Hr11

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Hr11

Post by ealab »

On nyt valmis. Rakentaminen aloitettu 2007-2008. Perustuu Wikbergin syövytesarjaan. Decalit ja ikkunat nyt laitettu. On ana/digikapistus, led-valoin, taakse punaiset. Valot toimivat 5V:n jännitteellä. Toki on muuten ollut ajokunnossa jo jonkin aikaa. Mestarimallit saa kiitokset decaleista. Alusta on kuvassa vielä vähän kesken. Sivuilta löytynee tämän koplinkisysteemin piirros. Vetokoukut jousitettu, jos vetää ruuvikytkinvaunuja, niin toimii niillä, kaarteissa paremmin. Tämä on huomattu lyhyissä vaunuissa, kuten Mas.
Veturin numerot on kohonumeroin. Messinkin:ot, niillä decalit, pehmentimen kera laitetut. Kukin decalin:o erikseen laitettuna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 11.01.2015 08:54, edited 6 times in total.
KLu
Konduktööri
Posts: 85
Joined: 07.12.2011 13:23

Re: Hr11

Post by KLu »

Wow :D


K.L.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Hr11

Post by PeS »

Hyvältä näyttää! Käytitkö sarjan alkuperäisen voimansiirron (=rattaat eivät olleet kovin laadukkaat) vai kehititkö oman? Moottorit näyttävät olevan Escape-valmisteita — mistä hommasit motit? Ovatko 12 voltin vehkeitä vai alemman jännitealueen? Kiinnostaisi myös, mikä on akselin paksuus moottorissa vai pitääkö matoruuvi holkittaa, kun käytetään tavanomaisia 1,5 mm:n tai 2,0 mm:n reiällä varustettuja matoruuveja.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Hr11

Post by ealab »

Kiitos! Alkuperäiset rattaat, sorvissa niihin uusi, isompi reikä, keskelle, ja siihen messinkinapa, sai heitot pois. Jostain realisointiliikkeestä edullisesti moottorit, ei niitä muuten olisi raatsinut ostaa. Pienivirtaisia ja vääntäviä, tasaisesti. Ovat 12V ja 1,5mm akselilla. Joten matoruuvit piti holkittaa, myös vauhtipyörä on samalla holkilla. Kaikki telien akselit laitoin laakerineulateräksestä. Veturisarja oli alunperin keskimoottorinen, hyvällä Mashima-moottorilla.
Ps. Pyöräkerrat eivät lopulliset. Rattaissa näkyvät viivat ovat "ahdistuskohtia". Niiden kanssa sai vekslailla, eikä oikein hyvää tullut. Siksi "keskiösysteemi". Ratassovitukset jämptejä, olisi ollut hyvä, jos rattaat olisivat olleet heitottomia. Samat kujeet oli Dr13:ssa.
2-moottorisysteemissä voisi hyvin käyttää myös n. 6V:n moottoreita, sarjaankytkettyinä. Silloin olisi tärkeätä molemmissa teleissä oltava samansuuruinen mekaaninen rasitus, kitkat, ym. Muuten vaikeammin pyörivä moottori saisi herkemmin pyörivän moottorin jännitteen nousemaan. Laitimmainen esimerkki olisi toisen telit pysäyttäminen saisi toiseen liki täyden jännitteen. Ts. puhti siirtyisi herkemmin toimivaan.
Vielä kuva valosysteemistä.
puskinpiirilevy.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 21.03.2016 20:19, edited 4 times in total.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Re: Hr11

Post by JuhaTelimaa »

Tässäpä mielenkiintoinen teoreettinen tarkastelu. Moottorin vääntömomentti riippuu ainoastaan virrasta, jännitteellä ei ole merkitystä. Sarjaan kytketyissä moottoreissa on siis aina sama momentti riippumatta pyörintänopeudesta. Kun toisen kuorma kasvaa, kasvaa virta ja toisenkin vääntömomentti siis kasvaa. Sen sijaan teho voi olla moottoreissa eri suuri, jos pyörivät eri nopeudella.
Haastavaa...
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Hr11

Post by ealab »

Kyllä, myös käytännössä. :) Olen kokeillut 2-moottorisysteemejä. Kun CD/DVD-asemissa(-soittimissakin) on usein moottorit alempijännitteisiä*, niin sellaiset sarjakytkettyinä, toimii hyvin. Jos jännitemerkintä moottorista löytyy, tai sitten mitataan joutokäyntivirta 12V:lla. Jos on reilusti yli 50mA, niin sellaiset mahdollisiin 2-moottorisiin....Eikä maksa paljon, tuollaiset purettavat asemat...niitä jäänee itsekultakin, kun koneita uusitaan. Asemista löytyy myös 2mm ja alle, erilaisia koneruuveja, ne sopivat, kuin nenä päähän rakenteluissamme.
Kuvassa eräs kohde, Wikbergin Vv13, oli vielä vähän tekemistä. Siitä löytyy mainittuja osia.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 14.11.2014 20:39, edited 1 time in total.
mac81
Matkustaja
Posts: 3
Joined: 11.03.2014 19:25

Re: Hr11

Post by mac81 »

Todella komea malli komeasta Hr11 veturista. Onko viimeisintä Wikberg tuotantoa?
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Hr11

Post by PeS »

mac81 wrote:Onko viimeisintä Wikberg tuotantoa?
Sarja taisi valmistua muistaakseni vuonna 2007 tai ennen sitä.