Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 20.06.2015 00:46

Hei Maksim
(Hrucach tällä foorumilla)

Tahdon vielä kiittää sinua erittäin henoista, detaljirikkaista ja hyvin tomivista H0 SR1 pienoismallivetureistasi joita olet tehnyt Suomen Valtion aikoinaan 1970-luvulla Neuvostoliitosta Novotšerkasskin tehtaalta ostamista maamme ensimmäisistä sähkövetureistamme. Eli niistä sadoista SR1 sähkövetureista, jotka edelleenkin Suomessa ovat pääosin vielä käytössä ja joita vieläkin ainakin osin kutsumme "Kaalihäkeiksi" tai "Siperian Susiksi" jne. Yhden sellaisen erittäin detaljirikkaan ja hienon veturin itsekin ostin sinulta.

Kysymys sinulle Maksim:
Olisiko sinulla mitään mahdollisuuksia tai haluja maassasi toteuttaa sen itsenäisen Suomen kuuluisimman höyryveturn HR1 (Ukko-Pekka) pienoismalli skaalassa H0? Uskon kyllä, että suomalaiset alan harrastajat tähän projektiin antaisivatten aivan kaiken saatavissa olevan tukensa, niin piirustuksien kuin neuvojenkin muodossa! Kyseisen veturin tarkat piirrustukset lienevät myös saatavissa Suomen Rautatiemuseosta Hyvinkäältä.

Terveisin
Kentsu (magnuken)

Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja Hrukach » 23.06.2015 17:45

Hei!
Anteeksi etten vastannut heti, minulla oli älytön kiire.
Olen hyvin iloinen siitä, että arvostat työtämme niin korkealle. Valitettavasti meidän mahdollisuutemme pienoismallien rakentamisen suhteen ovat todella pienet. Ehdimme juuri ja juuri rakentaa Sr1-malleja - tällä hetkellä teemme valkovihreää versiota. Aikatauluumme ei mahdu niin vaikea veturi kuin Ukko-Pekka, vaikka se on kysytty ja mielenkiintoinen. Ehkä voi järjestää joukkotilauksen Petri Salliselle? Taikka etsiä vanhojen rakennussarjojen valmistajan?
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 13.07.2015 00:41

Kiitoksia Maksim vastauksestasi!

Mitä Petri Sallinen sanoo? Olisiko sinun firmallesi mahdollinen sellainen joukkotilaus HR1 H0-malleista, esim. täysin complete ja sitten ehkäpä jonkin sortin rakennussarja?

Kuinka monesta veturiyksilöstä (vaikkapa etukäteen maksetuista) puhutaan, että tällainen projekti etenisi ja yhden käyntivalmiin HR1 veturin hinnaksi jäisi noin 1000-1500 euroa? Onko yhtälö täysin mahdoton?

Terkuin¨
Kentsu
0400-156994

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja PeS » 15.07.2015 11:24

magnuken kirjoitti:Mitä Petri Sallinen sanoo? Olisiko sinun firmallesi mahdollinen sellainen joukkotilaus HR1 H0-malleista, esim. täysin complete ja sitten ehkäpä jonkin sortin rakennussarja?

Kuinka monesta veturiyksilöstä (vaikkapa etukäteen maksetuista) puhutaan, että tällainen projekti etenisi ja yhden käyntivalmiin HR1 veturin hinnaksi jäisi noin 1000-1500 euroa? Onko yhtälö täysin mahdoton?
Hr1-rakennusarjan verollinen myyntihinta olisi noin 450-500 euroa. Jos vetureita haluttaisin myydä valmiiksi koottuina, on päälle laskettava kokoonpanotyö, joka on käytännössä mallikohtaista työtä näin pienillä määrillä. Tällöin valmiin veturin verollinen loppuhinta olisi noin 2000 euroa.

Etelä-Koreasta voi tilata minimissään 500 kappaleen eriä valmiita vetureita käytännössä mistä tahansa aiheesta. Korealaisten minimimäärät ovat kuitenkin aivan liian suuria Suomen markkinoille. Lisäksi hankkeen investointikustannukset ovat luokkaa 50 000—75 000 euroa. Etelä-Koreassa teetetyn valmiin mallin verollinen loppuhinta olisi luokkaa 1500-1700 euroa sillä edellytyksellä, että pieneksi asettuvan myyntimäärän liikevaihdolla olisi myös katettava varastoon jäävien mallien valmistuskustannus. Kustannuslaskelma ei ota kantaa investoinnin edellyttämän rahan hintaan tai hankkeeseen sisältyvään pääomariskiin. Maailmalla myytävien mallien yksikköhinta perustuu aina suureen volyymiin, joka jää valitettavasti Suomen oloissa aina äärimmäisen pieneksi.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 16.07.2015 23:24

