Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 20.10.2015 22:16

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HUOM! Tässä viestiketjussa mahdollisesti esiintyvät rakennussarjojen hintatiedot, toimitusajat sekä kauppa- ja sopimusehdot ovat vanhentuneita. Elo-t- ja Obrk-rakennussarjojeni ajantasaiset saatavuus- ja hintatiedot sekä toimitusehdot voi tarkastaa foorumin Muut piensarjat -osiosta.

-LOK

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tervehdys foorumilaiset!

Olen reilun vuoden verran kehitellyt helposti koottavia Elo-t- ja Obrk-vaunujen rakennussarjoja. Idea lähti alkujaan liikkeelle omasta tarpeesta saada 1990-, 2000- ja 2010-luvuille sopivaa Suomi-kalustoa kotiradalleni.

Kevään Pienoisjunatreffeillä minulta kyseltiin, että voisinko tehdä H0-vaunujeni rakennussarjoja myös muiden saataville. Lähdin siis jatkojalostamaan rakennussarjojani pienen harrastajaporukan kanssa entistä paremmiksi. Pitkä kehitys- ja testaustyö on nyt saatu loppuun, ja rakennussarjat ovat valmiita tuotantoon. Tuotantoversiot sekä vaunujen viimeistellyt prototyypit olivat vastikään esillä Suuri Snadi-tapahtumassa. Alla kuvia viimeistellyistä vaunuistani. Laitan lähipäivinä kuvia kokoonpanovaiheista nähtäville.

Elo-t-romuvaunu koottuna (H0).jpg
Elo-t-romuvaunu koottuna (H0).jpg (74.06 KiB) Katsottu 1128 kertaa

Obrk-romuvaunu koottuna (H0).jpg
Obrk-romuvaunu koottuna (H0).jpg (49.15 KiB) Katsottu 1128 kertaa

Rakennussarjat perustuvat 3D-tulostukseen, mikä mahdollistaa joustavan tuotantomäärän. Tulostuslaatu on hyvä: osista saa sileitä kahdella spraypohjamaalikerroksella sekä kevyellä välihionnalla. Tulostusmateriaali on mekaanisesti kestävää ja sitkeää nailonia. Materiaali kestää erinomaisesti useimpia maalien liuottimia sekä maalinpoistoaineita ja se säilyttää mekaaniset ominaisuutensa -40... +80 celsiusasteen lämpötilavälillä.

Rakennussarjat sisältävät kaikki vaunun kokoamiseen tarvittavat osat märkäsiirtokuvia myöten. Vaunujen kokoaminen ei vaadi poraamista, kolvaamista tai erikoistyökaluja. Puskimille, astinlaudoille, painesäiliöille, otekahvoille, ruuveille jne. on valmiit reiät ja ohjainpoterot, joihin osat sujahtavat. Pikkuosien kiinnitys tapahtuu Mikro Kristal Clear- tai Erikeeper-liimalla. Pyöränkannattimet/telit kiinnittyvät runkoon ruuveilla. Otekahvat taivutetaan sarjan mukana tulevasta 0,3 mm:n uushopealangasta.

Pyöräkerrat ujutetaan paikoilleen taittamalla teliä/pyöränkannatinta kevyesti, minkä ansiosta pyöräkerrat ovat helposti jälkikäteen vaihdettavissa. Laakeripesät on mitoitettu Rocon akseleille. Rakennussarjojen mukana tulevat 0,6 mm:n laipalla varustetut DC-pyöräkerrat.

Elo-t-rakennussarjojen mukana toimitetaan siirtokuvat neljän eri numerolla varustetun vaunuyksilön rakentamiseksi. Obrk-rakennussarjojen mukana siirtokuvia toimitetaan viiden eri numerolla varustetun yksilön rakentamiseksi.

Vaunujen kytkentä tapahtuu sarjojen mukana toimitettavin Symoba-lähikytkinmekanismein. Symoboille on varattu vaunun pohjaan liimaustilaa siten, että vaunut saa halutessaan kulkemaan jopa 356,5 mm:n minimikaarresäteistä (Fleischmann R1-kaarteet). Rakennussarjojen kytkimeksi voi valita tilauksen yhteydessä Fleischmann Profi-kytkimen tai Rocon lenkkikytkimen.

Tuotan Elo-t-rakennussarjoja korkeintaan 40 kpl ja Obrk-rakennussarjoja maksimissaan 28 kpl. Vastaanotan rakennussarjoilleni ennakkotilauksia 30.11.2015 asti, jonka jälkeen valmistan rakennussarjoja kysyntää vastaavan määrän. Toimitan rakennussarjat tilaajille postipaketteina 11.1.2016 alkaen. Toimitukset Suomeen. Myyn sarjoja yksityishenkilönä.

