Märklin br 212 ja 216 - moottorien muutos H0

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

koneapulainen
Matkustaja
Posts: 1
Joined: 25.05.2015 19:15

Märklin br 212 ja 216 - moottorien muutos H0

Post by koneapulainen »

Sain tässä sattumalta kaksi Märklin-veturin alustaa. Toinen on veturista Br 212 ja toinen Br 216. Näistä ainakin toisesta pitäisi saada suomalainen diesel-veturi tehtyä. Samassa paketissa tuli Juha Telimaan Dr14-veturin kori, eli tarkoitus olisi tehdä Dr14.

Nyt ongelma on se, että tuo Dr14:sta kori ei mahdu kummankaan Märklin veturin alustaan. Molemmissa ottaa moottori enemmän tai vähemmän kiinni. Sen kuitenkin totesin, että tuo Br 212 olisi selvästi helpompi saada mahtumaan tuohon Seepran koriin.

Osaisiko joku täällä auttaa, miten tuon Br 212:den moottorin saisi muutettua toisen tyyppiseksi kapeammaksi versioksi. Jostain netin syövereistä bongasin, että tämä on mahdollista ja Märkliniltä löytyisi tähän myös tarvittavat osat, mutta tarvitsisin vähän neuvoa tai johdatusta oikeaan suuntaan.

Tarkoitus ei ole tällä hetkellä kuin saada tuo Seepran kori sovitettua kunnolla jompaan kumpaan alustaan, jotta projekti etenisi ja pääsisi enemmän sisään harrastukseen.
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Märklin br 212 ja 216 - moottorien muutos H0

Post by EMD F7 »

V100:sta on tehty 2 eri moottorilla, mutta 2000-lukuset pienemmällä DCM-moottorilla. Valmiin veturin ostaminen on halvempaa ebay.de:stä kuin muutossarjan hankkiminen. http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_V212.html tosta listasta LFCM on se vanha iso moottori ja isompi vaihteisto eli tuo: http://i.ebayimg.com/t/Maerklin-H0-Ersa ... b/$_12.JPG
Tokihan noista voi viilailla myös pois.

Näin kuriositeettina oikean maailman Br212:ssa on sama vaihdelaatikko kuin Dv12:ssa. Seeprassa taas samat telit suurinpiirtein kuin viimeisissä 218 sarjalaisissa eli 212 on siinä kohtaa huono valinta seepran osiksi. Ilmeisesti 212:sta kehitetty 290 telit ovat lähempänä Dr14:sta.