PeS kirjoitti:
Hr1-rakennusarjan verollinen myyntihinta olisi noin 450-500 euroa. Jos vetureita haluttaisin myydä valmiiksi koottuina, on päälle laskettava kokoonpanotyö, joka on käytännössä mallikohtaista työtä näin pienillä määrillä. Tällöin valmiin veturin verollinen loppuhinta olisi noin 2000 euroa.
Kiitoksia PeS tiedoista! Ei tuo luokkaa 2000€ ajovalmiista H0 mittakaavan HR1 veturista nyt aivan pahalta kuulosta. Tämä siis jos vertaamme esim. siihen ajovalmiiseen erinomaisen hienosti toteutettuun venäläiseen Maksimin SR1 dieselveturiin, hintaan noin 1000€.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja PeS » 17.07.2015 09:18

Höyryveturi on selvästi työläämpi kuin dieselveturi tai moottorivaunu — kankoneiston virittäminen toimintakuntoiseksi vie aina oman aikansa. Ohessa kuvia asiakkaiden tilaamista Dm4-moottorivaunuista (molemmat moottoritelit vetävät; lisäksi tarjolla on kaksi erilaista välityssuhdetta, 1:50 ja 1:29)). Valmiin Dm4-mallin verollinen myyntihinta on 1500 euroa. Asiakkaalla on mahdollisuus tietyissä rajoissa vaikuttaa mallin versiointiin. Kuvissa esim. toinen malli on alkuperäisessä värityksessä ja toinen turvavärin lisäämisen jälkeisessä asussa. Venäläiseen hinnoitteluun verrattuna erona lienee ainakin suomalainen arvonlisävero — lisäksi verottaja ottaa omansa myös tuloksesta.

Mallimme on aina maalattu ja lakattu kaksikomponenttimaaleilla ja lakoilla, joten maalipinta on erittäin kestävä.

Kuva
Kuva

Valmiin telipuuvaunun verollinen hinta on noin 650 e.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 27.11.2015 20:45

najatuw4646 kirjoitti:Tällöin valmiin veturin verollinen loppuhinta olisi noin 2000 euroa.
Ei tuo mielestäni ole mitenkään mahdoton hinta jos HR1/TR1 on rakennettu samalla pieteetilla kuin Maksimin SR1 veturit!

Anakonda
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 26.07.2015 10:44

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja Anakonda » 28.11.2015 15:45

Vieläkö Sr1 veturia olisi mahdollisuus saada ostettua? Märklin versiona? Maksim??

Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja Hrukach » 28.11.2015 21:19

Totta kai Sr1-malleja on saatavilla. laita vaan viesti postiin. Hrukach@yandex.ru
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru

Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja Hrukach » 20.02.2016 08:45

Kyllä vieläkin :D
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru

Valtterivilhelmi
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 17.03.2016 14:25

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja Valtterivilhelmi » 17.03.2016 18:24

Sm4 (Pupu) olisi hyvä ja sopiva projekti Maksimille.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 01.04.2016 01:46

Hei Maksim, (Hrukach)

Oletko ajatellut jossakin vaiheessa vielä tekeväsi N-mittakaavaan (1:160) vetureita tai tiedätkö onko tähän mittakaavan saatavissa yleensäkään Venäjällä valmistettua kalustoa?

Terveisin
Kentsu

Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja Hrukach » 05.04.2016 09:33

Hei Kentsu!

Tietenkin Venäjällä keräillään N-skaalan malleja, mutta paljon vähemmän verrattuna H0-skaalaan. Meidän kauppojen valikoima on varmasti samanlainen kuin Suomessa. Meillä rakennetaan myös piensarjojen malleja ja täysin käsintehtyjä, mutta kaikki ne ovat neuvostolaisten tai venäläisten vetureiden malleja, maksavat todella paljon ja tuskinpa kiinnostavat suomalaisia harrastajia.
Ainoa malli, joka olisi todella kiinnostava, näkyy kuvassa.
Se on ehkä monellekin tuttu vanha PICO:n malli Ammendorfin 1970-luvun matkustajavaunusta. Suomessa näitä vaunuja voitiin nähdä LT- ja Repin-junissa.
Parhaillaan se on melko harvinainen pienoismalli, mutta sen voi ostaa kaikista tunnetuista kaupoista. Sitten se on maalattava uudestaan.


Olen myös päättänyt, että seuraavaksi teen Sm2:n piensarjana. Malli on nyt kehitteillä. Kun saan joitakin tuloksia, avaan uuden keskustelupalstan. Luulen, että ensimmäiset koemallit valmistuvat Suuri Snadi -messuihin mennessä.
Liitteet
dfik.jpg
dfik.jpg (35.01 KiB) Katsottu 1717 kertaa
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 05.04.2016 21:22

Hrukach kirjoitti:Olen myös päättänyt, että seuraavaksi teen Sm2:n piensarjana. Malli on nyt kehitteillä. Kun saan joitakin tuloksia, avaan uuden keskustelupalstan. Luulen, että ensimmäiset koemallit valmistuvat Suuri Snadi -messuihin mennessä.
Varaan heti pari "samia" itselleni jos projekti toteutuu, mielenkiinnolla odottaen..
Ylläpito

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 06.04.2016 20:08

Minäkin asetun Sm2 jonoon!

Terveisin
Kentsu M.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa