Sp-raakapuuvaunun rakennussarja (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 170
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Sp-raakapuuvaunun rakennussarja (H0)

Viesti Kirjoittaja LOK »


Pienoisjunatreffeillä muutamaan otteeseen vieraillut H0-mittakaavan Sp-vaunun prototyyppi sai kuluneen kevään ja kesän aikana maalit, siirtokuvat sekä lakkapinnan yllensä. Vaunulle olisi seuraavaksi tarkoitus rakentaa lajitovereita, minkä johdosta lanseeraan Sp-vaunusta H0-rakennussarjan syksyn 2020 aikana. Sarja tulee myyntiin foorumin Muut Piensarjat -osioon lokakuussa. Esittelen tässä ketjussa tiivistetysti, kuinka olen Sp-vaununi koonnut. Lisäksi käyn ketjussa lyhyesti läpi Sp-raakapuuvaunujen historiaa.

Sp-vaununi on mahdollista rakentaa kulkemaan 356,5 millimetrin minimikaarresäteestä (Fleischmann R1), mikä mahdollistaa vaunulla liikennöinnin myös tiukkoja mutkia sisältävillä kotiradoilla. Vaunun kokoaminen tapahtuu liimaamalla: juottamista kaipaavia osia Sp-vaunussa ei ole. Tuotan 210XXX-sarjan Sp-vaunuja korkeintaan 15 kappaletta.


PÄIVITYS 13.10.2020: H0-Sp-rakennussarjan osien hankinnassa on ollut koko kuluneen vuoden ajan viiveitä: Korona on viivästyttänyt osien toimituksia, minkä lisäksi henkilöstö- ja laitekantamuutokset firmoissa ovat tuottaneet yllättäviä pikkupulmia Sp-vaunujen komponenttien valmistukseen – jopa aivan viime metreillä. Kimppatilauksen ajankohta uhkaa nyt pahasti siirtyä marras-joulukuulle, joka ei tosin ole mahdollinen opintojeni johdosta. Joudun hyvin suurella todennäköisyydellä lykkäämään Sp-vaunujen kimppatilauksen helmikuuhun 2021. Kirjoitan sarjan viivästymisestä huolimatta kokoonpano-ohjeen valmiiksi foorumille.

–LOK

H0-mittakaavan Sp-raakapuuvaunu koottuna. Tämä yksilö on numeroltaan 210216.
H0-mittakaavan Sp-raakapuuvaunu koottuna. Tämä yksilö on numeroltaan 210216.
Sp-raakapuuvaunu_H0.jpg (101.01 KiB) Katsottu 576 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 13.10.2020 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 170
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Sp-vaunujen historiaa

Viesti Kirjoittaja LOK »


Ensimmäiset Sp-sarjan raakapuuvaunut ilmestyivät vanhempien Ocpp-raakapuuvaunujen rinnalle 1980- ja 1990-lukujen taitteessa (viitteet 1,2 & 3). 14-pankkoisista Ocpp-vaunuista poiketen Sp-vaunut varustettiin alkujaan kymmenellä siirrettävällä pankolla, mikä mahdollisti eri mittoihin sahattujen puukuormien kuljettamisen mahdollisimman pientä pankkomäärää käyttäen (viite 2). Pienempi määrä liikuteltavia pankkoja voitiin samalla sijoittaa vaunuihin siten, etteivät ne häirinneet puulastin purkamista määränpäässä.

Sp-vaunujen rakentamisessa VR hyödynsi aiemmin valmistettujen 20,68-metristen telivaunujen alustoja: Vaunuja on rakennettu vuosien saatossa ainakin Oc-, (viite 1) Occ- (viite 1), Ohn- (viitteet 1 & 4) ja Ocpp-vaunuista (viitteet 1 & 5), minkä vuoksi Sp-vaunujen rungoissa esiintyy pieniä rakenteellisia eroavaisuuksia. Esimerkiksi Oc-vaunuista ja Oc-vaunujen johdannaisista muunnetut Sp-vaunut tunnistaa vaunun kylkiä koristavista rei'istä (viite 1), jotka ovat alkujaan majoittaneet Oc-vaunujen laukaistavien sivupylväiden mekanismeja (viite 6). Erilaisten runkojen lisäksi Sp-vaunuissa on käytetty kahta eri pankkomallia: harmaata 2,55 metrin pankkoa sekä 2,65 metrin sinistä pankkoa (viite 7). Myös taarapainoissa esiintyy pieniä eroavaisuuksia eri Sp-sarjojen kesken (viitteet 2 & 8).