Vastaan lähetyksen pysymisestä ehjänä aina siihen hetkeen, jolloin postipaketti luovutetaan vastaanottajalle.

Tiedusteluja ja tilauksia otan vastaan sähköpostiosoitteeni lakivija[at]hotmail[piste]com kautta. Vastaan kysymyksiin myös tässä keskusteluketjussa. Foorumilaiset voivat lisäksi lähettää minulle yksityisviestejä.

Ystävällisin terveisin,
LOK
Viimeksi muokannut LOK, 24.10.2017 22:27. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 22.10.2015 00:20

Ohessa kuvia ja lyhyitä selostuksia rakennussarjojeni kokoonpanovaiheista. Laitan lisää rakennusvaiheiden kuvia näkyville lähipäivinä.

Rakennussarjojen sisällöt on esitetty alla olevissa kuvissa. Sarjojen vaunurungot, telit/pyöränkannattimet, painesäiliöt, astinlaudat ja jarruvivut ovat 3D-tulosteita. Lisäksi Elo-t-vaunujen puskimet ovat 3D-tulosteita. Obrk-vaunujen puskimet ovat messinkiä. Vaunujen otekahvat taitellaan ja katkotaan kuvien uushopealangoista. Lankaa toimitetaan ylimäärin jokaista rakennussarjaa kohden, samoin siirtokuvia.
Elo-t-rakennussarjan osat.JPG
Elo-t-rakennussarjan osat.JPG (108.46 KiB) Katsottu 5476 kertaa
Obrk-rakennussarjan osat.JPG
Obrk-rakennussarjan osat.JPG (103.74 KiB) Katsottu 5476 kertaa
Rakennussarjojen osat sovitetaan paikoilleen. Pikkuosille varatuista rei'istä ja ohjainpoteroista kaavitaan 3D-tulostuksesta jäänyttä irtomateriaalia tarvittaessa pois esim. neulan avulla. Obrk-vaunujen teliruuvit liimataan tässä vaiheessa pysyvästi poteroihinsa Erikeeper-liimalla. Muita osia ei liimata paikalleen, sillä vaunujen maalaus- ja hiontavaiheet ovat helpompia suorittaa irto-osille. Vaunujen kulkuominaisuudet testataan koeajoradalla.
Elo-t (ylempi) ja Obrk (alempi) kokoonpanotestissä.JPG
Elo-t (ylempi) ja Obrk (alempi) kokoonpanotestissä.JPG (77.62 KiB) Katsottu 5476 kertaa
Elo-t koeajossa.JPG
Elo-t koeajossa.JPG (37.38 KiB) Katsottu 5476 kertaa
Obrk koeajossa.JPG
Obrk koeajossa.JPG (40.94 KiB) Katsottu 5476 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 22.10.2015 17:28

3D-tulosteosat pohjamaalataan paksuhkolla pohjamaalikerroksella. Telien ja pyöränkannattimien laakeripesät olen suojannut maalausvaiheiden ajaksi pienillä maskeerausteipin palasilla. Olen itse käyttänyt pohjamaalauksessa Mastonin mustaa spraypohjamaalia numero 520. Maalausvaiheet olen suorittanut kerrostaloasuntoni pihamaalla alapuolen kuvasarjan esittämässä maalauslaatikossa. Telit ja pyöränkannattimet voidaan tukea ruuviensa rei'istä maalaustelineeseen esim. tulitikkujen ja neulojen välityksellä. Halvasta juotostelineestä saa hyvän pyöritettävän maalaustelineen (näkyy maalauslaatikossa). Astinlaudat ja muut pikkuosat voidaan tukea aaltopahvin palaan maalauksen ajaksi.
Elo-t pohjamaalauksessa.jpg
Elo-t pohjamaalauksessa.jpg (161.16 KiB) Katsottu 5402 kertaa
Pohjamaalin kuivumisen jälkeen hioin vaunurunkoja vesihiomapapereilla karkeudet 600 ja 800. Keskityin hiomaan vaunurungoista päädyt, korien kuormatilat, kylkien pysty- ja vaakapalkkien etupinnat sekä runkojen pohjapalkit eli vain sellaiset alueet, joihin hiomapaperilla pääsi helposti käsiksi. Elo-t:n pyöränkannattimista hioin kevyesti jarrurakenteita ja Obrk:n teleistä sellaisia kohtia, joissa oli selviä rosoja havaittavissa. Hioin myös kevyesti astinlautoja, Elo-t:n puskimia sekä painesäiliöitä. Hiontavaiheiden jälkeen pohjamaalasin osat toistamiseen käyttäen kirkasta mustaa spraymaalia, joka paljastaa mahdolliset lisähiontaa kaipaavat alueet. Kirkkaan pohjamaalikerroksen jälkeen liimasin puskimet ja otetangot paikoilleen.
Puskimien ja otetankojen liimaus.JPG
Puskimien ja otetankojen liimaus.JPG (42.38 KiB) Katsottu 5431 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 22.10.2015 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 22.10.2015 18:22

