Sivu 1/1

Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 24.05.2012 09:57
Kirjoittaja PeS
Ed- ja Edb-vaunujen rakennussarjat ovat valmistuneet. Vaunun rakennussarja on erittäin yksinkertainen ja helppo koota. Sarja koostuu seuraavista osista: valmis kokonainen kori, valmis alusta ja valmiit ruiskupuristamalla toteutetut telit. Herkät lähikytkinmekanismit NEM-tuppeloilla (sarja ei sisällä kytkimiä). Rocon mitoitusta vastaavat pyöräkerrat, jotka toimivat sekä eurooppalaisissa että amerikkalaisssa vaihteissa.

Liimattavia yksityiskohtia ovat ainoastaan puskimet ja ylimenosuojat. Ikkunat on toteuttu ruiskupuristamalla läpinäkyvästä muovista. Niiden sivuilla on olakkeet, jotka sopivat seinän sisäpuolella ikkunan sivuilla oleviin syvänteisiin, eli ikkuna asennetaan sisäpuolelta. Sarjassa ei ole syövytysosia. Runsaat silkkipainossa toteutetut siirtokuvat ja hyvä ohjeet. Sileät pinnat on helppo maalata maskiteippejä käyttämällä.

Sarja on toteutettu Suomen Rautatiemuseon tilauksesta ja sitä myydään vain rautatiemuseon myymälässä ja nettikaupassa. Sarja on Suomen rautateiden 150-juhlavuoden erikoismalli. Sarja lienee myynnissä parin viikon sisällä. Sarjan hinnottelusta vastaa Suomen Rautatiemuseo. Tällä hetkellä hinta ei ole vielä tiedossa.

Kuva

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 27.05.2012 01:21
Kirjoittaja EMD F7
Mikä ton vaunun pituus on putkimesta puskimeen? Entä minimikaarresäde?

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 04.06.2012 18:53
Kirjoittaja joose_
Onko värityksenä ainoastaan punavalkoinen vai löytyykö myös vihervalkoisia?

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 04.06.2012 21:48
Kirjoittaja PeS
Kyseessä on siis rakennussarja. Voit maalata mallin valitsemallasi värityksellä.

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 07.06.2012 10:26
Kirjoittaja PeS
Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlien erikoismallien sarjaa jatkaa suomalainen intercityvaunu Ed ja sen ensimmäisen luokan versio Edb. Rakennussarja lienee ensimmäinen suomalaisesta aiheesta kokonaan modernilla valmistustekniikalla toteutettu piensarja. Kaikki mallin osat on suunniteltu ja toteutettu 3D-ohjelmalla ja siirtokuvat piirto-ohjelmalla. Siksi sarjassa on vain muutama osa: kokonainen kori, kokonainen alusta, puskimet ja ylimenosuojat. Telit ovat myös valmiit. Lisäksi sarjassa on ruiskupuristamalla valetut ikkunat. Siirtokuvat on valmistettu silkkipainomenetelmällä.

Sarjan tuotannossa tarvittavat originaalit tulostettiin huipputarkalla ruiskutusmenetelmään perustuvalla 3D-tulostimella, joka tuottaa täysin sileää pintaa ja toistaa myös hienoimmatkin yksityiskohdat. Itse sarjan osat on valettu koneellisesti polyuretaanihartsista. Ruiskupuristamalla valetut ikkunat toteutettiin matalapainevaluna alumiinimuottiin. Alumiinimuotin valmistamisessa tarvittavat ikkunapiirrokset laadittiin myös 3D-ohjelmalla.

Mallin toteuttaminen oli haaste myös kokeneelle valuriyritykselle. Erityisesti korin sisäänpäin kääntyvät helmat aiheuttivat päänvaivaa. Tästä syystä vasta kolmas muotti toimi tuotannossa niin kuin sen pitää toimia. Valuriyritys totesikin, että se ei ole koskaan valmistanut näin vaikeaa sarjaa.

Rakentajan kannalta sarjan kokoonpano on kuitenkin erittäin helppo, mutta samalla malli on tarkka. Helppous ja mallitarkkuus ovat oivallinen yhdistelmä ja harvinaista herkkua.

Rakennussarjan on toteuttanut Mestarimallit Suomen Rautatiemuseon tilauksesta ja mallia myydään vain rautatiemuseon myymälässä ja nettikaupassa (www.rautatie.org). Sarja on työryhmän Untamo Sallinen, Petri Sallinen ja Antti Taina yhteistyön tulos. 3D-toteutus on 3D-guru Antti Tainan käsialaa.

Kuva

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 07.06.2012 11:05
Kirjoittaja PeS
EMD F7 kirjoitti:Mikä ton vaunun pituus on putkimesta puskimeen? Entä minimikaarresäde?
Vaunun pituus on esikuvan mukainen. Oheisen kuvan perusteella voi päätellä, että teli pääse kääntymään telikeskiön ympäri vapaasti. Telin kääntyminen ei siis rajoita kaarresädettä. Jos kaarresäde on hyvin jyrkkä, loppuu lähikytkinmekanismin liikerata. Tällöin kytkin täytyy todennäköisesti kiinnittää teliin.
Kuva

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 14.12.2012 13:35
Kirjoittaja sr2sr1
LÖYTYYKÖ VIHREÄ VALKOISTA ED JA EDB :D :D

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 14.12.2012 21:11
Kirjoittaja Samuelsson
sr2sr1 kirjoitti:LÖYTYYKÖ VIHREÄ VALKOISTA ED JA EDB :D :D
Kannattaa joskus lukaista vähän ketjua johon osallistuu...
PeS kirjoitti:Kyseessä on siis rakennussarja. Voit maalata mallin valitsemallasi värityksellä.

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 13.02.2013 16:28
Kirjoittaja lepa
Sori vaan, ei mennyt jakeluun tuon vaunun pituus... "Pituus on esikuvan mukainen" on vähän vaikea tulkita, vai eikö tekijä tiedä sitä? hehheh... Paketissa lukee 1:87 (HO) eli silloin matkustajavaunun pituus on yleensä 303mm (ainakin saksalaisilla ja ranskalaisilla ic-vaunuilla). En nyt saa käsiini mistään Ed.n piirrustuksia, että voisin tarkistaa sieltä oikean pituuden ja lähteä laskemaan siitä jakolaskulla... Yleensä vaunun pituus ilmoitetaan, varsinkin silloin, jos mahdollinen ostajaehdokas kysyy sitä. Voi olla, että se on ilmoitettu jossain täällä enkä ole huomannut sitä. :)

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 16.02.2013 20:10
Kirjoittaja PeS
Esikuvan pituus puskinlautasten yli on 26400 mm, mikä on H0:ssa 303,45 mm. "Esikuvanmukainen pituus" -ilmaisu tarkoittaa sitä, että pituutta ei ole mittakaavan vastaisesti lyhennetty. Tällaistahan on tehty massatuotantomalleissa, jolloin vaunun pituus on esimerkiksi 1:100, kun taas vaunun muut mitat ovat 1:87. Näyttää siltä, että Ed- ja Edb -vaunujen rakennussarjat on pian myyty loppuun, joten kannattaa olla aktiivinen, mikäli malli kiinnostaa. Valmistusteknisesti malli oli erittäin vaativa, mikä nosti sarjan hintaa. Korkeahkosta hinnasta huolimatta sarja on kiinnostanut harrastajia - kiitos tästä kaikille. Tästä on hyvä jatkaa muilla aiheilla.

Re: Ed ja Edb ovat valmistuneet

Lähetetty: 16.02.2013 23:02
Kirjoittaja lepa
Juu, kiitoksia valaistuksesta!