HERIS-vaunujen modernisointi

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
Vastaa Viestiin
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

HERIS-vaunujen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Hrukach » 04.06.2017 17:39

Heris on valmistanut neuvostoliittolaisia Ammendorf-tyyppisiä vaunuja jo aika pitkään ja monet harrastajat ovat hankkineet niitä. Valitettavasti näissä malleissa, erityisesti niissä vanhemmissa, jotka muodostavat junan N33 Leningrad-Helsinki on melko vakavia rakennusvirheitä ja puutteita. Ei ole tarvetta perehtyä tämän ongelman syihin. On parempi yrittää päästä niistä eroon, erityisesti kun ne poistetaan vaivatta. Tämän jälkeen vaunun ulkoasu parantuu mielestäni huomattavasti, minkä voi havaita kuvissa.

Modernisointiin kuuluu:
1. Katon muokkaus. Kattoon asetetaan sienenmuotoiset tuuletuspiiput (koska vanhoissa vaunuissa ei ollut ilmastointia, mikä näkyy netistä löydetyissä vanhoissa kuvissa). Lisäksi lämmityspiippuja on käännettävä 90 astetta. Jostakin syystä ne on asetettu väärin kaikissa näissä vaunuissa.
Piippujen korjaamiseksi on nostettava ne ylös pinsetillä, käännettävä ja sitten asetettava takaisin (ks. kuvia). Sitten otetaan pois katto ja poistetaan vanhat tarpeettomat tuulettimet työntämällä ne pois katosta jollakin kätevällä välineellä, esimerkiksi pienellä ruuvimeisselillä. Uudet paikat tuulettimia varten on merkitty katossa valmiiksi pikku kuopilla.
Samantien voi poistaa katosta kaikki valumisen jäljet, joita on siinä runsaasti. Työn lopussa katto maalataan tummemmaksi.

2. Telien vaihto. Herisin malleissa on telit, jotka on suunniteltu käyttöön normaaliraideleveydellä (1435 mm). Se poikkeaa huomattavasti prototyypistä, joka kulki leveäraitisilla radoilla (1524 mm). Kuten tiedämme, Suomessa ja Venäjällä on käytössä sama raideleveys.
Telejä vaihdetaan hyvin helposti. Ne vain otetaan Eurotrain-vaunuista. Ilmeisesti Herisin ja Eurotrainin vaunuja on rakentanut sama valmistaja (ks. kuvia).

3. Vaunun pohjasta on revittävä hellävaroen pois tarpeettomat laatikot, jotka ovat "kompressori" ja "ilmastointilaitteen kondensaattori". Samantien kannattaa maalata vaunun pohja mustaksi.

4. Kaikista suurimmista ongelmista jäljelle jäävät vain ikkunaverhot. Valmistajan tekemät verhot eivät kestä kritiikkiä. Ikävä kyllä ne on mahdotonta poistaa kokonaan, voi vain maalata päälle uudet, jotka muistuttavat enemmän oikeita neuvostoliittolaisia verhoja.

Vaunuissa on vielä ongelmia, mutta kovimmat mokat on poistettu :) :)
Liitteet
1 (1).jpg
1 (1).jpg (35.16 KiB) Katsottu 243 kertaa
2 (1).jpg
2 (1).jpg (54.97 KiB) Katsottu 243 kertaa
3 (1).jpg
3 (1).jpg (75.94 KiB) Katsottu 243 kertaa
4 (1).jpg
4 (1).jpg (136.82 KiB) Katsottu 243 kertaa
5 (1).jpg
5 (1).jpg (141.06 KiB) Katsottu 243 kertaa
6 (1).jpg
6 (1).jpg (177.89 KiB) Katsottu 243 kertaa
7 (1).jpg
7 (1).jpg (156.18 KiB) Katsottu 243 kertaa
8.jpg
8.jpg (99.54 KiB) Katsottu 243 kertaa
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija