"Vr15"

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 274
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

"Vr15"

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 07.02.2018 11:28

Minulla on ollut jo puolisen vuotta työnalla freelancer-veturiprojekti.

Kuva

Alkuperäinen tarkoitus oli sovittaa Dr14:n 3D-tulostettu kori BR714:n alustalle mutta 714:n koneisto vaatikin enemmän tilaa mitä korin sisään olisi mahtunut.

Kuva

Niinpä suunnitelma muuttui korin lyhentämiseksi ja sovittamiseksi DHG700:n alustalle. Tällöin keksin mistä projektissa olisi kyse: "Lokomon ja Valmetin viimeinen yhteistyön tulos! C600:n ja Move66:n parhaat ominaisuudet yhdistettynä!"

Kuva

Näin Dr14:n rajusti lyhennetty kori asettuu DHG700:n alustalle.

Kuva

Pakkeloitu ja Mastonin spraypohjamaaleilla pohjamaalattu kori auringon paisteessa.

Kuva

Spraypohjamaalaus jätti 3D-tulosteen hyvinkin karkeaksi. Niinpä pohjamaalasin korin ainakin kolmesti Rautatiemuseon pienoisrautatiemaalilla VR6 eli dieselin kermalla. Sekin jätti kuitenkin pinnan epätasaiseksi, joten päällemaalasin korin Humbrolin valkoisella 34.

Kuva

Punainen pintamaali on myös Rautatiemuseon värisarjasta: VR5 eli dieselin punainen.

Kuva

Välihionta ja konesuojan luukkujen uudelleenaukaisu neulaviilalla.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 274
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: "Vr15"

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 20.03.2018 10:09

Nyt olisi 95%:sesti valmista. Alunperin yritin pintamaalata veturin VR5:lla eli dieselin punaisella mutta sekin jäi pensselimaalauksella jäi läpikuultavaksi ja epätasaiseksi "rajummasta" pohjamaalista huolimatta. Vaihdoin maalin Humbrolin 100:een eli mattaan punaruskeaan, hitusen ruosteisempaan väriin siis. Valkoisen raidan sen sijaan pintamaalasin VR6:lla eli dieselin kermalla. Maalauksen jälkeen piirsin/väritin mustalla ohutkärkisellä tussilla huoltoluukkujen reunat, jäähdyttimen ritilät ja tein ohjaamon ovet. Tussi olisi saanut olla vielä kapeakärkisempi. Nyt huoltoluukut etenkin vaikuttavat liian jämeriltä. Tosin ikkunoiden reunat on vielä käsittelemättä. Hytti kaipasi ikkunoita ja ne löytyivät miljoonalaatikosta jostain taloprojektista ylijääneinä.

Vähintään kahteen kertaan pintamaalatun korin mattalakkasin Humbrolin lakalla. Ennen toista lakkauskertaa leikkelin veturille Millimallin siirtokuva-arkista numerot hytin reunoihin ja päätyihin ylävalojen alle. Toisen lakkauksen kuivuttua säistin veturin Vallejon Iron Oxide -pigmentillä. Sitä livahti ehkä vähän liikaa eli veturi on nyt tosi likaisen näköinen, aivan kuin sitä ei valmistumisen jälkeen olisi pesty kertaakaan.

Jo korin osien sahausvaiheessa yritin hioa ja sahata sisuksia niin, että kori asettuisi sujuvasti käyntisillan päälle mutta näin ei tapahtunut vaan kiinnitysruuville piti tehdä koriin reikä. Tämä vaatikin hieman enemmän puuhastelua, sillä Vr15:n kori on hitusen korkeampi kuin DHG700:n. Asetin kiinnitysruuvin kierteilleensä veturin runkoon, maalasin ruuvin kannan valkoisella tussilla ja asetin korin varovasti paikoilleen. Tussatusta kannasta jäi selvä merkki hytin katon sisäpuolelle, jolloin pystyin poraamaan siihen reiän. Läpiviennin sain tehtyä sormiporalla mutta reikää olisi pitänyt laajentaa isommala, sormiporan istukkaan sopimattomalla terällä ja akkuporakoneesta oli tietenkin molemmat akut tyhjinä. Niinpä kairasin reikää isommaksi pyöreällä neulaviilalla. Katon yläpuolelta koitin levittää ruuvin kannan vaatimaa tilaa akkuruuvinvääntimen (jossa oli virtaa!) istukkaan sopivalla senkkausterällä mutta eipä se materiaalivahvudeltaan ohuessa korissa paljoa tehnyt. Kiinnitysruuvi piti vaihtaa pidempään alkuperäisen jäädessä auttamattoman lyhyeksi. Lopulta sellainen löytyi toisesta lokerikosta, jossa oli sekalaisia kitaran metalliosien kiinnitysruuveja.

Valmista!
Tai ainakin melkein. Huoltoluukkujen paksuja tussauksia pitää koittaa jotenkin häivyttää, puskurien punavalkoiset huomiotarrat täytyy värjätä tai vaihtaa keltamustiin ja kiinnitysruuvi pitää maalata samalla värillä korin kanssa. Myös aiemmin mainitut ikkunoiden "tiivisteet" pitää maalata mustiksi tussilla.

Kuva

Kuva

PasiS
Ratavartija
Viestit: 23
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: "Vr15"

Viesti Kirjoittaja PasiS » 20.03.2018 13:25

Ihan tyylikäs! Likaisuus on mielestäni juuri sopiva, likaisia ja pölyisiä ovat oikeatkin veturit suurimman osan ajastaan.
Korisaumojen tummennuksiin voi käyttää 0,5mm lyijytäytekynää. Tummaa lyijyä jää uraan sopivasti ja liiat voi pyyhkiä pois. Lyijy pysyy uran pohjalla oikein hyvin.
T:PasiS

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 274
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: "Vr15"

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 20.03.2018 23:53

Kiitos vinkistä. Pitää kokeilla sitä.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 274
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: "Vr15"

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 17.04.2018 11:28

Veturi on ollut "valmis" jo jonkinaikaa mutta nyt vasta ehdin ottaa kuvat. Korjasin muutamia pieleen menneitä ovien reunatussauksia pyyhkimällä huonot kohdat tärpättiin kastetulla vaunupuikolla ja tussaamalla uudestaan. Puskimien huomiotarrat suomalaistin maalaamalla valkeat alueet keltaisella yliviivaustussilla ja punaiset puolestaan mustalla tussilla. Katon kiinnitysruuvin maalasin samalla maalilla kuin korin ja mattalakkauksen jälkeen säistin katon uudestaan. Nyt veturi on todella likaisen näköinen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vastaa Viestiin