Ocpp-raakapuuvaunun rakennussarjat (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
Vastaa Viestiin
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Ocpp-raakapuuvaunun rakennussarjat (H0)

Viesti Kirjoittaja LOK » 01.05.2017 21:31

Intro

H0-mittakaavan Ocp-vaunulla aloittamani raakapuukuljetusteema jatkuu Ocpp-vaunun H0-rakennussarjoilla. Ocp- ja Ocpp-vaunut olivat toistensa sisarmallit, joten esiteltävän sarjan osat sekä työvaiheet ovat valtaosin tuttuja jo Ocp-rakennussarjasta: uusia asioita ovat rivoilla varustetut päätyseinät, astimet sekä Ocp-vaunua hivenen runsaampi detaljien määrä. Vaunun kokoonpano ei sisällä juottamista - kaikki osat kiinnittyvät toisiinsa Ocp-sarjan tavoin liimalla sekä parilla ruuvilla. Vaunu on mahdollista rakentaa kulkemaan kotiradan jyrkimmistäkin kaarteista sekä S-kaarteista (minimikaarresäde Fleischmann R1 eli 356,5 mm).

Ocpp-vaunuja käytettiin laajasti ympäri Suomen rataverkkoa vuodesta 1980 aina 2010-luvun puoliväliin saakka. Vaunusarja koki elinkaarensa aikana huomattavia muutoksia, minkä johdosta tarjoan Ocpp-rakennussarjoja kahtena eri versiota: 1980-luvun versiona sekä 1990...2010-lukuja edustavana versiona. Jokainen tuottamani Ocpp-rakennussarja on esikuviensa tavoin varustettu uniikilla numerosarjalla.

Tuotan 1980-luvun ulkoasun mukaisia Ocpp-sarjoja korkeintaan 15 kappaletta ja 1990...2010-lukuja edustavaa sarjaa korkeintaan kahdeksan kappaletta. Rakennussarjat tulevat ennakkomyyntiin toukokuun 2017 aikana Muut piensarjat -osioon.

-LOK


H0-mittakaavan Ocpp-raakapuuvaunu (1980-luvun versio).JPG
H0-mittakaavan Ocpp-raakapuuvaunu (1980-luvun versio).JPG (48.14 KiB) Katsottu 974 kertaa

H0-mittakaavan Ocpp-raakapuuvaunu (1990...2010-lukujen versio).JPG
H0-mittakaavan Ocpp-raakapuuvaunu (1990...2010-lukujen versio).JPG (48.42 KiB) Katsottu 974 kertaa

Siirtokuvien yksityiskohtia.JPG
Siirtokuvien yksityiskohtia.JPG (55.76 KiB) Katsottu 974 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 10.05.2017 02:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

1. Ocpp-vaunujen historiaa

Viesti Kirjoittaja LOK » 06.05.2017 17:37

Ocpp-sarjan raakapuuvaunut ilmestyivät rautateillemme vuonna 1980 Ocp-sarjan yhteydessä. (viite 1) Vaunusarjat kehitettiin rautakanavaliikenteen kuljetuksiin, jossa Ocp- ja Ocpp-vaunuille oli varattu hieman toisistaan poikkeavat tehtävät: Päädyttömiä Ocp-vaunuja käytettiin junarungon keskellä, ja päädyillä varustettuja Ocpp-vaunuja junarungon päissä. Tarvittaessa Ocpp-vaunuista voitiin irrottaa päätyrakenteet, jolloin vaunut soveltuivat Ocp-vaunujen tavoin rautakanavajunarungon keskelle. (viitteet 2-4) Uittokauden ulkopuolella Ocpp-vaunuja käytettiin myös muihin raakapuukuljetuksiin. (viitteet 1 & 5)

VR valmisti Ocpp-vaunuja vuosien 1980–1983 välisenä aikana 140 kappaletta. (viite 1) Vaunusarja numeroitiin välille 73301–73440. Ainakin sarjan alkupään yksilöt oli varustettu korkeilla, pankkojen huippujen tasalle ulottuvilla päädyillä. (viite 6) Korkeat päädyt korvattiin kuitenkin nopeasti matalalla päätymallilla.

