Puumatkustajavaunun välieteinen

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Puumatkustajavaunun välieteinen

Viesti Kirjoittaja ealab » 02.12.2013 16:37

Katsoin mustasta kirjasta, en löytänyt telivaunun pohjapiirrosta jossa olisi ollut kuvan mukainen välieteinen. Missä vaunuissa oli tuollaiset. Sen sijaan näitä istuimia näkyi olevan ikkunaseinällä, ne 2 kpl. Istuimet olivat samanlaiset, kuin puumakuuvaunujen käytävillä olevat. (Löysin kyllä pitkän Ei:n pohjapiirroksen, josta on apua, kun Mallijunien Ei-vaunua alan osin uudelleenrakentaa.)
Ps. Tuossa sähkökaapissa myös säilytettiin hienoja messinkisiä kynttilälampetteja, varavaloina. Niitä varten oli päätyseinissä ovien vieressä pikakiinnitysruuveja, 2 kpl/lyhty. Joskus nämä varalyhdyt hävitettiin, kun tuli sähkövalot akkuineen.
Liitteet
porstua.jpg
porstua.jpg (9.83 KiB) Katsottu 1909 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 27.01.2014 21:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 794
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Puumatkustajavaunun välieteinen

Viesti Kirjoittaja PeS » 02.12.2013 23:10

"Mustasta kirjasta" löytyy oheisen kaltainen piirustus, josta selviää eteiseen sijoitetut penkit. Tällainen ratkaisu näyttäisi olevan vain 20,8 metriä pitkissä päivävaunuissa (osassa sarjoista välieteinen on vaunun kummassakin päässä). Omassa "Mustassa kirjassani" vastaavanlainen ratkaisu on vaunuissa DEi 2590-2599, 2602-2607, Ei(s) 22107-22116 sekä Ei 22061-22106, 22117-22156 ja 22162-22166.
Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Puumatkustajavaunun välieteinen

Viesti Kirjoittaja ealab » 03.12.2013 07:59

Sama kuva kirjassani vuodelta 1933. Myös muissa vaunuissa, joissa oli nuo tuolit, olivat samoin. Kuitenkin muistan istuneeni useammin, kuin kerran, piirroksen mukaisesti, "tuijottaen" edessäni olevaa sähkökaappia*, joka oli täystammea, tammipeiliovineen. Kun joskus 50-luvun lopuilla, 60-luvun alkupuolella usein Riihimäeltä käsin Hesassa poikkeilin. Käydäkseni vaikkapa Harrastelijain Aitassa.
*Joskus siinä näin suoraan kaapin sähkövermeet jännitesäätimineen, kun kippari kävi kaapilla.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Puumatkustajavaunun välieteinen

Viesti Kirjoittaja magnuken » 07.12.2013 02:15

No, ei nyt tähän oikein mitenkään liittyen:

Mutta nuo kolmen istuttavat penkit vaunun toisella puolen olivat aivan ihania, niissä pystyi koisimaan ikään kuin sängyssä!

Asuin 1960/70 lukujen taitteessa Tampereella ja opiskelin Turussa. Toki sunnuntai iltoina olisi jo siihen aikaan päässyt nopeastikin Porkkanalla Tampereelta Turkuun, hieman alle 2 tunnin.

No, usein kuitenkin kavereiden kanssa ostettin sunnuntaina lippu Turkuun Haapamäen kautta! Siis sellaisia todellakin myytiin ja vieläpä halvemmalla kuin suora Tre-Tku opiskelijakortilla, mistä lie johtunutkaan?

No, se puuvaunujuna lähti Tampereelta joskus klo 17:00 Haapamäelle, jossa se huilasi varikolla varmaankin jonkun 8-9 tuntia (mutta kuitenkin vaunujen kaminaat lämpöisinä). Sieltä se sitten joskus aaamusta lähti Turkuun päin (varmaan Tampereen kautta) ja sitten Turun Rautatieasemalla konnari meidät heräteli niistä pitkäpenkeistä joskus maanantaiaamuisin jotakin klo 8:00. Nimittäin juna jatkoi laivasatamaan ja tulihan sielläkin joskus herättyä, kun ei konnari meitä hiffannut ajoissa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Puumatkustajavaunun välieteinen

Viesti Kirjoittaja ealab » 13.11.2014 07:41

Nuo eteisistuimet luultavasti laitettiin väliseinälle, kun vaunuihin sähkövalaistus laitettiin. Sähkökaapin takia. "Kirjan" kuvissa vaunut lienee vielä kaasuvalaistuja.

Vastaa Viestiin