Pintamaalasin osat mattapintaisilla spraymaaleilla. Jarruvivut, otekahvat sekä astinlautojen ja vaunukorien keltaiset huomiomerkinnät maalasin pensselillä käyttäen ohentamatonta Revellin emalimaalia numero 12. Jarrupäämerkin maalaussapluunat valmistin Tamiyan maskeerausteipistä.
Elo-t pintamaalauksessa.jpg
Elo-t pintamaalauksessa.jpg (75.12 KiB) Katsottu 5420 kertaa
Lakkasin korit Mastonin kirkaslakalla numero 332 ja asettelin märkäsiirtokuvat vaunukorien kylkiin siirtokuvapehmennintä käyttäen. Lopuksi spraylakkasin kaikki vaunujen osat Mastonin himmeällä lakalla numero 331.
Elo-t siirtokuvat saaneena.JPG
Elo-t siirtokuvat saaneena.JPG (48.85 KiB) Katsottu 5420 kertaa
Lakkauksen jälkeen liimasin vaunujen vielä asentamattomat alaotekahvat, astinlaudat sekä painesäiliöt paikoilleen ja kiinnitin telit/pyöränkannattimet runkoihin. Teippasin Symobat väliaikaisesti vaunujen pohjiin kaksipuolisella teipillä ja asetin kytkimet väliaikaisesti paikalleen Symobojen varsiin. Testasin vaunujani jyrkimmissä kotiradallani käytössä olevissa kaarteissa sekä S-kurveissa osana koeajojunaa. Siirsin Symoba-koneistot testien perusteella sopiville etäisyyksille vaunujen päädyistä. Liimasin Symobat paikoilleen ja asetin NEM-tuppelot standardin mukaiselle korkeudelle kiskonharjasta Symoba-kytkintulkin avulla. Tuppeloiden liimaus paikalleen ja ylimääräisen varren katkaisu Symoboista. Vaunut ovat tämän jälkeen valmiita.
Viimeksi muokannut LOK, 24.01.2016 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 11.11.2015 19:22

Harrastajakollega lähetti minulle kuvia Obrk/Elo-t-vaunustoni linja-ajosta Suuri Snadi-tapahtumassa. Laitetaan yksi kuva ajotapahtumasta myös tänne nähtäville. Kiitokset Turun Kiskoliikennekerho ry:n väelle, että pääsin "ulkoiluttamaan" vaunujani heidän kerhoradalle!
Kolmesta Obrk-vaunusta ja yhdestä Elo-t-vaunusta koostuva roikka lähdössä linjalle.jpg
Kolmesta Obrk-vaunusta ja yhdestä Elo-t-vaunusta koostuva roikka lähdössä linjalle.jpg (126.97 KiB) Katsottu 5143 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 24.01.2016 17:32

Kaikki Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat on nyt saatu toimitettua tilaajilleen. Kiitokset kaikille tilaajille, alihankintaketjulleni sekä projektissa avustaneille harrastajatovereille! Tulevissa pienoisrautatienäyttelyissä saattaa olla mahdollista bongata pitkiä romuraudan kokojunakuljetuksia. :)

Rakennussarjani menivät kaupaksi kokeneille pienoismallien rakentajille, joten paperiselle ja yksityiskohtaiselle kokoonpano-ohjeelle ei ilmennyt tarvetta. Kirjoitan kuitenkin tähän ketjuun täydennystä vaunujeni kokoonpanovaiheista, jotta esim. otetankojen taittelu sujuisi näppärämmin. Samalla pyrin tuomaan esille muutamia yksityiskohtia, jotka on hyvä huomioida ennen pohja- ja pintamaalausvaiheita.

Elo-t-vaunujen välillä on yksilöllisiä eroja, minkä vuoksi Elo-t-vaunun numerosarja kannattaa päättää jo ennen pohjamaalausvaiheen aloittamista. Erityisen tärkeää tämä on Elo-t-yksilön 140010-0 kohdalla: Kyseisessä yksilössä on kuvahavaintojen perusteella vain kaksi pystysuuntaista otetankoa ristikulmittain. Vaunurungosta pitää tässä tapauksessa kitata piiloon kaksi pystysuuntaisille otetangoille varattua reikää. Myös vaakasuuntaiset otetangot poikkeavat yksilössä 140010-0. Vaunut.org-sivuston kuvahaku on erinomainen paikka tarkastaa Elo-t-vaunujen yksityiskohtia. Linkki: http://vaunut.org/kuvat/?tag0=11|Elo-t|

