Dr13 (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Dr13 (H0)

Viesti Kirjoittaja PeS »

Vinkkinä alustojen rakenteluun Matti Vuorisalon nerokkaan yksinkertainen sovellus Dr13:n alustaksi. Teli muodostuu kolmesta pienikokoisesta vaihdelaatikosta, jotka on liitetty yhteen laatikoiden läpi kulkevalla yhtenäisellä akselilla. Tällä tavalla teliin saadaan juuri se akseliväli, mitä kulloinkin halutaan. Itse alusta on hyvin yksinkertainen toteuttaa. Tässä veturissa hienoutena on keskipakokytkin, mutta sitähän ei tarvitse toteuttaa, vaan moottori voi vetää suoraan alennusvaihdelaatikkoa.
Kuva
Kuva

Alustan voi tietty toteuttaa ilman alennusvaihdettakin, jolloin moottori voidaan sijoittaa tällä tavalla http://www.hollywoodfoundry.com/10%20Se ... earbox.htm vetämää teleskooppiakseleiden avaulla suoraan telejä.
Viimeksi muokannut LOK, 05.05.2018 06:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: H0-mittakaavan Dr13-keskustelut koottu yhdeksi viestiketjuksi.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Dr13 (H0)

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti:Oikein mainion näköinen siitä tuli!
...eilen tuli Saksasta Kramm:ilta Rocon ranskalaisdiesel josta käynnistyy Dr 13-projekti...
Tämä siis:
http://www.data-space.eu/kramm/bilder/k ... /62986.jpg
Mielenkiintoinen veturi. Mikä mahtaa olla veturissa pyörän halkaisija ja mikä akseleiden välinen etäisyys? Olen tehnyt pari lupaavaa protoa Dr13:n alustaksi, mutta ei niitä kannatta tehdä, jos löytyy valmis sovellus.
Viimeksi muokannut LOK, 05.05.2018 06:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi.
t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: Dr13 (H0)

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o »

Wikipediasta löytyy CC72000-tietoa seuraavasti:

Empattement: 11,990 m (telikeskiöiden etäisyys)

Empattement du bogie: 3,216 m (telin akseliväli)

Diamètre des roues: Ø1140 ([mm] pyörän halkaisija)

Rocon mallia en ole mitannut, mutta aikaisempien kokemusten perusteella ei ole syytä olettaa mittojen poikkeavan esikuvasta. Samuelsson varmaankin raportoi mittaustuloksia.

Olen piirtänyt alla olevaan luonnokseen vertailun Dr13:sta eri alustoilla. CC72000 alustaa käytettäessä ulkonäkö paranee varmaan tuntuvasti, jos vaihtaa oikean kokoiset pyörät. Rocon akseli on 2mm, joten valikoimaa riittää.

Kuvassa on myös versio Katon RSC-2:n alustalla. Pyörät ovat lähempänä oikeaa kokoa, telin akselivälikin hieman ranskalaista lyhyempi (3200,4mm), mutta telikeskiöiden väli valitettavasti suurempi. Katon nettikaupasta saa varaosina sekä HO- ($23/kpl), että N-skaalan ($10/kpl) telejä. Olen tehnyt tilauksia tuolta ja homma toimii ripeästi. Jos mielii tehdä oman alustan, mutta ei telejä, Katon osat saattaisi olla edullinen vaihtoehto.

Rocolta löytyy myös täysin oikealla akselivälillä olevat telit, mutta valitettavasti HOe-raideleveydellä (ja liian pienillä pyörillä) veturista ÖBB Rh 1099. Akselien vaihto tai pidentäminen vaativat jo huomattavaa työn tarkkuutta jotta savutetaan tehdasmallia vastaavat ajo-ominaisuudet.

[Kuvaa ei saatavilla]
Viimeksi muokannut LOK, 05.05.2018 06:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Dr13 (H0)

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Joo, on totta ettei ranskiksen teli ole "alkuunkaan" samanlainen, kuin Myymäläauton teli, mikäli rakennetaan aivan autenttista pienoismallia.
Pyrin kuitenkin kompensoimaan liian pitkiä akselivälejä siirtämällä koko telin kiinnityspistettä taaemmas.
Koko alustaa ei tästä Rocon mallista kuitenkaan voi käyttää, vaan runko on jokatapauksessa tehtävä itse.

