Spårat H0

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Spårat H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 20.03.2009 18:00

No niin, kyselen taas itseäni viisammilta (ja vanhemmilta) ihmisiltä ratikoista. Olisi radalleni tulossa joku pikku spåra, mutta kun sopivaa ei tahdo löytyä. Olisiko kenelläkään sopivaa alustaa mielessä? Toivottavasti, sillä muuten minulla on onkelma. Voit laittaa linkkejä tai kuvia. Tässä kuva raitiotiestä, joka on normaali 16,5 mm leveä (kun ei muuta ollut tarjolla).
Liitteet
IMG_3312.JPG
Rata
(112.47 KiB) Tiedosto ladattu 535 kertaa
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Juusto

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja Juusto » 20.03.2009 18:52

TT-mittakaavan kalustosta saa spåria H0llaan.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja PeS » 21.03.2009 10:19

Metrin raideleveyteen (esim. Helsinki ja Turku) rakennetun ratikan kiskoina voi käyttää TT-mittakaavan kiskoa (esim. Tillig) tai H0m-kapearaidekiskoa tai sitten hommaa varten valmistettua ratikkakiskoa. Katukiveysjäljitelmän voi liimata pölkkyjen päälle melko helposti esimerkiksi Fallerin helposti taivuteltavasta katukiveysjäljitelmälevystä 170825 (DecocFlex). Liimaksi soveltuu puusepänliima. Näin rakensin itse ratikkaradan. Tilligin rakennussarjavaihteet ovat edullisia ja koska ne ovat rakenussarjoja, voi katukiveyksen edellyttämät justeeraukset tehdä vaihteen kokoamisen yhteydessä.

On olemassa myös valmiiksi "kivettyä" ratikkakiskoa, jota valmistaa mm. saksalainen Luna. Helkutin hienoja vaihde- ja risteymähässäköitä. Helsinkiläisen, turkulaisen tai vaikkapa vanhan viiipurilaisen ratikan saa modattu melko helposti vanhasta wieniläisestä ratikasta, joita Keski-Euroopassa valmistetaan malleina. Omani modasin Leopold Hallingin valmisteesta. Hallingillä on myös edullisiä ja käteviä motorisointeja ratikoihin - sekä metriselle että normaalilevyiselle raideleydelle (Tenshodo-tyyppisiä valmiitaa moottoritelejä). Englannissa tietty on runsaasti ratikkaharrastusta, joten googlettamalla sieltä löytyy yhä sun toista.

Vanhoista Pienoismalli-lehdissä on julkaistu artikkelit sekä kiskotuksen valmistamisesta että ratikan modaamisesta (en tosin muista missä numeroissa, mutta kustanajan sivuiltä löytyy vanhojen lehtien sisällysluettelot, http://www.pienoismalli.com)

http://www.internationalmodels.net/acat ... una_4.html
http://www.nestra.de/liste1.htm
http://www.hoedl-linie8.de/HTML/PRODUKTE/TRAM/TRAM.HTM
http://www.modelltram.de/seite1.htm
http://www.halling.at/

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 21.03.2009 14:27

Raideleveys on raitiotiellä 16,5 mm, koska olen niin köyhä, että minulla ei ole varaa ostaa juurikaan lisää kiskoa. Mikäli Petri olet Model Expoon tulossa, niin voin kysyä ihan live-neuvoa...
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 22.03.2009 16:35

Olisiko muuten missään linkkiä Valmet Nr II-raitiovaunun piirustuksille tai olisiko kellään kyseisiä piirustuksia?
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 24.03.2009 18:36

Köh köh! On nuo Lunan kiskojen hinnat semmosia, että niiden ostoa ennen pitää myydä talo puhtaaksi ja vielä tilit tyhjentää kaiken päälle. Hahaa, helppoahan sitä vakituisessa työsuhteessa olevien ihmisten on tuollaisia ostaa. Olen niin pälli, etten edes aluksi huomannut, että hinnat ovat puntia (katsoin ne dollareiksi). Money, money, money, must be funny...

Edit: ja Petrille kiitos noista linkeistä, hyvin saan ajan kulumaan ratikoita katsoessa ja niiden perään kuolatessa!
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

jartsa

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja jartsa » 24.03.2009 22:25

Jos se on rahasta kiinni,kannattaiskohan keskittäytyä tiettyyn aihepiiriin?Noin ne rahat saa kulumaan,ei kannata ahnehtia liikaa.Tuolla tavallahan ei saa kuin puolivalmista aikaseen...Mieti vaikka muutama päivä,piirtele,kirjoittele suunnitelmia ja taas mietit.Ei kannata joka idean kanssa suinpäin ryhtyä sitä toteuttamaan.

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 25.03.2009 15:27

Ei ei, en ole vielä toteuttamassa mitään. Olen piirrellyt, mittaillut ja taas miettinyt. En todellakaan halua puolivalmista lopputulosta, eikä varmaan kukaan muukaan. Joten siis, säästän nyt rautatietä varten rahaa, ja toteutan vasta kun olen hyvin suunnitellut hyvin, sillä onhan hyvin suuniteltu puoliksi tehty! :wink:
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

mattih
Konduktööri
Viestit: 94
Liittynyt: 19.09.2007 15:21

Re: Spårat H0

Viesti Kirjoittaja mattih » 25.03.2009 18:12

PeS:n mainitsemat Tilligin kiskot eivät ole mitenkään pahan hintaisia.
H0m flexiä irtoaa Lokshopin hinnoilla 70 senttiä neljällä eurolla ja vaihteen (rakennussarja, erittäin simppeli pistää kasaan, ei tarvitse edes työkaluja) saa kympillä.
TILLIG 85627 - 4,05EUR - Flexgleis H0m ca. 680 mm -
TILLIG 85640 - 10,35EUR - W1 18° Bausatz EW/BW re./li.- HOm

TT-kiskot ainenkin vaihteiden kannalta vieläkin edullisemmat:
TILLIG 83430 - 7,11EUR - EW1 15° links Bausatz
TIL83125 - 4,05EUR - Flexgleis ca. 664 mm

-MattiH.

Vastaa Viestiin