Rocon Iore malmijunan veturipari.

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Vassijaure
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 23.11.2012 10:59

Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja Vassijaure »

Tervehdys.
Olen uusi harrastelija. Etsin tietoa Rocon Iore vetureista.
Olen sellaisen hankkinut ja ongelmia on roppakaupalla.
Yhden dekooderin olen jo onnistunut tuhoamaan .
Ainakin kulkeminen loppui.
Kyseessä on kaksiosainen veturi , molemmissa päissä
moottorit.
Olisiko täällä joku kohtalotoveri jolla on ko. veturipari?

Terv Vesa
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja rim »

Tarkenna vähän mitä ongelmia sulla on sen kanssa ollut. Itselle ko. veturi on ihan outo, mutta ei ne ongelmat yleensä niin veturikohtaisia ole.

Miksi arvelet tuhonneesi juuri dekooderin? Tapahtuiko jotain erityistä?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kulkeeko veturi tasasähköllä, korvauspistoke laitettuna. Toimiiko valot molemmilla systeemeillä. 2 moottoria on kovahko kuorma, silti dekoderien pitäisi olla ylivirtasuojattuja. Toimiiko deko jossain muussa veturissa. Onko molemmat moottorit yhteenkytkettyjä, siis rinnankytkettyjä. Sen voi todeta antamalla ajosähköä esim. vain yhteen akseliin, toimiiko siitä molemmat moottorit. Ja vielä samaan suuntaan.
Vassijaure
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 23.11.2012 10:59

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja Vassijaure »

Tervehdys kaikille . mukava kun vastasitte.
Kiitos vinkeistä.
En ole tasavirtaa vielä kokeillut . Ei ole vielä muuntajaa. Vain multiMaus
Veturin hankin vähän aikaa sitten. On uutta vastaava mutta ei uusi
tehty v 2008. Roco 63753 tasavirta . 2 osainen.

Ohjekirjassa sanotaan : Digitaaliajoon on vain YKSI dekooderi jonka kapasiteetti riittää
kuormitukseen 1.5 amp. . Suosittelemme Roco Lokdekooderia 10745.
No sellainen löytyikin Saksasta. Mukana tuli Roco 10745 ohjekirja mutta dekooderi
oli irrallaan . Ei siis samassa pussissa ohjeen kanssa. Dekooderissa lukee Esu LP3
On 8 napainen ja laitoin sen paikoilleen. Ohjelmoin Multi Mausella ja hyvin kulki.
Valot tosin paloivat himmeästi , enkä saanut niitä säädettyä kirkkaammaksi.
Kytkin sitten veturin toisen puolikkaan . Mentiinkin renkaat sutia lyöden takaosa
jumissa . Poistin sen radalta ja ajattelin että ohjelmoin uudelleen takaosan kanssa.
Koko homma meni sitten sekaisin. Irroitin takaosan ja ohjelmoin uudelleen . Sitten
ei liikkunut eikä valot toimi. Ohjelmoitaessa kyllä naksahteli.
Laitoin dekooderin aivan ajamattomaan tehdasuuteen veturiin .Ohjelmoin ja se lähtikin etananvauhdilla menemään. Kun ohjelmoin sitä niin aina pysähtyi.
kulki pari metriä ja siihen jäi.
Kysymyksiä : Pitääkö veturin olla kiskoilla kun Multi Mausella poistetaan ( Delete).
Olikohan saksasta tullut ESU LP3 varmasti riittävä kapasiteetiltään.
Onko vuonna 2008 painettu ohjekirja ajan tasalla dekooderien suhteen?
Dekooderi on kirkkaassa muovikelmussa , poistetaanko kelmu ?
Päällä on pyöreä valkoinen tarra jossa 08/07/10 mitä tarkoitta ??
Voiko dekooderiin jäädä vanhoja tietoja jotka ovat ristiriidassa uuden
ohjelmoinnin kanssa ?
No nyt on suurennuslasin kanssa aherrettu ja huomasin veturit yhdistävissä virtanauhoissa
kolmen säikeeen olevan poikki. Onneksi uudet löytyi Ruotsista Luleåsta .Opetus . Hyvää ei saa halvalla.
Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan . Olen aloittelija joten kysymykset saattavat tuntua tyhmiltä.
Terv Vesa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vaikka en digiasiantuntija olekaan, niin veturin pitää ohjelmoidessa olla seis, eikä muita vetureita saa olla, raiteilla. Luultavasti nuo johdinnauhat voisi korvata ohuilla, taipuisilla johtimilla. Hiukan juottelua vaan. Katkenneiden johtimien vuoksi toinen pää olikin pois pelistä. Oletko voidellut, huoltanut veturin, ettei paikat jumita. Tuo tarra taitaa olla jokin päiväys, tuskin "parasta ennen"! Pidä dekoderissa muovi/eriste ympärillä. Koeta ohjelmointia muussa veturissa. Ohjelmoinnit voi aina muutella. Tutustu veturin/vetureiden kytkentöihin DCC ja DC- käytöissä. Pieni määrä sähköoppia, sekin, mitä koulussa on opittu, helpottaa aina.
Juke
Konduktööri
Viestit: 54
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja Juke »

