Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 09.01.2013 01:26

Tässä hieman tietoa http://www.ajckids.com/TRAINS/MAIN.ASP?nr=92 minula on pari Esu mangneettia Small Flat Commutator Motor SFCM moottoriin.

Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli » 09.01.2013 20:08

Kumpaako suosittelette, kun suurin osa ajosta tapahtuu analogimuuntajan perästä, alkuperäistä kenttäkäämiä, vai ESU-magneettia?

Myös kokonainen SFCM-mallinen moottori voisi tulla tarpeeseen.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja ealab » 09.01.2013 22:40

ESU- magneetti...tasasähkömoottori. Ei toimi vaihtosähköllä suoraan*. Kenttäkäämiä vaan kehiin. Tasasähkömoottoreihin on siirrytty paremmin digisysteemiin soveltuvuuden takia.
Märklin-kenttäkäämimoottori saadaan kyllä toimimaan** tasasähköllä, siten, että pyörimisuuntakin muuttuu. Näin on tehty mm. Dr12-veturien malleja, Märklin Ae 6/6- rungolle.
*Saadaan kyllä toimimaan Märklinin suunnanvaihtoreleen ja parin diodin avulla**, mutta ei ole hyvä systeemi.

Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli » 10.01.2013 23:38

Pysytään sitten wanhassa AC-moottorissa. Suunnanvaihtajasta olen vielä kahden vaiheilla, palaanko entiseen, vai annanko Delta-kortin olla paikoillaan?

Toisen BR 23:n hankin ihan uteliaisuudenkin vuoksi, pitää pistää nuo samanpituisille radoille samalla vaunumäärällä ja testata nopeudet, sekä mitata virrat.
Toinen tarkoitus tämän hankinnalle on jonkin aikaa mielessä kytenyt ajatus 60-luvun mallisen radan rakennuksesta 60-luvun osilla. Saapa nähdä, eteneekö tämä koskaan suunnitelmaa pidemmälle.

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 11.01.2013 08:15

Minä laittaisin kestomagneetin, sillä veturi kulkee nätimmin ja toimii varmasti toisin kuin mekaaninen suunnanvaihtorele. Dekooderin ja kestomagneetin avulla voi lisäksi säätää esim. kulkunopeuksia myös erikseen analogiajossa.

Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli » 16.01.2013 14:19

No nyt alkaa näyttämään paremmalta, löysin yhden kylmäjuotoksen veturista ja sen remppaamisen jälkeen virta-arvot normalisoituivat.

Ainoa ihmetyksen aihe on tuon veturin liikkeellelähtö, se kun vaatii yli 50% tehon, ennekuin lähtee.

Tällä hetkellä kahta perusovaalia kiertää 3005+ 4kpl 4040-vaunua ja toista lenkkiä 3090 ja 2kpl 4040-vaunua ilman mitään ongelmia.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja ealab » 16.01.2013 22:24

Rupeaa näyttää vielä paremmalta, kunhan saat moottoriongelman hoidettua. Heikko teho kenttämagneetissa saa kyllä ankkurivirrat kasvamaan kera väännön heikentymisen. Mutta kun Mä-moottorissa on kenttä sarjaankytketty ankkurin kanssa....Kenttämagneetissa, käämissä vyyhtisulku, eli käämikierroksia oikosulussa olisi yksi syy? Onhan kytkentä oikein?

Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli » 17.01.2013 21:21

Vyyhtisulku kävi itsellänikin mielessä ja mittari näytteli vähän samansuuntaisia arvoja.
Sanoaskosano kertoi tuossa, että kenttämagneetin käämissä pitäisi olla noin 70 ohmia. Omassani käämien päistä mitattuna mittari näytti ääretöntä, eli vikapaikka on todennäköisesti tuo.

Dekooderin osalta kytkennän oikeellisuus on arvoitus, koska en ole nähnyt tuohon korttiin kytkentäkuvaa koskaan (veturi oli muutettu jo minulle tullessaan).
Tänään posti toi suunnanvaihtoreleen muiden hankintojen kylkiäisinä, joten taidan ottaa tuossa pienimuotoisen ennallistamisprojektin työn alle.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.01.2013 21:40

Johdotuksen, kytkennän saat selville johdinvärien avulla. Etsipä vaikka "delta-dekooderi" sanalla netistä. Löytyy useita delta-versioita kytkentöineen.

Nuhvelentin veli
Ratavartija
Viestit: 25
Liittynyt: 04.01.2013 21:35

Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin veli » 19.01.2013 00:39

Löytyi mainoksia 6603 dekooderista ja löytyipä jopa kortin sisäisistä kytkennöistäkin kuvia.
Kyllä tuo ainakin Märklinin vanhan ohjeen mukaan on ihan oikein kytketty.

Harmaa: Etuajovalot
Vihreä: Ajo eteen
Sininen: Ajo taakse
Punainen: Virroitin
Ruskea: Maa
Musta: Kuristimen kautta - hiileen
Keltainen: Ei käytössä tässä veturissa (muuten takavalot)

Mittailtu kenttäkäämejä syöttöpäästä + hiileen:
Eteen suunta 4,5 ohmia ja taakse 6,2 ohmia (3005)
4,6 ohmia eteen ja 3,8 ohmia taakse (3147)
Verrokkina 5,9 ohmia eteen ja 5 ohmia taakse (3090)
Saman suuruusluokan arvoja mittailtu myös CM-800:sta ja 3000:sta

Vastaa Viestiin