Fleisun veturien surkeat johdotukset

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

AXP
Ratavartija
Posts: 11
Joined: 09.01.2012 21:53

Fleisun veturien surkeat johdotukset

Post by AXP »

BR218.jpg
Eikös se niin sanonnan mukaan ole, että yksi tyhmä kysyy enemmän kuin tuhat viisasta ehtii vastaamaan? Siispä tämän tyhmän on taas tarve avautua ja kysellä...

Ostin ihan uuden ja käyttämättömän Fleisun BR V200 -veturin 125-vuotis juhlamallin. Vajaan viikon verran se jaksoi kulkea, yhteensä ajoa varmaan noin 2 tuntia, ja sitten hyytyi kulkeminen. Kuoren avaus paljasti heti syyn moiseen oikkuiluun, takatelistä tulevista virtajohdoista oranssi on irtipoikki moottorin päästä. Luultavasti sen kuuluisi olla kiinni kuvassa ylimpänä vasemmalla olevassa juotospisteessä?

Hiukan aiemmin myös uutena ostamastani Fleisun BR218-veturista hajosi dekooderi. Kyseinen malli on varustettu kiskojenopuhdistukseen tarkoitetuilla laikoilla, joita pyörittää oma moottori. No, se puhdistusteho on jokseenkin naurettava, käytännössä nuppineulan pään kokoiset huopalaikat sinkoavat irti jo muutaman minuutin ajon jälkeen.

Dekooderin hajoaminen johtui siitä, että kuvassa näkyvät, nyt kutistesukalla suojatut johdot olivat ajautuneet puhdistussysteemin moottorin hammaspyörien väliin, joka sitten ne oli kuorinut ja oikkariin saanut.

Minusta ei laatumerkkinä pidetyn Fleischmannin veturien johdotuspuoli ole sellaisella tasolla kuin odottaisi. Sen sijaan, että käytetään heppoista 0.15mm2 "nirunarua", tilalle paljon asiallisempi vaihtoehto olisi vaikka nauhakaapeli, joka kestää taivuttelua. Moottoritelille menevät johtimet joutuvat jatkuvasti veturin liikkeiden mukaan taipumaan ja väsyvät juotosten juuresta. Kyllä minusta on kyseenalaista laatua, jos muutaman tunnin ajon jälkeen johto jo irtoaa.

Ohessa asiaa selventävät kuvat... jos osaan liittää.

-AXP-
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by AXP on 11.02.2014 01:17, edited 1 time in total.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun veturien surkeat johdotukset

Post by ealab »

Kyllä löytyy muistakin merkeistä sanottavaa. Rocon teleihin, liki juotosta, laitoin liimasin muovipalat (entisestä p.kortista, uudelleenkäyttönä), joissa on reikä/hahlo johdinta varten. Tämä tukee juotoskohdan. Tähän fleisuun voisi laittaa laakerikilven ruuvin alle muoviliuskasilmukan, jonka läpi johdot...Myös liimapistoolia voisi käyttää juotosten tukemiseen. Voisi sanoa: Osta hyvä veturi ja tee se itse paremmaksi! :)
Voisi myös samantein laittaa johtimia pistokeliittimin: Otetaan µ-piiri-DIP-kannasta rikkomalla naarasliitin; niitä sorvattuja malleja ja juotetaan se kohteeseen. Johtimen päähän juotataan 0,4- 0,5mm Ms, tai Uh-langanpätkä, juotoksen päälle pieni kutistesukka. Näitä itse käytän. Kuvat PIKO Br218 ja Sr2-piirilevyistä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AXP
Ratavartija
Posts: 11
Joined: 09.01.2012 21:53

Re: Fleisun veturien surkeat johdotukset

Post by AXP »

Mutta siis että mihinkä nastaan tuo irronnut piuha pitäisi juotella... :shock:

Tyhmä -> AXP <-
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Fleisun veturien surkeat johdotukset

Post by ealab »

Digivehjes? Jos moottorin hiilille kytketty toinen johdin on harmaa, niin tämä oranssi kytketään toiseen hiileen*. Nämä ovat NEM 652-värit, joita digisysteemissä yleensä käytetään. Koko "väripaletti" löytynee hakusanalla: NEM652, tosin en tiedä fleisun "johdinvärimaailmaa".. *Tiedä Fleisuista, mutta johdin voi olla kotoisin moottorin oikeanpuoleisen ruuvin alla olevasta korvakkeesta? Näkyykö siinä juotoksessa katkennutta johdinta, se selviää kolvillakin. Koeta hakea netistä sanoilla FMZ, fleischmann lok digital schema, jne. Ps. Ei nauhakaapelin johtimet ole sen kummenpia. Tuo "nirunaru" voisi kyllä olla paremmin pysyvää taipuisempana, kuin vähän paksumpi, jäykempi johdin. Poikkipinta näissä kyllä riittää virrankulkuun.