Dobbeltraction

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

jartsa

Dobbeltraction

Post by jartsa »

Tarkoitus saada kaksi samanlaista veturia kulkemaan samalla ohjaimella yhtaikaisesti,dekooderien osoitteet molemmissa samat.Onnistuuko tuo vain dekooderien koodauksella,asettelemalla samat parametrit molempiin dekoodereihin?Fleisun ohjain tukee tuota käyttöä ainakin käyttöohjeissaan,molemmat veturit täytyy olla ainakin ominaisuuksiltaan samat.Muutoin tulee veturien kannalta ongelmia,toinen vetää tai toinen työntää toista veturia.Näin loogisesti ajattelin asian ja pähkäilin tuossa hieman sen suhteen.Esikuvanmukaisesti noissa on kaksi veturia vaunujen edessä,toimiiko tuo sitten näin "pomminvarmasti" myös näissä pienemmissä skaaloissa?
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Dobbeltraction

Post by Hermanni »

Ainakin Lenzin dekoodereilla ajelin Rocon Sr2 vetureilla parivedossa, hyvin toimi....
Toki jos veturit menee eri suuntaan niin käännät vain toisen. ;)
Ylläpito
jartsa

Re: Dobbeltraction

Post by jartsa »

Hermanni wrote:Ainakin Lenzin dekoodereilla ajelin Rocon Sr2 vetureilla parivedossa, hyvin toimi....
Toki jos veturit menee eri suuntaan niin käännät vain toisen. ;)
Tuon otan huumorilla vastaan,fleisut kulkevat aina samaan suuntaan,riippumatta kuimminpäin veturi on.Valintakytkin on rata/veturikohtainen.Vääräänsuuntaan kulkevat veturit saadaan kulkemaan oikein vaihtamalla kytkimen asennon.Mullakin on Rocoja ne liikkuivat aluksi mikä mihinkin suuntaan,nyt kaikki veturit kulkevat samaan suuntaan.
mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Dobbeltraction

Post by mattih »

Digitaalijärjestelmissä ja dekoodereissa on eroja, joten tämän tyyppisissä tiedusteluissa auttaa jos mainitsee käytettävän järjestelmän ja dekooderit. FMZ-järjestelmää en tunne, mutta NMRA-DCC on tutumpi.

Hermannin neuvo kulkusuunnasta ei ollut huumoria, vaan aivan oikea. DCC-käytössä veturin kulkusuunta ei ole riippuvainen sähköistyksestä (eli kummin päin se on kiskoilla), vaan kulkusuunta riippuu siitä miten päin dekooderi on asennettu. Useissa dekoodereissa on myös parametri, jolla kulkusuunnan voi kääntää. Jos veturi kulkee kiskoilla vasemmalle, otat veturin kiskoilta ja käännät ympäri, niin veturi jatkaa oikealle.
Analogisessa käytössä kulkusuunta taas riippuu sähköistyksestä, ja kääntämisen jälkeen veturi jatkaisi edelleen vasemmalle, kulkien siis myös toisin päin samaan suuntaan.

DCC-käytössä parivedossa on kolme huomioitavaa asiaa:
Nopeus: Vetureiden vauhti eri nopeusportailla tulisi olla sama, tämän vuoksi valmistajat suosittelevat kahden samanlaisen veturin käyttämistä samanlaisilla dekoodereilla varustettuna. Veturien moottorit ja välitykset voivat olla myös toisistaan poikkeavat, kunhan niiden nopeudet eri nopeusportailla olisivat mahdollisimman lähelle samat.
Suunta: Luonnollisesti molempien vetureiden tulee kulkea samaan suuntaan. Tämän voi järjestää tarvittaessa kääntämällä toisen veturin ympäri, tai vaihtamalla sen kulkusuunnan konfiguraatioparamatreillä.
Kuormantasaus: Parivedossa usein syntyy tilanne että vetureiden nopeus ei olekaan täysin sama, jolloin toinen veturi joko työntää tai vetää toista. Mikäli kuormantasaus ei ole dekoodereissa käytössä, tästä ei yleensä ole mitään ongelmaa, mutta mikäli vetureissa on tehokas kuormantasaus käytössä, aiheuttaa se enemmän sutimista, epätasaista kulkua sekä kitkarenkaiden voimakasta kulumista. Parivedossa ajettavilta vetureilta kannattaa ottaa kuormantasaus pois käytöstä, tai valmistajan suosituksen mukaan ainenkin pienentää sen herkkyyttä. En tiedä onko kaikissa dekoodereissa kuormantasauksen herkkyys säädettävissä, ainenkin ESU:n dekoodereissa on.

-MattiH.
jartsa

Re: Dobbeltraction

Post by jartsa »

Tuo FMZ on järjestelmänä ainakin toistaiseksi,fleisun dekoodereita kaikki ja twin mallisia suurin osa.Ymmärtää FMZ ja DCC:n komennot,vanhimmat ovat pelkästään FMZ:aa.Mulla taas on hieman "hepreaa"nuo muunmerkkiset dekoderit.Tästä uudemmasta fleisun digistä olen jo toisessa palstassa kysellytkin,kannattaako tuo vaihto?Investoimalla peruslaitteistoon jonkin tonnin verran ja toteamalla nyt joutuukin ostamaan sitä ja tätä lisäksi.. :( :shock:
jartsa

Re: Dobbeltraction

Post by jartsa »

Aika hyvin on saanut itse selvitettyä tähän liittyvät kiemurat.muutamat testiajot suoritettu,hyvältä näyttää kokeilut.Pientä hiontaa dekooderien säätöjen kanssa suoritettava,aivan samat parametrit ei sovi molempiin dekoodereihin,toinen vetureista kulkee nopeammin/hitaammin.Dekooderin vaihtoa en ole vielä kokeillut toiseen vetureista,auttaisiko tuo kenties asiaa?kokeilen seuraavaksi tuota.