Sr1 H0

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 13.10.2008 08:20

Tämä Laukamon pikamallinnuskone on tyyppiä EOSINT P 380 jonka max kappalekoko on 340 x 340 x 620mm.
Kerrospaksuus on 0,15mm, mikä ei kerro tarkkuudesta oikeastaan mitään, vain kunkin kovetettavan kerroksen paksuuden. Silloin kun on kyse viistosta pinnasta, on kerrospaksuudet tietysti jonkun näköinen rajoittava tekijä, mutta melkoisen helposti tasoitettavissa.
Kerroin tuolla aikaisemmin, että Nylonin joukossa voisi olla myös metallia (niin meille mielestäni kerrottiin), mutta esite kertoo, että Nylonin joukossa voi olla lasikuitua.
Tuotantonopeus on, riippuen kuinka suuria pintoja tulee kovettaa, 10 - 25mm/h, mitä ohuemmat seinämät, sitä nopeammin kone tuottaa kerrokset.
Koneelle soveltuvat formaatit: STL, IGS, STEP tai sopimuksen mukaan muutkin formaatit.
Yhteyshenkilöinä:
Marko Laaksonen, 02-7790 217 tai 040-505 3913, marko.laaksonen@laukamo.fi
Matti Mattila, 02-7790 401 tai 0400-879 314, matti.mattila@laukamo.fi
Kari Himanen, 02-7790 640 tai 040-512 0661, kari.himanen@laukamo.fi

Oisko tästä helpompi jatkaa projektia?

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja PeS » 13.10.2008 11:02

Soitin Laukamoon. Yrityksen pikamallinnuskoneen tarkkuus on 0,25 mm, kun kappaleen mitta ylittää 100 mm, 0,15 mm, jos osa on pienempi. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki kaarevat muodot ovat pykäläisiä 0,25 mm:n pykälin. Kone ei myöskään pysty toistamaan 0,25 milliä pienempiä tai matalampia yksityiskohtia. Tulostusaine on nylonia, johon tarttuvat esimerkiksi pienoismallikitit sekä selluloosapohjaiset pohjamaalit. Tulostuksen hinnoittelu muodostuu tulostettavan kappaleen mukaan. Kun annoin Sr1:n korin mitat ja kerroin, että seinämän vahvuus olsi 2 mm, laski kaveri tulostuksen hinnaksi noin 300 euroa.

Menetelmä ei missään tapauksessa sovi sarjatuotantomentelmäksi - ei tarkkuutensa puolesta eikä hintansa puolesta. Aihioksi menetelmä sen sijaan soveltuu. Tämä tarkoittaa sitä, että tulostamalla saadaan helposti korin perusmuoto ilman yksityiskohtia. Tulostuksen epätarkkuudesta johtuvat pykälät on pakkeloitava ja hiottava. Jos piirrokseen on lisätty yksityiskohtia, estävät ne pinnan viimeistelyn. Hionnan ja pakkeloinnin jälkeen yksityiskohdat lisätään koriin ja korista valmistetaan silikonikumimuotti, jolla koria sitten valetaan polyuretaanihartsista. Laukamon Marko Laaksonenkin piti em. menettelyä hyvänä ja puuhaamme soveltuvana.

Pikamallinnuksen hyöty on siinä, että hankalat ja symmetriset muodot saadaan tällä tavalla toistettua melko vaivattomasti verrattuna esimerkiksi siihen, että muodot valmistettaisiin käsityönä esimerkiksi muovista. Pakkeloinnin, viimeistelyn ja yksityiskohtien lisäämisen jälkeen edullisin tapa olisi teettää uretaanivalukoreja esimerkiksi latvialaisessa Modelassa, joka tarjoaa kyseistä palvelua. Toki on olemassa muitakin eurooppalaisia valupalvelujen tarjoajia. Yleensä minimierät ovat luokkaa 40 kappaletta, jolloin pikamallinnuksen tuotantokustannus jakautuu suhteellisen järkevästi valuerän kesken. Tuollaisen korin valaminen kotikonstein ei muuten ole mitenkään mahdotonta, valuaineitakin on hyvin saatavilla Suomesta.

Harrastajajien suosima halpa Solid Works 3D-ohjelma ei sellaisenaan käy Laukamolle, vaan piirros on muunnettava STL-muotoon, joka onnistuu Solid Worksin export-toiminnolla.

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 13.10.2008 13:30

Okei, jos pikamallinnuskorien hinnat on noin korkeita, niin eikö veturi tulisi halvemmaksi tehdä itse? Meinaan sitä, että rahatilanne on vähän huono... :roll:
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja PeS » 13.10.2008 14:02

Olipa originaalin tekotapa mikä tahansa (= itse veistely, syövyttäminen, pikamallinnus tai näiden yhdistelmä), niin rakennussarjan myyntihinta on luokkaa 150-200. Hinta muodostuu pääasiallisesti siitä, kun jotain teetetään alihankintana (pikamallinnus, syövyttäminen, valuosat jne - mallin originaalin tekijäkin voi haluta itselleen jotain vaivanpalkkaa :lol: ). Jos taas tekee vain yhden mallin itselelen, niin rakentaja voi valita itselleen sopivimman tavan - ja onhan näitä Sr1:n malleja vuosien varrella valmistunut eri harrastajien toimesta.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 14.10.2008 11:04

