vaunujen sähköjärjestelmästä

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

jartsa

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 29.05.2010 23:17

Mitattu molemmilla alueilla DC/AC,hieman poikkeamia oli virroissa,ei kuitenkaan häiritsevän suuria.Mittaus virran suhteen tapahtui:8 veturia liikkumaan yhden boosterin voimalla,ilman vaunuja.Twin Center FMZ ja DCC,veturit kyseessä.

jartsa

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 25.06.2010 23:23

ealab kirjoitti: (Käytännössä pieniä virtoja kulkee aina, vaikka rata olisi tyhjä, kunhan vain digijännite on kytkeytyneenä).
Missä ja kenen käytännössä?Jos radalla ei ole kulutusta :arrow: virtaakaan ei kulje mikroampeerinkaan vertaa :!: :wink:
Muutoinhan jossain on vikaa väärien kytkentöjen takia.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja ealab » 26.06.2010 07:39

Hyvää Juhannuksen jatkoa! Digiradassa on jatkuva AC-kanttiaaltojännite? Radassa/kaapeleissa on kapasitanssia, jonka suuruus riippuu metrien määrästä. Suuruuksia en ole mittaillut, enkä mittaile. Se ei ole olennaista. Tuo kapasitanssi näkyy kapasitiivisena kuormituksena. Aivan samoin, kuin joku rinnakkaiskondensaattori. Suuruuksista en taaskaan väännä. Käytännön esimerkki: Radassa on "pöydältäraavittu"/DIY-tasoristeyslaitos, joka toimii raidevirtapiirien avulla. Siis jokin minimimäärä virtaa (tässä n. 20mA) pitää kulkea Er-osuudella, jotta laitos alkaa hälyttää. DC- käytössä ok, mutta digikäytössä laitos hälyttää jatkuvasti juuri tuon kapasitiivisen virran vuoksi. On jo kokeiltu jotain suodatusta. Virtarajan nostamista voisi myös kokeilla. Vaan kun jotkut vähävirtaiset (40-50mA) kulkuneuvot voisivat sitten jäädä "ilmaan", laitos jäädä noteeraamatta kulkua. Pulssisäätimellä laitos toimii, kun jännite on DC ja kun raidevirran piiri ovat ohitettu kondensaattorilla.

jartsa

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 29.06.2010 00:22

ealab kirjoitti: Digiradassa on jatkuva AC-kanttiaaltojännite? Radassa/kaapeleissa on kapasitanssia, jonka suuruus riippuu metrien määrästä. Se ei ole olennaista.
Otin vapauden lyhentää (turhaa)tekstiä,mutta sehän ei ole se olennaisin asia.Digiradassa se muuten näkyy molempina,DC ja AC:na.Sekään ei ole aivan puhdasta "kanttia" vaan hieman PWM ja PCM:n sekasoppa.Järjestelmästä riippuen n.18-23volttia on se DC taso minkä päällä tuo digi-info tavallaan "ratsastaa".

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Psi » 29.06.2010 09:28

jartsa kirjoitti:--Otin vapauden lyhentää (turhaa)tekstiä,mutta sehän ei ole se olennaisin asia.Digiradassa se muuten näkyy molempina,DC ja AC:na.Sekään ei ole aivan puhdasta "kanttia" vaan hieman PWM ja PCM:n sekasoppa.Järjestelmästä riippuen n.18-23volttia on se DC taso minkä päällä tuo digi-info tavallaan "ratsastaa".--
Ei kai sentään PWM:ää eikä ainakaan PCM:ää...

Fleischmannin FMZ:sta on ollut varsin niukasti tietoa esillä, nyt löysin tällaisen:

http://www.uli-johann.homepage.t-online ... ernals.htm

Signaali muistuttaa äkkiä katsoen Selectrixiä (pulsseja joiden välissä lyhyitä virrrattomia jaksoja. Selectrixin NRZI-koodauksen sijaan nolla ja ykkönen on aina eri polariteetissa ja joka tavun jäljessä tulee tavun negaatio (ykköset nollina ja nollat ykkösinä). Tämä poistaa signaalista tasavirtakomponentin ja negaatio-tavusta voidaan tarkistaa tiedon välittyminen oikein (jos ensin saatiin esim. tavu 11001111 pitää seuraavaksi saada 00110000).