Vuonna 1985 Ocpp-sarja laajeni 75 yksilöllä, kun VR päivitti Ocp-vaunut Ocpp-sarjaan. (viite 1) Ocp-sarjasta muutetut Ocpp-vaunut säilyttivät alkuperäisen numerointinsa (73501–73575). Vuonna 1988 Ocpp-sarja kasvoi vielä yhdellä vaunuyksilöllä (numero 73601). (viite 2)

Ocpp-sarjan vaunuihin tehtiin rakenteellisia muutoksia 1990-luvun alkupuolella (viitteet 4 & 7): Muutostöissä vaunujen alkuperäiset pankot (14 kpl) korvattiin korkeammilla, mutta harvempaan sijoitetuilla pankoilla (10 kpl). Tämän ansiosta vaunujen kuormatilavuus kasvoi 105 kuutiometristä 134,5 kuutiometriin. (viitteet 1 & 8) Lisäksi vaunuista karsittiin päätyripoja sekä astimia (viite 8). 2000- ja 2010-luvuilla Ocpp-vaunuista saattoi löytää myös uudemman mallin mukaisia astimia.

Ocpp-sarjan vaunuja alettiin muuttaa Sps-sarjan raakapuuvaunuiksi 2010-luvun alkupuolella. (viite 9) Viimeiset Ocpp-vaunut poistuivat hylkäysten ja sarjamuunnosten seurauksena kaupallisesta liikenteestä vuosien 2013–2014 välisenä aikana. (viitteet 10 & 11)

Ocpp 73414.JPG
Ocpp 73414 Mikkelissä vuonna 2012. Julkaistu kuvaajan luvalla.
Ocpp 73414.JPG (100.88 KiB) Katsottu 876 kertaa

H0-mittakaavan Ocpp-rakennussarjani esittävät VR:n vanhimman Ocpp-sarjan vaunuja eli yksilöitä 73301-73440. 1980-lukua edustavan Ocpp-rakennussarjan mukana toimitetaan siirtokuvia myös korkeilla päädyillä varustetun Ocpp-vaunun rakentamiseksi: näin rakennussarjasta voi soveltaen rakentaa korkeilla päädyillä varustetun Ocpp-vaunun. 1990...2010-lukuja edustava Ocpp-rakennussarja sisältää ylimäärin erilaisia astimia, jolloin vaunun voi rakentaa juuri tietyn vuosikymmenen ulkonäköön.


Lähdeviitteet:

1. Rautatiehallitus, Valtionrautatiet 1962–1987 -kirja, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1987, sivut 455 ja 463.
2. VR kuljetustieto -kansio, korjattu versio 2.88, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1988.
3. Finna-arkisto, valokuva, https://www.finna.fi/Record/lusto.M011-128758 (viitattu 6.5.2017)
4. Vaunut.org, valokuva, http://vaunut.org/kuva/3894?tag0=11%7COcpp%7C (viitattu 6.5.2017)
5. Finna-arkisto, valokuva, https://www.finna.fi/Record/lusto.M011-410067 (viitattu 6.5.2017)
6. Arkisto M. Bergström (viitattu 2.3.2017)
7. Kotimaan raideliikenteen vaunukuvasto, VR Transpoint, 2011.
8. Ari-Pekka Lanteen arkisto (viitattu 2.3.2017)
9. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/69 (viitattu 6.5.2017)
10. Vaunut.org, valokuvahaku, http://vaunut.org/kuvat/?kd=1.1.2013&kd ... %7COcpp%7C (viitattu 6.5.2017)
11. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/91 (viitattu 6.5.2017)
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

2. Rakennussarjojen osat

Viesti Kirjoittaja LOK » 09.05.2017 15:56

Kumpaakin H0-Ocpp-rakennussarjaa saa kolmena eri versiona: täysversiona, kevytversiona sekä “superkevyenä” versiona.

