H0 Dv12 / Jaahe

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Työn alla 3 kappaletta deevereitä, joissa jokaisessa tulen testaamaan erilaisia tapoja toteuttaa korit, alusta ja tekniikka.
Pääasiassa veturit valmistetaan erilaisista metalleista (alumiini, messinki, Fe, RST), mutta myös styreenituotteita ja 3D-tulosteita tullaan käyttämään.

Ensimmäisen veturin esikuvana toimii valko-vihreäksi saneerattu 2623, mutta veturin numero tulee todennäköisesti vaihtumaan fiktiiviseksi, jotta täydelliseltä esikuvanmukaisuudelta voidaan hieman luistaa :wink:

Osassa kuvissa näkyvä alusta on 3D-tuloste, joka on lainassa testejä varten eikä päädy valmiiseen malliini. Omaan malliini tulee runko messingistä ja käyntisilta, hytti ja konepeitot alumiinista. Messinkirungon ja kaikki muutkin osat koneistan mahdollisimman lähelle esikuvanmukaisuutta.


Dv12:n etukonepeiton detaljien piirroittaminen käynnissä. Taustalla mittakoevedos konepeitoista.
Dv12:n etukonepeiton detaljien piirroittaminen käynnissä. Taustalla mittakoevedos konepeitoista.
WP_20160423_030.jpg (39.11 KiB) Katsottu 8232 kertaa
Jyrsintä aloitettu. Jyrsin on Proxxon MF70, jonka ostin tätä tarkoitusta varten Saksasta. Jyrsin on manuaalinen, mutta myöhemmin päivitettävissä CNC-ohjatuksi.
Jyrsintä aloitettu. Jyrsin on Proxxon MF70, jonka ostin tätä tarkoitusta varten Saksasta. Jyrsin on manuaalinen, mutta myöhemmin päivitettävissä CNC-ohjatuksi.
WP_20160424_013.jpg (91.42 KiB) Katsottu 8232 kertaa
Deeverin konepeiton toinen sivu jyrsitty. Uria ei ole vielä putsattu ja viimeistelty. Urat ovat jyrsitty 0,6mm terällä. Konepeiton toteutus jyrsimällä kaikkine yksityiskohtineen oli äärettömän työlästä ja aikaa vievää, joten seuraavassa versiossa tulen testaamaan styreeniprofiileita yksityiskohdissa.
Deeverin konepeiton toinen sivu jyrsitty. Uria ei ole vielä putsattu ja viimeistelty. Urat ovat jyrsitty 0,6mm terällä. Konepeiton toteutus jyrsimällä kaikkine yksityiskohtineen oli äärettömän työlästä ja aikaa vievää, joten seuraavassa versiossa tulen testaamaan styreeniprofiileita yksityiskohdissa.
WP_20160424_014.jpg (41.45 KiB) Katsottu 8232 kertaa
Käyttämäni alumiini on 0,5mm paksua ja jättää 3D-tulostettua virkaveljeään monta milliä isomman tilan teleille kääntyä kopan sisällä.
Käyttämäni alumiini on 0,5mm paksua ja jättää 3D-tulostettua virkaveljeään monta milliä isomman tilan teleille kääntyä kopan sisällä.
WP_20160424_031.jpg (46.64 KiB) Katsottu 8232 kertaa
Viimeksi muokannut Jaahe, 04.09.2016 20:34. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Dv12 ja muuta Suomikalustoa alumiinista

Viesti Kirjoittaja LOK »

Mukavaa, että Jaahe ja Jaahen projektit löysivät tiensä myös Veturitalliin. Jälki on komeaa, jatka samaan malliin! :D

Itse rakennettujen veturien, vaunujen, rakennusten ja maisemien kokoonpanoa yksityiskohtaisesti esittelevät kuvasarjat ovat näiden foorumien suola ja siksi erittäin tervetulleita. Toivottavasti jaksat valokuvata ja kirjoitella projekteistasi myös jatkossa Veturitalliin: projektien dokumentointi sanoin ja valokuvin, jopa videoiden, on yllättävän raskasta touhua.

Metalliprofiilin ohuuden hyödyt nousevat todellakin arvoon arvaamattomaan, kun alkaa mallailemaan pienoismallivetureita. Kun 0,8-1,0 mm paksun 3D-tulosteseinämän vaihtaa 0,3-0,5 mm:n metallilevyyn, kopan sisälle saa kriittisen, noin millimetrin verran lisätilaa voimansiirron komponenteille ja niiden kiinnityksille. Tämä noin millimetrin ero seinämävahvuudessa saattaa usein ratkaista, mahtuuko moottori paikalleen ja selviytyykö teliveturi halutusta kaarresäteestä kampeutumatta kiskoilta. Sileää metallipintaa on myös ilo maalata, kun pohjamaalauksen yhteydessä ei ole käytännössä lainkaan hiottavaa.

