Voiteluaineet (Oli: Märklin V60-tyyppiset veturit)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Voiteluaineet (Oli: Märklin V60-tyyppiset veturit)

Post by EMD F7 »

Olen huomannu, että foorumilaisilla on noita uudempia V60 vetureita. Eräällä palstalla huomasin joskus ketjun, jossa useat käyttäjät kertoivat veturin vaihteistovioista, joissa eräs akseli vaihteistosta katkeaa. Ootteko itse huomanneet omissa vetureissanne vastaava? PS: Vanhoissa vetureissa kuten 3131 ja 3065 tuota vikaa ei kuulema ole.
Last edited by LOK on 19.12.2017 04:47, edited 1 time in total.
Reason: Otsikko vaihdettu kuvaavampaan ja toimimaton linkki poistettu.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by Tony »

Omissa vaihtotyövetureissani 37639 ja 37654 en ole moiseen ongelmaan törmännyt, mutta niillä ei ole käyttötuntejakaan huimasti. Vanhan mallisissa vetureissa itselläni on ongelmana kauhea ääni voimansiirrossa. Edes öljyäminen ei tunnu poistavan vikaa kokonaan. Ilmeisesti konversiosarja 60903 ei taida olla ihan yhteensopiva kyseisten vetureiden kanssa (3141 ja 3665)
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by EMD F7 »

Pienoisrautatiepäiviltä 2008 mukaan tuli lisää 2 V60:stä. Toinen oli 3131 ja toinen 3149. 3149 on SNCB:lle toimitettu maalausversio. (Aiemmin minulla oli jo 1kpl 3131.)
Kumpikin veturi oli jumissa, mutta polttoöljyä rattaisiin ja akseleihin laittamalla liukastuivat. Asensin belgialaiseen ESU:n HAMO-magneetin kenttäkäämin tilalle ja decoderin, koko sarjan osano:52631. Hyvin toimii. Koska TELIX:ittömänkin koneen runko on sama, irrotin hankkimastani 3131:sta etumaisen "kytkinasetelman" kokonaisuudessaan ja laitoin sen 3149:n. En ole kytkenyt sitä vielä toimimaan sähköisesti. 3131 on vielä vaiheessa, kun avasin siitä moottorin laittaakseni naftaa rattaisiin, tuli siihen joku sähkövika jota en ole vielä paikallistanut. Toisaalta, voinpahan ottaa siitä osia 2:een muuhun veturiin.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by markku55 »

Mikä tekee naftasta hyvän tai peräti paremman kuin ohut ns. ompelukoneöljy?
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by ealab »

Nafta kyllä norjistaa kuivuneet ja pikeytyneet voitelut, yms. Voiteluksi siitä ei taida olla. Ompelukoneöljy/ fillarin ketjuöljy, näitä uusia aineita, jotka eivät taida ihan perusöljyjä olla. Ovat värittömiä, kirkkaita, eikä maksa paljon. Miks'ei myös synteettinen peräöljy, GL 5, kelpaisi. Erilaisia kannattaisi kokeilla. Paremman huomaisi, kun ao. paikat mustuisivat vähemmän. Tietenkin on myös pr-, sekä tarvikevalmistajilla omiakin spesiaaliöljyjään.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by markku55 »

Ihan oikean ompelukoneöljyn ominaisuuksiin voisi kuvitella kuuluvan mahdollisimman vähän sotkevuus, pitäaikainen vaikutus ja "huono" pikeentyminen.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by Jaska »

markku55 wrote:Ihan oikean ompelukoneöljyn ominaisuuksiin voisi kuvitella kuuluvan mahdollisimman vähän sotkevuus, pitäaikainen vaikutus ja "huono" pikeentyminen.
Fleisun vanhoissa esitteissä oli erikseen mainittu, että ompelukoneöljyä ei saa käyttää, mutta se saattoi liittyä sähkömoottorin akselinnavan öljyämiseen. Perustelut siitä puuttui.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by Psi »

