Sinisiä vaunuja

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Paikallisessa askarteluliikkessä sanoivat, että kannattaa kokeilla maskaamiseen sähköteippiä, pitääpä kokeilla...
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
MOU83
Ratavartija
Viestit: 48
Liittynyt: 02.04.2009 16:51

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja MOU83 »

Itse olen menestyksellä käyttänyt Scotchin tavallista paperiteippiä.
jartsa

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Eeli kirjoitti:Paikallisessa askarteluliikkessä sanoivat, että kannattaa kokeilla maskaamiseen sähköteippiä, pitääpä kokeilla...
Maalarinteippi sopii paremmin,sähköteippi tarttuu kiinni turhan lujasti.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja PeS »

Pienoismallien maalauksessa kannattaa suosiolla valita oikea maskiteippi. Maskiteippi taipuu ja mukautuu kohoumien päälle ja monttujen pohjalle, sen tartunta on maskaukseen sopiva ja linjaukseen tarkoitetuilla maskiteipeillä voi jopa maskata kaarevia muotoja. Yleisimmin käytetyn maskiteipin valmistaja on Tamiya ja sen saatavuus Suomessa on hyvä. Samaa väriltään keltaista maskiteippiä myydään tosin muillakin tuotenimikkeillä. Scotchin (=3M) maskaukseen sopiva teippi on Plactic Tape (väriltään sininen) tuotenumeroltaan 471. Automaaliliikkeissä on tarjolla myös erinomaisia maskiteippejä, kuten helsinkiläisessä Decovärissä "Farblinienband" (valmistajat 4CR, tuotenumero 1170, väriltään vihreä). Maskiteippejä on tarjolla montaa eri leveyttä, jotka lähtevät 0,5 mm:stä, Tamiyan levein on 40 millistä.

Taiteilijatarvikeliikkeissä on tarjolla myös käyttökelpoista maskikalvoa, joka on tarkoitettu julisteita ruiskulla maalavia varten. Tämä ns. friskair-maskikalvo sopii hyvin tasaisille pinnoille, mutta se ei taivu kovin hyvin kohoumien ylitse tai monttuihin. Kalvot ovat A3:n kokoisia ja niistä voi leikata terävällä askarteluveitsellä monenlaisia kuvioita. Graafikoiden käyttämät linjausteipit toimivat myös hyvin, jos niitä sattuu vielä saamaan. Tunnetuin linjausteippimerkki oli Formaline.

Maalarinteippi tai sähköteippi eivät toimi hyvin pienoismallien maalauksessa. Maalarinteippi falskaa ja on liian paksua. Sähköteipin liima on liian voimakas ja vie usein irrotettaessa maalit mukanaan. Scotchin kevytliimainen "taikateippi" on kohtuullista heikon liimansa puolesta, mutta sen mukautumiskyky pintojen epätasaisuuksiin on huono.

Olipa teippi mikä tahansa, niin liiman pitoa voi heikentää kätevästi painamalla teipin kerran tai pari sormia vasten tai lasilevyn pintaan.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja ealab »

Olen viimeaikoina käyttänyt Scotch:n violettia. Se ei tartu kovin voimakkaasti, pysyy, eikä irrota maaleja altansa. Jos pohjatyöt hyvät ja puhtaat. Leikkailen lasilevyllä ohuitakin suikaleita, terävällä veitsellä. Välillä teroittaen. Tulee hyvää rajaa. Pohjamaalauksesta: Messingin päälle vedetty valkea Maston pysyy hyvin, myös pintamaali. Sen sijaan resiinin päälle suihkautettuna Maston pysyy, pintamaali ei tunnu pysyvän. Pitäisikö pintamaali kattoa varten ohentaa vaikkapa asetonilla? Purisi kiinni paremmin?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja PeS »

ealab kirjoitti:Pohjamaalauksesta: Messingin päälle vedetty valkea Maston pysyy hyvin, myös pintamaali. Sen sijaan resiinin päälle suihkautettuna Maston pysyy, pintamaali ei tunnu pysyvän. Pitäisikö pintamaali kattoa varten ohentaa vaikkapa asetonilla? Purisi kiinni paremmin?
Itse olen käyttänyt jo vuosikaudet Decovärin purkkitavarana myytävää autopohjamaalia (=ruosteenestomaali), jota olen ohentanut saman puljun myymällä EcoThinner-ohenteella. Ohenne on nimestään huolimatta erittäin voimakas selluloosapohjainen ohenne. Tämä toimii kaikissa materiaaleissa. Diccolla ei kannata kyseistä maalia ohentaa. Kun Diccon reseptiä muutettiin joitakin vuosia sitten, sakkauttaa uusi Diccon kyseisen autopohjamaalin.

