H0 InterCity-vaunut

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Hrukach » 19.01.2018 13:35

Samuelsson, upealta näyttää! En vain oikein ymmärtänyt, miksi haluat onton katon. Onko se valaistusta varten?
Miten lisäät vaunun painoa? Voi käyttää esimerkiksi haulikon lyijypatruunoita sekoitettuina liimaan.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 19.01.2018 19:57

Kiitos!

Koneistan katot ontoiksi ensisijaisesti pitääkseni vaunun painopisteen mahdollisimman matalalla. Mitä korkeampi painopiste, sen epävakaampi kulku, varsinkin vaihteissa. Samalla syntyy mainitsemasi sisävalaistuksen vaatima tila. Katon pitkittäinen jäykistys syntyy jyrsityn syvennyksen sisäreunaan liimattavilla messinkisillä L-profiileilla, jotka toimivat samalla sisävalaistuksen johtimina.

Lisäpainoa mallini ei suinkaan kaipaa, pikemmin sitä pitäisi karsia vielä pois.

Hauleista saa kyllä kätevästi painoa malleihin, jotka sitä kaipaavat. Haulikon patruunat ovat vaan hankalasti saatavissa ilman hankintalupia. Ilmakiväärin lyijyluodit ovat myös näppäriä ja halpoja, vaikka sulatukseen.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 794
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.01.2018 23:55

Vaunu pysyy kyllä vakaana, jos telit on ripustettu kunnolla — yläpainotteisesta painosta huolimatta. Se on kyllä totta, että umpikatto noin pitkässä vaunussa tuottaa ehkä liikaa painoa. Kaksipuoleinen muotti on yksi keino valaa onttoja kattoja — samalla säästyy hartsia. Umpivalussa kevennysaine taas riittää keventämään noin pitkän vaunun katon aika passeliksi — toinen tapa keventää aika helposti.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja ealab » 20.01.2018 10:15

Toisaalta yläpaino rauhoittaa menoa, jos pyöräkerroissa vähän vipottaisi. Kysehän olisi massahitaudesta.... :) Lyijystä on valettuja painoja, hytin kattoja, ym. muotissa, muotoonsa, ok. Vaan olisi hyvä rauhoittaa näiden valuhöyryjen hengittämistä, vaikka ei yksi pääsky pesää tee.. ? Olen myös maalannut lyijypainot, ettei sormet mustu asentaessa. Myös hanskat viilatessa, jne.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 09.09.2018 20:27

Pientä päivitystä pitkästä aikaa. IC-vaunuja valmistuu tällä erää 6 kpl. Litterat 1x Cx 1x Rx ja 4x Ex.
Kuvassa korit pohjamaalattuina. Myös siirtokuvat olen jo tehnyt. Lähiaikoina valmistuvat myös alustat.
Kattojen suhteen päädyin lopulta ratkaisuun jossa katot valettiin suoraan oikeaan muotoonsa ilman jyrsintää. Säästyin taas yhdeltä työvaiheelta.
Liitteet
20180909_135347.jpg
20180909_135347.jpg (191.35 KiB) Katsottu 529 kertaa

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 13.09.2018 16:40

Ensimmäinen valmis! Tämmöisiä näistä tulee. Ainakin omaan silmään sopii mainiosti Suomi-vaunuksi, vrt: pelkkä maalausmuutos. Seuraavaksi työn alle Rx -ravintolavaunu.
Liitteet
20180913_175102.jpg
20180913_175102.jpg (574.56 KiB) Katsottu 366 kertaa
20180913_163342.jpg
20180913_163342.jpg (239.41 KiB) Katsottu 371 kertaa
20180913_163042.jpg
20180913_163042.jpg (345.87 KiB) Katsottu 371 kertaa
20180913_163012.jpg
20180913_163012.jpg (282.64 KiB) Katsottu 371 kertaa
20180913_162747.jpg
20180913_162747.jpg (582.66 KiB) Katsottu 371 kertaa

PasiS
Ratavartija
Viestit: 24
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja PasiS » 13.09.2018 20:58

Todella hieno esittelymiljöötä myöten.
T:PasiS

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 13.09.2018 22:29

PasiS kirjoitti:
13.09.2018 20:58
Todella hieno esittelymiljöötä myöten.
T:PasiS
Kiitos.

Tuo miljöö on juuri kaluston säilytystä ja kuvausta varten tekemäni, vajaan metrin mittainen dioraama. Sopii hyvin olohuoneen hyllyyn, mutta samalla helppo liikutella vaikka ulos luonnonvaloon kuvausta varten. Taustamaiseman saa irti jos haluaa käyttää aitoa luonnontaustaa.

Oheisessa kuvassa dioraama työn alla.
Liitteet
20170510_140725.jpg
20170510_140725.jpg (770.18 KiB) Katsottu 325 kertaa

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 16.09.2018 17:46

InterCity -vaunujen ohessa valmistui myös Sr1-veturi. 8)
Liitteet
20180916_163711.jpg
20180916_163711.jpg (534.03 KiB) Katsottu 227 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 InterCity-vaunut

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.09.2018 16:58

Siistejä, hienoja, hyvin esikuviensa näköisiä!

Vastaa Viestiin