Russian Decapodin modaukset

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja PeS » 08.10.2016 19:09

ealab kirjoitti:OT: Russian Decapod:n remmi onkin hammashihna. Se ei niitä herkimmin pyöriviä. Tiedossani on Truman:n moottorin kuumentumista. Itse ratkaisin asian muuttamalla mm. remmin hammasrataspaketiksi. Näin myös välityssuhde liki tuplaantui, silti veturin kulkunopeus ei juuri pudonnut. Vauhtipyörästäkin alkoi olla hyötyä. Kun välitysrasitus väheni, putosi myös moottorin ottaman virta, kierrokset kasvoivat.....Siis kuormituksen vähentyminen ja siten kierrosten kasvu on yksi virtaa pudottava asia. Muutenkin Pes:n asian mukaisesti koetan huolehtia mahdollisimman alhaisesta virrasta, mitaten. Korvamerkkiä ei näillä asioilla ole. Alhaisempi rasitus myös säästää moottorin hiiliä, kollektoria. Ps. RussDeca:ssa mainitaan olevan moottorissa 5-napainen ankkuri, mitä vielä, molemmissa 3-napaiset, eri merkkiset moottorit.
Kiinnostaa kovasti, miten modauksen toteutit.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja ealab » 08.10.2016 22:34

Kuvanlaitto taitaa olla vähän muuttunut. PeS, laitanko kuvat sinulle....:)

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja PeS » 08.10.2016 23:36

ealab kirjoitti:Kuvanlaitto taitaa olla vähän muuttunut. PeS, laitanko kuvat sinulle....:)
Laita pois — haluatko, että postaan kuvasi tänne? Itse käytän Imageshack-palvelua kuvien lisäämiseen — eipä tarvitse välittää sivustoiden omista ja jatkuvasti muuttuvista kuvanlisäys järjestelmistä.

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 09.10.2016 12:07

Minulla on Trumannissa Russian Decapodin hihnaveto toiminut alusta saakka ilman ongelmia. Sen sijaan matoruuvin ja vetorattaan välys oli liian iso, ja vaihdoin rattaan yhtä hammasta isompaan, jolloin ongelma poistui.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja ealab » 09.10.2016 12:45

Näissä saattaakin olla yksilöllisiä eroja. Kun omissa alkuperäiset matoruuvivälitykset ovat ok. Kokeilin niitäkin. Kohta myös huomasin ao. pitkän akselin kuluvan hyvin kapeiden laakeriholkkien kohdilta, siksi niiden muutos. Millin levyisiä laakereita sopiikin ihmetellä :).

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 09.10.2016 20:14

Omassa Russian Decapodissani voimansiirto oli hyvin jähmeä, ei todellakaan voida puhua herkästä toiminnasta. Veturi vaati aika kovalla kädellä jännitettä, ennenkuin voitti sisäiset kitkansa.
Arvelin tämän johtuvan juuri hammashihnakäytöstä, mutta syypää näemmä voi löytyä muualtakin voimansiirrosta.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja ealab » 10.10.2016 09:05

Voisitko todeta "jähmepaikan". Voihan olla niinkin, että hammasremeli norjistuu käytön myötä? Silti sitä ennen ei moottoria kannata polttaa. :) Se nimittäin on hyvin mahdollista, jos ei mitenkään tahdo kulkea, moottorille virta kyllä kelpaa ja se kuumentaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja ealab » 13.10.2016 08:21

Kuvanpoikanen Tr2 rattaistosta. http://aijaa.com/4Zv3Yh. Tässä piti hihnatilaa vähän viilailla, jotta rataskehto sopi paremmin. Se myös pitäisi olla liikkumaton, siten, että hammasvälykset olisivat samaa luokkaa molemmissa päissä. Laitoin akselit laakerineuloista, uuden matoruuviakselin(D 2,5mm) entisestä korppuasemasta, samoin uudet, paremmat sintteriholkit myös k-aseman lukupäästä.Yleensä vanhemmista.(kaikissa ei tosin ole, tai on eri mitoin.) Moottorin ratasta (z8) voisi vähän epäillä, halkeamista. Voisi olla parempi laittaa Ms-ratas. Ratasvalikoima tässä versiossa: z8, z16, z16,z18 alkuperäisenä. Ps. Moottorin ratas voisikin olla parempi metallisena, tämän muovisen voisi odottaa halkeavan joskus.
Viimeksi muokannut ealab, 20.12.2016 08:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja PeS » 14.10.2016 21:49

Japanilainen United Scale Models teki kanadalaiselle Pacific Fast Mail -yhtiölle 1960-luvun ja 1970-luvun vaihteessa komeita amerikkalaisia messinkivetureita, jotka myytiin maalaamattomina. Näitä liikkuu yhä markkinoilla. Ostin tällaisen viime kesänä — hinta 180 dollaria. Ei paha messinkiveturiksi ja Bachnmannn verrattuna. Veto on järjestetty keskimmäiselle akselille — voima välittyy jyrsimällä valmistetuilla kangilla. Toimii todella hienosti. Moottori on ihan jees, vaikka onkin antiiikkinen. Sen voi vaihtaa nykyaikaisempaan. Suomalaisen Tr2:n modaaminen tästä ei ole yhtä työlästä kuin Bachmannin vehkeestä.

Työläin homma on kattilapellityksen muuttaminen. Hytin edestä se nousee viistosti ylöspäin suomalaisessa vehkeessä, kun jenkit taas asentivat kattilan pellityksen suoraan.

Kuva
Kuva

Bachmannin vehkeessä kattilan sisälle jää massiivinen paino, jonka ympärille kattila kietaistaan esim. styreenilevystä. Kattilasta voi käyttää esim. nokikaapin.
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva

Tässä Bachmannin alustalle rakennettu maalausta vailla oleva veturi. Bachmannin veturin kankikoneistoon on myös tehty muutos — kaksipuoleinen ristikappale on korvattu yksipuoleisella ja samalla alempi johdekisko poistetaan. Suomessa yhdessäkään veturissa ei ollut kaksipuoleista ristikappaletta.

Kuva

Tenderi on tehty Bachmannin tenderiä pidentämällä.

Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja ealab » 15.10.2016 10:12

Siistiä hommaa! Mistä löytyi kattilan otetankojen pitkät kannattimet?
Oma masiina on tällä hetkellä vielä samassa vaiheessa. Ja se on kestänyt jo "häpeällisen" kauan :) Männänvarret tein entisen kWh-mittarin koneiston 1mm teräsakseleista. Myös keskimmäisen kammentapin kulumisen vähentämiseksi kampeen sopiva Ms-holkki, juottaen. Tähän kammentappiin kohdistuu suurin rasitus, vetovoima. Myös siksi muiden akselien jousitusta muutin siten, että syvensin pesiä, hyvin vähän. Näin keskimmäinen, ratasakseli kantaa eniten ja vastaa voimista paremmin. IV-akselin myös jousitin.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja PeS » 15.10.2016 11:26

ealab kirjoitti:Mistä löytyi kattilan otetankojen pitkät kannattimet?
Otetankojen kannattimet ovat jonkun englantilaisen valmistajan — en enää muista, minkä valmistajan. Joko 00-skaalan "extra long" (harvinaisempi) tai sitten 0-mittakaavan.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 15.10.2016 12:11


PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja PeS » 15.10.2016 12:29

Samuelsson kirjoitti:http://www.nairnshire-modelling-supplie ... b802na5qj7 Kävisikö nämä?
Long -kaiteenkannattimen pituus on 3 mm — Tr2:n kaiteenkannattimen pituus taas on neljä millimetriä. Englantilaiset valmistajat ovat standardisoineet kaiteenkannattimien pituudet seuraavasti: extra short (1,2 mm), short (1,6 mm), medium (2,0 mm), long (3,0 mm) ja extra long (7 mm). Nämä kaikki ovat bulkkikamaa — esim. velipojan putiikilla on myynnissä short, medium ja long -kaiteenkannattmia, mikäli joku niistä kiinnostaa.