Terve, kyseessä on ESUN Lokpilot 3 (LP 3). Jos se tällainen http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-xl-v30/ niin kestää 3 A virtaa. Eli pitäisi olla ok tuohon IOREeen. Musta tuntuu, että siinä kohtaa, kun yhdistit sen toisen pään, niin ne rikkinäiset johdot ovat vetäneet oikkariin ja dekooderi on ottanut itseensä, jos se ei toimi toisessakaan veturissa enää kunnolla. Onko siinä päällä olevassa läpinäkyvässä muovikalvossa kuumenemisen merkkejä, kuumentunut puhki jostain kohtaa tai jotain muuta epämuodostumaa kalvossa? Jos on niin, sen tarina oli siinä.

Eli jos dekooderi toimii toisessa veturissa ok, niin dekooderi on kunnossa. Silloin vika lienee veturissa ja/tai sen kyteknnöissä.

Jos IORe toimii normaalilla muuntajavirralla ok kun dekooderin paikalla on se pinnituppi, niin ihmetellään sitten lisää.

Veturin pitää tottakai olla radalla ja nimenomaan ainoana veturina ohjelmoitaessa, kun tekee muutoksia dekooderin parametreihin.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Vain tarkennuksena:

Varminta on tietysti ohjelmoida vain yksi veturi radalla. Mutta nykyään lähes kaikki dekooderit tukevat lennossa ohjelmointia (POM, Programming On the Main). Vain kyseiselle veturille lähetetyt asetukset muuttuvat. Helpottaa joskus jos ei ole erillistä ohjelmointiraidetta.

Suositeltavaa on silti ohjelmoida erillään.

Juha
Vassijaure
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 23.11.2012 10:59

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja Vassijaure »

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
Nyt se pyörii sittenkin.
Sain Luleåsta uudet johdot. Niitä kiinnittäessä huomasin että
liittimessä oli osa jousista irronnut. Helppo avata mutta
kokoaminen vaatii sorminäppäryyttä.
Asensin Lok Soundin V4.0 . Ohjekirja varsinainen kukkanen.
Pientä tekstiä jossa kaikki neljä mallia ripoteltuna sekaisin.
Liekö paperi kallista Saksassa . Luulisi tämän hintaluokan
tuotteilla olevan selkeämmät ohjeet.
Muutaman tunnin ähersin . Katsoin välillä Kemijoelle . Voisi kokeilla
miten kauas lentää.
Sitten syttyivät valot . Kyllä onni on joskus pienestä kiinni.

Edellinen dekooderi :
Ei toiminut koska yhteydet sekaisin. Ei toiminut myöskään toisessa
tehdasuudessa veturissa ( M62)
Laitoinkin sen sitten kirja -hyllyn päälle.
Keskiviikona sain käytetyn Dm3.n (se legendaarinen MTAB.n sini-musta punainen) . Tässäkin pienoismallissa on kaksi moottoria.
Sain sen auki ja huomasin että on samanlainen 8 reikäinen liitin
( uudessa SJ.n mallissa 16 reikää )
Jostain syystä kokeilin sitä hylättyä dekooderia.
Ihme tapahtui . Kaikki toimi hienosti.

arvelu : Dekooderi meni sekaisin ensimmäisessä asennuksessa .
Oltuaan muutaman päivän ilman virtaa tyhjenivät kondensaattorit
ja releet palautuivat oikeisiin asentoihin.
Terv Vesa
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Rocon Iore malmijunan veturipari.

Viesti Kirjoittaja rim »

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Syy ongelmiin tuon dekooderin suhteen on kyllä mysteeri, mutta joskus hommat on niin tota. :wink:
Vastaa Viestiin