Täysversio sisältää kaikki vaunun kokoamiseen tarvittavat osat (katso alapuolen kuvat). Vaunurunko, pankot, telit, päädyt, painesäiliöt, astimet sekä jarruvipu ovat 3D-tulostettua nailonia. Mukana toimitetaan kaksi varaosapankkoa. Puskimet ovat sorvattua ja mustaksi niklattua messinkiä. Sarja sisältää telien kiinnitykseen tarvittavat ruuvit, mutterit ja aluslevyt sekä RP25-pyöräkerrat Rocon akselimitoituksella. Sarja on varustettu Symoba-lähikytkinmekanismiparilla, pitkällä NEM-tuppeloparilla (pyydettäessä lyhyellä) sekä tilaajan toivomalla NEM-kytkinparilla (Rocon lenkkikytkin tai Fleischmannin Profi). Jokainen rakennussarja sisältää uniikilla Ocpp-vaunun numerosarjalla varustetut siirtokuvat tuplana. Sarjan mukana toimitetaan ylimäärin 0,3 mm paksua uushopealankaa vaunun ripojen ja otekahvojen rakentamiseksi.

Kevytversio ei sisällä alapuolen kuvassa näkyviä pyöräkertoja, uushopealankaa, kytkimiä eikä Symoba-lähikytkimien osia.

“Superkevyt” versio sisältää ainoastaan vaunurungon, pankot, päädyt, painesäiliöt, astimet, jarruvivun, puskimet sekä siirtokuvat. Ocpp-vaunurungon pohjassa on telikeskiöiden kohdilla halkaisijaltaan 4,0 mm leveät ja 2,2 mm syvät poterot, joita rakentaja voi hyödyntää oman teliratkaisunsa asentamiseksi.

Eri aikakausia edustavat Ocpp-sarjat poikkeavat toisistaan runkojen sekä pankkojen osalta. 1990...2010-lukuja edustavan Ocpp-sarjan mukana toimitetaan lisäksi kaksi uudemman mallin mukaista astinta, jolloin sarjan voi toteuttaa haluamansa vuosikymmenen ulkoasuun.

Ocpp-sarjan osat (täysversio, 1980-luvun ulkoasu).JPG
Ocpp-sarjan osat (täysversio, 1980-luvun ulkoasu).JPG (63.87 KiB) Katsottu 801 kertaa

Ocpp-sarjan osat (täysversio, 1990...2010-lukujen ulkoasu).JPG
Ocpp-sarjan osat (täysversio, 1990...2010-lukujen ulkoasu).JPG (67.28 KiB) Katsottu 801 kertaa

EDIT: oikoluettu
Viimeksi muokannut LOK, 17.06.2017 13:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

3. Osien maalaus

Viesti Kirjoittaja LOK » 09.05.2017 19:09

Valmistelut ja maalaus

Noudata Ocp-rakennussarjan kokoonpano-ohjeen kohtia 3 ja 5. Ocpp-vaunujen astimet voidaan tukea maalauksen ajaksi pahvinpalaan alapuolen kuvan mukaisesti: pahviin tehdään reiät, joihin astimien varsien päät upotetaan. Päädyt voidaan liimata ohjaintapeistaan kiinni pahvinpalaan pienillä liimapisaroilla.

Telit, painesäiliöt ja pankot voi maalata sekä lakata Ocp-ohjeen kohdan 5 mukaisesti, samoin 1980-luvun Ocpp-vaunun jarruvivun. 1990...2010-lukua esittävän Ocpp-vaunun jarruvipu pintamaalataan keltaiseksi.

Kun olet pintamaalannut Ocpp-rungon, siirry tämän ohjeen työvaiheeseen "4. Jarrupäämerkit". Päätyjen pohjamaalauksen jälkeen siirry puolestaan kohtaan "6. Päädyt".

