AC-moottorin kenttäkäämin korvaaminen.

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

AC-moottorin kenttäkäämin korvaaminen.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Näin voisi tehdä, jos on sopivia magneetteja, jne ja jos kestomagneettikentän tilaaminen...Tähän masiinaan alkuperäisosa maksaa! Kuvat esittää HAG Re4/4 II- moottoria. Systeemi toimii myös Märklin- moottoreille. Pitäisi kenttä vaan jigiin asettaa tukevasti. Ettei mitat muutu, kun rautasydän katkaistaan. Tärkeätä on raon tekeminen suoraksi, tasaiseksi, samansuuntaiseksi, koska ilmarakoihin hukkuu magnetismit helposti. Raon pituus riippuu kestomagneetin mitoista. Kuvan magneetti, riittävän voimakkaana, on purettu entisestä CD-aseman lukupäästä. Magneetti on epoksiliimalla kiinni, lämmittämällä lähtee. Ja epoksiliimalla laitetaan uuteen paikkaansa. Rako magneettia varten syntyi minipora-katkaisulaikalla, viimeistely, mittatarkistus/sovitus timanttikatkaisulaikan sivuilla. Magneettikentän voimakkuudesta riippuu ankkurin virta. Minimissään tässä moottorissa on päästy n. 130mA, tällä magneetilla n.160mA, 12V:lla, ihan hyvä. Turhan heikko magneetti kasvattaa ankkurivirtaa ja heikentää vääntöä.
Liitteet
WP_20160304_16_15_03_Pro.jpg
WP_20160304_16_15_03_Pro.jpg (224.82 KiB) Katsottu 2664 kertaa
WP_20160304_15_24_18_Pro.jpg
WP_20160304_15_24_18_Pro.jpg (259.65 KiB) Katsottu 2664 kertaa