Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 05.03.2016 00:03

Elo-t-vaunuissa luukkujen keltamustat huomioraidat tuottavat pientä lisähaastetta siirtokuvien asetteluun: Siirtokuvaraitojen parhaan asettumisen varmistamiseksi päädyin käyttämään irtonaisia raitanauhoja, jotka asetellaan paikalleen yksi kerrallaan. Raita-arkissa on mukana malli, joka selventää miten arkin sisältämät irtoraidat tulee koota mallin pintaan. Alapuolen kuvasarja esittää, miten olen koonnut luukkukuviot omiin Elo-t-vaunuihini.

Rakennussarjojeni mukana on toimitettu ylimäärin irtoraitoja siltä varalta, että raitojen kiinnitys ei onnistu ensimmäisellä yrittämällä. Siirtokuvapehmentimen käyttö on (lähes) välttämätöntä, jotta ohuet raidat kiinnittyvät tukevasti luukkujen pintoihin.
Elo-t-vaunujen luukkujen huomioraitojen kokoaminen.JPG
Elo-t-vaunujen luukkujen huomioraitojen kokoaminen.JPG (120.56 KiB) Katsottu 2424 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.03.2016 20:17

On toinenkin tapa. Siirtokuva "pohjapahvineen" nostetaan paljusta paikkaansa, siirtokuvaa liu´utetaan sen verran, että voidaan "pahvi" vetää alta pois. Ei ole s-kuvan muodoista ja koosta niin kiinni.Tässä voisi siirtokuvaan jäädä vähän liimaa. Muu käsittely samaa. Jotkut siirtokuvat ovat herkkiä pehmentimen liialle käytölle. Mikä on liikaa?

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Siirtokuvien kiinnitys - parempi työmenetelmä

Viesti Kirjoittaja LOK » 07.03.2016 22:48

PÄIVITYS 30.5.2016:
Testasin Ealabin neuvomaa siirtokuvien kiinnitystekniikkaa käytännössä (kuvasarja alla) ja voin sanoa, että paluuta vanhaan "siirtokuvien uittotekniikkaani" ei enää ole: Ealabin tekniikassa siirtokuvia ei tarvitse "kalastaa" vesiastiasta eivätkä kuvat pääse laskostumaan siirtelyn aikana. Nämä seikat nousivat arvoon arvaamattomaan, kun kiinnittelin 1 x 2 mm:n kokoisia siirtokuvia mm. H0-Kbp-tavaravaunujeni sekä N-mittakaavan tavaravaunujeni kylkiin. Lisäksi siirtokuvat tarrautuvat Ealabin tekniikalla paljon tukevammin pienoismallien pintoihin, koska vesiastiakäsittelyn puuttumisen johdosta siirtokuvien liimaa ei liukene hukkaan. Erinomainen mallailua helpottava tekniikka!

Suuret kiitokset neuvosi jakamisesta Ealab! :D
Ealabin siirtokuvatekniikka.jpg
Helpompi ja parempi siirtokuvien kiinnitystapa: Siirtokuvapehmennintä sivellään mallin pintaan (1), jonka jälkeen leikattu siirtokuva pudotetaan taustapahveineen pehmennintipan päälle. Siirtokuva liu'utetaan pahvin päältä paikalleen siveltimen ja pinsettien avulla (2). Pehmennin imeytetään varovasti talouspaperiin (3), jonka jälkeen kuva painellaan tukevasti paikalleen esim. siveltimen kärjellä.
Ealabin siirtokuvatekniikka.jpg (38.75 KiB) Katsottu 1557 kertaa
Ealab (6.3.2016) kirjoitti:Jotkut siirtokuvat ovat herkkiä pehmentimen liialle käytölle. Mikä on liikaa?
Rakennussarjojeni siirtokuvat kestävät siirtokuvapehmennintä pitkäkestoisia aikoja: kuvat eivät ole pehmenneet muodottomiksi eivätkä värit ole vahingoittuneet käsittelystä.

(Aihetta sivuten: Siirtokuvapehmennin vaikuttaisi hajun perusteella olevan vain etikan ja veden seosta: laimennussuhdetta en tosin tiedä. Voisi joskus kokeilla tavallista väkiviinaetiikkaa siirtokuvien pehmennykseen. :idea: )
Viimeksi muokannut LOK, 30.05.2016 16:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 14.03.2016 00:00

Ohessa pari havainnollistavaa kuvaa, miten siirtokuvien tulisi sijaita Elo-t-vaunujen kyljissä: Vaunun tyypin ja numeron ilmoittava merkintä sijaitsee jarrupäämerkin puoleisella kyljellä kaukana vaunun kylkiluukusta. Jarrupäämerkittömällä kyljellä kyseinen merkintä sijaitsee paljon lähempänä luukkua. Muut merkinnät sijaitsevat samoissa paikoissa. Selvitin tätä asiaa useiden kuvalähteiden avulla, jotta sain asiasta varmuuden. Elo-t-vaunujen päätynumeroiden sijainnit selviävät tämän viestiketjun aloitusviestistä.

Lataamani kuvat selventävät samalla, miten Elo-t-vaunun astinlaudat tulee maalata ja kiinnittää runkoon: Kolme astinlautaa maalataan harmaaksi. Pintamaalauksessa olen käyttänyt Mastonin pohjamaalia numero 518. Yksi astinlauta pintamaalataan rungon pintamaalauksessa käytetyllä maalilla (ns jarruttajan astin). Jarruttajan astimen reunoihin maalataan keltainen huomioväri käyttäen muiden jarrupäämerkkien maalauksessa käytettyä maalia. Astinlaudat maalataan sekä mattalakataan irtonaisina osina ja liimataan rungossa oleviin poteroihinsa aivan kokoonpanon loppuvaiheessa.
Elo-t-vaunun litteroiden sijainti jarrupäämerkin puoleisella kyljellä.JPG
Elo-t-vaunun litteroiden sijainti jarrupäämerkin puoleisella kyljellä.JPG (96.08 KiB) Katsottu 2287 kertaa
Elo-t-vaunun  litteroiden sijainti jarrumerkittömällä kyljellä.JPG
Elo-t-vaunun litteroiden sijainti jarrumerkittömällä kyljellä.JPG (99.84 KiB) Katsottu 2287 kertaa
Obrk-vaunujen kylkilitteroiden paikat selviävät tämän viestiketjun aloitusviestistä. Päätyjen numerosarjat kiinnitetään Obrk-vaunuissa alapuolen kuvan osoittamiin kohtiin. Obrk-vaunuissa astinlaudat (2 kpl) ovat lähtökohtaisesti vaunurungon värisiä (Poikkeuksia tosin löytyy reippaasti: Vaunut.orgista voi tarkistaa ulkonäön). Jarruttajan astimeen maalataan Elo-t-vaunujen tavoin keltainen huomiomerkintä. Myös Obrk-vaunuissa astinlaudat kiinnitetään runkoon vasta kokoonpanon loppuvaiheessa.
Obrk-rungon päätylittera kiinnitettynä.JPG
Obrk-rungon päätylittera kiinnitettynä.JPG (57.25 KiB) Katsottu 2287 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 12.04.2016 23:26

Siirtokuvien kuivuttua (vähintään vuorokauden kuivaus) olen lakannut vaunurungot Mastonin himmeällä spraymattalakalla numero 331. Vaunurunkojen lakkauksen olen suorittanut samalla periaatteella kuin vaunurunkojen pintamaalauksen: Lakkaan ensin ylösalaisin olevan vaunurungon alapinnat, kyljet ja päädyt. Viikon kuivumisen jälkeen käännän vaunurungon oikeinpäin maalausalustalle ja lakkaan vaunun kuormatilan sekä kyljet ja päädyt toistamiseen.

Lakkaan telit/astinlaudat, painesäiliöt, jarruvivut ja alaotekahvat kauttaaltaan yhdellä lakkauskerralla: Tuen pikkuosat aaltopahvin palaan sellaisista kohdista, jotka jäävät lopullisessa pienoismallissa näkymättömiin liimaussaumoihin. Telit/pyöränkannattimet voi tukea tulitikun välityksellä ruuvinrei'istään esim. juotostelineeseen lakkauksen ajaksi, jolloin osaa voi pyörittää lakkauksen aikana. Lakkauksen jälkeen Elo-t- ja Obrk-rakennussarjojen tulisi näyttää alapuolen kuvien mukaisilta.
Obrk-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG
Obrk-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG (60.84 KiB) Katsottu 2056 kertaa
Elo-t-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG
Elo-t-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG (60.53 KiB) Katsottu 2056 kertaa

