Dv15

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Dv15

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Aloitin Vempun rakentamisen eilen. Koko homma alkoi BR 106-veturin purkamisesta. Kori ja vanha käyntisilta pois. Tein uuden käyntisillan alumiinipellistä (paksuus jotain 1 mm luokkaa)

Korin tekoon. Koria tein samasta materiaalista kuin Dv12-veturin, eli muovista. Pitkän pään keulaa piti muokata pakkelin avulla. (valonheittimien kuupat)

Alla pari kuvaa Vempun vaiheista
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Edistystä on tapahtunut. Konesuojat on saatu valmiiksi ja ohjaamo maalattu. Korinosia sovitettu paikoilleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Asiallista työtä Jimi, jokainen Vempu-malli on parempi kuin rakentamaton malli.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Millä oot liimannu noi korin osat kasaan? Ite en oo kovin kokenu liimailija..
Alko kyl itteeki kiinnostaa tehä vaikka http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html tosta MoVe66 !
Dv:n hytti vois käydä siihen suoraan, niin ainakin jotkut väittää että on esikuvassa lähes sama koppi.
On kyllä hyvä oivallus käyttää jätskipaketin muoveja mallin tekoon.

Asiasta toiseen, et oo vielä suunnitellu valoja noihin Dv12 ja Dv15:siin? Voi olla kyllä hankala homma tehdä lampunpaikat, mitä oon noita Telimaan Juhan vetureita katellu.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Osien kiinnitystä toisiinsa helpotin taitetulla muovipalalla. Osien päät vastakkain, liimaa väliin ja taitettu muovinpala kiinnitetään tueksi sisäpuolelle. Näin saadaan osat pysymään kasassa.

Valoja en ole ajatellut ainakaan heti laittaa. Menisi turhan vaikeaksi. kyllä tämä valoton Vempu minulle riittää. (vielä toistaiseksi)
Voihan se olla, että joskus innostun askartelemaan tähän valosysteemit :)
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hyvä liima on mm. Loctite 406. Myös kaikille muoveille! Valojen laittaminen onkin oma lukunsa, varsinkin ledien käyttö. Jossa huomioitava erikseen DC- ja digikäyttö. "Tenderin" viimeisissä numeroissa on juttua näistä.
Viimeksi muokannut ealab, 08.07.2008 06:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

EMD F7 kirjoitti:Millä oot liimannu noi korin osat kasaan? Ite en oo kovin kokenu liimailija..
Alko kyl itteeki kiinnostaa tehä vaikka http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html tosta MoVe66 !
Dv:n hytti vois käydä siihen suoraan, niin ainakin jotkut väittää että on esikuvassa lähes sama koppi.
On kyllä hyvä oivallus käyttää jätskipaketin muoveja mallin tekoon.

Asiasta toiseen, et oo vielä suunnitellu valoja noihin Dv12 ja Dv15:siin? Voi olla kyllä hankala homma tehdä lampunpaikat, mitä oon noita Telimaan Juhan vetureita katellu.
Itse olen monesti myös harkinnut DHG500:n muuttamista Mov66:ksi, mutta alustaa tarkistellessa törmätään muutamiin selviin eroihin. DHG:n portaat tulisi poistaa ja tilalle pitäisi mahduttaa Move66:n vaihdelaatikko (vai mitäs tuossa suorakulmaisessa laatikossa olikaan?). Myöskään DHG:n runko ei ole yhtä paksu kuin Movessa, Movessa rungon alaosa menee samalla tasolla akselinpäiden kanssa. DHG:ssä on myöskin akseleiden alapuolinen jousitus kun Movessa se on yläpuolella.

Vertaa vaikka tähän: http://vaunut.org/kuvasivu.php/11830
Ilmiselvästi Valmetin tehtailla on otettu mallia DHG:stä, mutta muuten ratkaisut ovat enemmän Dv11-16 sarjaan kallellaan.
Move90

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Move90 »

Suorakulmainen laattikko hytin kohdalla on polttoainetankki jos nyt oikein muistan! :)
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Mudhoney: http://cgi.ebay.de/Maerklin-Diesellok-2 ... dZViewItem Eli DHG:n kuva ilman koppaa ja sivumuoveja. Siihen tekee uuden kopan ja konepeitot ja sivuille laakeri/jousipakkaimitaatiot ja rappuset! Vähän voi joutua runkoa viilailemaan. Mut en oo tutkinu tarkemmin vielä. Eräs mahdollisuus olis tehä mielikuvitusveturi, joka muistuttaa jotain esikuvaa, mut ei pyrikään olemaan exakti pienoismalli! :)

Alkuperäiseen aiheeseen: Hieno pienoisveturi näyttää olevan tulossa, vastaa minusta jo tehdastekoisten vanhojen muovikuorimallien tasoa, kuten Märklinin Br89 ja Br260 :)
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Joskus mietin, että mitä jos tekisin sellaisen Move66-tyyppisen veturin V60/BR260 alustalle. Se olisi kai Dv14 tai Move70 tms. Ajatus ei oikein innostanut BR260-veturin tuhoamiseen, joten se jäi toteuttamatta.

Takaisin aiheeseen, elikkä Dv15 on edennyt hyvää vauhtia. Eilen olin kaiteiden kimpussa ja nyt pitäisi laittaa ikkunalasit ja vähän kaikkea pientä.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Nyt projekti on edennyt niin pitkälle, että vuorossa on numerointi. Alla kuva tämänhetkisestä tilanteesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Thomson

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Thomson »

Hienosti onnistunut vemppu...:)
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Tässäpä vielä videolinkki liittyen tuohon Vemppuun: http://www.youtube.com/watch?v=__jAGhmSIUg
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Olin huomaavinani, että Vemppu todella vemputtaa, onko aiheuttajana epätasaiset raiteet vai pyörästöjen epäkeskeisyys? :?
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Dv15

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Pyörästössä on varmasti jotain epäkeskeisyyttä, varsinkin suurilla nopeuksilla keula menosuuntaan ajaessa ilmenee jonkin verran heilumista. Ratakin voi olla epätasainen johtuen vanhoista raiteista. Nuo raiteethan oli tuossa vain kokeilumielessä, aikomuksena olisi ostaa uusia rataosia niiden tilalle.