H0 Tka7 tekeillä.

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
Vastaa Viestiin
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

H0 Tka7 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja ealab » 28.02.2017 22:23

Perustuu Jhr:n satsiin. Alkaa alusta olla DC-ajokunnossa. Taka-akseli on keinuva, ns. 3-pisteripustus. Molemmat välitykset, matoruuvivaihteistot on samanlaiset.
Liitteet
20170228_211437.jpg
20170228_211437.jpg (117.45 KiB) Katsottu 458 kertaa
20170228_211410.jpg
20170228_211410.jpg (116.42 KiB) Katsottu 458 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 02.03.2017 08:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Tka7 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja PeS » 01.03.2017 11:10

Hyvältä näyttää! Moottorin ja etummaisen akselin välinen kahdesta rattaasta muodostuva alennusvaihde on ilmeisesti kiinni vaihdelaatikossa? Miten olet ripustanut taka-akselin kiikun? Näyttää siltä, että ole käyttänyt messinkipyöriä — ne likaantuvat kohtuullisen helposti. Uushopeiset tai teräksiset fillarit eivät likaannu yhtä helposti.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Tka7 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja ealab » 01.03.2017 13:45

Kiitos! Isoratas on 1,5mm:n matoruuviakselilla. "Toosat" ovat W:n ja ripustuu eräänlaisiin haarukoihin laakereistaan (2/3mm, laipat toosan sisäpuolella). Ovat helposti poisnostettavissa, huollettavissa. Taaempi haarukka on laakeroitu pohjastaan, pituussuuntaisella 1mm Ms-tapilla. Pyöräkertojen akselit tehty 2mm laakerineuloista. Pyöräkerrat ovat nyt tällaiset, Liliput:n pyöristä muutossorvattuja RP-25/88, . Koska runkopalkit nyt ovat niin "liki". Varmaankin vaihdan joskus. Moottori on CD-asemasta, kuinkas muuten. Sen peti on jotain 1mm peltiä. Moottorin kiinnityksessä on vähän pelivaraa, kun/jos kokeilee eri välityksiä. Tähän sopisi, tämän tilallekin, hyvin myös 2-akselinen moottori, jonka sain..... Se on ok.. Vielä on töitä, mm. hytin kiinnityksen funtsiminen. HIAB on Herpan. Virroitus on kulkukehiä laahaava, se vähän auttaa, pyöriä varten taivutus, pyyhkii koko pintaa. Eikä kovin voimakas jousipaine. Kardaani on nyt kevytmetallia, koska kevyenä se ei rasita laakereita niin paljon. Samasta syystä nivelet on liki laakereita.
Viimeksi muokannut ealab, 30.05.2017 15:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Tka7 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja PeS » 01.03.2017 14:35

OK. Kolmipisteripustuksen idea vaikuttaa samankaltaiselta kuin virroittavassa C5-veturini tenderissä. Tenderid rungossa olevat laakerikidat ovat alasuunnassa avonaiset — suorakaiteen malliset. Suorakaiteenmallinen uralaakeri pääsee liikkumaan kidassa pystysuunnssa, jolloin akseli kiikkuu pitkittäin juotettua messinkiputkea vasten. Laakerikitojen reunoissa on pienet silmukat, joissa on 0,3 mm:n messinkilanka sokkana estämässä laakekeiden ja pyöräkerran putoamista — jos haluat irroittaa laakerit ja pyöräkerran kidoista, niin sokkaa napsaistataan pihdeillä poikki. Toinen pyöräkerta on ripustettu samalla tavalla, mutta sen laakerit eivät pääse liikkumaan pystysuunnassa.

Suorakaiteen mallinen uralaakeri on hyvä — se ei pääse pyörähtämään kidassa.

Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Tka7 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja ealab » 02.03.2017 08:00

Kantikas laakeri onkin esikuvanmukainen. Kuvan laakerit ovat melko pitkiä, niissä on alhaisempi kosketus/pintapaine, siksi kuluvat huomattavasti vähemmät, kuin esim. ääritapauksessa "reikä pellissä" . Hyvä öljy myös vaikuttaa, hyväksi olen huomannut naulainöljyn. Se on notkeata ja "kantaa" hyvin. Pyöreissä laakeriholkeissa, muissa kapistuksissa, on holkin pyörimisenesto, myös pieni jousitus, on oma lukunsa. Siihen löytynee vinkkiä "Dr13, W-malli"-osiosta.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija