Elo-t- ja Obrk-tavaravaunujen rakennussarjat (H0)
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 19.10.2015 21:42
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Symoba-lähikytkinmekanismien asentamisen teen seuraavasti: Kiinnitän NEM-tuppelot löyhästi Symoba-mekanismeihin, työnnän NEM-kytkimet tuppeloihin ja teippaan kokonaisuudet kaksipuolisella teipillä väliaikaisesti vaunujen pohjiin. Lähikytkinmekanismien varsia pitää lyhentää ennen koeajoa noin 1-2 millimetriä, jotta varret eivät osuisi koeajon aikana ratapölkkyihin ja vaihteisiin.
Rakennan koeajoradalle jyrkkiä kaarteita ja S-kaarteita, joista haluan vaunujeni kulkevan osana junaa. Lisäksi valikoin koeajorunkoon pisimpiä pienoismallivaunujani, joiden kanssa haluan vaunujeni olevan liikennöintikelpoisia (esim. alapuolen kuvan matkustajavaunu). Koeajossa on tärkeää sekä vetää että työntää junarunkoa kaarteiden yli, jotta toisiinsa kytkettyjen vaunujen puskimien väliin jäisi riittävästi turvamarginaalia. Siirtelen Symoba-mekanismeja testien perusteella sopiville etäisyyksille vaunujen päädyistä, jonka jälkeen liimaan mekanismit pysyvästi paikalleen Erikeeper-liimalla (kuva alla). Liimauksen ajaksi Elo-t-vaunuista kannattaa ruuvata pyöränkannattimet pois paikoiltaan.
Omissa Elo-t- ja Obrk-vaunuissani olen asentanut Symoba-mekanismit siten, että vaunujeni minimikaarresäteeksi tulee 356,5 mm (Fleischmann R1). Tätä jyrkemmistä kaarteista vaununi eivät kulje. Obrk-vaunuilla esiintyy tämän lisäksi rajoitteita laajoissa S-kaarteissa* jarrupään alaotekahvojen johdosta. Laajoissa S-kaarteissa kaarteen ja vastakaarteen säteiden on oltava vähintään 420 mm (Fleischmann R2), jotta Obrk-vaunut kulkisivat turvallisesti S-kaarteiden läpi osana junaa.
*S-kaarre = Kaarteen ja vastakaarteen välissä ei ole lainkaan suoraa rataosuutta.
Rakennan koeajoradalle jyrkkiä kaarteita ja S-kaarteita, joista haluan vaunujeni kulkevan osana junaa. Lisäksi valikoin koeajorunkoon pisimpiä pienoismallivaunujani, joiden kanssa haluan vaunujeni olevan liikennöintikelpoisia (esim. alapuolen kuvan matkustajavaunu). Koeajossa on tärkeää sekä vetää että työntää junarunkoa kaarteiden yli, jotta toisiinsa kytkettyjen vaunujen puskimien väliin jäisi riittävästi turvamarginaalia. Siirtelen Symoba-mekanismeja testien perusteella sopiville etäisyyksille vaunujen päädyistä, jonka jälkeen liimaan mekanismit pysyvästi paikalleen Erikeeper-liimalla (kuva alla). Liimauksen ajaksi Elo-t-vaunuista kannattaa ruuvata pyöränkannattimet pois paikoiltaan.
Omissa Elo-t- ja Obrk-vaunuissani olen asentanut Symoba-mekanismit siten, että vaunujeni minimikaarresäteeksi tulee 356,5 mm (Fleischmann R1). Tätä jyrkemmistä kaarteista vaununi eivät kulje. Obrk-vaunuilla esiintyy tämän lisäksi rajoitteita laajoissa S-kaarteissa* jarrupään alaotekahvojen johdosta. Laajoissa S-kaarteissa kaarteen ja vastakaarteen säteiden on oltava vähintään 420 mm (Fleischmann R2), jotta Obrk-vaunut kulkisivat turvallisesti S-kaarteiden läpi osana junaa.
*S-kaarre = Kaarteen ja vastakaarteen välissä ei ole lainkaan suoraa rataosuutta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
lakivija[ät]hotmail[piste]com
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 19.10.2015 21:42
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
NEM-tuppelot liimataan NEM-standardin mukaiselle korkeudelle kiskonharjasta. Tuppeloiden liimaukseen olen käyttänyt Micro Kristal Klear -liimaa. NEM-tuppeloiden korkeuden tarkistuksessa olen hyödyntänyt Symoba-kytkintulkkia: Kytkintulkin päässä oleva ohut muovitappi sujahtaa vastustelematta lähestyvän vaunun NEM-tuppeloon, kun tuppelo sijaitsee oikealla korkeudella kiskonharjasta (kuva alla). NEM-tuppelon liimauksessa ja korkeuden säädössä on oltava ripeä, jotta tuppelo ei jämähtäisi väärään korkeuteen. Kytkintulkin ansiosta vaununi kytkeytyvät ongelmitta kaikkeen NEM-kytkinstandardia noudattavaan H0-kiskokalustoon. NEM-kytkinstandardeista voi lukea lisää oheisen englanninkielisen linkin takaa: http://www.doubleogauge.com/standards/couplings.htm
NEM-tuppelon liimauksen jälkeen lähikytkinmekanismin ylimääräinen varsi katkaistaan tuppelon tyvestä. Olen itse käyttänyt varren katkaisuun pienen rautasahan terää (kuva alla). Telit/pyöränkannattimet kannattaa ruuvata toimenpiteen ajaksi pois paikoiltaan.
Liimaan vaunujen jarruvivut jarrupäätyihin Micro Kristal Clear -liimalla, jonka jälkeen "rasvaan" puskinlevyt taiteilijatarvikeliikkeestä saatavalla mustalla akryylivärillä. Töpötän akryyliväriä varovasti puskinlevyjen pintaan pumpulipuikolla, jolloin saan luotua puskinrasvalle ominaista pintatekstuuria (katso alapuolen kuvat). Tuore akryyliväri lähtee lakkapinnoista irti talouspaperin palalla pyyhkimällä, mikäli "rasvaa" pääsee leviämään väärille alueille mallia. Puskimien rasvauksen jälkeen tavaravaunujen pienoismallit ovat valmiita.
NEM-tuppelon liimauksen jälkeen lähikytkinmekanismin ylimääräinen varsi katkaistaan tuppelon tyvestä. Olen itse käyttänyt varren katkaisuun pienen rautasahan terää (kuva alla). Telit/pyöränkannattimet kannattaa ruuvata toimenpiteen ajaksi pois paikoiltaan.
Liimaan vaunujen jarruvivut jarrupäätyihin Micro Kristal Clear -liimalla, jonka jälkeen "rasvaan" puskinlevyt taiteilijatarvikeliikkeestä saatavalla mustalla akryylivärillä. Töpötän akryyliväriä varovasti puskinlevyjen pintaan pumpulipuikolla, jolloin saan luotua puskinrasvalle ominaista pintatekstuuria (katso alapuolen kuvat). Tuore akryyliväri lähtee lakkapinnoista irti talouspaperin palalla pyyhkimällä, mikäli "rasvaa" pääsee leviämään väärille alueille mallia. Puskimien rasvauksen jälkeen tavaravaunujen pienoismallit ovat valmiita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
lakivija[ät]hotmail[piste]com
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Jees! Olennaista on tuppilon etureunan etäisyys puskinpalkista. Riippuu kaarresäteistä ja vaunun pituudesta ja käytetäänkö lähikytkinkoplinkeja. Niitä käytän. Vaikuttaa juuri kaarreajoon. Lyhennän tuppilovartta piittareilla katkaisten vaunu suuntaisesti. Hiukan voi viistää särmiä, vaunun suuntaisesti fiilaamalla. Jotta tuppilo menisi helpommin. Kyllä pysyy, koplingin kera. Näin voi tarvittaessa vaihtaa koplinkityyppiä. Joissakin, omissa, muissa vaunuissa tuppilon pää saa tulla jopa >millin edemmäs puskinpalkista. Tällä vältän puskinlautasten sekoilut.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 19.10.2015 21:42
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Kiitos lähikytkimien asentamiseen liittyvistä kommenteistasi ealab.
Ealabin Vanha Gg -postauksessa on hyvä kuva Profi-kytkimellä ja lähikytkimellä varustetuista Symoba-mekanismeista (lyhyellä NEM-tuppelolla). Kuvan esittelemä lähikytkinmekanismin ruuvikiinnitys on kätevä: mekanismi on helppo poistaa, jos mekanismi vahingoittuu tai kytkimen haluaa myöhemmin vaihtaa äärirealistiseen ruuvikytkimen jäljitelmään.
Rakennussarjojeni mukana on toimitettu sekä lyhyt että pitkä NEM-kytkintuppelopari, sillä harrastajakunnassa on sekä lyhyen että pitkän tuppelon kannattajia. Suuri Snadi -tapahtumassa eräs veteraaniharrastaja osasi kertoa, ettei lyhyeen NEM-tuppeloon ole yhtä helppoa vaihtaa kytkintä: mekanismin varsi tulee lyhyessä tuppelossa haitallisen lähelle NEM-kytkimen hauenpyrstöä. Lyhyttä NEM-tuppeloa kannattaa kuulemma hieman viilailla ennen asennusta, että kytkimen vaihtaminen jälkikäteen olisi helpompaa. Taitaa olla tuttu neuvo.
Olen itse tyytynyt ainakin tässä vaiheessa Rocon NEM-lenkkikytkimiin, sillä ne toimivat luotettavasti jyrkkiä kaarteita sisältävillä pienoisrautateillä. Lisäksi ne muistuttavat toimintaperiaatteeltaan etäisesti suomalaisten vaunujen ruuvikytkimiä. Fleischmannin Profi-kytkintä olen kaavaillut pienoisrautateilläni SA3-automaattikytkimen jäljittelijäksi, sillä Profi-kytkimet ovat edullisia, luotettavia sekä toimintatavaltaan ja ulkonäöltään hieman SA3-kytkimen oloisia. (Rocolla on myynnissä esikuvanmukaisia automaattikytkimen H0-jäljitelmiä (NEM), mutta niistä uupuu kytkennän purkamismahdollisuus.)
EDIT: oikoluettu.
EDIT 2: linkki päivitetty.
Ealabin Vanha Gg -postauksessa on hyvä kuva Profi-kytkimellä ja lähikytkimellä varustetuista Symoba-mekanismeista (lyhyellä NEM-tuppelolla). Kuvan esittelemä lähikytkinmekanismin ruuvikiinnitys on kätevä: mekanismi on helppo poistaa, jos mekanismi vahingoittuu tai kytkimen haluaa myöhemmin vaihtaa äärirealistiseen ruuvikytkimen jäljitelmään.
Rakennussarjojeni mukana on toimitettu sekä lyhyt että pitkä NEM-kytkintuppelopari, sillä harrastajakunnassa on sekä lyhyen että pitkän tuppelon kannattajia. Suuri Snadi -tapahtumassa eräs veteraaniharrastaja osasi kertoa, ettei lyhyeen NEM-tuppeloon ole yhtä helppoa vaihtaa kytkintä: mekanismin varsi tulee lyhyessä tuppelossa haitallisen lähelle NEM-kytkimen hauenpyrstöä. Lyhyttä NEM-tuppeloa kannattaa kuulemma hieman viilailla ennen asennusta, että kytkimen vaihtaminen jälkikäteen olisi helpompaa. Taitaa olla tuttu neuvo.