Oletko ajatellut tuottaa vaunujesi ja veturiesi rakennussarjoja tai jopa valmiiksi koottuja pienoismalleja muiden saataville? Lisätarjonta 1980-, 1990- ja 2000-luvun Suomi-kalustolle olisi erittäin positiivista näin harrastajakunnan tulevaisuutta ajatellen.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

LOK kirjoitti:Mukavaa, että Jaahe ja Jaahen projektit löysivät tiensä myös Veturitalliin. Jälki on komeaa, jatka samaan malliin! :D

Itse rakennettujen veturien, vaunujen, rakennusten ja maisemien kokoonpanoa yksityiskohtaisesti esittelevät kuvasarjat ovat näiden foorumien suola, ja siksi erittäin tervetulleita. Toivottavasti jaksat valokuvata ja kirjoitella projekteistasi myös jatkossa Veturitalliin: projektien dokumentointi sanoin ja valokuvin, jopa videoiden, on yllättävän raskasta touhua.

Metalliprofiilien ohuuden hyödyt nousevat herkästi arvoon arvaamattomaan, kun alkaa mallailemaan pienoismallivetureita. Kun 0,8-1,0 mm paksun 3D-tulosteseinämän vaihtaa 0,3-0,5 mm:n metallipeltiin, kopan sisälle saa kriittisen, noin millimetrin verran lisätilaa voimansiirron komponenteille ja niiden kiinnityksille. Tämä noin millimetrin ero seinämävahvuudessa saattaa usein ratkaista, mahtuuko moottori paikalleen ja selviytyykö teliveturi halutusta kaarresäteestä kampeutumatta kiskoilta. Sileää metallipintaa on myös ilo maalata, kun pohjamaalauksen yhteydessä ei ole käytännössä lainkaan hiottavaa.

Oletko ajatellut tuottaa vaunujesi ja veturiesi rakennussarjoja tai jopa valmiiksi koottuja pienoismalleja muiden saataville? Lisätarjonta 1980-, 1990- ja 2000-luvun Suomi-kalustolle olisi erittäin positiivista näin harrastajakunnan tulevaisuutta ajatellen.
Kiitoksia ja varmasti jatketaan! :)

Pyrin päivittelemään projektieni etenemistä aina kun jotain tapahtuu, mutta työni puolesta kesä on kovin kiireistä aikaa ja harrastustoiminta tällöin luonnollisesti etenee välillä vähän hitaammin. Itse olen samaa mieltä, että rakentelu ja aina muutenkin uudet jutut ovat mielenkiintoisia ja toivottavasti saamme nähdä myös muilta paljon rakenteluun liittyvää dokumentaatiota.

Lähdin Hai- vaunujeni suunnittelussa ja toteutuksessa oikeastaan kahdesta perusajatuksesta liikkeelle, jotka olivat että en käytä luovuttajavaunuja ja hyvään lopputulokseen olisi päästävä ilman kittausta ja sen tuomia hiomisia. Hajuakaan ei ollut että onnistuuko se, mutta hyvin se meni ja itse olen lopputuloksiin tyytyväinen. Metallit ja niiden työstäminen on minulle tuttua ja alusta asti on ollut selvää, että eri metalleista tulen mallejani rakentamaan.

Minulla on mallina lainassa 3D-tulostettu Dv12:n koppa, jossa konepeiton seinämävahvuus on 2mm :shock:
Eli käyttämällä 0,5mm alumiinipeltiä päästään yhteensä jopa 3mm avarampaan tilaan konepeittojen sisäpuolella.

Ainakin tämän ensimmäisen Dv12:n kohdalla jouduin tinkimään periaatteistani ja ostamaan luovuttajaveturin tekniikalle ja teleille. Löysin Ebaysta vanhemman Rocon digitaalisen BR215:n, jossa on RP25-normin pyörästöt, mutta myös muhkeat metallivalutelit. Telit ovat jykevät ja painavat, mutta vaativat myös kaiken mahdollisen tilan konepeittojen sisäpuolelta. Moottorin joudun vaihtamaan huomattavasti pienempään.

Rakennussarjoja olen miettinyt ja oikeastaan osa noista kahdeksasta Hai-kopasta on jo alustavasti myyty eteenpäin. Käytännössä kaikki osat on tuotettavissa, mutta muutaman osan suunnittelua ja toteutusta vien hieman eteenpäin ennen kuin käsissä olisi myytävä sarja.