Ocpp-vaunujen osia eri maalausvaiheissa kuvattuna.JPG
Ocpp-vaunujen osia eri maalausvaiheissa kuvattuna.JPG (53.28 KiB) Katsottu 783 kertaa

Ocpp-runkoja odottamassa pintamaalausta.JPG
Ocpp-runkoja odottamassa pintamaalausta.JPG (41.54 KiB) Katsottu 783 kertaa


Otekahvojen ja astimien maalaus

Puskinten alla sijaitsevat otekahvat ovat Ocpp-vaunuissa identtiset Ocp-vaunun otekahvojen kanssa. Valmista otekahvat Ocp-rakennussarjan kokoonpano-ohjeen kohdan 4 mukaisesti.

Ocpp-vaunujen viistetyt astimet pintamaalataan punaruskeiksi sekä 1980- että 1990-lukua esittävissä malleissa. Jarrupään nurkkaan tulevaan astimeen maalataan kummassakin tapauksessa keltainen huomioväri, jonka jälkeen astimet mattalakataan (katso alapuolen kuva).

Ocpp-vaunun astimet ja otekahvat maalattuna (1980-lukua sekä 1990-luvun alkua esittävät Ocpp-vaunut).JPG
Ocpp-vaunun astimet ja otekahvat maalattuna (1980-lukua sekä 1990-luvun alkua esittävät Ocpp-vaunut).JPG (31.51 KiB) Katsottu 783 kertaa

1990-luvun puolivälin tietämille Ocpp-vaunuissa oli neljä viistettyä astinta per vaunu. 2000-luvulle tultaessa Ocpp-vaunut oli varustettu enää kahdella ristikulmittain sijoitetulla astimella. Lisäksi 2000- ja 2010-luvuilla Ocpp-vaunuissa saattoi tavata uudempaa astinmallia, jonka kulmaa ei oltu viistetty. Nämä astimet olivat usein kauttaaltaan harmaita - joissakin tapauksissa jarrupään astin saattoi kuitenkin olla punaruskea ja keltaisella huomiovärillä varustettu. Alapuolen kuva esittelee eri astinvaihtoehtoja 2000- ja 2010-lukua esittäviin Ocpp-vaunuihin.

1990...2010-lukua esittävien  Ocpp-vaunujen pikkuosia.JPG
1990...2010-lukua esittävien Ocpp-vaunujen pikkuosia.JPG (32.34 KiB) Katsottu 783 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 10.05.2017 01:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

4. Jarrupäämerkit

Viesti Kirjoittaja LOK » 09.05.2017 23:39

Jarrupäämerkki maalataan nurkkaan, jossa on muista nurkista poikkeava rei'itys leveälle puskimen alapuoliselle otekahvalle.

1980-luvun Ocpp-vaunun keltainen jarrupäämerkki ulottuu jarrunurkan lisäksi läheiselle päätynystylle. Maalattavan alueen maskeeraus on tämän vuoksi hivenen haastavampaa kuin aikaisemmissa rakennussarjoissa. Maskeerausteipistä kannattaa alkuun valmistaa H0-Kbp-vaunun kokoonpano-ohjeen mukainen maalaussapluuna, josta muokataan alapuolen kuvan mukainen maski. Jarrupäämerkin maalauksen suoritin pienellä siveltimellä ja hammastikulla käyttäen ohentamatonta Revellin emalimaalia numero 12.

Jarrupäämerkin maalaaminen 1980-lukua edustavaan Ocpp-vaunuun.jpg
Jarrupäämerkin maalaaminen 1980-lukua edustavaan Ocpp-vaunuun.jpg (22.03 KiB) Katsottu 759 kertaa

1990...2010-lukuja edustavan Ocpp-vaunun jarrupäämerkki on helpompi maalattava, sillä vaunusarjan modernisoinnin yhteydessä Ocpp-rungoista poistettiin nystyt jäljelle jätettyjen astimien nurkkauksista (Katso alapuolen kuva).