Vanhimmat Sp-vaunut numeroitiin valmistuessaan välille 73601—73800 ja 73801—74651 (viite 2). Ensimmäisten Sp-vaunujen valmistusvuodesta ei ole löytynyt kirjallista dokumentaatiota, mutta ainakin Sp-yksilö 73675 on valmistajalaatasta otetun valokuvan perusteella muutettu Ohn-vaunusta vuonna 1988 (viite 1). 1990-luvun puolivälin tietämillä uusia Sp-vaunuja alettiin numeroida numerosta 210001 ylöspäin (viite 9). Lokakuussa 2000 Sp-vaunujen yhteenlaskettu lukumäärä kohosi 1660 yksilöön, mikä tekee Sp-sarjasta yhden VR:n runsaslukuisimmista vaunusarjoista (viite 8). 2000-luvun aikana Sp-vaunuja on valmistettu vielä lisää mm. Ohn-hakevaunuista (viitteet 4 & 10).

Sp-sarjan vaunut ovat kokeneet vuosien varrella useita muutoksia: Vaunujen pankkoja on alettu lukita paikoilleen viimeistään vuodesta 1999 alkaen (viite 7). 2000-luvun aikana Sp-vaunujen keskirunkopalkkien kate näyttäisi vaihtuneen reunoilta alaspäin viettävään malliin, joka estänee alkuperäistä katetta paremmin lumen ja roskien kerääntymistä vaunuun (viite 1). Sp-vaunuja on 2000-luvulta alkaen myös uudelleennumeroitu (viite 1). Vuodesta 2014 alkaen vaunuihin on vaihdettu uusia astimia sekä tartuntaripoja osana VR Transpointin tavaravaunujen uudistusohjelmaa (viite 11). Sp-sarjan vaunuja on lisäksi alettu muuntaa Sps-sarjan vaunuiksi loppuvuodesta 2010 alkaen (viitteet 12 & 13).

Sp 212527 Riihimäellä. Vaunu on valmistajalaatan perusteella ollut alkujaan Ohn-vaunu, joka on muutettu Sp 73675:ksi vuonna 1988. Nykyisen numeronsa vaunu on saanut vuoden 2009 korjauksen yhteydessä. Vaunuun oli kuvanottohetkellä asennettu uudet tartuntarivat sekä astimet tavaravaunujen uudistusohjelman mukaisesti.
Sp 212527 Riihimäellä. Vaunu on valmistajalaatan perusteella ollut alkujaan Ohn-vaunu, joka on muutettu Sp 73675:ksi vuonna 1988. Nykyisen numeronsa vaunu on saanut vuoden 2009 korjauksen yhteydessä. Vaunuun oli kuvanottohetkellä asennettu uudet tartuntarivat sekä astimet tavaravaunujen uudistusohjelman mukaisesti.
Sp_212527-6_Riihimäellä.jpg (131.68 KiB) Katsottu 362 kertaa