Lakkauksen jälkeen liimaan painesäiliöt, alaotekahvat sekä astimet paikalleen (kuva alla). Tavallinen Erikeeper sopii pikkuosien liimaukseen, mutta suosin tässä tapauksessa nopeammin kuivuvaa ja lähes väritömäksi kovettuvaa Micro Kristal Clear -liimaa. Pikkuosien poteroita saattaa joutua avartamaan neulan avulla, mikäli niihin on päässyt liiaksi maalia ja/tai lakkaa. Astimien varsien kiinnityspisteistä voi tarvittaessa varovasti viistää ylimääräistä lakka- ja maalipintaa pois askarteluveitsellä ja/tai hiomapaperilla, mikäli astimet eivät tahdo lakattuina istua poteroihinsa. Vaunujen jarruvivut liimaan paikoilleen vasta Symoba-mekanismien ja kytkinlenkkien kiinnityksen yhteydessä. Telit/pyöränkannattimet ruuvataan tässä välissä paikalleen.
Obrk-vaunun  painesäiliöiden, astimien ja alaotekahvojen liimaus.JPG
Obrk-vaunun painesäiliöiden, astimien ja alaotekahvojen liimaus.JPG (199.2 KiB) Katsottu 2056 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 17.04.2016 19:50

Symoba-lähikytkinmekanismien asentamisen teen seuraavasti: Kiinnitän NEM-tuppelot löyhästi Symoba-mekanismeihin, työnnän NEM-kytkimet tuppeloihin ja teippaan kokonaisuudet kaksipuolisella teipillä väliaikaisesti vaunujen pohjiin. Lähikytkinmekanismien varsia pitää lyhentää ennen koeajoa noin 1-2 millimetriä, jotta varret eivät osuisi koeajon aikana ratapölkkyihin ja vaihteisiin.

Rakennan koeajoradalle jyrkkiä kaarteita ja S-kaarteita, joista haluan vaunujeni kulkevan osana junaa. Lisäksi valikoin koeajorunkoon pisimpiä pienoismallivaunujani, joiden kanssa haluan vaunujeni olevan liikennöintikelpoisia (esim. alapuolen kuvan matkustajavaunu). Koeajossa on tärkeää sekä vetää että työntää junarunkoa kaarteiden yli, jotta toisiinsa kytkettyjen vaunujen puskimien väliin jäisi riittävästi turvamarginaalia. Siirtelen Symoba-mekanismeja testien perusteella sopiville etäisyyksille vaunujen päädyistä, jonka jälkeen liimaan mekanismit pysyvästi paikalleen Erikeeper-liimalla (kuva alla). Liimauksen ajaksi Elo-t-vaunuista kannattaa ruuvata pyöränkannattimet pois paikoiltaan.
Koeajoa tyypillisessä vaihteen tuottamassa S-kaarteessa.JPG
Koeajoa tyypillisessä vaihteen tuottamassa S-kaarteessa.JPG (81.36 KiB) Katsottu 1985 kertaa
Symoba-lähikytkinmekanismien liimaus paikoilleen.JPG
Symoba-lähikytkinmekanismien liimaus paikoilleen.JPG (79.52 KiB) Katsottu 1985 kertaa
Omissa Elo-t- ja Obrk-vaunuissani olen asentanut Symoba-mekanismit siten, että vaunujeni minimikaarresäteeksi tulee 356,5 mm (Fleischmann R1). Tätä jyrkemmistä kaarteista vaununi eivät kulje. Obrk-vaunuilla esiintyy tämän lisäksi rajoitteita laajoissa S-kaarteissa* jarrupään alaotekahvojen johdosta. Laajoissa S-kaarteissa kaarteen ja vastakaarteen säteiden on oltava vähintään 420 mm (Fleischmann R2), jotta Obrk-vaunut kulkisivat turvallisesti S-kaarteiden läpi osana junaa.

