Voimansiirto kapeanokkaisiin vetureihin

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Voimansiirto kapeanokkaisiin vetureihin

Viesti Kirjoittaja PeS »

Dv12-veturin rakennussarjan voimansiirtoa suunnitellessani törmäsin siihen tosiasiaan, että suomalaisten dieselvetureiden konepeitot ovat melkoisen kapeita. Kapeus korostuu, jos pienoismallin konepeitto valetaan esimerkiksi hartsista. Konevalussa yksi millimetri on ehdottomasti ohuin ainevahvuus — mieluiten käytetään kahden millimetrin aihevahvuuksia tämänkaltaisissa osissa, jotta viallisten valujen hukkaprosentti jäisi mahdollsimman alhaiseksi. Vähän paksumpiseinäinen valuosa on myös tukevampi.

Mitä paksumpi konepeiton ainevahvuus on sitä vähemmän tilaa jää moottoritelille. Monen suomalaiseen veturiin telin akselivälin perusteella sopivan massavalmisteveturin telin leveys on melko suuri, koska lähtökohtaisesti telit on suunniteltu koriltaan tilavampaan veturiin. Muutaman kokeilun kautta päädyin ratkaisuun, joka näkyy kuvasarjassa.

Kuvissa näkyvä moottoriteli on teetetty Dv12-veturia varten. Muunlaisia dieselvetureihin soveltuvia moottoritelejä valmistavat mm. Tenshodo, Hanazono ja Endo. North West Short Linen Stanton-moottoriteli lienee teknistä huippua jousitettuine laakereineen ja DCC-vastaanotinta varten asennetuine pistokkeineen — hintakin on lähes kaksinkertainen em. valmistajiin verrattuna.
Kuvassa näkyy Dv12-veturin alusta, johon myös käymäsilta on asennettu paikoilleen. Lähes koko voimansiirto jää käymäsillan alle. Veturin korin sisälle jää runsaasti tilaa painoille, DCC-vastaanottimelle ja vaikka pienelle kaiuttimelle. Olennaista kuitenkin on se, että telit pääsevät esteettä kääntymään konepeittojen välissä.
Kuvassa näkyy Dv12-veturin alusta, johon myös käymäsilta on asennettu paikoilleen. Lähes koko voimansiirto jää käymäsillan alle. Veturin korin sisälle jää runsaasti tilaa painoille, DCC-vastaanottimelle ja vaikka pienelle kaiuttimelle. Olennaista kuitenkin on se, että telit pääsevät esteettä kääntymään konepeittojen välissä.
Dv12Ripustus010.jpg (46.5 KiB) Katsottu 2496 kertaa
Kolmipisteripustus vakauttaa yksinkertaisella tavalla kaikenlaiset telivekottimet — sekä veturit että vaunut. Riittää, että toiseen teliin nikkaroidaan kuvassa näkyvän kaltaiset vakaimet, jotka ottavat kiinni alustan alapuolelta. Vakaimen kaareva muoto on kätevä, jotta kosketuspiste alustaan olisi mahdollisimman pieni ja jotta vakain ei aiheuttaisi turhaa kitkaa telin kääntymiselle. Vakaimen ja alustan väliin kannattaa jättää pieni välys — muutama millin kymmenys.
Kolmipisteripustus vakauttaa yksinkertaisella tavalla kaikenlaiset telivekottimet — sekä veturit että vaunut. Riittää, että toiseen teliin nikkaroidaan kuvassa näkyvän kaltaiset vakaimet, jotka ottavat kiinni alustan alapuolelta. Vakaimen kaareva muoto on kätevä, jotta kosketuspiste alustaan olisi mahdollisimman pieni ja jotta vakain ei aiheuttaisi turhaa kitkaa telin kääntymiselle. Vakaimen ja alustan väliin kannattaa jättää pieni välys — muutama millin kymmenys.
3pisteripustusScreen.jpg (232.23 KiB) Katsottu 2496 kertaa
Alustan idea on hyvin yksinkertainen. Varsinainen alustalevy on syövytetty 0,4 mm:n uushopeasta. Pitkittäisiin sivuihin tehdään taitos — laippa on noin 1,5, millimetriä. Laipan leveyttä ohjaa käytettävissä oleva tila, mutta alle millimetrin laippaa ei kannata käyttää, koska kapeaa laippaa ei saa puristimen leukoihin kiinni taivuttamisen ajaksi. Laippa jäykistää tehokkaasti alustan. Toisaalta myös alustaan ruuvattava käymäsilta tuo lisää jäykkyyttä alustaan.