Olin sähköpostitse yhteydessä Laukamoon, ja toimitin heille kahdet Juha Telimaan tekemät Sr1:n kopan mallinnukset, toinen 1,5mm seinämällä ja toinen 1,2mm seinämällä.
Kyselin tarkkuuksista ja hinnoista jne.
Marko Laaksonen Laukamolta soitti äskettäin, ja keskusteltiin aiheesta. Marko oli innostunut asiasta sen verran, että halusi tehdä meille koekappaleet jotta saisimme ihan oikean käsityksen pintojen viimeistelytarpeesta ja kopan lujuudesta noilla seinämän paksuuksilla.
Ovat kuulemma tehneet mm ura-autojen koppia joita sitten on joko viimeistelty ja käytetty sellaisenaan, tai sitten monistettu silikonimuottien avulla.
Laukamo on ihan oikeasti kiinnostunut palvelemaan pienoisrautatieharrastajia koppien tekemisellä.
Marko arvioi, että jos koppia tehdään enemmän kuin yksi tai kaksi, niin hinta laskee roimasti, eli yksi koppa maksaisi 320€, mutta ilman sitoutumista arvio viidestä olisi n. 100€/kpl.
Tulemme saamaan mallikoppien lisäksi myös tarjouksen jossa on hinnat yhdelle, kahdelle, 5:delle ja 10:lle kopalle.
Tästä se lähtee, harmi vaan, että meikäläinen olisi ollut kiinnostuneempi Dv12 tai Dr12 kopista!
Markku
Viimeksi muokannut markku55, 14.10.2008 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja PeS » 14.10.2008 11:57

markku55 kirjoitti:Tästä se lähtee, harmi vaan, että meikäläinen olisi ollut kiinnostuneempi Dv12 tai Dr12 kopista!Markku
Mitäs jos piirtäisit kyseiset kopat.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 14.10.2008 12:36

Konepiirustus ei taida toimia :lol: ja CAD ei ole hallussa :oops:

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 14.10.2008 12:43

Seurataan tilannetta. Hinta kuulostaa paremmalta. Alampa katselemaan sopivia alustoja ebaystä..
Onhan Telimaalla jokin piirrustus Dv12:stakin, mutta ei niin yksinkertainen kuin Sr1.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja PeS » 14.10.2008 13:01

markku55 kirjoitti:Konepiirustus ei taida toimia :lol: ja CAD ei ole hallussa :oops:
OK. Minulla on periaatteessa yksi ylimääräinen Dr12:n rakennussarja kolmikiskoalustalla. Voisin harkita sen myymistä, jos kerran olet kiinnostunut.

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 14.10.2008 13:49

Nyt tulee semmosta kieltä, että menee yli ymmärryksen. Miten minä nyt saan Sr1:den tehtyä? Alunperin tämä oli kysymykseni, mutta asiasta hypättiin viidenteen...Ei haittaa ollenkaan, hyvältähän se tuntuu olla ison viestiketjun aloittaja :twisted:
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 14.10.2008 14:20

Kyllä kai Kaalihäkistä on jossain vanhassa JUNAT-lehdessä piirrustukset, jos perinteisempiä menetelmiä haluaa käyttää.
Niitä on Hyvinkään rautatiemuseolla myynnissä, mut onhan sinne Siilinjärveltä matkaa. En tiedä, lähettävätkö postissa.
Kyllä kaikki valmistusmenetelmät samaan ketjuun sopii.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 14.10.2008 17:06

Marko arvioi, että jos koppia tehdään enemmän kuin yksi tai kaksi, niin hinta laskee roimasti, eli yksi koppa maksaisi 320€, mutta ilman sitoutumista arvio viidesta olisi n. 100€/kpl.
Eli kuulostaisi siltä homma voisi periaatteessa onnistuakin! Meikäläinen on ainakin etunenässä jos aletaan koreja tilaamaan. Hintataso ei ainakaan vaikuta enää olevan este...

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja markku55 » 14.10.2008 18:00

Eeli kirjoitti:Nyt tulee semmosta kieltä, että menee yli ymmärryksen. Miten minä nyt saan Sr1:den tehtyä? Alunperin tämä oli kysymykseni, mutta asiasta hypättiin viidenteen...Ei haittaa ollenkaan, hyvältähän se tuntuu olla ison viestiketjun aloittaja :twisted:
Älähän sie hättäile Eeli, juuri Sr1: kopastahan on koko ajan olut kyse, eli miten sellaisen saisi aikaiseksi mahdollisimman laadukkaana mutta edullisena, tai sanoisinko kohtuu hintaisena - mitään ei saa ilmaiseksi.
Jos esimerkiksi joku hartsivaluja harrastanut haluaisi monistaa tuon siivotun pikamallikopan, ei sille enää hintaa tulisi edes 100€, ehkäpä alle 50€, luvata en voi, mutta mahdollista lie.
Odottele rauhassa kunhan projekti etenee siihen pisteeseen, että näemme millaisia nuo pikamallinnetut kopat ovat ja miten niistä saisi käyttökelpoisia koppia aikaiseksi.
Toivotaan parasta, mutta pelätään pahinta, eli liika optimistisuuskaan ei johda kuin pettymyksiin. 8)

Goofy
Ratavartija
Viestit: 46
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Goofy » 14.10.2008 18:27

jos onnistuu hommata noita sr1 koppia "halavalla" kuten joku tuola mainitsi satasen per koppi niin meikäläinen on ehottomasti mukana, ainakin yhden otan.

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Sr1 H0

Viesti Kirjoittaja Eeli » 14.10.2008 18:28

Koppa tuolla satasella ei ole yhtään paha. Onko Kaalihäkin värejä jossain saatavilla?
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

Vastaa Viestiin