*S-kaarre = Kaarteen ja vastakaarteen välissä ei ole lainkaan suoraa rataosuutta.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 17.04.2016 23:27

NEM-tuppelot liimataan NEM-standardin mukaiselle korkeudelle kiskonharjasta. Tuppeloiden liimaukseen olen käyttänyt Micro Kristal Klear -liimaa. NEM-tuppeloiden korkeuden tarkistuksessa olen hyödyntänyt Symoba-kytkintulkkia: Kytkintulkin päässä oleva ohut muovitappi sujahtaa vastustelematta lähestyvän vaunun NEM-tuppeloon, kun tuppelo sijaitsee oikealla korkeudella kiskonharjasta (kuva alla). NEM-tuppelon liimauksessa ja korkeuden säädössä on oltava ripeä, jotta tuppelo ei jämähtäisi väärään korkeuteen. Kytkintulkin ansiosta vaununi kytkeytyvät ongelmitta kaikkeen NEM-kytkinstandardia noudattavaan H0-kiskokalustoon. NEM-kytkinstandardeista voi lukea lisää oheisen englanninkielisen linkin takaa: http://www.doubleogauge.com/standards/couplings.htm
NEM-tuppelon korkeuden tarkistus kytkintulkin avulla.JPG
NEM-tuppelon korkeuden tarkistus kytkintulkin avulla.JPG (43.08 KiB) Katsottu 1968 kertaa
NEM-tuppelon liimauksen jälkeen lähikytkinmekanismin ylimääräinen varsi katkaistaan tuppelon tyvestä. Olen itse käyttänyt varren katkaisuun pienen rautasahan terää (kuva alla). Telit/pyöränkannattimet kannattaa ruuvata toimenpiteen ajaksi pois paikoiltaan.
Lähikytkinmekanismin varren katkaisu.JPG
Lähikytkinmekanismin varren katkaisu.JPG (26.21 KiB) Katsottu 1968 kertaa
Liimaan vaunujen jarruvivut jarrupäätyihin Micro Kristal Clear -liimalla, jonka jälkeen "rasvaan" puskinlevyt taiteilijatarvikeliikkeestä saatavalla mustalla akryylivärillä. Töpötän akryyliväriä varovasti puskinlevyjen pintaan pumpulipuikolla, jolloin saan luotua puskinrasvalle ominaista pintatekstuuria (katso alapuolen kuvat). Tuore akryyliväri lähtee lakkapinnoista irti talouspaperin palalla pyyhkimällä, mikäli "rasvaa" pääsee leviämään väärille alueille mallia. Puskimien rasvauksen jälkeen tavaravaunujen pienoismallit ovat valmiita.
Puskinlevyjen viimeistely mustalla akryylivärillä.JPG
Puskinlevyjen viimeistely mustalla akryylivärillä.JPG (71.14 KiB) Katsottu 1968 kertaa
Valmiita Elo-t- ja Obrk-vaunuja.JPG
Valmiita Elo-t- ja Obrk-vaunuja.JPG (98.29 KiB) Katsottu 1968 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja ealab » 18.04.2016 08:29

Jees! Olennaista on tuppilon etureunan etäisyys puskinpalkista. Riippuu kaarresäteistä ja vaunun pituudesta ja käytetäänkö lähikytkinkoplinkeja. Niitä käytän. Vaikuttaa juuri kaarreajoon. Lyhennän tuppilovartta piittareilla katkaisten vaunu suuntaisesti. Hiukan voi viistää särmiä, vaunun suuntaisesti fiilaamalla. Jotta tuppilo menisi helpommin. Kyllä pysyy, koplingin kera. Näin voi tarvittaessa vaihtaa koplinkityyppiä. Joissakin, omissa, muissa vaunuissa tuppilon pää saa tulla jopa >millin edemmäs puskinpalkista. Tällä vältän puskinlautasten sekoilut.

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 19.04.2016 22:28

Kiitos lähikytkimien asentamiseen liittyvistä kommenteistasi ealab.

Ealabin Vanha Gg -postauksessa (http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php ... 1124#p8226) on hyvä kuva Profi-kytkimellä ja lähikytkimellä varustetuista Symoba-mekanismeista (lyhyellä NEM-tuppelolla). Kuvan esittelemä lähikytkinmekanismin ruuvikiinnitys on kätevä: mekanismi on helppo poistaa, jos mekanismi vahingoittuu tai kytkimen haluaa myöhemmin vaihtaa äärirealistiseen ruuvikytkimen jäljitelmään.