Alustan idea on hyvin yksinkertainen. Varsinainen alustalevy on syövytetty 0,4 mm:n uushopeasta. Pitkittäisiin sivuihin tehdään taitos — laippa on noin 1,5, millimetriä. Laipan leveyttä ohjaa käytettävissä oleva tila, mutta alle millimetrin laippaa ei kannata käyttää, koska kapeaa laippaa ei saa puristimen leukoihin kiinni taivuttamisen ajaksi. Laippa jäykistää tehokkaasti alustan. Toisaalta myös alustaan ruuvattava käymäsilta tuo lisää jäykkyyttä alustaan.
Dv12Ripustus005.jpg (282.13 KiB) Katsottu 2496 kertaa
Varsinainen telikannatin asennetaan pitkittäin. Sekin muodostuu reunoiltaan taivutettavasta syötyteosasta, jolloin rakenne on tukeva. Ensimmäisessä viritelmässäni asensin kannattimen poikittain, mutta hartsista valettu konepeitto ei mahtunut sen ympärille. Pitkittäin asennettu kannatin antaa muutenkin tilaa telille. Kuvassa alusta on kuvattu yläpuolelta.
Varsinainen telikannatin asennetaan pitkittäin. Sekin muodostuu reunoiltaan taivutettavasta syötyteosasta, jolloin rakenne on tukeva. Ensimmäisessä viritelmässäni asensin kannattimen poikittain, mutta hartsista valettu konepeitto ei mahtunut sen ympärille. Pitkittäin asennettu kannatin antaa muutenkin tilaa telille. Kuvassa alusta on kuvattu yläpuolelta.
Dv12Ripustus006.jpg (36.26 KiB) Katsottu 2496 kertaa
Tässä kuvassa alusta on kuvattu alapuolelta. Telikannatin on helppo juottaa asennustappien vierestä alapuolelta.
Tässä kuvassa alusta on kuvattu alapuolelta. Telikannatin on helppo juottaa asennustappien vierestä alapuolelta.
Dv12Ripustus007.jpg (44.32 KiB) Katsottu 2496 kertaa
Telien asennuksessa voi käyttää kierrejousia, jotka ryhdittävät telit mielestäni sopivalla tavalla. Jouset eivät kuitenkaan ole välttämättömät. Toisaalta jousen painama aluslevy estää telin navan nuljahtamisen telikannattimen reiästä. Jos ei halua käyttää kierrejousta, niin silloin on käytettävä lyhyempää ruuvia ja haettava tarvittava välys ruuvin pituutta säätämällä. Kuvan alusta on vielä käsin messinkipellistä valmistettu prototyyppi. Työvaihekuvissa näkyy lopullinen uushopeasta valmistettu alusta.
Telien asennuksessa voi käyttää kierrejousia, jotka ryhdittävät telit mielestäni sopivalla tavalla. Jouset eivät kuitenkaan ole välttämättömät. Toisaalta jousen painama aluslevy estää telin navan nuljahtamisen telikannattimen reiästä. Jos ei halua käyttää kierrejousta, niin silloin on käytettävä lyhyempää ruuvia ja haettava tarvittava välys ruuvin pituutta säätämällä. Kuvan alusta on vielä käsin messinkipellistä valmistettu prototyyppi. Työvaihekuvissa näkyy lopullinen uushopeasta valmistettu alusta.
Dv12Ripustus008.jpg (51.38 KiB) Katsottu 2496 kertaa
Dv12Ripustus009.jpg
Dv12Ripustus009.jpg (40.99 KiB) Katsottu 2496 kertaa
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: Voimansiirto kapeanokkaisiin vetureihin

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Terve,

Oletteko harkinnut myyvänne näitä teettämiänne telejä myös erikseen?

Dv12 lienee tällä hetkellä varmaankin rakennetuin suomalaismalli ja osa-/rakennussarjatarjonta on vähintäänkin upean laaja yleisesti markkinoiden koon huomioiden, mutta 3D-tulostetuista osista tai itse rakennettujen koppien suurin puute on voimansiirtoratkaisut, jotka vaativat aina luovuttajaveturin tällä hetkellä.

Itse ainakin olen harrastaja sitä koulukuntaa, joka tulee toteuttamaan kaikki vaihtoehdot k.o vetureiden rakentamisessa ja myös teidän upea rakennussarja on hankittavien listalla, mutta olisin äärettömän kiinnostunut myös erikseen teleistä itse rakentamiin malleihini.
Vastaa Viestiin