Obrk-rakennussarjoista koottavissa yksilöissä ei ole yhtä näkyviä yksilökohtaisia eroja, joten litteran valitseminen ennakkoon ei ole yhtä tärkeää Obrk-vaunujen kohdalla. Myös Obrk-vaunujen yksilöllisiä eroja voi tutkia vaunut.org-sivuston avulla. Linkki: http://vaunut.org/kuvat/?tag0=11|Obrk|

Obrk-vaunujen K14-teleissä olevat reiät eivät 3D-tulostu täydellisen pyöreinä, minkä vuoksi telejä kannattaa kevyesti viilata ennen pohjamaalausta (kuva alla). Elo-t-vaunuissa ei ole viilaa kaipaavia kohteita: ylempänä viestiketjussa mainitut välihionnat pohja- ja pintamaalausvaiheiden välillä riittävät Elo-t-vaunuille. En ole käyttänyt hiomisessa vettä, sillä huokoinen nailonmateriaali voi imeä itseensä kosteutta ja pilata pohjamaalikerroksen (Omakohtaista kokemusta asiasta :( ).
K14-telien reikien viilaus pyöreiksi.JPG
K14-telien reikien viilaus pyöreiksi.JPG (46.15 KiB) Katsottu 4659 kertaa
Käyn seuraavassa esimerkissä läpi Elo-t-vaunujen otekahvojen ja alakahvojen rakentamisen käyttäen esimerkkinä Elo-t-yksilöä 140004-3. Ketjun aloitusviestissä on kuva samaisesta vaunusta loppuun asti koottuna pienoismallina.

Rakennussarjan mukana toimitetusta 0,3 mm:n uushopealangasta taitellaan alapuolen kuvan mukaiset osat. Työkaluiksi riittävät katkaisupihdit, leveäkärkiset pihdit sekä viivain. Pinsetit helpottavat pienten osien siirtelyä.
Elo-t-vaunun  kahvojen ja otetankojen mitat.jpg
Elo-t-vaunun kahvojen ja otetankojen mitat.jpg (43.42 KiB) Katsottu 4146 kertaa
Elo-t-vaunun otetankojen ja alakahvojen taittelu.JPG
Elo-t-vaunun otetankojen ja alakahvojen taittelu.JPG (17.47 KiB) Katsottu 4740 kertaa
Vaakasuuntaiset otetangot ja kulmatangot liimataan paikoilleen pohjamaalattuun vaunurunkoon. Pystysuuntaiset kulmatangot sujahtavat näppärästi 5 mm:n "jalkojensa" varassa vaunurungon kulmien reikiin. Omaa vaunuani koottaessa kulmatangot asettuivat paikoilleen niin "jämptisti", ettei niitä tarvinnut tukea liimauksen ajaksi.

Vaakasuuntainen otetanko on oikealla korkeudella vaunun yläreunasta, kun tangon ja vaunun lippamaisen yläreunan väliin jää 3 mm rakoa (havainnekuva alla). Vaakasuuntaiset otetangot tuetaan liimauksen ajaksi paikoilleen teippisuikaleilla. Otetankojen liimaukseen olen käyttänyt "Micro Kristal Klear"-liimaa.

Alakahvoja ei liimata tässä vaiheessa kiinni runkoon! Alakahvat maalataan irrallaan keltaiseksi, lakataan ja liimataan vaunurunkoon vasta aivan loppumetreillä kytkimien asennuksen yhteydessä (Ylempänä ketjussa on kuvia irrallaan maalatuista pikkuosista). Alakahvoille on valmiit reiät vaunurungon pohjassa, joten kapeampaa alakahvaa ei pitäisi olla mahdollista liimata väärään paikkaan.
Elo-t Otetankojen liimaus.jpg
Elo-t Otetankojen liimaus.jpg (36.61 KiB) Katsottu 4740 kertaa
Pohjamaalatut puskimet liimataan paikoilleen otetankojen liimauksen jälkeen. Liiman perusteellisen kuivumisen jälkeen vaunurunko on valmis pintamaalaukseen.
Viimeksi muokannut LOK, 14.03.2016 00:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 25.01.2016 21:23

Obrk-vaunun otetangot ja alakahvat ovat Elo-t-vaunuun verrattuna hivenen monimutkaisemmat taiteltavat: Jarruvivun alapuolinen kahva on kolmiulotteinen kappale, minkä vuoksi uushopealankaa joutuu taittelemaan reippaammin. Päätyjen otetangot ovat myös kolmiulotteiset, minkä lisäksi kumpikin otetankosysteemi joudutaan kokoamaan kahdesta erillisestä uushopealangan pätkästä.