PWM:ää en tästäkään erota, ja vielä vähemmän PCM:ää eikä DC:täkään näytä olevan mukana.

pekka

jartsa

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 06.07.2010 23:00

Psi kirjoitti: PWM:ää en tästäkään erota, ja vielä vähemmän PCM:ää eikä DC:täkään näytä olevan mukana.

pekka
Tuo Ulin juttu on jo liki 10 vuotta vanha,ellei enempikin...Tosiaankin tuosta FMZ systeemistä ei ole paljoa dataa herunut.Mistäkö tuo PWM tuli?
Boosterissa on tuommonen LM 3524 piiri(pwm ohjain) ja L 6203 boosterisilta(0,7ohm bridge stepmotor driver).Toinen vaihtoehtoinen on L 298 piiri.Molemmissa piireissä on ohjauskyky 3 A:n verran.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja ealab » 07.07.2010 08:49

Mikä digisähkössä olisi DC:tä. Eikö digi olekaan 0-tason kahtapuolta olevaa kanttisähköä. Tuon 18-23V:n DC:tä siitä saisi kokoaaltotasasuuntaamalla. Joka sekään ei olisi puhdasta, suoraa DC. Näkyisi taukopaikat/sähköttömät jaksot monttuina. Näin olen käsittänyt.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja ealab » 07.07.2010 08:52

jartsa kirjoitti:
ealab kirjoitti: Digiradassa on jatkuva AC-kanttiaaltojännite? Radassa/kaapeleissa on kapasitanssia, jonka suuruus riippuu metrien määrästä. Se ei ole olennaista.
Otin vapauden lyhentää (turhaa)tekstiä,mutta sehän ei ole se olennaisin asia.Digiradassa se muuten näkyy molempina,DC ja AC:na.Sekään ei ole aivan puhdasta "kanttia" vaan hieman PWM ja PCM:n sekasoppa.Järjestelmästä riippuen n.18-23volttia on se DC taso minkä päällä tuo digi-info tavallaan "ratsastaa".

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Psi » 07.07.2010 09:06

Psi kirjoitti: PWM:ää en tästäkään erota, ja vielä vähemmän PCM:ää eikä DC:täkään näytä olevan mukana.
jartsa kirjoitti:Boosterissa on tuommonen LM 3524 piiri(pwm ohjain) ja L 6203 boosterisilta(0,7ohm bridge stepmotor driver).Toinen vaihtoehtoinen on L 298 piiri.Molemmissa piireissä on ohjauskyky 3 A:n verran.
Tarkennetaan vielä: Oletko sitä mieltä että esmes FMZ-järjestelmässä kiskoissa näkyy PWM:ää ja/tai PCM:ää?

pekka

jartsa

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 16.07.2010 23:39

Psi kirjoitti:
Psi kirjoitti: PWM:ää en tästäkään erota, ja vielä vähemmän PCM:ää eikä DC:täkään näytä olevan mukana.
Tarkennetaan vielä: Oletko sitä mieltä että esmes FMZ-järjestelmässä kiskoissa näkyy PWM:ää ja/tai PCM:ää?

pekka
En ole väittänyt niiden olevan aivan sataprossasta PCM/PWM:ää.Ainoastaan NÄIDEN kaltaista....HÖH??Tottakai tiedän mitä nämä ns."puhtaat" ovat...
Turhaan ei tarvitse tulla esittelemään mitään "vikiviki-juttuja",ne on jo nähty ajat sitte!INTERNEttiä ei ole ollut,ennen kun jokin ARPANET tuli nykyiseen käyttöön ja tietouteen....

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.07.2010 09:02

Jartsa! Ystävällisesti: Missä luuraa, radasta lukien DC? Muualla, kuin digivastaanottimessa, moottorilähdössäkin, täysteholla?. Olisi mukava saada asiallinen, opastava vastaus. Kun itse en ole digiasiantuntija.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: vaunujen sähköjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Psi » 17.07.2010 18:04

jartsa kirjoitti:En ole väittänyt niiden olevan aivan sataprossasta PCM/PWM:ää.Ainoastaan NÄIDEN kaltaista....HÖH??
Tottakai tiedän mitä nämä ns."puhtaat" ovat...
Tämä keskustelu muistuttaa nyt jo kovasti sitä samaa jota käytiin "johtavalla" foorumilla vaihtovirran olemuksesta:

http://www.rautatie.org/forum/fi/topic. ... IC_ID=1233

Aina silloin tällöin joudutaan tieteellisiä käsityksiä oikaisemaan. Tässä tapauksessa en kuitenkaan usko, että olet ihan oikeasti keksinyt mitään fysiikan perusoppeja mullistavaa, joten on hyvä kuvailla fysikaalisia ilmiöitä edes suurin piirtein niillä termeillä, joita oppikirjoissakin niistä käytetään, ettei eri pienoisrautatiefoorumeita sieltä täältä lukeva, aiheesta tietämätön harrastaja saa väärää käsitystä asiasta.

Ei pienoisrautatien sähköistys ole doktriini, mutta ei se ole science fictioniakaan.

pekka

Vastaa Viestiin