Tampereen Risteysaseman Hr11

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by markku55 »

Kukaan ei oikein vastaa kyselyihin koskien uutta Hr11 moottorivaunua. :cry:
Mikä on tilanne, onko DC versio jo olemassa, ja milloin syntyy AC versio?
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by Hermanni »

Minullakaan valmistumisajasta tietoa ole, puolivalmiin Hr11 veturin vain olen nähnyt....
Ylläpito
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by jhr »

Expossa näytti olevan Hr11 kori valmiina.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by Psi »

jhr wrote:Expossa näytti olevan Hr11 kori valmiina.
Ottiko kukaan valokuvaa?

pekka
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by magnuken »

Taisi siellä Expossa jokin HR11 kori olla, mutta se ei nyt mitenkään ole tärkeätä ja sitäpaitsi kyseessä ei ole vain moottorivaunu, vaan Suomen ensimmäinen ns. pikajunadieseli, tosin alitehoinen sellainen! No, se yksi ja ainua jäljellä oleva HR11 jatkaa edelleenkin maatumistaan Hyvinkäällä - tehkäämme nyt jo jotakin!!!
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by markku55 »

magnuken wrote:Taisi siellä Expossa jokin HR11 kori olla, mutta se ei nyt mitenkään ole tärkeätä ja sitäpaitsi kyseessä ei ole vain moottorivaunu, vaan Suomen ensimmäinen ns. pikajunadieseli, tosin alitehoinen sellainen! No, se yksi ja ainua jäljellä oleva HR11 jatkaa edelleenkin maatumistaan Hyvinkäällä - tehkäämme nyt jo jotakin!!!
http://www.komentosilta.net/veturitalli.htm
Oheiselta saitilta "löysin" mm seuraavat tiedot Hr11:sta:
"Hr11 -veturista piti alunperin tehdä moottorivaunu mutta koska sen pituus olisi kasvanut liikaa suunnitelmaa muutettiin ja moottorivaunusta tulikin erillinen veturi,
ensimmäinen yli 1000 hevosvoiman tehoinen maassamme."
Ja edelleen:
"Prototyyppikappale eli numero 1950 odottaa kunnostustaan
VR Hyvinkään konepajalla ja on varattu Rautatiemuseolle.
Siihen sopiva KCik 2071 –liitevaunu (jossa ensimmäisenä suomalaisena
pikajunavaununa on sähköistetty keittiö) odottaa kunnostustaan Haapamäellä."

Olen kovin pahoillani, että määrittelin Hr11 olevan moottorivaunu, ainoa tietämys kun on perustunut veturin näkemiseen ajossa ja ihastumiseen se hienoon ulkonäköön.
Koska kyse on "vain" veturista, näkisin, että myös liitevaunu on osa junaa jonka vetäjänä oli Hr11, eli sen säilyttäminen olisi myös tärkeää.
En myöskään vähättelisi pienoismallin tekemisen tärkeyttä, päin vastoin, näin Hr11 säilyisi jälkipolville edes pienoismallina, koska näyttää melko todennäköiseltä, että aidot esikuta eivät ole keskuudessamme kovinkaan kauaksi tulevaisuuteen.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by ealab »

Hr 11:sta on monta tietoa. Luultavasti pituus ei olisi ollut ongelma, vaan paino? Joka olisi lisääntynyt veturiin suunnitellun matkatavaraosaston takia. Sen tilalle WC:n lisäksi olisi kyllä mahtunut kylppärikin!. Sen sijaan Dm 4 oli moottorivaunu/ kiitojunan vetovaunu matkustamo-osastoineen. Myös pidempi kuin Hr 11 ja samaa muotokieltä kevytmetallisine liitevaunuineen. Kolme liitevaunua= kiitojunarunko.
EXPO:ssa näytti "Mansen" osastolla olevan myös Hr11 telit välityksineen.
Last edited by ealab on 02.05.2008 20:25, edited 1 time in total.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by PeS »

Näin Expossa Hr11-sarjan prototyypin koottuna. Rakennussarjan korin piirustukset on laadittu 3D-ohjelmalla ja originaalit on työstetty CNC-jyrsimellä. Varsinaiset osat ovat polyuretaanivalua. Kori koostuu viidestä kappaleesta: sivuseinistä, nokkakappaleista sekä katosta. Seinien ainevahvuus on noin 2 millimetriä. Sarjan valmistaja ei ole vielä ratkaissut ikkunaruutujen konstruktiota. Ikkunathan ovat tunnetusti hankalia dieseleissä: ruutu on samassa tasossa seinän kanssa. Usein ruutua vielä kiertää kumitiiviste, joka näkyy melkoisen hyvin. Aika ikäviä osia työstää lehtisahalla läpinäkyvästä akryylistä.