Nopealla tönäri-mittauksella näyttäisi Rocon teli seuraavaa:
- Akseliväli telissä 18,2mm
- Pyörän halkaisija 13mm

Olen nähnyt uskottavia Dr13-malleja jotka on rakennettu vielä pidemmillä akseliväleillä.
Menee täydestä kuin väärä raha, jos ei veturityyppiä tarkasti tunne.
Oman projektini tarkoitus on harjoittaa korinrakennustaitoja, joten alustan mittatarkkuus ei ole tämän projektin pääpointti.
Pyörien vaihto pienempiin kävi kyllä mielessä. Se on helppo operaatio.

Kyllä silti mittatarkalle Dr13:lle olisi kova tarve, joten Petri, jatkakaa kehitystyötä ja myykää minulle sitten pari sarjaa!
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Dr13 (H0)

Viesti Kirjoittaja KLu »

Ei kenelläkään olisi suunnitelmia Dr13 -pikamallinnuskorin tuottamisesta; tänne yksi, kiitos :)

Alustaksi hommasin Liman CC 40100; siinä on varsin lyhyt kolmiakselinen teli. Moottoripuolta mietin hissukseen, parempia kuin alkuperäinen on paljon. Sb-modellbaulta saattaisi saada unelmanpehmeästi käyvän Faulhaber-moottoroinnin mutta ns. katsoo nyt.


K.L.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Dr13 (H0)

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Kai se olisi tehtävä kun niin moni on sitä kysellyt. Katsotaan jos joulun välipäivinä olisi aikaa mallinnukselle..

Juha
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Dr13 (H0)

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ASIAA!!!

Sanotaanko nyt että tämä tieto on jo sinällään melkoinen joululahja!
Vielä kun malttaisi odottaa...
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Dr13, W-malli.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Jouseta.jpg
Jouseta.jpg (23.13 KiB) Katsottu 4204 kertaa
Mallin rakentaminen aloitettu 2005 ja saatu valmiiksi 2008. On ana/digivehjes, led-valot. Kulkee yhä, moitteetta. Telikuvassa näkyy rattaisiin delriinista tehdyt keskiöt, joilla sai heitot poistettua. Akselit tehty laakerineuloista 21,5 x 2mm, vähän lyhentäen. Kaikki pyörät virroittavat. Hyvää, karkaistua, kiillotettua akselimateriaalia löytyy myös kuvanauhureiden nauhaohjaimista, C-kasettidekkien akseleista. Tämä veturi on alunperinkin suunniteltu 2-moottoriseksi. Ne ovat alkuperäiset. Kaikki nuo pienet ruuvit ovat entisistä CD/DVD-asemista, koneistoista purettuja. Jousituksen tarkoitus on pitää pyörät ainakin jousipaineella kiskon pinnassa. Parantaa hieman myös virroitusta ja vetokykyä. Valetut lisäpainot myös kompensoivat moottori-vauhtipyörän aiheuttamaa telin takapainoa. Ps.Tässäkin mallissa maalaus meni kerran uusiksi, rajausongelmien takia. Bilteman maalinpoistoaine toimii, nähty myöhemmissä kohteissa.
Liitteet
PA090241.JPG
PA090241.JPG (74.04 KiB) Katsottu 4295 kertaa
uudet rattaat1.jpg
uudet rattaat1.jpg (74.45 KiB) Katsottu 4721 kertaa
P4250268.JPG
P4250268.JPG (97.94 KiB) Katsottu 4721 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 22.03.2016 07:31. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Dr13, W-malli.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Onhan upean näköinen. Hienosti rakennettu ja maalattu, kyllä kelpaisi itsellekin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Dr13, W-malli.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Veturin huollon yhteydessä piti korjata yksi pimeä ajovalo, valkoinen. Se kuvan mukaisella systeemillä. Huomattu myös, että kuluneet virroitukset pitää uusia. Se on "herkkupaikka", ahtauden takia. Tässä olisi Split-virroitus hyvä.
Liitteet
Dr 13, Hr 11 ledit.jpg
Dr 13, Hr 11 ledit.jpg (27.01 KiB) Katsottu 4277 kertaa
Vastaa Viestiin