Saattaa olla, että neljä millimetriä pitkiä kannattimia pitää metsästä jenkeistä, koska Russian Decapod on jenkkivehje ja niissä oli pitkät kaiteenkannattimet. En vaan muista, mistä olen omani aikoinani hankkinut — tai sitten pitää hyväksyä mittavirhe (joskus tämäkin on mielestä, jotta projektin valmistuminen ei kaatuisi tällaiseen asiaan). 7 mm pitkistä kaiteenkannattimista voisi ehkä yrittää lyhentää sopivat.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja ealab » 15.10.2016 19:17

Kiitos vastauksista! Tarkoitus oli löytää "fiksummat" kannattimet, kuin mitä nyt on. 3mm kannattimet nyt jatkettu millin putkella, jonka reikää suurennettu, jotta "valmis" istuisi siihen, juottaen. Saas nähdä. Esikuvassa kannattimet lienee kattilassa alkuperäiseen tapaan, tulee siis "paksunnoksen(lisäeristys?)" läpi.

Zimba
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Russian Decapodin modaukset

Viesti Kirjoittaja Zimba » 23.10.2017 22:15

Hankin Tr2-aihioksi japanilaisen United Scale Modelsin Pacific Fast Mailille 1977 tekemän messinkimallin Friscon Russian Decapodista.

Veturi on messinkiä. Alusta on ilmeisesti jyrsitty millin messingistä. Kattila on ontto, ja sisällä on suurehko metallipaino. Koko veturi painaa 324 g ja tenderi 121 g. Vetoakselit on jousitettu jokainen erikseen, joskin jousitus on omaan makuuni ehkä vähän turhan jäykkä. Kannutyyppinen moottori on sijoitettu kattilan takaosaan, ja moottorista on vino kardaani keskimmäiselle akselille. Kankikoneisto vaikuttaa jyrsityltä ja kytkinkanget on ositettu jousituksen vuoksi. Veturin virroitus on järjestetty rungon kautta siten, että veturi virroittaa toisen kiskon ja tenderi toisen. Sähköinen yhteys tenderistä veturiin hoituu kytkentätangon kautta. Pääosakokonaisuudet on kiinnitetty toisiinsa ruuvein, joten purkaminen on melko helppoa.

Mittausten perusteella tämä sopii Trumanin aihioksi Bachmannin veturia paremmin. Kattila on jo valmiiksi oikeansuuntaisissa mitoissaan ja alustakin vaikuttaa sopivalta.

Savupesä on halkaisijaltaan 0,4 mm liian suuri, mutta muu kattila on oikeankokoinen. Ainoa suurempi muutostyö on tulipesän tienoo: kattilan yläpinta laskee n. millimetrin tulipesän etureunan ja hytin etuseinän välillä. Tästä selvittäneen sahaamalla 3 mm:n ura kattilan yläpintaan ja taivuttamalla kattilaa sopivasti. Tulipesä on 3 mm liian kapea, mutta messinkiveturissa liitosten irrottaminen ja taivuttaminen leveämmälle ei ole ongelma. Kattilasta kelpaavat piippu, soittokello ja varoventtiilit, mutta muut detaljit ja varustimet kupuja myöten joutavat vaihtoon. Myös kattilan vanteet ovat väärissä paikoissa – ne pitää hioa pois ja juottaa tai liimata uudet tilalle.