Hartsi- eli "resiiniosa" on pestävä huolellisesti astianpesuaineella ennen maalausta. Hartsivaluissa käytetään usein muotissa irroitusainetta, jonka jäämät olisi pestävä pois. Hartsi itsessään voi olla myös hivenen öljyinen, jos komponenttien sekoitus ei ole täysin onnistunut. Osa mallareista käyttää hartsosien pohjamaalauksessa tähän tarkoitukseen suunniteltua pohjamaalia (resin primer), jota valmistaa mm. Gunze.

Humbroll, Revell jne. lakkabensiinityyppisten pintamaalien ohentamiseen voi käyttää selluloosapohjaisia ohenteita. Yleensä ne parantavat maalattavuutta ja nopeuttavat kuivumista. Tämä pätee erityisesti ruiskumaalaukseen, pensselilmaalauksessa nopea kuivuminen voi aiheuttaa ongelmia, kun paksuhko maalikerros ei ehti tasoittua. Tamiyan akryylimaaleihin voimakas selluloosaohenne sopii myös (vaikka teorian mukaan ei pitäisi soveltua). Tamiya valmistaa itsekin selluloosapohjaisia ohenteita.

Rakensin taannoin hartsi- ja messinkiosista vanhan suomalaisen lentokoneen mallin, jonka maalasin kokonaan Decovärin pohjamaalilla. Pintamaaleina käytin Humbrollin maaleja sekä vesiohenteisia Citadell Ink -kuultovärejä. Hyvin tarttuivat.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_3372/

Pienoismallien maalausta, ohenteita ja kaikkea maalaukseen liittyvää on käsitelty erittäin laajasti ja ansiokkaasti www.pienoismallit.net -sivustolla. Kannattaa käyttää sivustoa ja tarvittaessa jättää kysymyksiä, jos joku askarruttaa. Maalaustekniikat ja materiaalithan ovat samoja mallausaiheista riippumatta.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja ealab »

Niinpä, tarkoitinkin, että siinä resiinikatossa pintamaali ei ota Mastoniin kiinni. Maston kyllä pysyy resiinissä! Pesty on, vielä mahdolliset sormenjäljet, veturin koristakin, ennen pintamaalausta, CRC:n jarrukleanerilla, joka on tehokas liuotin, rasvanpoistaja, ilman jäämiä? Maston on saanut kuivua muutaman kuukauden!
Pitääpä poiketa Turun Autotarvikkeen automaaliosastolla!
jartsa

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja jartsa »

PeS kirjoitti:
Hartsi- eli "resiiniosa" on pestävä huolellisesti astianpesuaineella ennen maalausta. Hartsivaluissa käytetään usein muotissa irroitusainetta, jonka jäämät olisi pestävä pois.
Irrotusaine yleensä sisältää hieman silikonia,liukkauden takia.Autopuolelta löytyy tätä silikoninpoistoon käytettyä ainetta PPG:n Corapesu,poistaa silikonin ja rasvan.
lepa
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2012 19:10

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja lepa »