Rakennussarjojeni mukana on toimitettu sekä lyhyt että pitkä NEM-kytkintuppelopari, sillä harrastajakunnassa on sekä lyhyen että pitkän tuppelon kannattajia. Suuri Snadi -tapahtumassa eräs veteraaniharrastaja osasi kertoa, ettei lyhyeen NEM-tuppeloon ole yhtä helppoa vaihtaa kytkintä: mekanismin varsi tulee lyhyessä tuppelossa haitallisen lähelle NEM-kytkimen hauenpyrstöä. Lyhyttä NEM-tuppeloa kannattaa kuulemma hieman viilailla ennen asennusta, että kytkimen vaihtaminen jälkikäteen olisi helpompaa. Taitaa olla tuttu neuvo. :wink:

Olen itse tyytynyt ainakin tässä vaiheessa Rocon NEM-lenkkikytkimiin, sillä ne toimivat luotettavasti jyrkkiä kaarteita sisältävillä pienoisrautateillä. Lisäksi ne muistuttavat toimintaperiaatteeltaan etäisesti suomalaisten vaunujen ruuvikytkimiä. Fleischmannin Profi-kytkintä olen kaavaillut pienoisrautateilläni SA3-automaattikytkimen jäljittelijäksi, sillä Profi-kytkimet ovat edullisia, luotettavia sekä toimintatavaltaan ja ulkonäöltään hieman SA3-kytkimen oloisia. (Rocolla on myynnissä esikuvanmukaisia automaattikytkimen H0-jäljitelmiä (NEM), mutta niistä uupuu kytkennän purkamismahdollisuus.)

EDIT: oikoluettu.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat - Epilogi

Viesti Kirjoittaja LOK » 28.04.2016 23:29

Hyödynnän Elo-t- ja Obrk-vaunujeni säilytyksessä käytettyjä postipaketteja (vertaa Jaahen versioon: viewtopic.php?f=6&t=1502#p9993). Askartelen aaltopahvista vaunujen kuormatilaan istuvan suorakulmion, jonka teippaan pakkausteipillä postipaketin pohjaan. Ylösalaisin asetetut Elo-t- ja Obrk-vaunut istuvat tukevasti aaltopahvirakenteen päällä: rungot eivät pääse liikkumaan kovassakaan käsittelyssä, minkä lisäksi pehmeä aaltopahvi ei naarmuta koreja. Vaunujen paikallaan pysyminen on varmistettu vaunurunkojen yli taitelluilla aaltopahvisuikaleilla. Suikaleet on kiinnitetty yhdestä päädystä pysyvästi postipaketin pohjaan pakkausteipillä. Toisesta päädystä suikaleet ovat kiinni maalarinteipillä, jotta vaunut saadaan helposti pois laatikosta. Maalarinteippi irtoaa siististi pakkausteipillä pinnoitetusta postipaketin pohjasta.
Postipaketista muokattu vaunujen säilytyslaatikko.JPG
Postipaketista muokattu vaunujen säilytyslaatikko.JPG (59.21 KiB) Katsottu 1774 kertaa
Elo-t- ja Obrk-vaunujeni kimppatilaus sujui hyvin, ja harrastajatovereilta on tullut sähköpostitse positiivista palautetta vaununrakennusarjoistani. Kiitos palautteestanne! :) Minulta on jo udeltu uuden kimppatilauksen järjestämistä sekä kyselty uusia vaununrakennussarjoja. Olen palautteenne johdosta päättänyt toteuttaa vaununrakennussarjoistani uuden kimppatilauksen tulevien Pienoisjunatreffien yhteydessä. Tuon samalla kimppatilattavaksi uuden modernia aikakautta edustavan H0-rakennussarjani. Kirjoittelen aiheesta lähiaikoina tarkemmin Muut Piensarjat -osion alle (http://www.veturitalli.fi/viewforum.php?f=32).

Toivottavasti Elo-t- ja Obrk-vaunujeni rakennussarjat ovat inspiroineet foorumin lukijoita kokeilemaan Suomi-kaluston kotirakentamista "täysin tyhjästä". Pienoisrautatievaunujen osia on nykyisin helppoa ja sangen edullista tuottaa Suomessa 3D-tulostamalla, minkä lisäksi rakentamisen kannalta tärkeitä pyöräkertoja, kytkimiä, uushopealankoja sekä kiinnitystarvikkeita saa hankittua suomalaisilta kauppiailta. Puskimia, telejä ym. pikkuosia löytyy myös valmiina irtotavarana, mikäli kaikkea ei halua tehdä alusta alkaen itse. 3D-mallinnuksessa pääsee erinomaisesti liikenteeseen internetistä löytyvillä ilmaisilla mallinnusohjelmilla. Omat pienoismallini olen suunnitellut FreeCAD-ohjelmistolla, jonka ominaisuudet riittävät jopa Dm9-porkkanajunan mallintamiseen. Esikuvien mittakaavapiirroksia saa puolestaan ostettua museoilta ja pienoisrautatiekerhoilta. Loppu onkin sitten vain kiinni omasta uskalluksesta ja asenteesta - Eihän se ole muuta kuin tehdä! 8)

