H0 Dv12-tekniikkaa

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1112
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja ealab » 29.10.2017 22:11

Näin vorg:ssa kuvia 2608:sta. Etu- ja takaikkunat alumiinipokin?. Onko aina ollut näin, vai vasta remonttien jälkeen. Jos koettaa rakennella masiinaa alkuperäiseen asuunsa. Se jo selvisi, että "tikasikkunan" yläpuolen hantaaki näyttää olevan katonvärinen, joissakin numeroissa, tai veturisarjoissa se on punainen.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja PeS » 30.10.2017 23:25

ealab kirjoitti:
29.10.2017 22:11
Näin vorg:ssa kuvia 2608:sta. Etu- ja takaikkunat alumiinipokin?. Onko aina ollut näin, vai vasta remonttien jälkeen. Jos koettaa rakennella masiinaa alkuperäiseen asuunsa. Se jo selvisi, että "tikasikkunan" yläpuolen hantaaki näyttää olevan katonvärinen, joissakin numeroissa, tai veturisarjoissa se on punainen.
Alumiinipokat ja tummennetut tuulilasit tulivat 1980-luvulla.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1112
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja ealab » 31.10.2017 09:08

Kiitos! Saavat sitten olla jo mustatut! Koppakin jo suojalakattu Maston 331:llä. Antaa sen muutama päivä kuivua rauhassa, kovettua. Kestää kulmatkin sitten paremmin kulumisia. Sitten klasit, valot.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 01.12.2017 18:59

Olisi mukavaa nähdä tämäkin valmiina. :wink:

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1112
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja ealab » 15.02.2018 08:09

On sitten valmis! DC-käytölle. On toimivat valot. Vielä äänidekon hankinta ja ämyrin asennus. Sellaiseksi tulee entisestä läppäristä purettu. Sopii pitkittäin konehuoneen "kattoon". Kuunnellaan sitten, minkä sorttinen äänimaailma syntyy? "Emolevynä" Märklin 60946, MTC21-liitäntäinen. Valokuva ei aivan hyvälaatuinen. Hmmh.. antenni ja kaiteet jääneet oikomatta.
Telejä on hieman manipuloitu. Lähinnä ratas/hammasvälyksien tarkistusta, minimointia. Kierretään säätöruuveja vähän ylös, jos näin säätelemällä saadaan välykset ok, niin ok. Muuten aluksi moottorin yläpuolelle pala sähköteippiä. Kierretään laakereita kannattavia kuusiokoloruuveja sen verran, että syntyy juuri havaittava hammasvälys/ hammaskosketukset koko alalta. Siis hampaidenvälinen, ei laakereista johtuvaa.(voitelut!). Samalla saa säädettyä "tassujen" tasaisen kontaktin, tasaisella alustalla. Moottorin alasuoja/piirilevystä irrotetaan kumilevy, josta leikataan 2mm suikaleet, jotka liimataan takaisin moottorin päiden kohdille. Samalla voi piirilevylle juottaa pienet korvakkeet ajosähköä varten. Pyörien mm. putsauksiin, ohjelmointiin. Masiinalla painoa nyt 250g.
Liitteet
20180209_102141.jpg
20180209_102141.jpg (257.43 KiB) Katsottu 2437 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 16.04.2018 12:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 15.02.2018 08:14

Upea siitä tuli!

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1112
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja ealab » 13.04.2018 07:57

Kuva telistä. Laitoin korvakkeet käyttösähköä varten. On mm. hyvä putsata pyörät, pyörien. Näkyy myös koplinkisysteemiä. Sen "peti" olisi saanut olla suppeampi, olisi helpompi säädellä korkeutta peltiä taivuttamalla. Toimii lähikytkimilläkin. Häiriönvaimennuskondensaattori lisätty, 3n3/50V. Tuo F-komponentti on sulake, automaattisesti palautuva.
Liitteet
20180413_074544.jpg
20180413_074544.jpg (308.48 KiB) Katsottu 1653 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 25.04.2018 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: H0 Dv12-tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jaska » 17.04.2018 14:55

Hyvää työtä kerrassaan!

Vastaa Viestiin