Olen itse tyytynyt ainakin tässä vaiheessa Rocon NEM-lenkkikytkimiin, sillä ne toimivat luotettavasti jyrkkiä kaarteita sisältävillä pienoisrautateillä. Lisäksi ne muistuttavat toimintaperiaatteeltaan etäisesti suomalaisten vaunujen ruuvikytkimiä. Fleischmannin Profi-kytkintä olen kaavaillut pienoisrautateilläni SA3-automaattikytkimen jäljittelijäksi, sillä Profi-kytkimet ovat edullisia, luotettavia sekä toimintatavaltaan ja ulkonäöltään hieman SA3-kytkimen oloisia. (Rocolla on myynnissä esikuvanmukaisia automaattikytkimen H0-jäljitelmiä (NEM), mutta niistä uupuu kytkennän purkamismahdollisuus.)
EDIT: oikoluettu.
EDIT 2: linkki päivitetty.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
lakivija[ät]hotmail[piste]com
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 19.10.2015 21:42
Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat - Epilogi
Hyödynnän Elo-t- ja Obrk-vaunujeni säilytyksessä käytettyjä postipaketteja. Askartelen aaltopahvista vaunujen kuormatilaan istuvan suorakulmion, jonka teippaan pakkausteipillä postipaketin pohjaan. Ylösalaisin asetetut Elo-t- ja Obrk-vaunut istuvat tukevasti aaltopahvirakenteen päällä: rungot eivät pääse liikkumaan kovassakaan käsittelyssä, minkä lisäksi pehmeä aaltopahvi ei naarmuta koreja. Vaunujen paikallaan pysyminen on varmistettu vaunurunkojen yli taitelluilla aaltopahvisuikaleilla. Suikaleet on kiinnitetty yhdestä päädystä pysyvästi postipaketin pohjaan pakkausteipillä. Toisesta päädystä suikaleet ovat kiinni maalarinteipillä, jotta vaunut saadaan helposti pois laatikosta. Maalarinteippi irtoaa siististi pakkausteipillä pinnoitetusta postipaketin pohjasta.
Elo-t- ja Obrk-vaunujeni kimppatilaus sujui hyvin, ja harrastajatovereilta on tullut sähköpostitse positiivista palautetta vaununrakennusarjoistani. Kiitos palautteestanne! Minulta on jo udeltu uuden kimppatilauksen järjestämistä sekä kyselty uusia vaununrakennussarjoja. Olen palautteenne johdosta päättänyt toteuttaa vaununrakennussarjoistani uuden kimppatilauksen tulevien Pienoisjunatreffien yhteydessä. Tuon samalla kimppatilattavaksi uuden modernia aikakautta edustavan H0-rakennussarjani. Kirjoittelen aiheesta lähiaikoina tarkemmin Muut Piensarjat -osion alle.
Toivottavasti Elo-t- ja Obrk-vaunujeni rakennussarjat ovat inspiroineet foorumin lukijoita kokeilemaan Suomi-kaluston kotirakentamista "täysin tyhjästä". Pienoisrautatievaunujen osia on nykyisin helppoa ja sangen edullista tuottaa Suomessa 3D-tulostamalla, minkä lisäksi rakentamisen kannalta tärkeitä pyöräkertoja, kytkimiä, uushopealankoja sekä kiinnitystarvikkeita saa hankittua suomalaisilta kauppiailta. Puskimia, telejä ym. pikkuosia löytyy myös valmiina irtotavarana, mikäli kaikkea ei halua tehdä alusta alkaen itse. 3D-mallinnuksessa pääsee erinomaisesti liikenteeseen internetistä löytyvillä ilmaisilla mallinnusohjelmilla. Omat pienoismallini olen suunnitellut FreeCAD-ohjelmistolla, jonka ominaisuudet riittävät jopa Dm9-porkkanajunan mallintamiseen. Esikuvien mittakaavapiirroksia saa puolestaan ostettua museoilta ja pienoisrautatiekerhoilta. Loppu onkin sitten vain kiinni omasta uskalluksesta ja asenteesta - Eihän se ole muuta kuin tehdä!
-LOK
EDIT: toimimaton linkki poistettu ja jäljelle jäänyt päivitetty.