Jarrupäämerkin maalaaminen 1990...2010-lukuja esittävään Ocpp-vaunuun.JPG
Jarrupäämerkin maalaaminen 1990...2010-lukuja esittävään Ocpp-vaunuun.JPG (23.62 KiB) Katsottu 759 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 10.05.2017 07:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

5. Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja LOK » 10.05.2017 01:03

1980-luvun Ocpp-rakennussarja sisältää useampaa varianttia vaunumittakilvestä sekä jarrupainokilvestä*. Merkinnät on esitetty alapuolen kuvassa.

1980-luvun Ocpp-vaunujen siirtokuvamallit.jpg
1980-luvun Ocpp-vaunujen siirtokuvamallit.jpg (15.7 KiB) Katsottu 756 kertaa

Siirtokuvamerkinnät 1 (vanha vaunumittakilpi) ja 2 (vanha jarrupainokilpi) on tarkoitettu korkeilla päädyillä varustettuihin Ocpp-vaunuihin. Mikäli Ocpp-vaunu rakennetaan tämän ohjeen mukaisesti eli matalilla päädyillä varustettuna, kyseisiä siirtokuvia ei käytetä.

Tämän ohjeen mukaisesti rakennettaessa 1980-luvun Ocpp-vaunun vaunumittakilpenä käytetään siirtokuvaa 4 ja jarrupainokilpenä rakentajan valinnan mukaan joko merkintää 3 tai 5. Merkintä 3 sopii 1980-luvun alkupuolta esittäviin Ocpp-vaunuihin, jolloin VR ei ilmoittanut tyhjän ja kuormatun vaunun jarrupainoa kilvessä. Ensimmäiset merkinnän 5 mukaiset kilvet ilmestyivät VR:n tavaravaunuihin vuodesta 1986 lähtien.

Siirtokuvien asettelu 1980-luvun Ocpp-vaunun kylkiin on esitetty alapuolen kuvasarjassa. Huomaa, että siirtokuvat sijaitsevat eri paikoissa vaunun eri kyljillä! 1980-luvun alkupuolella Ocpp-vaunuista ei löytynyt sinivalkoisia merkintöjä, joten kyseiset merkit voi halutessaan jättää pois.

Siirtokuvien asettelu 1980-luvun Ocpp-vaunuun.jpg
Siirtokuvien asettelu 1980-luvun Ocpp-vaunuun.jpg (42.74 KiB) Katsottu 756 kertaa

1990-luvulta lähtien VR on maalaillut Ocpp-vaunujen vaunumittakilpiä, jarrupainokilpiä ja jopa litteramerkintöjä “luovasti vähän joka paikkaan”, joten alla esitetty siirtokuvien sijoittelu ei ole sama kaikille 1990...2010-lukuja edustaville Ocpp-yksilöille. Yksilökohtaista tietoa siirtokuvien sijoittelusta voi etsiä esim. Vaunut.orgin kuvahaulla.

1990...2010-lukujen Ocpp-vaunun siirtokuvat.jpg
Siirtokuvien asettelu 1990...2010-lukuja esittäviin Ocpp-vaunuihin. Esitetty merkintöjen sijoittelu on ehdotus, joka sopii useisiin Ocpp-yksilöihin.
1990...2010-lukujen Ocpp-vaunun siirtokuvat.jpg (43.87 KiB) Katsottu 756 kertaa

Siirtokuvien kiinnitystekniikasta voi lukea tarkemmin Ocp-vaunun kokoonpano-ohjeesta. Siirtokuvien asettelun ja parin vuorokauden kuivumisen jälkeen vaunurungot mattalakataan.

