Dr13 (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Dr13 (H0)

Post by PeS »

Vinkkinä alustojen rakenteluun Matti Vuorisalon nerokkaan yksinkertainen sovellus Dr13:n alustaksi. Teli muodostuu kolmesta pienikokoisesta vaihdelaatikosta, jotka on liitetty yhteen laatikoiden läpi kulkevalla yhtenäisellä akselilla. Tällä tavalla teliin saadaan juuri se akseliväli, mitä kulloinkin halutaan. Itse alusta on hyvin yksinkertainen toteuttaa. Tässä veturissa hienoutena on keskipakokytkin, mutta sitähän ei tarvitse toteuttaa, vaan moottori voi vetää suoraan alennusvaihdelaatikkoa.
Image
Image

Alustan voi tietty toteuttaa ilman alennusvaihdettakin, jolloin moottori voidaan sijoittaa tällä tavalla http://www.hollywoodfoundry.com/10%20Se ... earbox.htm vetämää teleskooppiakseleiden avaulla suoraan telejä.
Last edited by LOK on 05.05.2018 06:08, edited 2 times in total.
Reason: H0-mittakaavan Dr13-keskustelut koottu yhdeksi viestiketjuksi.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Dr13 (H0)

Post by PeS »

Samuelsson wrote:Oikein mainion näköinen siitä tuli!
...eilen tuli Saksasta Kramm:ilta Rocon ranskalaisdiesel josta käynnistyy Dr 13-projekti...
Tämä siis:
http://www.data-space.eu/kramm/bilder/k ... /62986.jpg
Mielenkiintoinen veturi. Mikä mahtaa olla veturissa pyörän halkaisija ja mikä akseleiden välinen etäisyys? Olen tehnyt pari lupaavaa protoa Dr13:n alustaksi, mutta ei niitä kannatta tehdä, jos löytyy valmis sovellus.
Last edited by LOK on 05.05.2018 06:18, edited 2 times in total.
Reason: Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi.
t-i-m-o
Ratavartija
Posts: 20
Joined: 29.11.2011 09:05

Re: Dr13 (H0)

Post by t-i-m-o »

Wikipediasta löytyy CC72000-tietoa seuraavasti:

Empattement: 11,990 m (telikeskiöiden etäisyys)

Empattement du bogie: 3,216 m (telin akseliväli)

Diamètre des roues: Ø1140 ([mm] pyörän halkaisija)

Rocon mallia en ole mitannut, mutta aikaisempien kokemusten perusteella ei ole syytä olettaa mittojen poikkeavan esikuvasta. Samuelsson varmaankin raportoi mittaustuloksia.

Olen piirtänyt alla olevaan luonnokseen vertailun Dr13:sta eri alustoilla. CC72000 alustaa käytettäessä ulkonäkö paranee varmaan tuntuvasti, jos vaihtaa oikean kokoiset pyörät. Rocon akseli on 2mm, joten valikoimaa riittää.

Kuvassa on myös versio Katon RSC-2:n alustalla. Pyörät ovat lähempänä oikeaa kokoa, telin akselivälikin hieman ranskalaista lyhyempi (3200,4mm), mutta telikeskiöiden väli valitettavasti suurempi. Katon nettikaupasta saa varaosina sekä HO- ($23/kpl), että N-skaalan ($10/kpl) telejä. Olen tehnyt tilauksia tuolta ja homma toimii ripeästi. Jos mielii tehdä oman alustan, mutta ei telejä, Katon osat saattaisi olla edullinen vaihtoehto.

Rocolta löytyy myös täysin oikealla akselivälillä olevat telit, mutta valitettavasti HOe-raideleveydellä (ja liian pienillä pyörillä) veturista ÖBB Rh 1099. Akselien vaihto tai pidentäminen vaativat jo huomattavaa työn tarkkuutta jotta savutetaan tehdasmallia vastaavat ajo-ominaisuudet.