Elo-t- ja Obrk-vaunujeni kimppatilaus sujui hyvin, ja harrastajatovereilta on tullut sähköpostitse positiivista palautetta vaununrakennusarjoistani. Kiitos palautteestanne! Minulta on jo udeltu uuden kimppatilauksen järjestämistä sekä kyselty uusia vaununrakennussarjoja. Olen palautteenne johdosta päättänyt toteuttaa vaununrakennussarjoistani uuden kimppatilauksen tulevien Pienoisjunatreffien yhteydessä. Tuon samalla kimppatilattavaksi uuden modernia aikakautta edustavan H0-rakennussarjani. Kirjoittelen aiheesta lähiaikoina tarkemmin Muut Piensarjat -osion alle.
Toivottavasti Elo-t- ja Obrk-vaunujeni rakennussarjat ovat inspiroineet foorumin lukijoita kokeilemaan Suomi-kaluston kotirakentamista "täysin tyhjästä". Pienoisrautatievaunujen osia on nykyisin helppoa ja sangen edullista tuottaa Suomessa 3D-tulostamalla, minkä lisäksi rakentamisen kannalta tärkeitä pyöräkertoja, kytkimiä, uushopealankoja sekä kiinnitystarvikkeita saa hankittua suomalaisilta kauppiailta. Puskimia, telejä ym. pikkuosia löytyy myös valmiina irtotavarana, mikäli kaikkea ei halua tehdä alusta alkaen itse. 3D-mallinnuksessa pääsee erinomaisesti liikenteeseen internetistä löytyvillä ilmaisilla mallinnusohjelmilla. Omat pienoismallini olen suunnitellut FreeCAD-ohjelmistolla, jonka ominaisuudet riittävät jopa Dm9-porkkanajunan mallintamiseen. Esikuvien mittakaavapiirroksia saa puolestaan ostettua museoilta ja pienoisrautatiekerhoilta. Loppu onkin sitten vain kiinni omasta uskalluksesta ja asenteesta - Eihän se ole muuta kuin tehdä!
-LOK
EDIT: toimimaton linkki poistettu ja jäljelle jäänyt päivitetty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
lakivija[ät]hotmail[piste]com
-
- Ratavartija
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29.01.2016 20:14
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Hyvä ratkaisu tuo kyllä. Kuljetuslaatikossa pienoismallin "hölskyminen" on varmasti maalipinnan ja pienien detaljien pahin vihollinen ja yleensä tämän "hölskymisen" estäminen on vaikein asia ratkaista itse tehdyissä kuljetuslaatikoissa. Hyvä idea tuo vaunujen tukeminen lavan sisäpuolelta.
Itselläni kävi sinäänsä hyvä tuuri, että kun muovilaatikon pohjalle laittoi aaltopahvin, niin korkeus olis siinä mielessä sopiva että kansi "kiristää" vaunun aaltopahvia vasten. Olen valmistanut vaunujeni kyljissä olevat pressukahvat 0,5mm messinkilangasta ja ne ovat uloimmat osat. Kansi ottaa siis hyvin pieneltä alalta messinlankoihin kiinni ja näin kiristää vaunun paikoilleen ilman kosketusta maalipintojen kanssa.
Loistava työsi näiden vaunujen suhteen varmasti inspiroi monia ja poistaa (minunkin) epäluuloja 3D-tulostamisen soveltuvuuteen tämän kokoluokan pienoismalleihin. 3D-tulostamisen hinta/laatu-suhteen parantuessa lähitulevaisuudessa lisää varmasti mahdollisuuksia tuottaa laadukasta suomikalustoa maailmalle.
Itselläni kävi sinäänsä hyvä tuuri, että kun muovilaatikon pohjalle laittoi aaltopahvin, niin korkeus olis siinä mielessä sopiva että kansi "kiristää" vaunun aaltopahvia vasten. Olen valmistanut vaunujeni kyljissä olevat pressukahvat 0,5mm messinkilangasta ja ne ovat uloimmat osat. Kansi ottaa siis hyvin pieneltä alalta messinlankoihin kiinni ja näin kiristää vaunun paikoilleen ilman kosketusta maalipintojen kanssa.