Morjesta! Olen Uusi täällä ja kiinnostunut mallienrakentelusta... oon malleja rakennellut jo pitkään välillä enenmmän ja välillä vähemmän... nyt oon alottanu pikajunan rakentamisen ja muutama vaunu jo valmiina ja vielä pitäs saada lisää päivävaunuja ja lasten leikkivaunu ELht (vielä kun löytäis sopivat tarrat siihen/oppis niitä tulostelemaan siirtokuva-arkeille). päivävaunun oon tehny rocon 44457, konnarivaunun rocon 44459 ja rkt:n rocon 54426 halppiksesta. ihan pensselillä oon revellin maalit sotkenu vaunun kylkeen... Rkt vaunun kanssa oli vähän tekemistä mutta liimalla ja pakkelilla ja hiomisella siitä selvittiin :). oon sen verran laiska että en oo jaksanu välittää kaikista yksityiskohdista esim. ikkunajärjestyksestä jne. kunhan vaunu näyttää vähä sinne päin.. työn alla tällä hetkellä aggregaattivaunu Eifet jonka kans oon tehny rocon halppiksesta. tossa muutama kuva viel mukaan (toivottavasti onnistuin ne lisäämään :) EDIT. tuolla Eifit ja rkt:n takana näkyykin aggregaattivaunu... sain sen maaliin tänään ja pistän myöhemmin kuvaa siitäkin kun jaksaa... 8)
Liitteet
päivävaunu
päivävaunu
13102012136 (1024x395).jpg (212.08 KiB) Katsottu 7628 kertaa
Rkt
Rkt
13102012137 (1024x431).jpg (239.5 KiB) Katsottu 7628 kertaa
EFit
EFit
13102012138 (1024x348).jpg (198.73 KiB) Katsottu 7628 kertaa
siinä koko komeus...
siinä koko komeus...
13102012143 (1024x327).jpg (186.56 KiB) Katsottu 7628 kertaa
lepa
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2012 19:10

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja lepa »

Nonniih... Siinä olis lisäystä yhen vaunun verran... Eifet:iä tämän pitäis matkia :) ja tarkennan edelleen, että tarkoitus ei oo tehdä esittelykelpoista, (vaikka tänne lisäsinkin) vaan oman ilon vuoksi näitä teen... Rataakin pitäisi tehdä jossain vaiheessa ja jotain dioraamaakin, mutta menee varmaankin kesään asti, ennenkun alotan sellasen tekemisen... Kalusto ensin :)
Liitteet
Eifet
Eifet
30102012176 (1024x624).jpg (278.45 KiB) Katsottu 7546 kertaa
kilpi
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2011 22:03

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja kilpi »

Laitetaan sitten omakin sinisten tuotosten tulos tänne
Kuva
Keskeneräisiä vielä mutta ehkä joskus valmistuvat.
Viimeksi muokannut LOK, 15.12.2017 07:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Tuhoutunut kuvalinkki poistettu.
sr2sr1
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 02.12.2012 19:33

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja sr2sr1 »

miten noi tehään :D :D :D :D
sr2sr1
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 02.12.2012 19:33

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja sr2sr1 »

hienoja jeee :?: :?: :?: :?:
lepa
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2012 19:10

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja lepa »

Hyvää jälkeä on! Ootko nuo ihan pikon vaunuista tehnyt?
lepa
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2012 19:10

Re: Sinisiä vaunuja

Viesti Kirjoittaja lepa »

sr2sr1 kirjoitti:miten noi tehään :D :D
sr2sr1 kirjoitti:hienoja jeee :?:
Sitä miten "noi" tehdään, on aika laaja käsitys... Mutta varmaankin kannattaa alottaa ostamalla vaunu ja miettiä minkälaisen vaunun siitä vois/haluaa tehdä. Kannattaa kuitenkin varmaan ensiks lukee vähän eri projekteista täältä ja sitten miettiä mitä apuvälineitä, liimoja, maaleja ja pakkeleita sun muuta tarvii ostaa. Kekseliäisyys ja ahkeruus kunniaan, eikä sitä rimaa kannata alittaa aina matalimmasta kohdasta ja esimerkiks mulla välillä tulee motivaatio tehdä ja sillon teen ja joskus taas ei tee mieli tehdä niin sillon en myöskään tee ja laitan tavarat kaappiin odottaan parempia aikoja... Mul on kyl paljon suunnitelmia mut pidän tätä ikuisuusprojektina ja sellasena se on varsin hyvä. Eka malli ei varmasti oo se paras malli, mut siitä on hyvä alottaa. Toinen malli on jo paljon parempi. Eikä mulla varmaankaan oo varaa sanoo laadusta kenellekkään, vaikka oon malleja ennenkin rakennellu... Oon tyytyväinen omiin malleihin, vaikka osaan voisikin maalipinnan uusia :) tos pari sivua viel täältä foorumilta mistä löytyy vähän juttua rakentelusta.... http://sisulan.net/veturitalli/viewtopi ... 26&start=0 http://sisulan.net/veturitalli/viewtopic.php?f=6&t=397 ja http://sisulan.net/veturitalli/viewtopic.php?f=6&t=808 . Voihan olla että kirjotin turhaan... Mut eipäkai siitä haittaakaan pitäisi olla :wink:
Vastaa Viestiin