[Kuvaa ei saatavilla]
Last edited by LOK on 05.05.2018 06:17, edited 1 time in total.
Reason: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Dr13 (H0)

Post by Samuelsson »

Joo, on totta ettei ranskiksen teli ole "alkuunkaan" samanlainen, kuin Myymäläauton teli, mikäli rakennetaan aivan autenttista pienoismallia.
Pyrin kuitenkin kompensoimaan liian pitkiä akselivälejä siirtämällä koko telin kiinnityspistettä taaemmas.
Koko alustaa ei tästä Rocon mallista kuitenkaan voi käyttää, vaan runko on jokatapauksessa tehtävä itse.

Nopealla tönäri-mittauksella näyttäisi Rocon teli seuraavaa:
- Akseliväli telissä 18,2mm
- Pyörän halkaisija 13mm

Olen nähnyt uskottavia Dr13-malleja jotka on rakennettu vielä pidemmillä akseliväleillä.
Menee täydestä kuin väärä raha, jos ei veturityyppiä tarkasti tunne.
Oman projektini tarkoitus on harjoittaa korinrakennustaitoja, joten alustan mittatarkkuus ei ole tämän projektin pääpointti.
Pyörien vaihto pienempiin kävi kyllä mielessä. Se on helppo operaatio.

Kyllä silti mittatarkalle Dr13:lle olisi kova tarve, joten Petri, jatkakaa kehitystyötä ja myykää minulle sitten pari sarjaa!
KLu
Konduktööri
Posts: 85
Joined: 07.12.2011 13:23

Re: Dr13 (H0)

Post by KLu »

Ei kenelläkään olisi suunnitelmia Dr13 -pikamallinnuskorin tuottamisesta; tänne yksi, kiitos :)

Alustaksi hommasin Liman CC 40100; siinä on varsin lyhyt kolmiakselinen teli. Moottoripuolta mietin hissukseen, parempia kuin alkuperäinen on paljon. Sb-modellbaulta saattaisi saada unelmanpehmeästi käyvän Faulhaber-moottoroinnin mutta ns. katsoo nyt.


K.L.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Re: Dr13 (H0)

Post by JuhaTelimaa »

Kai se olisi tehtävä kun niin moni on sitä kysellyt. Katsotaan jos joulun välipäivinä olisi aikaa mallinnukselle..

Juha
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Dr13 (H0)

Post by Samuelsson »

ASIAA!!!

Sanotaanko nyt että tämä tieto on jo sinällään melkoinen joululahja!
Vielä kun malttaisi odottaa...
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Dr13, W-malli.

Post by ealab »

Jouseta.jpg
Mallin rakentaminen aloitettu 2005 ja saatu valmiiksi 2008. On ana/digivehjes, led-valot. Kulkee yhä, moitteetta. Telikuvassa näkyy rattaisiin delriinista tehdyt keskiöt, joilla sai heitot poistettua. Akselit tehty laakerineuloista 21,5 x 2mm, vähän lyhentäen. Kaikki pyörät virroittavat. Hyvää, karkaistua, kiillotettua akselimateriaalia löytyy myös kuvanauhureiden nauhaohjaimista, C-kasettidekkien akseleista. Tämä veturi on alunperinkin suunniteltu 2-moottoriseksi. Ne ovat alkuperäiset. Kaikki nuo pienet ruuvit ovat entisistä CD/DVD-asemista, koneistoista purettuja. Jousituksen tarkoitus on pitää pyörät ainakin jousipaineella kiskon pinnassa. Parantaa hieman myös virroitusta ja vetokykyä. Valetut lisäpainot myös kompensoivat moottori-vauhtipyörän aiheuttamaa telin takapainoa. Ps.Tässäkin mallissa maalaus meni kerran uusiksi, rajausongelmien takia. Bilteman maalinpoistoaine toimii, nähty myöhemmissä kohteissa.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 22.03.2016 07:31, edited 12 times in total.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Dr13, W-malli.

Post by Samuelsson »

Onhan upean näköinen. Hienosti rakennettu ja maalattu, kyllä kelpaisi itsellekin.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Dr13, W-malli.

Post by ealab »

Veturin huollon yhteydessä piti korjata yksi pimeä ajovalo, valkoinen. Se kuvan mukaisella systeemillä. Huomattu myös, että kuluneet virroitukset pitää uusia. Se on "herkkupaikka", ahtauden takia. Tässä olisi Split-virroitus hyvä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.