Sr1 H0

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 14.10.2008 18:42

Mitä väriä Sr1 alkuperänen 70-l punanen oli? Käyköhän miranol suoraan.. :)
Aattelin, että se olis helpoin maalaus, vain muutama keltanen kohta ja katto.
Viimeksi muokannut EMD F7, 10.11.2008 20:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Tony » 15.10.2008 09:30

markku55 kirjoitti:Olin sähköpostitse yhteydessä Laukamoon, ja toimitin heille kahdet Juha Telimaan tekemät Sr1:n kopan mallinnukset, toinen 1,5mm seinämällä ja toinen 1,2mm seinämällä.
Kyselin tarkkuuksista ja hinnoista jne.
Marko Laaksonen Laukamolta soitti äskettäin, ja keskusteltiin aiheesta. Marko oli innostunut asiasta sen verran, että halusi tehdä meille koekappaleet jotta saisimme ihan oikean käsityksen pintojen viimeistelytarpeesta ja kopan lujuudesta noilla seinämän paksuuksilla.
Ovat kuulemma tehneet mm ura-autojen koppia joita sitten on joko viimeistelty ja käytetty sellaisenaan, tai sitten monistettu silikonimuottien avulla.
Laukamo on ihan oikeasti kiinnostunut palvelemaan pienoisrautatieharrastajia koppien tekemisellä.
Marko arvioi, että jos koppia tehdään enemmän kuin yksi tai kaksi, niin hinta laskee roimasti, eli yksi koppa maksaisi 320€, mutta ilman sitoutumista arvio viidestä olisi n. 100€/kpl.
Tulemme saamaan mallikoppien lisäksi myös tarjouksen jossa on hinnat yhdelle, kahdelle, 5:delle ja 10:lle kopalle.
Tästä se lähtee, harmi vaan, että meikäläinen olisi ollut kiinnostuneempi Dv12 tai Dr12 kopista!
Markku
Täälläkin on yksi ehdottoman kiinnostunut tästä projektista. Olisiko mahdollista saada edes tarkkoja kuvia sähköpostitse, kun mallikappaleet tulevat? Parempi olisi, jos pääsisi näkemään ne livenä, mutta se varmaan etäisyyksien takia jää tapahtumatta. Jos laatu on riittävä (en ole niitinviilaaja) ja hinta pysyy tuossa noin 100EUR/kpl voisin ostaa kaksi kappaletta noita.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 15.10.2008 17:31

Projekti etenee siten, että nuo mallikopat toimitetaan Juha Telimaalle arviointia varten. Juha on arvioinnin jälkeen yhteydessä Laukamoon ja sopivat sitten siitä miten on järkevää jatkaa.
Olen jo saanut tarjouksen kopista, mutta en uskalla sanoa hinnoista mitään tarkempaa, ennen kuin tiedetään mitä kanavaa pitkin kopat tulevat myyntiin, suoraan vai esimerkiksi Rautatiemuseon kautta. Jos nyt olemassa olevat tiedot pitävät paikkansa "loppuun asti", ei 100€ hintataso ole mitenkään optimistinen, rohkenen sanoa, että ehkäpä hinta voisi olla jopa sen alle. Toimituskulut tulee tietysti päälle, jos ei sitten hae tehtaalta tai museolta (siis mikäli kopat tulee museon myyntiin).
Odotellaan rauhassa, homma etenee hyvää tahtia.
Markku

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 373
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja jhr » 15.10.2008 21:57

Markku viittisitkö kysyä mitä maksaa pelkkät Sr1 keulat/nokat...tai miks sitä sanotaankaan.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 16.10.2008 08:00

Käytin tarjouskyselyssä Juhan mallinnusta joka koski koko koppaa, jos jostain saa pelkkien nokkien mallinnukset, niin hintaa voisi kysellä, mutta minulla ei sellaisia mallinnuksia ole, enkä osaa sellaisia tehdä.
Tässä vaiheessa projektin pallo on Juhalla, joten jos Juha lukee kysymyksesi, hän voinee auttaa. Olettaisin, että nokkien yhteishinta on noin puolet koko kopan hinnasta, jos sitäkään, mutta kun en tiedä, niin katsotaan mitä viisaammat vastaavat.
Tarkoitus on myös selvittää mitä maksaa N-skaalan kopat jos vaan tarkkuus niihin riittäisi.
Juhalla on myös mallinnus Dv12 kopasta joka koostuu useasta eri osasta, mutta miksi tehdä koppa palasista jos sen saa valmiina oikeissa mitoissaan, symmetrisenä ja suorana ilman "leikkaa liimaa" hommia? No, ehkä osien viimeistely on palasina helpompaa, mutta onko etu muun vaivan arvoista.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 797
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja PeS » 16.10.2008 14:18

Oheisessa linkissä 3D-tulostuslaitos, joka tulostaa myös värillisiä tulosteita. Melko vaikuttavia referenssejä!
http://www.klkopio.fi/tulostus_3dreferenssit.html

Goofy
Ratavartija
Viestit: 46
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Goofy » 16.10.2008 16:16

PeS kirjoitti:Oheisessa linkissä 3D-tulostuslaitos, joka tulostaa myös värillisiä tulosteita. Melko vaikuttavia referenssejä!
http://www.klkopio.fi/tulostus_3dreferenssit.html
Tuoltahan saa ilmaseksi näytteen. Tilasin, sehän on kun jotain heikkoa lasia, menee heti murenaksi ja on erittäin epätasasta pinnaltaan. Ei kestä työstää millään.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 373
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja jhr » 16.10.2008 17:01

Goofy, oliko se jotakin haurasta materiaalia vai niin ohutta että murenee käsiin?
Sun koekappaleen perusteella tulisko materiaali kestämään pienoisrautatievaunussa/veturissa joita joutuu nostelemaan ja liikuttelemaan?