Otetankojen uushopealangat voidaan yhdistää toisiinsa juottamalla ennen vaunun päätyihin liimaamista (Suosin itse tätä lähestymistapaa; Juottaminen ei ole vaikeaa, kun käytössä on lämpötilan säädöllä varustettu kolvi sekä tinajuoksutetta. Pari harjoituskertaa, niin tulee jo alapuolen kuvan mukaista jälkeä). Vaihtoehtoisesti otetankojen osat voidaan liimata toisiinsa kiinni, kun osia liimataan paikoilleen vaunun päätyihin. Otetankojen vaakasuuntaisen osan pitäisi kulkea noin 1,5 mm:n etäisyydellä vaunun yläosaa kiertävästä "lipasta". Otetangot tuetaan liimauksen ajaksi paikoilleen teippisuikaleilla. Ylempänä keskusteluketjua on havainnollistavia kuvia, miltä Obrk-vaunun otetankosysteemin pitäisi näyttää paikallaan.

PÄIVITYS: Lisäsin keskusteluketjuun "Juottamisesta aloitteleville mallinrakentajille" kuvasarjan, jossa kokoan Obrk-vaunujen otetankosysteemit juottamalla. Kuvasarja on kyseisen ketjun neljäs viesti. Linkki ketjuun: http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php ... 9716#p9716

Kuten Elo-t-vaunujen kohdalla, myös Obrk-vaunujen alakahvat maalataan ja lakataan irtonaisina osina! Alakahvat liimataan kiinni vaunurunkoon vasta kytkimien asentamisen yhteydessä.
Obrk-vaunun alakahvojen ja otetankojen taitteluohjeet.jpg
Obrk-vaunun alakahvojen ja otetankojen taitteluohjeet.jpg (49.33 KiB) Katsottu 4628 kertaa
Obrk-vaunun otetangot juotettuna.JPG
Obrk-vaunun otetangot juotettuna.JPG (24.16 KiB) Katsottu 4657 kertaa
Pohjamaalatut puskimet liimataan runkoon otetankojen kiinnityksen jälkeen. Liiman kuivuttua vaunurunko on valmis pintamaalaukseen.
Viimeksi muokannut LOK, 03.03.2016 16:29. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1075
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja ealab » 26.01.2016 08:53

Hyviä rakennusohjeita. Ps. Reikien pyöristys, avarrus, yleensäkin, onnistuu pyöröviiloilla (neula-, hiirenhäntäviiloilla, jne) myös viilaa vastapäivään kiertämällä. Pyöröviilan hakkuu, hakkuukierre on tyypillisesti "oikeakätistä". Lattaviiloissa hakkuut ovat vino- ja ristihakkuut. Näilläkin omat käyttötarkoituksensa. Varmaankin tuttua. :)
Viimeksi muokannut ealab, 06.02.2016 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 02.02.2016 20:01

Pintamaalaan vaunurunkoni aina kahdesti: Ensimmäisellä kerralla asetan vaunurungon ylösalaisin ja spraymaalaan vaunun alapinnat, kyljet sekä päädyt (kuva alla). Viikon kuivumisen jälkeen asetan vaunun oikeinpäin maalausalustalle ja maalaan vaunun yläpinnat (kuormatila) sekä toistamiseen vaunun kyljet ja päädyt. Näin ensimmäisellä maalauskerralla katveeseen jääneet päätyjen ja kylkien alueet saavat peittävän pintamaalikerroksen yllensä.
Elo-t-runko pintamaalattavana.JPG
Elo-t-runko pintamaalattavana.JPG (49.85 KiB) Katsottu 4475 kertaa
Olen itse käyttänyt pintamaalina Mastonin punaruskeaa spraypohjamaalia numero 519. Mastonin spraypohjamaali 519 on mattamaali, minkä johdosta vaunurunko täytyy kirkaslakata ennen siirtokuvien asettelua. Mastonin sävy on hieman vaaleampi kuin VR:n virallinen tavaravaunun ruskea (RAL 8012). Sävyero ei haittaa itseäni, sillä tavaravaunujen maalipinnat ovat todellisuudessa usein Auringon ja lian haalistamia. Vaunut.orgissa on hyvä kuva Elo-t-vaunujen luonnollisista sävyeroista. Linkki: http://vaunut.org/kuva/77889?tag0=11|Elo-t|

