Sr1
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.01.2008 15:18
Re: Sr1
Sr1 oli alunperin varustettu SA3-kytkimin, jotka korvattiin lenkkikytkimillä. En tiedä minne alkuperäiset kytkimet joutuivat, menivätkä VR käyttöön vai takaisin valmistajatehtaalle. Nykyisin niissä on Willisonit tahi unilinkit Lukekaas kytkimen päällä valussa oleva teksti.
Muuten Dv12 2637 valmistui SA3-VaPiTi yhdistelmällä mutta jo vuotta myöhemmin ne oli poistettu. Älytöntä touhua muutella edestakaisin mielestäni!
Tulipas vielä mieleeni, onkohan aivan viimeisissä Sr1:sissä ollut kokoajan keskuspuskimet?
Muuten Dv12 2637 valmistui SA3-VaPiTi yhdistelmällä mutta jo vuotta myöhemmin ne oli poistettu. Älytöntä touhua muutella edestakaisin mielestäni!
Tulipas vielä mieleeni, onkohan aivan viimeisissä Sr1:sissä ollut kokoajan keskuspuskimet?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
Koekappaleen rakentaminen on vienyt arvioitua hieman enemmän aikaa. Parhaillaan pyöränormeinen, valonheittimet, katon esikammiot ja kuori ovat valmiita, ja pääsen nyt aloittamaan niiden valumisen. Valitettavasti esteenraivaajat asettuivat väärään paikkaan (toivottua alempi), mutta korjaamme sen.
Tässä kuvat:
Tässä kuvat:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
Jos haluatte jonkun konkreettisen sarjanumeron veturiin (tai muutama sellainen), niin minä voisin tehdä sen. Laitan kuitenkin vetureihin ne numerot, jotka valitsee valtaosa tilaajista. Jos se asia kiinnostaa, niin voisittteko ilmoittaa kiireisesti numerot, koska myöhemmin on paljon vaikeampaa tehdä se.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Sr1
Hrukach kirjoitti:Jos haluatte jonkun konkreettisen sarjanumeron veturiin (tai muutama sellainen), niin minä voisin tehdä sen. Laitan kuitenkin vetureihin ne numerot, jotka valitsee valtaosa tilaajista. Jos se asia kiinnostaa, niin voisittteko ilmoittaa kiireisesti numerot, koska myöhemmin on paljon vaikeampaa tehdä se.
Hei Hrukach, hienolta näyttää projektisi!
Olen siis tilannut sinulta noita SR1 vetureita 2 kpl. Haluaisin siis ne veturit mahdollisimman alkuperäisvärityksin ja sarjanumeroin. Eli sarjanumerot voisivat omien vetureideni kohdalla olla 3001 ja 3002.
Lisäksi onko mahdollista saada kyseiset SR1 veturit maalattuina niihin alkuperäisiin väreihin, eli keltaisia raitoja harvakseltaan päätyihin maalattuna tumman punaiselle pohjalle kuten tässä kuvassa:
Tai täällä:
http://vaunut.org/kuvat/32ed4f1a67ae8bb ... e8a7cf.jpg
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Sr1
Joo tuo alkuperäinen ensisarjojen väritys ja ns punavalkoinen mustanaamio on minulle ainakin ne mieluisimmat värit Sr1 veturiin.
Numeroista haluaisin 3110 ja 3106 koska ovat olleet myös yksipolvisella virroittimella, saksalaiselta sivustolta löytyy kuva tuosta Sr1 3106 punavalkoisena yksipolvisen virroittimen kanssa http://www.bahnbilder.de/name/einzelbil ... s~Sr1.html
Sr1 3110 oli jo 90 vuonna tuolla yksipolvisella virroittimella http://vaunut.org/kuva/6178
Numeroista haluaisin 3110 ja 3106 koska ovat olleet myös yksipolvisella virroittimella, saksalaiselta sivustolta löytyy kuva tuosta Sr1 3106 punavalkoisena yksipolvisen virroittimen kanssa http://www.bahnbilder.de/name/einzelbil ... s~Sr1.html
Sr1 3110 oli jo 90 vuonna tuolla yksipolvisella virroittimella http://vaunut.org/kuva/6178
Ylläpito
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
Hei, kiitoksia vastauksista ja toivomuksista. Ensimmäinen veturisarja (5 kappaletta) on alkuperäisessä värityksessä (niin kuin magnuken sanoi) alkuperäisellä virroittimella. Muut väritykset tehdään ehkä myöhemmin. Se riippuu siitä, kuinka monta mallia tilataan.
Haluaisin saada pari valokuvaa toivotuista sarjannumeroista, niin että ne olisivat mahdollisimman alkuperäisen näköiset.
