Pääsin vähän tutkimaan ja mittailemaan myös Sunsetin Russian Decapodia.
Yleisvaikutelma veturista on laadukas, joskin kokoonpanossa on vähemmän ruuviliitoksia kuin PFM:n versiossa. Pääosat ovat messinkisyövytettä tai -valua. Alusta irtoaa periaatteessa kolmella ruuvilla irti kattilasta ja muusta korista – tosin testikappaleen kattilan satula oli ilmeisesti juotettu kiinni kattilaan. Tämän vuoksi irrottaminen edellytti luistikoneiston ja kiertokangen "pikkupään" irrottamista ristikappaleesta (joka muuten on yksipuoleinen). Hytti on juotettu paikalleen. Hiekka- ja höyrykuvut vaikuttavat olevan ruuviliitoksilla kiinni, joten poistaminen onnistunee helposti.
Kattila on varsin hyvin Trumanin mitoissa. Ainoa merkittävämpi poikkeus on kolmas kattilavanne, joka on n. 1,5 mm liian edessä Trumaniin verrattuna. Tulipesän kohdalla kattila madaltuu oikeaoppisesti. Kattilan pituus savupesän etuseinästä tulipesän etuseinään on muita veturimalleja paremmin Trumanin mitoissa, samoin tulipesän pituus. Savupesän ja kattilan ulkohalkaisijoissa on pieniä heittoja. Kattilan varustimet ja yksityiskohdat menevät joka tapauksessa uusiksi, mutta veturi vaikuttaisi varsin hyvältä aihiolta.
Alusta on PFM:n tapaan jousitettu, joskin tätä ehkä hieman löysemmin. Keskimmäinen vetopyöräkerta on laipaton, kuten Trumanissakin. Vetoakselien väli on hitusen liian pitkä, kuten muissakin Russian Decapodeissa. Tulipesään on asennettu iso Mashiman moottori, ilmeisesti 1624. Moottori on kytketty vaihdelaatikkoon silikoniputken pätkällä. Vauhtipyörää ei ole. Vaihdelaatikko on keskimmäisen vetopyörän kohdalla. Alustan keskellä olevaan paineilmasäiliöön on tehty kolo vaihdelaatikkoa varten. Kattilan lisätukilevyjä toisen vetoakselin tienoilla ei ole.
Kankikoneisto vastaa melko hyvin Trumania, joskin ristikappaleen johdekiskot ovat hitusen vääränmalliset. Vaihto onnistuu tarvittaessa helposti, sillä johdekiskot on kiinnitetty sylinterikappaleeseen ruuvilla. Tärkeimmät nivelet on tehty niittien sijaan ruuvein, mikä helpottaa veturin purkua.
Tenderissä ei juuri hyödynnettävää ole.
Täydensin alla olevaan taulukkoon hieman mittatietoja.
mattih kirjoitti: ↑24.10.2017 01:57
Määre | Tr2 | PFM | Bachman | Sunset |
Savupesän halkaisija | 20,7 | 21,1 | 20,6 | 20,2 |
Kattilan halkaisija | 22 | 22,1 | 20,5 | 21,0 |
Veturin korkeus | 55,82 | 56 | 58,1 | 56,2 |
Piipun korkeus | 10,4 | 10,4 | 11,85 | 10,4 |
Piipun halkaisija | 7,1 | 7 | 7,3 | 7,1 |
Kattilan pituus savupesän etuseinästä tulipesän etuseinään | 78,7 | 81,0 | xxxx | 78,6 |
Tulipesän pituus | 34,4 | 37 | 38,5 | 33,1 |
Tulipesän leveys | 31,6 | 28,2 | 28,8 | 30,3 |
Hytin lattian korkeus | 20,7 | 21,5 | 21,33 | 21,4 |
Sylinterin halkaisija | 9,4 | 8,1 | 8,9 | 8,5 |
Leveys sylinterikaappien kohdalla | 36,1 | 37,5 | 37,4 | 36,9 |
Sylinterien pituus | 11,2 | 11,05 | 10,5 | 10,2 |
Sylinterien pituus kansien yli | 13,6 | 13,6 | 13,6 | 12,9 |
Luistin halkaisija | 5,2-5,4 | 5,9 | 5,6 | 4,9 |
Vetopyörän halkaisija | 15,2 | 14,9 | 14,9 | 15,2 |
Vetoakseliväli | 16,35 | 17,0 | 17,0 | 17,0 |
Juoksutelin akseliväli 1. vetoakselista | 32,11 | 32,7 | 32,7 | 32,0 |
Juoksupyörän halkaisija | 9,6 | 9 | 9,9 | 9,6 |
Tenderin aluskehyksen pituus | 95,60 | 92,1 | 92,1 | 92,1 |
Tenderin telikeskiöväli | 46,71 | 45,3 | 45 | 45,4 |
Tenderin akseliväli | 21,90 | 20,9 | 19,7 | 22,3 |
Tenderin pyöränhalkaisija | 10,5? | 9,4 | 9,6 | 9,5 |
Veturin paino | N/A | 323,8 | 299,8 | 315,4 |
Tenderin paino | N/A | 121,1 | 74,5 |