Elo-t- ja Obrk-vaunujen jarrupäämerkin mitat on esitetty alapuolen piirroksessa. Olen tehnyt jarrupäämerkin maalaussapluunan seuraavasti: Tulostan jarrupäämerkin paperille oikean kokoisena ja pinnoitan sapluunapaperin läpinäkyvällä teipillä. Tämän jälkeen teippaan paperisen jarrupäämerkin ympärille maskeerausteipin paloja (Käytän itse Tamiyan maskeerausteippiä). Irroitan valmiin sapluunan veitsellä alustasta ja poistan taustapaperin. Tuloksena on alapuolen kuvasarjan mukainen sapluunatarra.
Jarrupäämerkin mitat Elo-t- ja Obrk-vaunuille.jpg
Jarrupäämerkin mitat Elo-t- ja Obrk-vaunuille.jpg (16.39 KiB) Katsottu 4475 kertaa
Jarrupäämerkin sapluunan valmistus.JPG
Jarrupäämerkin sapluunan valmistus.JPG (53.57 KiB) Katsottu 4475 kertaa
Sapluunatarra kiinnitetään pintamaalattuun vaunurunkoon. Vaunurunkojen päädyt eivät ole Obrk- ja Elo-t-vaunuissa identtiset, joten sapluunan kiinnittämisessä tulee olla tarkkana! Jarrupäämerkin paikan voi varmistaa Elo-t- ja Obrk-vaunuissa alakahvojen rei'istä: jarrupäämerkin alla sijaitsevien alakahvojen reiät on aseteltu muiden alakahvojen reikiin nähden poikkeavasti. Vaunujen rakenteisiin syvällisesti perehtyneet henkilöt voivat vaihtoehtoisesti päätellä jarrupäämerkin sijainnin painesäiliöiden sijainneista. Lisäksi rakennussarjojeni Obrk-vaunuissa "jarrupään" tunnistaa siitä, että kyseisessä päädyssä ei ole ylimääräistä "väkästä" päädyn pystypalkissa (Jos joku tietää kyseisen "väkäsen" tarkoituksesta esikuvassa, niin tieto otetaan innolla vastaan). Päädyn "väkänen" erottuu hyvin seuraavassa vaunut.orgin kuvassa: http://vaunut.org/kuva/80692?tag0=11|Obrk|

Alapuolen kuvasarjassa maalaan jarrupäämerkin yhteydessä myös jarruvivun puoleisen otetangon keltaiseksi. Ainakin Obrk-vaunuissa otetankoja on huomiomaalattu hieman toisistaan poikkeavilla tavoilla, joten esikuvan yksilöön kannattaa tutustua huolella ennen otetankojen maskeerausta. Olen itse käyttänyt jarrupäämerkin ja otetankojen maalaukseen sivellintä ja ohentamatonta Revellin emalimaalia numero 12.
Jarrupäämerkintöjen maalaaminen Obrk-vaunuun.JPG
Jarrupäämerkintöjen maalaaminen Obrk-vaunuun.JPG (83.5 KiB) Katsottu 4466 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 04.03.2016 23:07

Vaunurunkojeni kirkaslakkauksen (kiiltävä Maston 332) jälkeen kiinnitän siirtokuvat paikalleen. Rakennussarjojeni siirtokuvat ovat välittömästi käyttövalmiita: siirtokuva-arkkejani ei tarvitse erikseen pinnoittaa millään lakka- tai suoja-ainekerroksilla. Siirtokuvien kiinnityksessä käytän apuna Micro Set -siirtokuvapehmennintä, joka ehkäisee hopeoivien ilmataskujen muodostumista siirtokuvien ja lakatun maalipinnan väliin.

Alapuolen kuvasarja esittää, miten suoritan siirtokuvien kiinnityksen: Leikkaan siirtokuvan saksilla irti arkista tarkasti siirtokuvan reunoja myötäillen. Siirtokuvan sinertävä taustapaperi irtoaa kuvasta, kun siirtokuvaa liikuttelee vesiastian pohjalla siveltimellä. Levitän siirtokuvapehmennintä lakatulle pinnalle (kuva 1) ja nostan siirtokuvan vesiastiasta lakkapinnalle hellävaraisesti pinseteillä (kuva 2). Asettelen siirtokuvan oikeaan asemaansa siveltimen avulla (kuva 3). Tarvittaessa sivelen alueelle lisää siirtokupehmennintä, mikäli siirtokuva tarttuu väärään kohtaan kiinni. Imeytän ylimääräisen pehmentimen talouspaperin palaseen (kuva 4) ja painelen siirtokuvan hellävaraisesti paikoilleen siveltimen avulla. Toistan kohtia 3 ja 4, kunnes siirtokuva on tarkasti ja siististi halutulla paikalla. Käytän samaa kiinnitysperiaatetta kaikille rakennussarjojeni siirtokuville.
Kuvasarja siirtokuvien kiinnityksestä.JPG
Kuvasarja siirtokuvien kiinnityksestä.JPG (371.05 KiB) Katsottu 4098 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 05.03.2016 00:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 05.03.2016 00:03

Elo-t-vaunuissa luukkujen keltamustat huomioraidat tuottavat pientä lisähaastetta siirtokuvien asetteluun: Siirtokuvaraitojen parhaan asettumisen varmistamiseksi päädyin käyttämään irtonaisia raitanauhoja, jotka asetellaan paikalleen yksi kerrallaan. Raita-arkissa on mukana malli, joka selventää miten arkin sisältämät irtoraidat tulee koota mallin pintaan. Alapuolen kuvasarja esittää, miten olen koonnut luukkukuviot omiin Elo-t-vaunuihini.

Rakennussarjojeni mukana on toimitettu ylimäärin irtoraitoja siltä varalta, että raitojen kiinnitys ei onnistu ensimmäisellä yrittämällä. Siirtokuvapehmentimen käyttö on (lähes) välttämätöntä, jotta ohuet raidat kiinnittyvät tukevasti luukkujen pintoihin.
Elo-t-vaunujen luukkujen huomioraitojen kokoaminen.JPG
Elo-t-vaunujen luukkujen huomioraitojen kokoaminen.JPG (120.56 KiB) Katsottu 3488 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1075
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.03.2016 20:17

On toinenkin tapa. Siirtokuva "pohjapahvineen" nostetaan paljusta paikkaansa, siirtokuvaa liu´utetaan sen verran, että voidaan "pahvi" vetää alta pois. Ei ole s-kuvan muodoista ja koosta niin kiinni.Tässä voisi siirtokuvaan jäädä vähän liimaa. Muu käsittely samaa. Jotkut siirtokuvat ovat herkkiä pehmentimen liialle käytölle. Mikä on liikaa?

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Siirtokuvien kiinnitys - parempi työmenetelmä

Viesti Kirjoittaja LOK » 07.03.2016 22:48

PÄIVITYS 30.5.2016:
Testasin Ealabin neuvomaa siirtokuvien kiinnitystekniikkaa käytännössä (kuvasarja alla) ja voin sanoa, että paluuta vanhaan "siirtokuvien uittotekniikkaani" ei enää ole: Ealabin tekniikassa siirtokuvia ei tarvitse "kalastaa" vesiastiasta eivätkä kuvat pääse laskostumaan siirtelyn aikana. Nämä seikat nousivat arvoon arvaamattomaan, kun kiinnittelin 1 x 2 mm:n kokoisia siirtokuvia mm. H0-Kbp-tavaravaunujeni sekä N-mittakaavan tavaravaunujeni kylkiin. Lisäksi siirtokuvat tarrautuvat Ealabin tekniikalla paljon tukevammin pienoismallien pintoihin, koska vesiastiakäsittelyn puuttumisen johdosta siirtokuvien liimaa ei liukene hukkaan. Erinomainen mallailua helpottava tekniikka!

Suuret kiitokset neuvosi jakamisesta Ealab! :D
Ealabin siirtokuvatekniikka.jpg
Helpompi ja parempi siirtokuvien kiinnitystapa: Siirtokuvapehmennintä sivellään mallin pintaan (1), jonka jälkeen leikattu siirtokuva pudotetaan taustapahveineen pehmennintipan päälle. Siirtokuva liu'utetaan pahvin päältä paikalleen siveltimen ja pinsettien avulla (2). Pehmennin imeytetään varovasti talouspaperiin (3), jonka jälkeen kuva painellaan tukevasti paikalleen esim. siveltimen kärjellä.
Ealabin siirtokuvatekniikka.jpg (38.75 KiB) Katsottu 2619 kertaa
Ealab (6.3.2016) kirjoitti:Jotkut siirtokuvat ovat herkkiä pehmentimen liialle käytölle. Mikä on liikaa?
Rakennussarjojeni siirtokuvat kestävät siirtokuvapehmennintä pitkäkestoisia aikoja: kuvat eivät ole pehmenneet muodottomiksi eivätkä värit ole vahingoittuneet käsittelystä.

(Aihetta sivuten: Siirtokuvapehmennin vaikuttaisi hajun perusteella olevan vain etikan ja veden seosta: laimennussuhdetta en tosin tiedä. Voisi joskus kokeilla tavallista väkiviinaetiikkaa siirtokuvien pehmennykseen. :idea: )
Viimeksi muokannut LOK, 30.05.2016 16:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 14.03.2016 00:00

Ohessa pari havainnollistavaa kuvaa, miten siirtokuvien tulisi sijaita Elo-t-vaunujen kyljissä: Vaunun tyypin ja numeron ilmoittava merkintä sijaitsee jarrupäämerkin puoleisella kyljellä kaukana vaunun kylkiluukusta. Jarrupäämerkittömällä kyljellä kyseinen merkintä sijaitsee paljon lähempänä luukkua. Muut merkinnät sijaitsevat samoissa paikoissa. Selvitin tätä asiaa useiden kuvalähteiden avulla, jotta sain asiasta varmuuden. Elo-t-vaunujen päätynumeroiden sijainnit selviävät tämän viestiketjun aloitusviestistä.

