Dv12 Modelalta

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Hammasrattaat keskellä??Mikä on se parempi mahdollisuus,kysyn vaan? Olisit sanonut mielummin:yksinkertaisin,halvin ja helpoin.Myös useasti se huonoin.
Pienoisrautatievetureiden voimansiirtoratkaisut ovat tietty mielenkiintonen keskusteluaihe, josta juttua riittää varmasti vielä pitkään. Lähdetään kuitenkin liikkeelle siitä, että perustelet aluksi väittämäsi.
1. Miksi Fleischmann-tyylinen tapa sijoittaa hammasratasvaiheisto kehyksen sivulle on paras ratkaisu?
2. Miksi hammasratasvaihteiston sijoittaminen akseleiden keskilinjalle on huonoin vaihtoehto?
jartsa

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja jartsa »

1:Rattaat ovat yleensä helposti vaihdettavissa,mikäli kuluneet.Sama myös moottorin kanssa.Useimmiten osat on samoja monissa eri malleissa.
2:Saattaa olla vaikea purkaa,ennenkaikkea tässä aiemmissa viesteissä ilmitullut laahaimen asennus 3-kisko käyttöön.
(hieman väärä paikka tälle keskustelulle)Sorry
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vastaan aivan asiallisesti. Niin, kyllä. Ei ole mitään syytä olla käyttämättä hyväkäytöksisiä, pienivirtaisia, vääntäviä, hyvin hidasajo-ominaisuuksin. Ja useimmiten aivan ilmaisia. Kun vastaavin ominaisuuksin merkkimoottorit (escap, faulhaber)maksavat jopa kymmeniä euroja. Käyttöiän raja ei vielä ole tullut vastaan. Asemien moottoreita, myös pitkulaisia, on useille jännitteille, joissakin se on merkitty, jotkut pitää mitata. Käyttö määräytyy sen mukaan. Näitä on jo useissa projekteissani, niin piensarjavetureissa, kuin DIY-vetureissakin. Mm. Athearnin huonolaakerisen moottorirohjakkeen korvasin kahdella pitkulaisella, kyllä liikkuu nätisti.
Kuvan kapistuksessa on läppärin asemasta moottori. Itse tehty alennusvaihteisto ja veto matoruuvilla. Esikuva ei ole rautatiemuseolta, vaan vanhasta valokuvasta. Malli on tehty H0-muovimallista muokaten. Pyöränkehät Rivarossin jenkkivaunusta, keskiöt itse tehty, messinkiä. Kaikki pyörät virroittavat, etuakselisto jousitettu virroituksen takia. Liikkuu hyvin.
Liitteet
SDC10349a.jpg
SDC10349a.jpg (111.19 KiB) Katsottu 6812 kertaa
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja PeS »

ealab kirjoitti:Kuvan kapistuksessa on läppärin asemasta moottori. Itse tehty alennusvaihteisto ja veto matoruuvilla. Esikuva ei ole rautatiemuseolta, vaan vanhasta valokuvasta. Malli on tehty H0-muovimallista muokaten. Pyöränkehät Rivarossin jenkkivaunusta, keskiöt itse tehty, messinkiä. Kaikki pyörät virroittavat, etuakselisto jousitettu virroituksen takia. Liikkuu hyvin.
Tämä rata-auto on todella hieno malli. Olisi vielä kiva nähdä mallin sisälle — voimansiirto nimittäin kiinnostaa.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Aivan mahdottoman hieno rata-auto, muistuttaa kovasti sitä Museossa Hyvinkäällä olevaa Rautatiehallituksen pääjohtajan Cadillac rata-autoa (vai mikä sen merkki nyt olikaan).
Viimeksi muokannut LOK, 15.12.2017 05:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Palstahäirikköön tehdyt viittaukset poistettu viestistä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja ealab »

Niinpä! Ihmettelen vaan, mikä saa jartsan vastailemaan, kuten vastailee. Varmaankin hänellä olisi paljon asiallistakin annettavaa. Koskekoon vaikka vain fleisua. Kyllä siinäkin tekniikka ja sähköt ovat ilman "korvamerkkiä", yleispäteviäkin. Laput silmillä ei tarvitse olla. Esim. keskustelusta rattaiston sijoittelusta, ne ovat vain erilaisia tapoja hoitaa voimansiirtoasia, ei sen kummempaa. Pitää erottaa toisistaan mekaaninen tapa ja -laatu.
Kuvassa Rau:n esikuva.
Liitteet
P5220011a.jpg
P5220011a.jpg (114.68 KiB) Katsottu 7352 kertaa
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Onko nyt oikeasti tästä Dv12-projektista kuulunut enää yhtään mitään?
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja Zimba »

joose_ kirjoitti:Onko nyt oikeasti tästä Dv12-projektista kuulunut enää yhtään mitään?
Nyt näkyy Mallikaupan ikkunassa esisarjamalli olevan.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Kiitos vinkistä! Onkohan se muuten tasavirta- vai vaihtovirtamalli? En mielestäni löytänyt mainintaa ainakaan? Aika kova hinta vain tuolla.

Anteeksi, jos tämä on vähän OT: Oli muuten Mallikaupan uutisissa oikein kivoja mainintoja suomalaisista malleista; Huhun mukaan Roco tekee mahdollisesti ehkä vihreän Sr2:sen ja pienoismallivalmistaja Heris on valmistamassa suomalaisen kaksikerrosvaunun! Ihan huippua!
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja Eeli »

No se vihreä Sr2 on jo julkaistu ja myynnissä, ainakinkun Rocon sivuja katselin niin löytyi ihan uutuuskatalogista 2012
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Eeli: Juu, saman huomasin, kun rupesin vähän surffailemaan. Löytyi mjhobby.se:n valikoimasta ainakin. Rocon sivuilla en vielä poikennut. :)
Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 23
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos »

Modelan Dv12 on nyt näköjään tullut Mallikauppaan myyntiin. Onko joku jo ehtinyt nähdä taikka ostaa sitä? Kiinnostaa tietää että millainen siitä nyt sitten tuli. Aiemmassa prototyypissä kun taisi olla kaikenlaisia omituisuuksia.
Juke
Konduktööri
Viestit: 54
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja Juke »

Moro, onkohan kukaan tuunannut näistä mitään? Tekniikka tai ulkonäköparannusta.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja PeS »

2600-sarjan Dv12-rakennussarja on lähes valmis — vielä pari rutistusta ja sen jälkeen....

https://fi-fi.facebook.com/Mestarimallit
Wiszz
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 23.06.2014 15:01

Re: Dv12 Modelalta

Viesti Kirjoittaja Wiszz »

Tuo mestarimallien Dv12 on kerta kaikkiaan upea! Paljonko tuollainen rakennussarja tuleepi suunnilleen maksamaan?
Vastaa Viestiin