Jaska wrote:Fleisun vanhoissa esitteissä oli erikseen mainittu, että ompelukoneöljyä ei saa käyttää, mutta se saattoi liittyä sähkömoottorin akselinnavan öljyämiseen. Perustelut siitä puuttui.
Muistelen että Fleischmannin kuvastossa sanottiin Fleischmann-öljyn olevan autojen talviöljyä -- en mene vannomaan! Liian ohut öljy pääsee paikkoihin jonne sen ei kuulu mennä -- esmes moottorin laakerista kommutaattoriin...

pekka
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by PeS »

Yksi aivan olennainen juttu on se, soveltuuko käytetty voiteluaine muoviosille vai ei. Pienoisrautatieharrastajien piirissä on lukemattomia kokemuksia siitä, että käytetty voiteluaine on pehmittänyt muovirattaitai, muovisia laakekupppeja ja jopa muovista valmistettuja pyörien keskiöitä. Ohessa helsinkiläisen Kellonosat Oy:n myynnissä oleva voiteluaineiden luettelo, josta löytyy meidänkin puuhin sopivia aineita.

Voiteluaineet kelloihin
MOEBIUS 07/2006
Viskositeetti Alin
+ 20 °C lämpötila
8030 115 - 20 °C Herätys- sekä pienet pöytä- ja seinäkellot 9,00
8040 150 - 20 °C Isot pöytä- ja seinäkellot sekä tornikellot
8200 Jouset, jousiakselit
8201 Jouset, sisältää Molybdeenisulphidia
8300 Vetolaiterasva, voidaan käyttää myös jousille
8302 Vetolaiterasva, sisältää Molybdeenisulphidia
9010 120 -38 °C Synt-A-Lube,. rataskoneisto - ranne- taskukellot
9015 150 -32 °C Synt-A-Lube, muovilaakereille
9020 270 -35 °C Synt-Visco-Lube,. ankkurin kivet, keskilaakerit, pöytäkellot
9030 60 -40 °C Synt-Frico-Lube,. Askelmoottorit (Seiko)
9040 24 -52 °C Arctic, ulkokellot käytettävä epilaamin kanssa
941 104 -15 °C Ankkurin kivet
9415 -20 °C Ankkurin kivet, nopeakäyntinen
8212 Glissalube B, laahausjousirasva alumiinikotelolle
8213 Glissalube A, laahausjousirasva messinkikoteloille
P125 Gronogrease laahausjousirasva Etan suosittelema
9501 176 -38 °C Rasva teräs/teräs kitkaan min. pukelle, kronon osille, vetolaitteille, kalentereille
D1 32 -33 °C Microgliss, erittäin vaativaan käyttöön , tornikellot / ulkokellot
D3 193 -22 °C Microgliss, erittäin vaativaan käyttöön kvarttsikellot, tornikellot
D5 1200 -3 °C Migrogliss, erittäin vaativaan käyttöön kvartsikellot koko rataskoneisto
QUARTZ OIL -36 oC Osoitinnäyttöiset kvartsikellot, pysyy hyvin eikä leviä
8941 kieh. piste +56 Fixodrop FK/BS 10 epilaami ankkurille ja käyntirat., teräs, mess. kivet 125 ml
2588 Vetolaitteelle, vesitiiviin nupit ym. tiivisteet, suojaa ruostumiselta. ei kuivu
Jismaa 124 -50 °C Syntteetinen öljy , ulkokekkot, mittarit, releet ylin käyttölämpö +100

MUUT
17311 NOVOSTAR Barillet, jousirasva
17316 NOVOSTAR H, öljy seinä- ja tornikelloille
173.500 Seinäkello/instrumenttiöljy pakattu annostelijaan
44365.020 KOCH, perinteinen seinäkelloöljy rataskoneistolle
4439.3520 ETSYNTHA ÖLJY, osasynteettinen kello ja mittariöljy 1.0-5.0 mm laakereille
4439.1220 ETSYNTHA Antispread, epilami F2/200 FK60 metalli- ja muoviosille, käyttövalmis
118.575 ETIC, silikoni tyyny, imeytetty vaahtomuoviin
118.571 ETIC, silikoni pullo
AL222 AUGUSTA Silicon, nupit ja tiivisteet,. lasipurkissa.
AL223 AUGUSTA Silicon,, silikoni tyyny, imeytetty vaahtomuoviin
CUT LUBE Lehtisahan- ym. leikkaavat terät
Oikeus muutoksiin pidetään. Jos on kaksi hintaa, tuotetta on eri kokoisissa pakkauksissa.