Lataamani kuvat selventävät samalla, miten Elo-t-vaunun astinlaudat tulee maalata ja kiinnittää runkoon: Kolme astinlautaa maalataan harmaaksi. Pintamaalauksessa olen käyttänyt Mastonin pohjamaalia numero 518. Yksi astinlauta pintamaalataan rungon pintamaalauksessa käytetyllä maalilla (ns jarruttajan astin). Jarruttajan astimen reunoihin maalataan keltainen huomioväri käyttäen muiden jarrupäämerkkien maalauksessa käytettyä maalia. Astinlaudat maalataan sekä mattalakataan irtonaisina osina ja liimataan rungossa oleviin poteroihinsa aivan kokoonpanon loppuvaiheessa.
Elo-t-vaunun litteroiden sijainti jarrupäämerkin puoleisella kyljellä.JPG
Elo-t-vaunun litteroiden sijainti jarrupäämerkin puoleisella kyljellä.JPG (96.08 KiB) Katsottu 3348 kertaa
Elo-t-vaunun  litteroiden sijainti jarrumerkittömällä kyljellä.JPG
Elo-t-vaunun litteroiden sijainti jarrumerkittömällä kyljellä.JPG (99.84 KiB) Katsottu 3348 kertaa
Obrk-vaunujen kylkilitteroiden paikat selviävät tämän viestiketjun aloitusviestistä. Päätyjen numerosarjat kiinnitetään Obrk-vaunuissa alapuolen kuvan osoittamiin kohtiin. Obrk-vaunuissa astinlaudat (2 kpl) ovat lähtökohtaisesti vaunurungon värisiä (Poikkeuksia tosin löytyy reippaasti: Vaunut.orgista voi tarkistaa ulkonäön). Jarruttajan astimeen maalataan Elo-t-vaunujen tavoin keltainen huomiomerkintä. Myös Obrk-vaunuissa astinlaudat kiinnitetään runkoon vasta kokoonpanon loppuvaiheessa.
Obrk-rungon päätylittera kiinnitettynä.JPG
Obrk-rungon päätylittera kiinnitettynä.JPG (57.25 KiB) Katsottu 3348 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat

Viesti Kirjoittaja LOK » 12.04.2016 23:26

Siirtokuvien kuivuttua (vähintään vuorokauden kuivaus) olen lakannut vaunurungot Mastonin himmeällä spraymattalakalla numero 331. Vaunurunkojen lakkauksen olen suorittanut samalla periaatteella kuin vaunurunkojen pintamaalauksen: Lakkaan ensin ylösalaisin olevan vaunurungon alapinnat, kyljet ja päädyt. Viikon kuivumisen jälkeen käännän vaunurungon oikeinpäin maalausalustalle ja lakkaan vaunun kuormatilan sekä kyljet ja päädyt toistamiseen.

Lakkaan telit/astinlaudat, painesäiliöt, jarruvivut ja alaotekahvat kauttaaltaan yhdellä lakkauskerralla: Tuen pikkuosat aaltopahvin palaan sellaisista kohdista, jotka jäävät lopullisessa pienoismallissa näkymättömiin liimaussaumoihin. Telit/pyöränkannattimet voi tukea tulitikun välityksellä ruuvinrei'istään esim. juotostelineeseen lakkauksen ajaksi, jolloin osaa voi pyörittää lakkauksen aikana. Lakkauksen jälkeen Elo-t- ja Obrk-rakennussarjojen tulisi näyttää alapuolen kuvien mukaisilta.
Obrk-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG
Obrk-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG (60.84 KiB) Katsottu 3116 kertaa
Elo-t-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG
Elo-t-vaunu lakattuna ja kokoonpanoa odottamassa.JPG (60.53 KiB) Katsottu 3116 kertaa

Lakkauksen jälkeen liimaan painesäiliöt, alaotekahvat sekä astimet paikalleen (kuva alla). Tavallinen Erikeeper sopii pikkuosien liimaukseen, mutta suosin tässä tapauksessa nopeammin kuivuvaa ja lähes väritömäksi kovettuvaa Micro Kristal Clear -liimaa. Pikkuosien poteroita saattaa joutua avartamaan neulan avulla, mikäli niihin on päässyt liiaksi maalia ja/tai lakkaa. Astimien varsien kiinnityspisteistä voi tarvittaessa varovasti viistää ylimääräistä lakka- ja maalipintaa pois askarteluveitsellä ja/tai hiomapaperilla, mikäli astimet eivät tahdo lakattuina istua poteroihinsa. Vaunujen jarruvivut liimaan paikoilleen vasta Symoba-mekanismien ja kytkinlenkkien kiinnityksen yhteydessä. Telit/pyöränkannattimet ruuvataan tässä välissä paikalleen.
Obrk-vaunun  painesäiliöiden, astimien ja alaotekahvojen liimaus.JPG
Obrk-vaunun painesäiliöiden, astimien ja alaotekahvojen liimaus.JPG (199.2 KiB) Katsottu 3116 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com

Vastaa Viestiin