manual-öljy,nimikin sen jo sanoo:Automatic Transmission Fluid.Luokitukset 1-4 asti.Pistät väärän Dexron luokituksen öljyä Fordin C4 tai C6 automaattilootaan,voit varautua koko lootan vaihtamiseen/täyskunnostukseen.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja ealab »

En ala kinata, näitä ATF-öljyjä taitaa olla myös manuaalilootin soveltuvia. Olen sellaista käyttänyt etuvetoisen toosassa, jossa oli hypoidiperävälitys, toimi hyvin, rattaat ja laakerit pysyivät hyvässä kunnossa. Tarkka ja täysin vierintälaakeroitu saksalaislaatikko oli muutenkin hyvin äänetön.
Kokeilin fillariketjuööliä veturissakin, sitä kirkasta, väritöntä, oli hyvin kapilaarista, levisi joka paikkaan, kuin jok ikisen eväät. Tulostimien jms. sellaisen huolloissa käytetään omia öljyjänsä, jotka voisivat toimia vetureissakin.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja magnuken »

ATF öljyjä on hyvin moneen lähtöön. Aluksi ne kehitettiin automaattilaatikoihin mutta nykään käytetään myös joissakin manuaalivaihteistoissa sekä hydrauliikassa, esim. ohjaustehostimissa.

Itse olen nyt öljynnyt veturini Fallerin öljyllä ja se näyttäisi ainakin toistaiseksi toimivan hyvin.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: BR 03 "kiljuu"

Viesti Kirjoittaja Tony »

Eilen tuli pitkästä aikaa huollettua muutama veturi. Kaikki veturit olivat Märklinin vanhoja metallisilla hammasrattailla varustettuja malleja BR 261 (37639 tekniikka), BR 212 (29751-tekniikka), BR 216 (uusi tekniikka) ja DHG 700 (29180). Käytin Märklinin omaa öljyä, jota on suhteellisen helppo annostella, koska siinä on pitkä kapeahko kärki. Markun aiemmassa viestissä mainitsena neularuisku olisi varmasti vielä parempi, varsinkin moottorin akselin öljyämiseen. Vetureiden käyntiäänet hiljenivät kummasti varsinkin matalilla nopeuksilla ajettaessa.

Asia mikä itseä askarrutti oli se, kuinka nopeasti nuo kuivuvat. Ajotunteja ei koko kalustolla taida olla montakaan tuntia, mutta kyllä ne jo öljyä tarvitsivat. Kaikki nämä veturit olivat tosin käytettynä ostettuja, mutta öljyäminen oli suoritettu viimeistään "tekniikan vaihdon" yhteydessä. Näistä BR 212 jäi öljyämisen jälkeenkin muita meluisammaksi, mutta se taitaa olla tuon mallin ominaisuus.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Vastaa Viestiin