*Jarrupainokilven virallinen kokopitkä nimi on jarru- ja vaihtopainokilpi.
Viimeksi muokannut LOK, 10.05.2017 07:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

6. Päädyt

Viesti Kirjoittaja LOK » 10.05.2017 01:51

Hiottuihin ja toistamiseen pohjamaalattuihin päätyihin taitellaan tartuntarivat uushopealangasta alapuolen kuvasarjan mukaisesti. Huomaa, että 1980-luvun Ocpp-vaunuissa ripoja on kaksi kappaletta per pääty. 1990...2010-luvun Ocpp-vaunuissa ripoja on vain yksi kappale per pääty (puskimien puolelta tarkasteltuna päädyn vasemmassa reunassa).

Rivan mitat on esitetty kuvasarjan vasemmassa ylänurkassa. Pyöreät taitokset olen tuottanut taittamalla uushopealangan H0-kiskoliittimen ympäri (kuvasarjan vaihe 1). Kun olen saanut taitokset valmiiksi langan päihin, katkaisen rivan liimauspinnat oikeisiin mittoihin (vaihe 2). Seuraavaksi liimaan rivat paikoilleen Micro Kristal Klear -liimalla (vaihe 3).

Annan liimausten kuivua vuorokauden, jonka jälkeen spraymaalaan päädyt kauttaaltaan punaruskeiksi (maalina Maston 519). Kun maali on kuivunut vähintään viisi vuorokautta, pensselöin käsijarrupäähän sijoitettavan päädyn vasemmanpuoleisen rivan keltaiseksi (maalina Revellin emalimaali numero 12). Parin vuorokauden kuivumisen jälkeen viimeistelen päädyt mattalakalla (lakkana Maston 331).

Päätyripojen rakentaminen H0-Ocpp-vaunuihin.jpg
Päätyripojen rakentaminen H0-Ocpp-vaunuihin.jpg (61.57 KiB) Katsottu 754 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

7. Kytkimien asennus ja vaunun viimeistely

Viesti Kirjoittaja LOK » 10.05.2017 02:23

Noudata Ocp-vaunun kokoonpano-ohjeen kohtaa 6. Ocpp-vaunun rakennussarjan tulisi näyttää loppukokoonpanoon siirryttäessä alapuolen kuvan mukaiselta (kytkimet, mutterit ja aluslevyt jätetty pois kuvasta).

Ocpp-vaunun osat lakattuina (1980-luvun versio).jpg
Ocpp-vaunun osat lakattuina (1980-luvun versio).jpg (82.12 KiB) Katsottu 753 kertaa

Astimien sijoittelu selviää alapuolen kuvasta. 1980-luvun versioihin astin asennetaan joka kulmaan. Huomaa, että astimen viistotuksen pitää olla aina raiteen keskilinjan puolella! 1990...2010-lukuja esittävien Ocpp-vaunujen astimista on kerrottu tarkemmin tämän ohjeen kohdassa 3.

Päätyjen liimaus vaunurunkoon voi vaatia päätyjen ohjaintappien ohentamista esim. askarteluveitsellä, mikäli tapit ovat paksuuntuneet liiaksi maali- ja lakkakerroksista. Ocpp-vaunujen jarruvipu liimataan alapuolen kuvan mukaisesti paikoilleen.

Ocpp-vaunut koottuna. Vasemmalla 1990...2010-lukuja edustava Ocpp ja oikealla 1980-lukua edustava Ocpp.JPG
Ocpp-vaunut koottuna. Vasemmalla 1990...2010-lukuja edustava Ocpp ja oikealla 1980-lukua edustava Ocpp.JPG (38.46 KiB) Katsottu 753 kertaa

Ocpp-raakapuuvaunu 2010-lukua edustavassa tavarajunassa. Veturina Rocon Sr2-sähköveturi.JPG
Ocpp-raakapuuvaunu 2010-lukua edustavassa tavarajunassa. Veturina Rocon Sr2-sähköveturi.JPG (32.61 KiB) Katsottu 574 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

Vastaa Viestiin