Eao/Eaov

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
Vastaa Viestiin
Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 24
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos » 03.12.2016 15:21

Minulla on ollut jo pidemmän aikaa projektina rakentaa Eao/Eaov-vaunuista koostuva malmijuna. Olen tehnyt useita prototyyppejä kokeillen erilasia tapoja mallata näiden vaunujen hieman hankala kylpyammeen muotoinen kaukalo. Esikuvista minulla on melko hyvin referenssikuvia, mutta eräs yksityiskohta on vielä epäselvä, nimittäin kaukalon pohjassa oleva vedentyhjennysluukku. Onko kellään olemassa kuvaa tai tietoa siitä, onko kaukalon sisäpohjassa pelkkä neliskulmainen reikä, vai onko siinä jokin ritilä tms.. Pohjan alla on ainakin pieni avattava luukku. Olisin kovin kiitollinen tästä tiedosta.

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 298
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 03.12.2016 16:06

Voiskohan Modelan sivuilta löytyä valmiita aihioita Eaov-vaunuksi?

Edit: http://modela.lv/87023.html esim toi. Eaov-hän oli neuvostolainen alkujaan.

Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 24
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos » 03.12.2016 21:55

EMD F7 kirjoitti:Voiskohan Modelan sivuilta löytyä valmiita aihioita Eaov-vaunuksi?

Edit: http://modela.lv/87023.html esim toi. Eaov-hän oli neuvostolainen alkujaan.
Ei, tuo Modelan vaunu on väärää mallia. Itse olen projektissani käyttänyt Miniaturmodellen vaunuja. Näitä on valmistettu eri versioina joista jotkut sopivat lähes suoraan Eaov-aihioksi. Miniaturmodellen vaunuja ei vain taida tällä hetkellä olla saatavilla.

Zimba
Ratavartija
Viestit: 41
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Zimba » 04.12.2016 13:42

Myös omalla projektilistallani on ollut pitkään Eaov-malmijuna. Koska valmista pohjaluukutonta Vok-versiota ei ollut markkinoilla, päädyin rakentamaan vaunut uretaanivaluista, joita varten tein originaalit skrätsinä styreenistä. Telit sai onneksi valmiina valkometallivaluina, myös jarruosat sai tilattua. Kytkimiksi Kadeet.

Kuuppa on vielä hitusen hionnan alla. Originaalin tein pääsiäismunan muovisesta sisusmunasta, joka sattui olemaan halkaisijaltaan juuri sopiva. Munanpuolikkaan jatkoksi pyöräytin eräänlaisella valssilla alumiinipeltisen kourun. Oikaisin sen verran, että muoto ei ole oikea eikä pohjassakaan ole esikuvanmukaisia vesiluukkuja, koska vaunuihin tulee joka tapauksessa lasti. Originaalista tein vain puolikkaan, vaunuihin valetaan kaksi puolikasta ja lyhennetään oikeaan mittaan. Sama kuuppa on tarkoitus sovittaa myös päätyvaunuiksi tuleviin Eao-vaunuihin.

Pari muinaista kuvaa löytyy täältä: http://sim.1g.fi/Junat/Eaov.html

Eaov-vaunuja on ilmeisesti edelleen käytössä Raahessa SSAB:n tehdasalueen sisäisessä liikenteessä, tosin muutostöitä kokeneina.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja ealab » 05.12.2016 08:36

Hyvännäköistä tulossa. Minkälaiset telit ja jarruosat. Kiinnostaa.

Zimba
Ratavartija
Viestit: 41
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Zimba » 19.12.2016 20:53

ealab kirjoitti:Hyvännäköistä tulossa. Minkälaiset telit ja jarruosat. Kiinnostaa.
Ohessa pari kuvaa Modelalta tilatuista valkometalliteleistä ja neuvostoliittolaismallisista jarruosista. Esikuva-Eaov-vaunuihin vaihdettiin tosin jossakin vaiheessa meikäläismalliset jarrut.
Kuva
Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja ealab » 20.12.2016 08:29

Kiitos kuvista! Valkometallia? Taitaa nykyään olla. Kun vanhemmat ovat Ms-valua. Tarkoitan Latvialaiskalustoa. Näissä alkuperäispyöräkerrat muovikeskiöillä(polystyreeniä?), Uh-kehät, mutta poikkileikkausprofiili ok, ja mitat NEM. Olen vaihtanut RP-25-pyöräkerrat. Muutamat alkuperäiset olen onnistunut sorvailla RP:ksi. Nämä Ms-telit ovat juotellen kasattuja, siksi olen toisen sivun laittanut ruuvikiinnitteiseksi, saisi fillarit paremmin hoidettua. Uudemmat Ms-telit lienee kovajuotettuja, ei saa purettua? Siksi niissä taivutusura. Venäläisvalmisteisissa vaunuissa muovitelit, ROCO:n fillarit.

Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 24
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos » 28.12.2016 18:00

Tässä on kuvia muutama vuosia sitten tekemästäni prototyypistä. Aihiona on Miniaturmodellen vaunu, jossa on sopivan malliset sivuseinät ja päädyt. Tässä vaunussa oli alunperin tyhjennysluukut lattiassa, mutta olen vaihtanut tilalle uuden umpinaisen pohjalevyn pitkittäispalkkeineen. Pohjaluukkujen lukitusmekanismin olen viilannut pois seinien alalaidasta. Kaukalon sisäpuolen seinät ovat styreenilevyä ja pyöreä pohja muotoiltu Milliputista. Pohja vaatisi vielä hieman työstämistä näyttääkseen hyvältä.
20161228_173804.jpg
20161228_173804.jpg (156.83 KiB) Katsottu 1076 kertaa
20161228_173819.jpg
20161228_173819.jpg (127.6 KiB) Katsottu 1076 kertaa
20161228_173640.jpg
20161228_173640.jpg (156.03 KiB) Katsottu 1076 kertaa

Zimba
Ratavartija
Viestit: 41
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Zimba » 28.12.2016 18:25

ealab kirjoitti:Kiitos kuvista! Valkometallia? Taitaa nykyään olla. Kun vanhemmat ovat Ms-valua. Tarkoitan Latvialaiskalustoa. Näissä alkuperäispyöräkerrat muovikeskiöillä(polystyreeniä?), Uh-kehät, mutta poikkileikkausprofiili ok, ja mitat NEM. Olen vaihtanut RP-25-pyöräkerrat. Muutamat alkuperäiset olen onnistunut sorvailla RP:ksi. Nämä Ms-telit ovat juotellen kasattuja, siksi olen toisen sivun laittanut ruuvikiinnitteiseksi, saisi fillarit paremmin hoidettua. Uudemmat Ms-telit lienee kovajuotettuja, ei saa purettua? Siksi niissä taivutusura. Venäläisvalmisteisissa vaunuissa muovitelit, ROCO:n fillarit.
Muinaiset Feniksin telit olivat messinkivalua. Toinen telisivu oli mielestäni liimalla kiinnitetty ja asennustaoit taivutettu vasta maalauksen ja pyöräkertojen asennuksen jälkeen. Olen näihin onnistunut vaihtamaan RP25-pyöräkertoja hyvällä menestyksellä. Yleensä telisivun liimaaminen takaisin on riittänyt.

Modelalta olen tilannut telejä kahteen otteeseen. Ensimmäinen toimitus oli valkometallitelejä, toinen sisälsi muovirunkoisia, ilmeisesti polystyreeniä. Kummassakin tapauksessa mukana oli varsin kelvollisia kokometallipyöräkertoja.

Eaov-letkaan kuuluu toki olennaisena osana oheinen teksti:
Kuva

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa