Truman:n vetokyvyn lisääminen

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Truman:n vetokyvyn lisääminen

Post by ealab »

Alunperin vetokyky ei ole kaksinen. Sitä voi jonkin verran lisätä. Riisutaan rungosta pyörät ja laakeriklöntit pois. Putsataan rasvat. I, II,V akseleiden runkolaakereita syvennetään vain vähän 0,1- 0,2mm, hienolla hiirenhäntäviilalla. Samoin tehdään virroituspohjalevylle, akseleiden kohtia vähän madalletaan, että akselit pääsevät alaspäinkin. Näillä saadaan III- akseli kantamaan ja vetämään, ottamaan osansa kuormituksesta. Toteaminen siten, että ilman jousitusta kantaa tuo III- akseli. Olisi syytä myös IV-akseliin tehdä jousitus. Esim. näin: Laakeripesään 2mm reikä (ei läpi)keskelle, tai 2 reikää lähemmäs reunoja. Tarvitaan reikiin sopivia kierrejousia, joiden akselipuoleiseen päähän tehdään "tatit" 1mm:n Ms- nauloista hiomalla, muokkaamalla mataliksi. Sopivan jousipaineen kokeilu siten, että kaikki pyörät painavat suunnilleen samoin painein kiskoon. (Kasaamisessa uudelleenvoitelut jollain kuulalaakeri/liukupintavaseliinilla?) Nämä muutokset auttoivat sen verran, että alunperin juna jäi mäen puoliväliin, nyt veti ylös vähän sutien.
Homma on helppoa, kuin heinänteko. :wink:
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Truman:n vetokyvyn lisääminen

Post by ealab »

Nyt on kokeiltu muidenkin vetureiden vetokykyjä. Ms-sarjasta tehty Valmet Move 51, paino n. 150gr, vetää saman vaunuletkan, kuin Truman, eikä yhtään vähemmän reippaasti. Myös Ms- sarja- Hr 11, paino n. 300gr, kiskaisee sutimatta saman letkan tyylipuhtaasti mistä mäen kohdasta hyvänsä. Moven moottorina näköjään väkivahva CD-aseman moottori, jonka tyhjäkäyntivirta on 20mA, veturissa 50mA. Vauhti riippuu vain kuormasta, kitkasta, jos sutii, niin samalla pyörintänopeudella. Mikään ei tunnu momentissa. Vastaavan sorttiset moottorit (escap) ovat myös Hr11:ssä. Tosin vetokyky ei suoranaisesti riipu vain moottoreista.
Hyvä juttu on se, että CD-aseman moottorit eivät paljon maksa.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Truman:n vetokyvyn lisääminen

Post by ealab »

Nyt on IV-akselikin jousitettu, kuten muutkin. Vaan ei pidä laittaa jousta keskelle (kardaani!), vaan kumpaankin reunaan omansa. Myös johtotelin painojousi pitäisi poistaa, se kun keventää etummaisia vetoakseleita. Tilalle teliin lisäpainoa/ kokonaan uusi teli painavampana. Nämä muutokset tuplasivat vetokyvyn.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Truman:n vetokyvyn lisääminen

Post by ealab »

Näköjään III-akselin kammentappi kuluu voimakkaasti, ohut kampi syö. Tätä voi hidastaa juottamalla kammen reikään huulletun messinkiholkin, joka olisi sen verran pitkä, että korvaisi myös kammentapin paksun prikan. Halkaisijamittoja: reikä kammentapille >2mm, huullos n.2,5mm(reikään jämptisti), kaulusosa, joka korvaa prikan, n. 3,5mm.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Truman:n vetokyvyn lisääminen

Post by ealab »

Tässä Bachmannin Russian Decapodissa valmistaja kehuu olevan moottori, jossa on 5-napainen ankkuri. Omissa vetureissa, 2 kpl, on "tavallinen", 3-napainen. Toisessa moottorina on Bühler.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Truman:n vetokyvyn lisääminen

Post by ealab »

Lisää Truman- juttua on "Sähkömoottori" otsakkeen alla