Magnuken, onko 3003-numeroinen veturi 3001- ja 3002-numeroisten näköinen?
Haluaisin saada pari valokuvaa toivotuista sarjannumeroista, niin että ne olisivat mahdollisimman alkuperäisen näköiset.
Magnuken, onko 3003-numeroinen veturi 3001- ja 3002-numeroisten näköinen?
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Sr1
Hei.
Veturi näyttää todella hyvältä. Laadukasta työnjälkeä ja hienosti toteutettuja yksityiskohtia!
Kuvissa on toki vasta prototyyppi, mutta mainitsen vain, että kuvien veturissa on uusin versio ylä-valonheittimestä(+ liekö tuo katon "pömpeli" liittyvä ilmastointiin?), mutta alla alkupään sarjan puolapyörät.
Alkuperäinen valonheitinhän on yksinkertainen "laatikko".
Näyttää kuitenkin erittäin lupaavalta.
Runko ja telirungot ovat ilmeisesti Rocon Br 185:stä, tai jostain sen sisarveturista peräisin?
Onko uudemman puna-valkoisen version toteutus jotenkin epävarmaa? Itseäni kiinnostaisi nimenomaan sellainen.
Terveisin
Samuli
Veturi näyttää todella hyvältä. Laadukasta työnjälkeä ja hienosti toteutettuja yksityiskohtia!
Kuvissa on toki vasta prototyyppi, mutta mainitsen vain, että kuvien veturissa on uusin versio ylä-valonheittimestä(+ liekö tuo katon "pömpeli" liittyvä ilmastointiin?), mutta alla alkupään sarjan puolapyörät.
Alkuperäinen valonheitinhän on yksinkertainen "laatikko".
Näyttää kuitenkin erittäin lupaavalta.
Runko ja telirungot ovat ilmeisesti Rocon Br 185:stä, tai jostain sen sisarveturista peräisin?
Onko uudemman puna-valkoisen version toteutus jotenkin epävarmaa? Itseäni kiinnostaisi nimenomaan sellainen.
Terveisin
Samuli
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Sr1
Hei Maksim,Hrukach kirjoitti:Hei, kiitoksia vastauksista ja toivomuksista. Ensimmäinen veturisarja (5 kappaletta) on alkuperäisessä värityksessä (niin kuin magnuken sanoi) alkuperäisellä virroittimella. Muut väritykset tehdään ehkä myöhemmin. Se riippuu siitä, kuinka monta mallia tilataan.
Haluaisin saada pari valokuvaa toivotuista sarjannumeroista, niin että ne olisivat mahdollisimman alkuperäisen näköiset.
Magnuken, onko 3003-numeroinen veturi 3001- ja 3002-numeroisten näköinen?
Mielestäni veturi nro 3003 on aivan samanlainen väreiltään kuin ne ensimmäiset vuoden 1973 Novotšerkasskin tehtaan SR1 Suomen veturit 3001 ja 3002, eli hyvin tumman punaiselle (likaisen punainen) pohjalle maalattuja muutamia keltaisia raitoja veturin molempiin päihin.
Aivan ensimmäinen Neuvostoliitosta Suomeen toimitettu SR1 veturi tuli meille jo vuonna 1972 ja se oli numeroltaan 3000. Mutta se oli tehtaan prototyyppi ja sen värityksestä tai muusta tekniikasta en ole löytänyt tietoja. Saisitko sinä Maksim kaivettua tuon SR1/3000 prototyypin tietoja sieltä Novotšerkasskin tehtaalta?
Itse asiassa Suomen Wikipedia kertoo, että kaikki ensimmäiset SR1 Neuvostoveturit numeroiltaan 3001-3039 maalattiin alkuaan aivan näihin samoihin väreihin (hyvin tumman punainen ja päissä muutama keltainen raita). Noita vetureita on toki sittemmin moneen kertaan maalattu uudestaan yhä "pirteämpiin" väreihin
Kaiken kaikkiaan Suomen Valtio osti Neuvostoliitosta silloin aikoinaan 1973-1985 näitä mainioita Novotšerkasskin tehtaan "pommin kestäviä" vetureita noin 110 kpl:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sr1. Liki kaikki nämä veturit ovat edelleenkin rautateillämme käytössä!
-
- Konduktööri
- Viestit: 85
- Liittynyt: 07.12.2011 13:23
Re: Sr1
Veturi numero 3000 ei tullut Suomeen, vaan se oli tehtaan koekappale, joka jäi tehtaalle sarjavalmistuksen alettua. Sillä ajettiin lähinnä tehtaan omalla koeradalla. Suomeen toimitettiin tehtaalta veturit 3001-3110, joista ensimmäinen tuli vuonna 1973.