Lisäksi suunnittelupöydällä on tällä hetkellä siniset vaunut ja IC2-vaunut, mutta niistä lisää myöhemmässä vaiheessa 8)
Viimeksi muokannut Jaahe, 31.08.2016 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Dv12 ja muuta Suomikalustoa alumiinista

Viesti Kirjoittaja ealab »

Makean näköinen Transpoint-vaunu, myös em. radalla nähtynä! Näissä vanhemmissa veturiversioissa taisikin moottorit olla vähän isompia, lieriömallisia. Tilalle mahtuu Rocon uudempi moottoriversio, kyljelleen. Näitä moottoreita on useissa Rocon vetureissa. Mm. Re460/465--uudemmat Br215-- uudemmat Br80. Lisäksi "keskimmäinen moottorisukupolvi?", umpinainen, "litistetty", moottorimalli, se valkeapäätyinen (joka sopii päisin em. kanssa), siihen voi vaihtaa kuulalaakerin (2/5mm)/-t, vähän helpommin. Valkeapäätyisen hiiliharjat(kiekkomaisia) vaan ovat vähän hankalampia laitettavia, syytä pitää jouset tallessa. Uudemmissa moottoriversioissa on ankkurin navat "kierteellä", eivät akselin suuntaisia. Tämä tasaa käyntiä alkukierroksilla. Tyypillinen, kunnossa olevan moottorin ottama joutokäyntivirta 12V:lla on n. 130mA.
Kuvassa alusta-voimansiirtokokeiluproto, toimivana jo purettu, deeverin mitoin. Omasta kehitelmästä a´la JHR. Telit Rocon Br215, myöhempi muoviteliversio. Moottoreina hyvin käypäsiä CD/DVD-asemista purettuja, sopiva tyyppi näkyy. Eikä maksa paljon.
Liitteet
WP_20160425_11_42_55_Pro.jpg
WP_20160425_11_42_55_Pro.jpg (271.29 KiB) Katsottu 8936 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 30.04.2016 07:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Kiitos!

Jep, omassa mallissani oli iso lieriön mallinen moottori, kokoero havaittavissa kuvassa. Meinaan omaan deeveriini käyttää vanhasta unkarilaisesta mallistani purettua Buhlerin moottoria. Tuo sinun kaksoismoottoriratkaisu on myös erittäin mielenkiintoinen, antaa varmasti mukavasti voimaa muutoin pienelle veturille. Täytynee kaivaa kaikki vanhat cd- ja dvd-soittimet esiin ja alkaa purkuhommiin :) Sähköjen kanssa tulee varmasti vielä kysymysmerkkejä eteen, mutta eiköhän siitä vielä toimiva veturi saada.
Oikealla Rocon alkuperäinen moottori, jota ei kyllä deeverin koppaan saa mahtumaan edes lekalla. Valurautaiset telit olivat positiivinen yllätys veturia purettaessa - tuovat mukavasti lisäpainoa ja pehmeyttä kulkuun.
Oikealla Rocon alkuperäinen moottori, jota ei kyllä deeverin koppaan saa mahtumaan edes lekalla. Valurautaiset telit olivat positiivinen yllätys veturia purettaessa - tuovat mukavasti lisäpainoa ja pehmeyttä kulkuun.
WP_20160425_023.jpg (64.09 KiB) Katsottu 8232 kertaa
Viimeksi muokannut Jaahe, 04.09.2016 20:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Dv12 vetoinen Hai-juna alumiinista

Viesti Kirjoittaja ATH »

Todella hienoja!
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Kiitos!
Viimeksi muokannut Jaahe, 31.08.2016 18:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Kiireisestä kesästä huolimatta on Dv12- projekti hieman nytkähtänyt eteenpäin ja veturin kori alkaa muotoutua.
Tämän korin tuuletusritilät ja aukot on valmistettu suoraan levyn pintaan jyrsimällä. Hytti on tuotettu laserleikkaamalla ja sen ostin valmiina.
Tämän korin tuuletusritilät ja aukot on valmistettu suoraan levyn pintaan jyrsimällä. Hytti on tuotettu laserleikkaamalla ja sen ostin valmiina.
IMG_20160828_135615.jpg (24.38 KiB) Katsottu 8232 kertaa
Evergreen valmistaa monenlaisia styreenituotteita ja tilasin erilaisia profiloituja levyjä, joista saa suoraan leikkaamalla tehtyä tuuletusritilöitä yms. erittäin kätevästi. Styreeniprofiilien ja alumiinin yhdistelmää tulen kehittelemään eteenpäin seuraavassa korissa.

https://www.hobbylinna.fi/kauppa/tarken ... gories_id=

Evergreen valmistaa myös puolipyöreitä profiileja, joista saa kätevästi tehtyä vekityksiä esimerkiksi sinisten vaunujen kattoihin.
Viimeksi muokannut Jaahe, 04.09.2016 20:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 Suomikalustoa / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Hyvän näköistä! Kyllä sen jo Deeveriksi tunnistaa.
Mites olitkaan suunnitellut tekniikkapuolen ratkaisut? Käytätkö valmiita telejä?
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Kiitos!