-LOK
LOK
lakivija[at]hotmail.com

Jaahe
Ratavartija
Viestit: 31
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja Jaahe » 29.04.2016 07:13

Hyvä ratkaisu tuo kyllä. Kuljetuslaatikossa pienoismallin "hölskyminen" on varmasti maalipinnan ja pienien detaljien pahin vihollinen ja yleensä tämän "hölskymisen" estäminen on vaikein asia ratkaista itse tehdyissä kuljetuslaatikoissa. Hyvä idea tuo vaunujen tukeminen lavan sisäpuolelta.

Itselläni kävi sinäänsä hyvä tuuri, että kun muovilaatikon pohjalle laittoi aaltopahvin, niin korkeus olis siinä mielessä sopiva että kansi "kiristää" vaunun aaltopahvia vasten. Olen valmistanut vaunujeni kyljissä olevat pressukahvat 0,5mm messinkilangasta ja ne ovat uloimmat osat. Kansi ottaa siis hyvin pieneltä alalta messinlankoihin kiinni ja näin kiristää vaunun paikoilleen ilman kosketusta maalipintojen kanssa.

Loistava työsi näiden vaunujen suhteen varmasti inspiroi monia ja poistaa (minunkin) epäluuloja 3D-tulostamisen soveltuvuuteen tämän kokoluokan pienoismalleihin. 3D-tulostamisen hinta/laatu-suhteen parantuessa lähitulevaisuudessa lisää varmasti mahdollisuuksia tuottaa laadukasta suomikalustoa maailmalle.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja ealab » 29.04.2016 08:07

Symoban lyhytkin tuppilo kyllä pelaa*. Koplingin pyrstö pikemminkin estää tuppilon putoamista. Tuppilon laitto koplinkeineen käy, kun katkaisun jälkeen tuppilovartta vähän fiilailee hieman (n.45ast.)viistoksi, vaunun suuntaisesti. Se ikäänkuin kiilaa haarapyrstön tuppiloineen, ja helpottaa asennusta. Muutoin saattaa tuppilo jäädä löysäksi, jos ei sitten liimaile, kertakäyttösysteemisesti. *Useissa vaunuissani olen Symoban "kehtoa" siirtänyt edemmäs, jopa >1mm, jotta vaunujen puskimet ratani kaarteissa eivät sekoaisi. Etäisyydet kuitenkin minimoiden, siksi lyhyt tuppilo. Vaikka hienoa olisi puskintuntuma, kuten pitäisi. Jotkin, kuten Rocon pitkät matkustavaunut kulkevat lähikytkinmekanismeineen niin, ok. Ovat jopa niin liki, että hyvä kun koplinkit nappaavat kiinni. Kyse ehkä geometriasta. Profia olen alkanut käyttää, kun Rocon pitkä (40270)ei tykkää pitempiaikaisesta päistämisestä, laatikossa.


ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja ealab » 29.04.2016 15:38

Vielä yksi toosavaihtoehto. Materiaali myös ohuempaa pakkauspahvia (vastaavaa punaviinin ystävät löytävät helposti hanapakkauksista. On siis kaikenkaikkiaan hyödyllistä:) ). Lyhyempiin vaunuihin. Tässä toosassa ei vielä puskintyynyjä. Ne voi tehdä umpisolutelttapatjasta. Näiden nurkkapehmusteiden päälle voi liimata* kangassuikaleen. Se helpottanee muovin ohella luistoa toosaan:). Liimapistoolilla koko homma. Mitta "n" riippuu vaunun korkeudesta ja pehmusteen paksuudesta, 65mm voisi olla hyvä. Pehmustetta myös pyörien alla.
Liitteet
Vaunutoosaa.jpg
Vaunutoosaa.jpg (338.29 KiB) Katsottu 1703 kertaa
H0-paketti.jpg
H0-paketti.jpg (62.33 KiB) Katsottu 1712 kertaa

Vastaa Viestiin