Vv13-projekti

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
Vastaa Viestiin
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Vv13-projekti

Viesti Kirjoittaja ealab » 20.06.2016 14:55

Pieni selostus: Tuli aiheelliseksi, uuden maalauksen myötä. Alunperin taisin rakentaa vuonna 2006. Nyt maalipesut, Bilteman aine toimi. Uusi maalaus: pohjaväri Maston Primer 521, valkoinen. Kopan pintavärit museon. Alusta harmaata Hu 5, vähän mustalla tummemmaksi sävytettynä. Lopuksi pintasuojalakka Maston matta 331. Tämän kanssa tarkkana, ei kerralla paljon, koska voi rypyttää pintavärin, ei kaikkia. Mutta on kestävää. Mastoneissa on hienosuuttimet.
Vetopyörien akselit laakerineuloista 2 x 21.5mm, vähän lyhentäen, päät viimeistelyhionnoin.. Laakeriholkit pyörimis- ja sivuttaisliike-estoin. 2 akselia samalla jousitettuna, samalla tavalla, kuin rakentamani Dr13. Moottori, "paremmanpuutteessa" entisestä CD-asemasta, moottorityyppin:o PPN13LB11C, tämä on >10V:n versio pidemmällä akselilla. Hyvin käypänen. Alustan puskinpalkit täytetty lyijyllä, kuten myös piippu. Muutenkaan ei painossa säästetty, mm. säiliöt Ms-tangosta(entisen pistotulpan tapeista). Ohjaamon katto 0,5mm rautapeltiä(CD-aseman kotelokantta), lisäksi myös massiivimetallia.
Vaihteiston matoruuvivälirattaan pukin tein erilliseksi, irrotettavaksi, myös koska saattaa olla tarpeellista säädellä rattaiden poikittaisasentoa, rataskylkikontaktin vuoksi.
Digipistokepaikka piirilevyllä, siinä myös 5V:n regulaattori led-valoille. Siksi, että valojen kirkkauden lisääntyminen stoppaa max. 5V:n jännitteeseen. Ledien etuvastukset 2k7, 1/8W. Toimii ana- ja digiajossa. Levyn liittimet DIP-holkkeja.
Johtimien päihin 0,5 Ms/Uh-lanka, n. 7mm, juotetaan 2mm:ä johtimeen, päälle kutistemuovia. Koska ei ole muita koplinkeja, kuin vetokoukut, niin ne ovat vetojousitetut. Näistä löytynee jostain vastaava piirros. Koukut ovat muokattu, viimeistelty siten, että työntäessä vaunun ruuvikytkimen lenkki ei nouse koukusta pois. Kumminpäin vaan. Lenkkien silmukat, särmät pyöristetty.
Liitteet
WP_20160622_19_21_26_Pro.jpg
WP_20160622_19_21_26_Pro.jpg (239.41 KiB) Katsottu 1449 kertaa
WP_20160622_16_07_48_Pro.jpg
WP_20160622_16_07_48_Pro.jpg (252.24 KiB) Katsottu 1451 kertaa
Valota.jpg
Valota.jpg (37.97 KiB) Katsottu 1528 kertaa
limppu.jpg
limppu.jpg (14.38 KiB) Katsottu 1528 kertaa
P6150925.JPG
P6150925.JPG (137.76 KiB) Katsottu 1528 kertaa
P6150923.JPG
P6150923.JPG (131.87 KiB) Katsottu 1528 kertaa
movelevyb.jpg
movelevyb.jpg (42.49 KiB) Katsottu 1528 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 27.06.2016 07:49. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vv13-projekti

Viesti Kirjoittaja ealab » 23.06.2016 09:21

Hammasratassovitus on tässä mukavaa hommaa. Aluksi voisi laittaa ilman pyöriä rattaat pelaamaan. Kun sitten pyörät paikoillaan kampien kera, alkaakin hauskuus. Akselit kyllä nousee, yksi kerrallaan, mutta takaisinlaitto!. Siinä olisi hyvä, jos välirattaat voisi "siirtää sivuun". Ja kun akselit paikoillaan, kampikoneisto toimien, voisi välirattaat liu´uttaa takaisin paikoilleen. Näin tehden saisi hammasjaot paikalleen. Välirattaiden ei tarvitse olla mitenkään tiukasti akseleillaan. Eikä oikeastaan vetoakseleillakaan. Kunhan "omat voimat" ei riitä sotkemaan. Vähän saisi olla liikkumavaraa.
Tässä, kun alkuperäisiä rattaita ei ollut, vaan vetoakseleille samanlaiset kuin Dr13:ssa, välirattaat(punaiset) Roco Br215-teleistä. Siksi piti välirattaat laittaa erilliselle, irrotettavalle pukille, jotta sai hammaskosketukset, korkeutta säädettyä. Homma olisi toiminut helpommin, jos esim. välirattaissa olisi ollut 1 hammas vähemmän. Sellaisia ei ollut. Ja valkoisiin samat heitonpoistokuviot, kuin mm. Hr11/Dr13:ssa.
Tuon regun (kotelo TO-92)max. virta on vain 50mA, siksi sopii paremmin vain ledeille. Myös siksi ledien etuvastusten ei mitenkään tarvitse olla nimellisiä, vaan paljon suurempiohmisia. Kyllä valoa lähtee.
Virroitukseen riittää tässä oikein hyvin 0,3mm Ms, Uh, tai pronssilanka, myös kulkukehiä hankaavana. Riippuu tietenkin virroituslangan pituudesta. Näin ei tule liikaa jarruttavaa voimaa. Moottori, rattaisto kiittää, pienemmän voiman, virran takia. Ja olisi jotain hyötyä vauhtipyörästä. Piirilevyllä näkyy johdinten luona silmukat, pyykelit. Niihin on hyvä kiinnittää vaikkapa hauenleuat virtalähteestä, saada koneistö käyntiin pyörien putsausta varten.(pumpulipuikot ja tenu/jarrukleaneri, PRF 6-68, tms rasvaton aine.) Tätä systeemiä on muissakin masiinoissani.
Veturi painaa 160gr.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vv13-projekti

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.05.2017 10:33

Nyt valmistumassa "pystynokkainen" versio. Painoja laitettu: puskinpalkit täynnä lyijyä, katto kirjasinmetallia, valettu, samoin piippu. Koriin juotettu lisäjäykisteitä kierteidenkin takia. Moottorissa vauhtipyörä. Mekaniikassa oli samat kuviot, kuin "viistonokkaisessa". Siinä vaan voimansiirtopaketti toisinpäin. En muista, kumminpäin alun perin, on voinut vaihtuakin. Jos haluaa sokkoakselin irrotettavaksi, niin akselin voisi jakaa. 2-3mm:n pätkä pois välistä. Runkopalkkien väliin sopiva muoviholkki, jossa akselit pysyvät kiinni. Tällä ei mitään merkitystä eristysten kannalta. Ne olisi siten laitettava "limppuihin".
Liitteet
20170414_120527.jpg
20170414_120527.jpg (162.92 KiB) Katsottu 840 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vv13-projekti

Viesti Kirjoittaja ealab » 26.08.2017 19:59

Pystynokkainen ok, vain pientä maalipaikkausta vielä. Kuvassa "veljekset.
Liitteet
20170826_140355.jpg
20170826_140355.jpg (113.37 KiB) Katsottu 445 kertaa

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Vv13-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 29.08.2017 15:51

Ai että näyttävät näppäriltä!

Vastaa Viestiin