Loistava työsi näiden vaunujen suhteen varmasti inspiroi monia ja poistaa (minunkin) epäluuloja 3D-tulostamisen soveltuvuuteen tämän kokoluokan pienoismalleihin. 3D-tulostamisen hinta/laatu-suhteen parantuessa lähitulevaisuudessa lisää varmasti mahdollisuuksia tuottaa laadukasta suomikalustoa maailmalle.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Symoban lyhytkin tuppilo kyllä pelaa*. Koplingin pyrstö pikemminkin estää tuppilon putoamista. Tuppilon laitto koplinkeineen käy, kun katkaisun jälkeen tuppilovartta vähän fiilailee hieman (n.45ast.)viistoksi, vaunun suuntaisesti. Se ikäänkuin kiilaa haarapyrstön tuppiloineen, ja helpottaa asennusta. Muutoin saattaa tuppilo jäädä löysäksi, jos ei sitten liimaile, kertakäyttösysteemisesti. *Useissa vaunuissani olen Symoban "kehtoa" siirtänyt edemmäs, jopa >1mm, jotta vaunujen puskimet ratani kaarteissa eivät sekoaisi. Etäisyydet kuitenkin minimoiden, siksi lyhyt tuppilo. Vaikka hienoa olisi puskintuntuma, kuten pitäisi. Jotkin, kuten Rocon pitkät matkustavaunut kulkevat lähikytkinmekanismeineen niin, ok. Ovat jopa niin liki, että hyvä kun koplinkit nappaavat kiinni. Kyse ehkä geometriasta. Profia olen alkanut käyttää, kun Rocon pitkä (40270)ei tykkää pitempiaikaisesta päistämisestä, laatikossa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Ohessa erinomainen videosarja 3D-printtien hyödyntämisestä höyryveturirakennussarjassa. Mielenkiintoista on ennen kaikkea veturin aluskehyksestä tehty 3D-printti.
https://www.youtube.com/watch?v=Lgx2_q3bfbo
https://www.youtube.com/watch?v=YfDiz6sEnDI
https://www.youtube.com/watch?v=sHvixjHb3Rw
https://www.youtube.com/watch?v=XoB9Sx0sPvQ
https://www.youtube.com/watch?v=gzdw968K_-4
https://www.youtube.com/watch?v=B43ugCOGFYE
https://www.youtube.com/watch?v=QDqQsJDPJ4k
https://www.youtube.com/watch?v=uPxBmy3BtAk
https://www.youtube.com/watch?v=3yNzxUSzok4
https://www.youtube.com/watch?v=Lgx2_q3bfbo
https://www.youtube.com/watch?v=YfDiz6sEnDI
https://www.youtube.com/watch?v=sHvixjHb3Rw
https://www.youtube.com/watch?v=XoB9Sx0sPvQ
https://www.youtube.com/watch?v=gzdw968K_-4
https://www.youtube.com/watch?v=B43ugCOGFYE
https://www.youtube.com/watch?v=QDqQsJDPJ4k
https://www.youtube.com/watch?v=uPxBmy3BtAk
https://www.youtube.com/watch?v=3yNzxUSzok4
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Vielä yksi toosavaihtoehto. Materiaali myös ohuempaa pakkauspahvia (vastaavaa punaviinin ystävät löytävät helposti hanapakkauksista. On siis kaikenkaikkiaan hyödyllistä:) ). Lyhyempiin vaunuihin. Tässä toosassa ei vielä puskintyynyjä. Ne voi tehdä umpisolutelttapatjasta. Näiden nurkkapehmusteiden päälle voi liimata* kangassuikaleen. Se helpottanee muovin ohella luistoa toosaan:). Liimapistoolilla koko homma. Mitta "n" riippuu vaunun korkeudesta ja pehmusteen paksuudesta, 65mm voisi olla hyvä. Pehmustetta myös pyörien alla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.