Veturi 3000 makasi tehtaan pihassa rapistumassa 22 vuoden ajan, ja ilmeisesti sitä käytettiin mm. ammuntojen maalitauluna, koska myöhemmin ko. korista löydettiin luodinreikiä
Vuonna 1994 VR osti tuon, koneistoista riisutun korin teleineen Suomeen ja "veturi 3000" saapui siis vasta silloin ensimmäisen kerran Suomeen! Vuoteen 1996 mennessä korista oli rakennettu Hyvinkään konepajalla aiemmin hankituista varaosista Sr1 numero 3112 ja luovutettiin punavalkoisiin väreihin maalattuna käyttöön. Eli Sr1 numeroa 3000 ei ole koskaan ollut VR:llä käytössä. Mainittakoon kuitenkin, että joistain kuvista on näkynyt yksityiskohtia tuosta veturista tehtaan käytössä olleesaan ja siinä oli mm. erilainen valonheitin ja erilaiset perävalot sekä muistaakseni nokan maalauskaaviossa jotain eroa. Mutta tällä ei ole sikäli merkitystä, koska Sr1 3000 on liikkunut vain Neuvostoliitossa tehtaan veturina.
3111:n tarina on hieman samantapainen. Kun (muistaakseni) Riihimäen onnettomuudessa oli tuhoutunut yksi Sr1, kysyttiin veturitehtaalta mahdollisuutta saada siihen uusi kori. Tehdas ilmoitti niin edullisen hinnan, että koreja päätettiin tilata saman tien kaksi. Toisesta rakennettiin onnettomuusveturi uudelleen, ja se sai saman numeron kuin onnettomuusveturilla oli ollut. Toinen kori puolestaan lojui jonkun vuoden Hyvinkään konepajan pihassa odottamassa, kun joku oli keksinyt, miten siitä saadaan helpotusta veturipulaan: konepajan varastoissa oli jokseenkin kaikkia mahdollisia Sr1:n osia! Siispä kootaan siitä vielä yksi Sr1! Näin tehtiin ja veturi sai numerokseen 3111.
Neuvostoliiton romahduksen jälkeen samantapaista asiaa tiedusteltiin jälleen uudelleen, mutta veturin korin hinta oli noussut monin-, moninkertaiseksi aiemmasta ja laajemmat suunnitelmat Sr1:n omavalmistuksesta varaosia käyttäen jäivät siihen.
K.L.
Veturi 3000 makasi tehtaan pihassa rapistumassa 22 vuoden ajan, ja ilmeisesti sitä käytettiin mm. ammuntojen maalitauluna, koska myöhemmin ko. korista löydettiin luodinreikiä
Vuonna 1994 VR osti tuon, koneistoista riisutun korin teleineen Suomeen ja "veturi 3000" saapui siis vasta silloin ensimmäisen kerran Suomeen! Vuoteen 1996 mennessä korista oli rakennettu Hyvinkään konepajalla aiemmin hankituista varaosista Sr1 numero 3112 ja luovutettiin punavalkoisiin väreihin maalattuna käyttöön. Eli Sr1 numeroa 3000 ei ole koskaan ollut VR:llä käytössä. Mainittakoon kuitenkin, että joistain kuvista on näkynyt yksityiskohtia tuosta veturista tehtaan käytössä olleesaan ja siinä oli mm. erilainen valonheitin ja erilaiset perävalot sekä muistaakseni nokan maalauskaaviossa jotain eroa. Mutta tällä ei ole sikäli merkitystä, koska Sr1 3000 on liikkunut vain Neuvostoliitossa tehtaan veturina.
3111:n tarina on hieman samantapainen. Kun (muistaakseni) Riihimäen onnettomuudessa oli tuhoutunut yksi Sr1, kysyttiin veturitehtaalta mahdollisuutta saada siihen uusi kori. Tehdas ilmoitti niin edullisen hinnan, että koreja päätettiin tilata saman tien kaksi. Toisesta rakennettiin onnettomuusveturi uudelleen, ja se sai saman numeron kuin onnettomuusveturilla oli ollut. Toinen kori puolestaan lojui jonkun vuoden Hyvinkään konepajan pihassa odottamassa, kun joku oli keksinyt, miten siitä saadaan helpotusta veturipulaan: konepajan varastoissa oli jokseenkin kaikkia mahdollisia Sr1:n osia! Siispä kootaan siitä vielä yksi Sr1! Näin tehtiin ja veturi sai numerokseen 3111.
Neuvostoliiton romahduksen jälkeen samantapaista asiaa tiedusteltiin jälleen uudelleen, mutta veturin korin hinta oli noussut monin-, moninkertaiseksi aiemmasta ja laajemmat suunnitelmat Sr1:n omavalmistuksesta varaosia käyttäen jäivät siihen.
K.L.