Valussa käytetty polyuretaanihartsi on MicroMarkin uutuus muutaman vuoden takaa: "vesiohenteinen" harsi. Prototyypin valutyö oli siistiä ja kuplatonta.

Voimansiirto on toteutettu australialaisella BullAnt-vaihteistolla. Pyöräkertojen mitoitus vastaa lähinnä fine scale -tyyppistä mitoitusta - tämä voi aiheuttaa ongelmia Rocon tai Pikon kaltaisissa väljissä vaihteissa. Fillarit ovat erittäin kauniit ja laipat ovat sirot. Virroitustapa voi aiheuttaa myös ongelmia: Hr11:n telin akseliväli on pitkä ja virroituskarvat (liuskat) kiinnittyvät lähes telin keskipisteeseen. Virroituskarvat ovat siis hyvin pitkät ja ne ottavat kontaktin laipan sisäpuolelta. Pitkän virroituskarvan riskinä on, että karvat pääsevät liikkumaan pystysuunnassa, kun pyörät pyörivät ja pahimillaan ne voivat luiskahtaa paikoiltaan. Veturia on käsiteltävä varoen, jotta karvat eivät taipuisi. Mahdolliset ongelmat näkee vasta käytännössä. Tampereen hemmot kertoivat, että virroitus on valmistajan suosittelema, joten ei auta muuta kuin luottaa valmistajan arvioon ratkaisun toimivuudesta. Itse rakentamissani malleissa vastaavanlainen virroitus on kuitenkin aiheuttanut hankaluuksia. Ongelma korjaantuu, jos karvat asentaa painamaan kulkukehää laipan sisäsivun sijaan. Samalla liuskavirroittimen voi korvata jäykemmällä fosforipronssilangalla, jonka päähän voi vielä juottaa kaappivan "virroitinkengän" - tämä tosin lisää kitkaa, jota on kompensoitava lisäämällä veturin painoa. Hr11:n kaltaisessa veturissahan tilaa riittää painoille. Lisätietoja BullAnt-voimansiirrosta löytyy oheisesta linkistä http://www.hollywoodfoundry.com/

Telissä on hyvin tilaa kolmikiskolaahaimelle. Pyöräkerrat tuskin kulkevat kovin hyvin Märklinin vaihteista.

Sarja on mielestäni hienoa työtä ja kokoonpano ei vaikuta hankalalta. Käsittääkseni telit toimitetaan valmiiksi koottuina. Sarjan hinta ei ymmärtääkseni ole vielä täysin selvillä. Vähintään 200 euroa sarja tulee maksamaan, oli kundien arvio. Toimitusajasta en älynnyt keskustella kavereiden kanssa.

Samalla idealla on syntymässä myös puukorisen moottorivaunun sarja, josta näytillä oli maalattu kori ja telit.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by markku55 »

PeS wrote: Samalla idealla on syntymässä myös puukorisen moottorivaunun sarja, josta näytillä oli maalattu kori ja telit.
Tarkoitatko Dm4 moottorivaunua vai jotain muuta?
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by PeS »

markku55 wrote:
PeS wrote: Samalla idealla on syntymässä myös puukorisen moottorivaunun sarja, josta näytillä oli maalattu kori ja telit.
Tarkoitatko Dm4 moottorivaunua vai jotain muuta?
Dm4 ei ole puukorinen moottorivaunu :oops:
En katsonut kovin tarkkaan - muistikuvani perusteellaa veikkaisin, että Dm2.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by markku55 »

PeS wrote:
markku55 wrote:
PeS wrote: Samalla idealla on syntymässä myös puukorisen moottorivaunun sarja, josta näytillä oli maalattu kori ja telit.
Tarkoitatko Dm4 moottorivaunua vai jotain muuta?
Dm4 ei ole puukorinen moottorivaunu :oops:
En katsonut kovin tarkkaan - muistikuvani perusteellaa veikkaisin, että Dm2.
Just joo,oletin, että pienoismallin rakene on puurunkoinen, mutta ok, ymmärsin yskän.
Dr13 2328

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by Dr13 2328 »

Onko kellään tuoreempaa tietoa tuosta Hr11- projektista?
Juke
Konduktööri
Posts: 54
Joined: 10.01.2009 21:27

Re: Tampereen Risteysaseman Hr11

Post by Juke »

Viimeksi kun kävin, oli viimeisin versio jo lähes tuotantovalmista kamaa. Tekniikkapaketteja on jo varastossa, kunhan saavat vielä koneen sylkemään rakennussarjoja. Puumotin edistymisestä en tiedä mitään. Sudessa on vielä tuulilasiongelma, luultaavasti jokainen saa ratkaista ongelman omalla kohdallaan itse, koska rakennussarja sisältänee vain muovilevyä ikkunoiksi.