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 16.10.2008 17:02

Goofy kirjoitti: Tuoltahan saa ilmaseksi näytteen. Tilasin, sehän on kun jotain heikkoa lasia, menee heti murenaksi ja on erittäin epätasasta pinnaltaan. Ei kestä työstää millään.
Oliko näyte kovetettu epoksilla vai syanoakrylaatilla?

jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja jsiren » 17.10.2008 11:23

PeS kirjoitti:Oheisessa linkissä 3D-tulostuslaitos, joka tulostaa myös värillisiä tulosteita. Melko vaikuttavia referenssejä!
http://www.klkopio.fi/tulostus_3dreferenssit.html
Minusta KL-kopion menetelmässä olisi kiinnostavaa ei niinkään värillisyys vaan 0,089 mm kerrosvahvuus (11 kerrosta/mm). Se tarkoittaisi, että mallin pintaan voisi tehdä aika pieniä detaljeja jo valmiiksi == vähemmän irto-osia. Alkaisiko tuollaisessa mallissa olla ainesta valuoriginaaliksi?

Tossa oli yhtenä esimerkkikuvana pyhän Laurin kirkon pienoismalli, jota oli ilmeisesti käytetty originaalina metallivaluun - ja mittakaava oli vielä huomattavasti zetaa pienempi. (http://www.uniminiature.com/fin/menetel ... telma.html)

Sellaisen valmistusteknisen huomion heittäisin tähän, että jenkkimalleissa (nyt kaikki huutavat kuorossa: hyi! jenkkejä! :shock: ) on usein pakkauksessa mukana muovikassillinen käyttäjän asennettavia irto-osia, joita saa asentaa tai olla asentamatta oman viitseliäisyystensä mukaan: antenneja, häikäisysuojia, lisävaloja, esteenraivaajia, letkuja... Nämä ovat sellaisia osia, jotka a) tulisivat liian kalliiksi asentaa jopa Kiinassa; b) tekisivät mallin pakkaamisesta ja käsittelystä suhteettoman kalliin ja varovaisuutta vaativan prosessin; tai c) aikakaudesta tai yksilöstä riippuen eroavat toisistaan tai voivat puuttua esikuvasta kokonaan. Ohjeissa lukee sitten, että osa numero 22581-5-008259921 kuuluu asentaa ohjaamon katon etuosaan, jos esikuvana on C&NW-yhtiö ja takaosaan, jos esikuvana on Norfolk Southern, ja muuten kuuluu asentaa osa 22581-5-008259922 keskelle kattoa... :?

Lonkalta heitettynä esimerkkinä sanottakoon, että jos joku vaikka rupeaisi tuottamaan Dv12-sarjoja, niin 25-, 26- ja 27-sarjojen ulkoiset erot voitaisiin toteuttaa ehkä noin 5-6 irto-osalla suurimman osan koria, alustan ja voimansiirron pysyessä samana. Sittenhän on tietysti tuplavalonheittimelle muutetut deeverit, saneeratut hytit (ilmastointilaite katolle), uusi värimalli... Valmismalleissa tällaisilla pikkumuutoksilla voi myydä saman perusmallin moneen kertaan aina uutena mallina. (samaan tapaan kuin BLS465:n maalausversioilla...)

Sori, mä vähän innostuin... :oops:

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 20.10.2008 23:44

Myös minä olen kiinnostunut hankkimaan tuollaisen Sr1:n korin, jos niitä teetetään.

Ja jos lähdetään teettämään Dv12:n koreja niin olen ehdottomasti mukana.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 20.10.2008 23:48

Eeli kirjoitti:Nyt tulee semmosta kieltä, että menee yli ymmärryksen. Miten minä nyt saan Sr1:den tehtyä? Alunperin tämä oli kysymykseni, mutta asiasta hypättiin viidenteen...Ei haittaa ollenkaan, hyvältähän se tuntuu olla ison viestiketjun aloittaja :twisted:
Minun JUNAT-lehtien kokoelmista löytyy kyseinen numero jossa on Sr1:n piirrustukset. Voin kuopiolaisena lainata sitä sinulle, jos et onnistu sitä itsellesi jostain hankkimaan.

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 21.10.2008 13:22

Kiitos tarjouksesta, nimim. mudhoney. Voin oikein mieluusti lainata lehteä. Katuosoitteen voit kysyä sähköpostiini ileesuPOISTA@TÄMÄ.com.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 21.10.2008 13:45

Tuon Kl-Kopion mallin minä sain postissa. On kyllä aika hauras, mutta jos kaikki mainokset olisi tuommoisia, niin olisi hyvä :wink:
Ei ollut nuo 3D-kopiot kyllä kalliita, katsoo jotain Sr1:tä, niin eikö se ole tukeva ja pieni 3D-malli, vai mitä?
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 21.10.2008 15:30

Onkos JTe:llä jo jotain uutisia Laukamolta?
Markku

Vastaa Viestiin