Lähdeviitteet

1. LOK:n valokuva-arkisto (viitattu 19.9.2020).
2. VR Cargo, Kuljetustieto -kansio, korjattu versio 8.91, 1991.
3. Vaunut.org, valokuva, http://vaunut.org/kuva/48611 (viitattu 17.9.2020).
4. Vaunut, valokuva, http://vaunut.org/kuva/40415 (viitattu 18.9.2020).
5. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/119 (viitattu 18.9.2020).
6. Rautatiehallitus, Valtionrautatiet 1962–1987 -kirja, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1987, sivut 443—446.
7. VR Cargo, Kuljetustieto -kansio, Sp-pankkovaunun esittelylehti (versio 4/99), 2000.
8. VR Cargo, Kuljetustieto -kansio, Avonaiset vaunut -kalustolista, 1.10.2000.
9. Arkisto M. Bergström (viitattu 10.3.2016).
10. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/70 (viitattu 19.9.2020).
11. VR Transpoint, 6000 vaunua uudistetaan – tavoitteena vaihtotöiden turvallisuus, artikkeli (julk. 4.12.2014),
___ https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-trans ... 220140000/ (viitattu 18.9.2020).
12. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/69 (viitattu 18.9.2020).
13. http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/74 (viitattu 18.9.2020).

Edit: oikoluku.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 170
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Sp-rakennussarjojen osat

Viesti Kirjoittaja LOK »


Huom! H0-Sp-rakennussarjan lanseeraus tulee näillä näkymin siirtymään helmikuulle 2021. Lisätietoja ketjun aloitusviestissä.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

H0-Sp-rakennussarjoja saa kolmena eri versiona: täysversiona (kytkimin tai ilman kytkimiä), kevytversiona sekä "superkevyenä" versiona.

Täysversio sisältää kaikki vaunun kokoamiseen tarvittavat osat (katso alapuolen kuva): Vaunurunko, pankot, telit, päädyt, painesäiliöt sekä jarruvipu ovat SLS-3D-tulostettua nailonia. Mukana toimitetaan kaksi varaosapankkoa. Puskimet ovat sorvattua ja mustaksi niklattua messinkiä. Sarja sisältää telien kiinnitykseen tarvittavat ruuvit, mutterit ja aluslevyt sekä RP25-pyöräkerrat Rocon akselimitoituksella (24,75 mm). Sarja on varustettu Symoba-lähikytkinmekanismiparilla, pitkällä NEM-tuppeloparilla (pyydettäessä lyhyellä) sekä tilaajan toivomalla NEM-kytkinparilla (Rocon lenkkikytkin tai Fleischmannin Profi). Sarjan mukana toimitetaan ylimäärin 0,3 mm paksua uushopealankaa vaunun otekahvojen rakentamiseksi. Rakennusarjan mukana toimitetaan paperiset sapluunat, joita voi hyödyntää vaunurungon jarrupäämerkin maalausmaskin toteutukseen.

Sp-rakennussarjojen valkoiset kylki- ja runkomerkinnät ovat siirtokuvia. Kylkien sinivalkoiset ohjemerkinnät ovat ohuelle (0,1 mm) kalvolle tulostettuja tarroja. Siirtokuvista ja tarroista tulee mukana varakopiot, jolloin yksittäisen merkinnän hukkaaminen rakentelun tuoksinnassa ei estä mallia valmistumasta. Toimitan useamman Sp-vaunun tilaajalle siirtokuvia ja tarroja siten, että tilaaja saa jokaiselle vaunulleen eri sarjanumeron.

Täysversion voi hankkia myös ilman NEM-kytkinparia.

Kevytversio ei sisällä alapuolen kuvassa näkyviä pyöräkertoja, NEM-kytkimiä, uushopealankaa eikä Symoba-lähikytkimien osia.

“Superkevyt” versio sisältää ainoastaan vaunurungon, pankot, päädyt, painesäiliöt, jarruvivun, puskimet, siirtokuvat, tarrat sekä jarrupäämerkin maalaussapluunat. Sp-vaunurungon pohjassa on telikeskiöiden kohdilla halkaisijaltaan 4,0 mm leveät ja 2,2 mm syvät poterot, joita rakentaja voi hyödyntää oman teliratkaisunsa asentamiseksi.

H0-Sp-rakennussarjan osat (kokoversio).jpg
H0-Sp-rakennussarjan osat (kokoversio).jpg (82.65 KiB) Katsottu 214 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
Vastaa Viestiin