Alustassa vetopyörien akseliväli on n. 0,7 mm liian pitkä, mutta sama ongelma vaivaa myös Bachmannin veturia. Vetopyörien halkaisija on 0,3 mm liian pieni, juoksuakselin taas 0,6 mm. Saanevat kelvata. Koneistossa pitää vaihtaa ristikappale yksipuoleiseksi johtokiskoineen, myös sylinteriryhmään joutuu tekemään pieniä muutoksia. Luistin takapään detaljointi pitää uusia ja voitelukoneistot pitää siirtää kummallakin puolella omille paikoilleen. Trumanissa keskellä alustaa on toinen suuri paineilmapääsäiliö, täytyy tutkia, mahtuuko se kardaanin vuoksi paikalleen edes pilkottuna. PFM:n veturissa sitä ei ole. Hytti menee kokonaan uusiksi. Lattia vaikuttaa kuitenkin olevan melko hyvin oikealla paikallaan.

Tenderi on Trumanissa kokonaan erilainen verrattuna Russian Decapodiin. Alusta irtoaa kahdella ruuvilla muusta korista. Alustassa on selviä pituuseroja ja telikeskiövälikin on erilainen. Pitää vielä pähkäillä, kelpaako tenderistä juuri mitään.

PFM:n lisäksi myös korealainen Sunset Models on tehnyt messinkimallin Russian Decapodista. Tätä mallia on valmistettu 1990-luvun alussa. Sunsetin veturissa kattila on Trumanin kaltainen viistottuine tulipesän yläreunoineen ja oikeissa paikoissa olevine vanteineen. Kuvut ja muut varustimet pitää kuitenkin vaihtaa. Kankikoneistossa ristikappale on yksipuolinen, kuten Trumanissakin. Moottori lienee kuvien perusteella suoraan vetopyörien päällä. Muut muutostyökohteet ovat samoja kuin PFM:n mallissa – tämä lienee siis vielä vähän helpompi aihio Trumaniksi.

Alla hieman mittatietoja. Tr2:n mitat ovat peräisin Junat-lehden poikkileikkauspiirustuksista sekä tuoreen Höyryveturit Valtionrautateillä -kirjan kuvalaattapiirustuksesta. Koska foorumisofta ei ymmärrä taulukoiden päälle, ovat tiedot luettelomuodossa. Ensin on mainittu Tr2:n mitta H0:ssa, sitten PFM:n veturin mittatietoja ja viimeiseksi Bachmannin mitat.
  • Savupesän halkaisija 20,7 21,1 20,6
  • Kattilan halkaisija 22 22,1 20,5
  • Veturin korkeus 55,82 56 58,1
  • Piipun korkeus 10,4 10,4 11,85
  • Piipun halkaisija 7,1 7 7,3
  • Tulipesän pituus 34,4 37 38,5
  • Tulipesän leveys 31,6 28,2 28,8
  • Hytin lattian korkeus 20,7 21,5 21,33
  • Sylinterin halkaisija 9,4 8,1 8,9
  • Leveys sylinterikaappien kohdalla 36,1 37,5 37,4
  • Sylinterien pituus 11,2 11,05 10,5
  • Sylinterien pituus kansien yli 13,6 (luisti) 11,9 (sylinteri) 13,6 13,6
  • Luistin halkaisija 5,2-5,4 5,9 5,6
  • Vetopyörän halkaisija 15,2 14,9 14,9
  • Vetoakseliväli 16,35 17,0 17,0
  • Juoksutelin akseliväli 1. vetoakselista 32,11 32,7 32,7
  • Juoksupyörän halkaisija 9,6 9 9,9
  • Tenderin aluskehyksen pituus 95,60 92,1 92,1
  • Tenderin telikeskiöväli 46,71 45,3 45
  • Tenderin akseliväli 21,90 20,9 19,7
  • Tenderin pyöränhalkaisija 10,5? 9,4 9,6
  • Veturin paino (Tr2:n osalta ei relevantti tieto) PFM 323,8 Bachmann 299,8
  • Tenderin paino 121,1 74,5

Vastaa Viestiin