Ostin tätä projektia varten Ebaysta vanhemman Rocon digitaalisen BR215:n, jossa on RP25-normin pyörästöt ja metallivalutelit. Telirungoista olen jo jyrsinyt ylimääräiset ulokkeet pois ja moottori vaihtuu huomattavasti Rocon alkuperäistä pienemmäksi (kuvat moottoreista ja teleistä hieman ylempänä). Molemmista teleistä tulee vetävät ja voimansiirto tapahtuu siis perinteisellä kardaanivedolla. Lisäksi tavoitteena on sisustettu hytti kuskeineen ja valoineen, joten ahdasta tulee, mutta eiköhän tuo onnistu :P Seuraavaksi on ohjelmassa rungon jyrsiminen, tekniikan suunnittelu ja kasaaminen siten, että koeajo on mahdollinen.
Viimeksi muokannut Jaahe, 31.08.2016 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 Suomikalustoa / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Jaahe kirjoitti: (kuvat moottoreista ja teleistä hieman ylempänä).
No niinpä olikin, puusilmä kun olen... :oops:

Nuo telit ovat oudon näköiset. Omassa Deeverissänikin ovat Rocon telit, mutta ne ovat muovirunkoiset, vaikka ovat peräisin vanhasta analogi-veturista. Ilmeisesti mallia on muutettu sitten hinnan vuoksi. Onhan muovi edullisempi raaka-aine.

Mielenkiinnolla odottelen kyllä lopputulosta.
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Eipä tuo mitään! itseasiassa tässä pohdin muokkaavani ketjua siten, että olisi molemmille projekteille oma ketjunsa eikä näin sekavasti hypittäisi vaunuista vetureihin ja takaisin.! :roll: Olisi varmasti hieman helpompi lukea ja seurata projekteja.

Joo laatikosta päätellen veturi lienee todella vanhan puoleinen, mutta kyllä itselle nuo metallitelit olivat positiivinen yllätys kun pienessä veturissa kaikki mahdollinen lisäpaino on pelkkää plussaa. Toivottavasti en ole mennyt pilaamaan mitään harvinaista vanhaa veturia :lol:

Oletko itse rakentanut alustan deeveriisi vai onko käytössä Telimaan tuloste?
Viimeksi muokannut Jaahe, 31.08.2016 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 Suomikalustoa / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Hankin tulosterungon samalla korin kanssa.
Tosin olen muokannut alustaa jonninverran,
mm. portaikot, alkuperäiset kun ovat vähän "laatikkomaiset". Tuossa tulosteessa oli jokin
suunnitelufiba, eikä Rocon telit mahtuneet millään
paikoilleen. Tältäkin osin alustaa on muokattu.
Kerroin Telimaalle ongelmasta, ja käsittääkseni
alustaan on tehty nykyisellään tarvittavat muutokset.

Veturisi ansaitsisi oman ketjun.
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Oukei.

Tilasin tuossa myös tulostetun korin, mutta jätin alustan ottamatta lähinnä juurikin siitä syystä, että on hieman laatikkomainen ja metalleista tekemällä saadaan luonnollista painoa veturiin.

Muokkasin hieman ketjua ja toivottavasti nyt olisi parempi!
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Dv12 / Jaahe

Viesti Kirjoittaja PeS »

Dv12:n käymäsillan keula on kieltämättä konstikas kappale (tienraivaajan mitoittaminen on erityisen hankalaa) —veturisarjojen kesken niissä on vielä eroja. Kuvissa näkyvän 2600-sarjan käymäsillan keula on erilainen kuin 2500- ja 2700-sarjoissa. Meikäläisen lähtökohtana suunnittelulle oli mahdollisimman vähäinen irto-osien määrä. Kolmesta pellinkappaleesta sain kokonaisuuden piirretyksi — kahvia tosin kului jokunen määrä eikä ensimmäinen yritys vielä tuottanut tulosta. Kaikki taittourat eivät näy, koska monet niistä ovat peltien taustapuolella. Keula taittuu kuitenkin näppärästi noin kymmenessä minuutissa kunhan taitokset tehdään siinä järjestyksessä kuin ne on ajateltu.

Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin