Lima BR80

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
Jimi
Lämmittäjä
Posts: 160
Joined: 05.12.2007 15:10

Lima BR80

Post by Jimi »

Tervehdys, pitkästä aikaa kirjoittelen tänne foorumille.

Ostin kirpputorilta Liman BR80-veturin viime vuonna. Malli oli aloituspakkauksissa käytetty ns. tavarataloversio, jossa oli yksinkertainen kankikoneisto ja pelkät puskinvarret. Laitoin kankikoneiston toisen Lima BR80-veturin osista, jotka minulla oli ylimääräisenä. Puskinvarsiin piti porata reiät puskimille. Tein puskimet nupinauloista, joita tarvitsi vähän lyhentää ja viilata, jotta menisivät nätisti reikäänsä. Pihdeillä hivuttamalla "naulapuskimet" asettuivat helposti. Lopputulos on siisti. Vielä tarvitsisi maalata nuo portaat ja muita rakenteita korin alaosasta, niin sitten tämä pelkistetty versio olisi jo aika lähellä sitä juhlavampaa Liman BR80-mallia. Ajovaloille tarvitaan vielä kirkkaat muoviset valonjohtimet ja lamppu. Lampunkannan teline löytyy veturin rakenteista.

Veturissa oli yksinkertainen kytkin takapäässä. Siirsin sen etupäähän ja taakse laitoin Pikon varaosista lenkkikytkimen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jimi on 17.12.2017 13:30, edited 1 time in total.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Lima BR80

Post by ealab »

Ps. Jos kaipaa tähän uutta, ehkä parempaakin nmoottoria, niin CD-asemasta ns. pannukakkumoottori on oivallinen. kunhan moottori on sellainen , jossa käyttöjännitteeksi on merkitty >9,6V, tai tyhjäkäyntivirta 12V:lla >50-60mA. Näin olen ( yli 10V sitten)yhteen LIMA-veturiin tehnyt, kulku parani oleellisesti. Lisäksi moottorin ottama virta on niin pieni, ettei polta, likaa pyöriä niin paljon.