Suonionkatu 3, 00530 Helsinki Puh. 09-77 33 800, Fax. 09-77 33 801, www.kellonosat.fi, e-mail info@kellonosat.fi
jartsa

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by jartsa »

markku55 wrote:Mikä tekee naftasta hyvän tai peräti paremman kuin ohut ns. ompelukoneöljy?
Märklinin öljy on tavallista SAE 20/30 yksiasteista autonmoottoreihin tarkoitettua öljyä.Ompelukoneöljyä,nimenomaan kiellettiin käyttämästa aikoinaan voiteluaineena,vetureiden käyttöohjeissa.Oliko se loppujenlopuksi vain valmistajien kikkana,saada myytyä omaa merkkiöljyä "hyvällä katteella"?
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by EMD F7 »

Nytpä on tuo uudempi 3131 joutunut varaosakoneeksi, nimittäin etummaisimman akselin laakeri on liian piukka ja akseli ei tahdo kunnolla pyöriä. Joskus kun jaksan niin yritän hiota/porata tuon messinki??holkin paremmaksi. Vielä pitäisi hankkia hyväkuntoinen Br260 Altrot-värityksessä :)
jartsa

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by jartsa »

EMD F7 wrote:Nytpä on tuo uudempi 3131 joutunut varaosakoneeksi, nimittäin etummaisimman akselin laakeri on liian piukka ja akseli ei tahdo kunnolla pyöriä. Joskus kun jaksan niin yritän hiota/porata tuon messinki??holkin paremmaksi. Vielä pitäisi hankkia hyväkuntoinen Br260 Altrot-värityksessä :)
Älä ainakaan ala porailemaan laakeria mikäli et omista sorvia,laakerin keskitys akseliin nähden muuttuu,kevyt hionta olisi paikallaan tuossa tapauksessa.Holkki on yleensä messinkiä.
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by EMD F7 »

Millä sitä hioisi? Jos muistan, niin akselista mitattu läpimitta on 2,6mm. Paljoa ei tarvisi saada pois.
jartsa

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by jartsa »

EMD F7 wrote:Millä sitä hioisi? Jos muistan, niin akselista mitattu läpimitta on 2,6mm. Paljoa ei tarvisi saada pois.
Jos et omista sorvia,unohda koko juttu,"Markan suutari saa aikaan satasen vahingot".Risteysasema/Mallikauppa tekee noita muutostöitä tai niillä saattaa olla valmis laakeri.Onko jotain muutettu veturin oston jälkeen?Yleensähän tehtaalla noi on jo mitoissaan. :shock:Lisäämpähän vielä öljykeskusteluun asian:Tuo SAE 20/30 öljy on paljon paksumpaa kuin "ompelukone liru".
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin V60-tyyppiset veturit

Post by ealab »

Jos akseli olisikin 2,5mm, niin pitkästä laakerineulasta vaan uusi. ( kaksmillisiä on löytynyt 21,8mm pitkinä) Myös viallisesta korppuasemasta purkamalla saa laadukasta 2,5mm akselia. Miksi akseli jumittaa. Kuivana leikannut kiinni? Akselin voi hioa 1200:lla vesihiontapaperilla. Siihen riittää käsinhionta. Holkin voi tarkistaa 2,5mm poranterällä, tyvipää edellä. Jos menee, niin hyvä. Jos ei, niin terä toisinpäin, mieluimmin käsin. Tuo etummainen, onko siinä sivuttaisvälystä.